Отговор на въпрос от Виктор Папазов - народен представител от ПГ на "Възраждане", относно декларирането на стоки с висок фискален риск
31.01.2025 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПАПАЗОВ,
С оглед пълното прилагане на разпоредбите на достиженията на правото от Шенген, е извършена промяна в организацията и начина на осъществяване на фискален контрол от страна на Националната агенция за приходите (НАП). Със Заповед от 23 януари 2025 г. на изпълнителния директор на НАП е утвърден нов списък с местоположението на фискалните контролни пунктове, които са съобразени с влизането на страната ни в Шенген и относимата нормативна уредба в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Предвидено е пунктовете да бъдат разположени на места с висока концентрация на разтоварване или съответно получаване на стоки с висок фискален риск. Това се стокови борси и тържища, складови бази, както и на строго специфични места по пътната мрежа.
Спирането на транспортни средства по пътната мрежа се осъществява от съвместни екипи от НАП, МВР, АПИ и Агенция „Митници“, като всяка администрация извършва контрол в рамките на своята компетентност.
Фискалният контрол, по същество и регламентация, се прилага както и досега – извършват се физически и документални проверки. Предвид новите местоположения на фискалните контролни пунктове, служителите, които са извършвали контрол на тези пунктове, в близост до ГКПП са пренасочени към осъществяване на контролни дейности във вътрешността на страната. Основната цел е постигане на ефективен фискален контрол чрез засилено присъствие на мобилни екипи на НАП на мястото на получаване или съответно разтоварване или натоварване на стоките. Извършват се и т. нар. „внезапни“ проверки, инициирани въз основа на анализ на риска от предварителните данни, които постъпват в информационните масиви на НАП, т.е. упражнява се целенасочен контрол спрямо рискови лица.
През октомври 2023 г. НАП започна поетапното реализиране на концепцията за въвеждане на режим за задължително предварително деклариране на данни за превозите на стоки с висок фискален риск, извършвани с транспортни средства над 3,5 тона. Съгласно нормативната уредба e разработена и пусната в експлоатация електронна услуга за предварително деклариране. За удобство на бизнеса НАП предоставя и възможност за автоматизирано подаване на данни чрез услуга от типа „система-система“.
Режимът изисква оповестяване на вида и количеството на превозваните стоки, изпращача и получателя по всеки превоз. Целта е в страната да не се движи стока, която не е очаквана. По този начин се следи реалният стоков поток и се ограничават злоупотребите с фиктивни доставки. Анализите показват, че с въвеждането на режима се отчита значително общо намаляване на данъчната основа на доставки към рискови лица.
Въведеният механизъм за контрол улеснява коректните представители на бизнеса и в същото време засилва контрола спрямо некоректните дружества. В случаите, в които е налице предварително деклариране и водачът предостави уникален номер на превоз, проверките „фискален контрол“, по отношение на изрядните търговци се осъществяват в пъти по-бързо, защото те са разпознати автоматично като такива въз основа на анализа на риска. Наблюдава се тенденция, че все повече търговци, които не са задължени да декларират, но са запознати с предимствата на електронната услуга, се възползват от тази възможност и декларират данни доброволно.
С оглед на това, че след приемането Република България в сухопътния Шенген се премахва контролът (граничен, митнически, фискален, фитосанитарен) на територията на ГКПП с границите с държави-членки на ЕС, от страна на НАП се обмисля и се разписва нова концепция за прилагането на фискалния контрол.