Писмен отговор на въпрос от г-н Лало Кирилов, народен представител, 26-ти МИР София-област, относно Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система
04.02.2021 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н КИРИЛОВ,
В отговор на поставените от Вас въпроси Ви уведомявам следното:
Съгласно Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система („ДФГУДПС” или „фонда”) в полза на фонда от централния бюджет се отчисляват средства от паричните постъпления от приватизация и приходите от концесии, отчетени по държавния бюджет, двадесет и пет на сто от отчетения за съответната бюджетна година излишък по държавния бюджет, както и приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет. Приходите от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет са средства от глоби, имуществени санкции и неустойки, свързани с приватизационния процес по реда на чл. 8, ал. 8, т. 2 и ал. 9 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол (ЗПСК).
Акумулираният ресурс на фонда се намира в отделна сметка в Българска народна банка (БНБ) и е част от фискалния резерв на страната. Следваната до момента консервативна стратегия при инвестирането на средствата на ДФГУДПС гарантира минимизиране на негативните ефекти и проявите на волатилност на международните капиталови пазари. Това, от своя страна, съответства на текущата пазарна среда и води до избягване на риска, свързан с промените на външните пазари.
В периода 2019 г. - 2020 г. съгласно разпоредбите на чл. 11, ал. 1 от Закона за ДФГУДПС по сметка на фонда е извършен трансфер, включващ компонентите, посочени в таблицата по-долу, а именно:
- паричните постъпления от приватизация, отчетени по държавния бюджет (чл. 11, ал. 1, т. 1 от Закона за ДФГУДПС);
- приходите от концесии, отчетени по държавния бюджет (чл. 11, ал. 1, т. 3 от Закона за ДФГУДПС) и
- приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет - средства от глоби, имуществени санкции и неустойки, свързани с приватизационния процес по реда на чл. 8, ал. 8, т. 2 и ал. 9 от ЗПСК (чл. 11, ал. 1, т. 4 от Закона за ДФГУДПС).
Сумите по чл. 11, ал. 1 от Закона за ДФГУДПС се превеждат по сметката на фонда най-късно до 31 май на следващата бюджетна година. (чл. 11, ал. 2 от закона)
|
(млн. лв.) |
|||
Година |
Парични постъпления от приватизация |
Приходи от концесии |
Приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет |
Общо |
2019 |
1,1 |
101,1 |
2,6 |
104,8 |
2020 |
1,3 |
102,2 |
2,7 |
106,2 |
С Решение № 933 на Министерския съвет от 2020 г. са приети Дългосрочна инвестиционна политика на ДФГУДПС и Средносрочна стратегия за инвестиране на средствата на ДФГУДПС за периода 2021-2023 г.
В стратегическите документи се подчертава, че най-оптималният към момента е прилагания консервативен подход при инвестирането на средствата на ДФГУДПС в отделна сметка в БНБ при гарантирана нулева номинална доходност, като разходите за отрицателната лихва са за сметка на централния бюджет.
Дългосрочната инвестиционна политика на ДФГУДПС предвижда запазване на прилагания до сега консервативен подход. Настоящите пазарни условия не предполагат реализирането на висока доходност при желаните ниски нива на инвестиционен риск, поради което най-добрата алтернатива за инвестиране на средствата на фонда ще продължи да бъде депозирането им в отделна сметка в централната банка или други инструменти по сметки в Българска народна банка. С оглед гарантирането на устойчивост на държавната пенсионна система, по-рисково инвестиране на средствата на фонда не е приемливо. В подкрепа на това е и продължаващата конюнктура на ниски и отрицателни лихви. В дългосрочен план, при благоприятно развитие на пазарните условия, анализът на възможността за по-активно управление на средствата на фонда и диверсификация на инвестициите ще бъде на база оценка на степента на риска, както и оценка на възможния нетен доход, след приспадане на разходите за управление на инвестициите и други разходи, съгласно закона.
Времевият хоризонт на средносрочната стратегия за инвестиране на средствата на ДФГУДПС е периода 2021-2023 година и акцентира върху управлението на паричния ресурс на фонда в средносрочен аспект. Предвид пазарните условия постигането на по-висока номинална доходност би било свързано и с поемането на по-голям риск. Същевременно, рискът средствата на фонда да намаляват е неприемлив от гледна точка на основната му функция, а именно – осигуряване на устойчивост на държавната пенсионна система.
Дългосрочната инвестиционна политика и средносрочната стратегия за инвестиране на средствата за периода 2021 – 2023 г. на фонда ще бъдат актуализирани ежегодно в съответствие с икономическото развитие, пазарните показатели и постигнатите резултати и ще бъдат разглеждани и приети от Министерския съвет. Това позволява своевременното и адекватно предефиниране на част от целите и действията в хода на тяхното изпълнение.
МИНИСТЪР:
КИРИЛ АНАНИЕВ