Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ПЕТЪР ЧОБАНОВ: КАПИТАЛОВИТЕ РАЗХОДИ НА ДЪРЖАВАТА ЩЕ ПОДКРЕПЯТ ИКОНОМИЧЕСКИЯ РАСТЕЖ

ПЕТЪР ЧОБАНОВ: КАПИТАЛОВИТЕ РАЗХОДИ НА ДЪРЖАВАТА ЩЕ ПОДКРЕПЯТ ИКОНОМИЧЕСКИЯ РАСТЕЖ
Снимка: ПЕТЪР ЧОБАНОВ: КАПИТАЛОВИТЕ РАЗХОДИ НА ДЪРЖАВАТА ЩЕ ПОДКРЕПЯТ ИКОНОМИЧЕСКИЯ РАСТЕЖ

04.04.2014 г.

Капиталовите разходи на държавата ще бъдат средно около 6% от брутния вътрешен продукт през всяка година в периода 2015-2017 година, като по този начин ще се подкрепи макроикономическият сценарий, който предвижда ускоряване на икономическия растеж. Това заяви министърът на финансите Петър Чобанов при представянето на средносрочната бюджетна прогноза за периода 2015-2017 година. Целта на документа е да представи визията на правителството за финансовото обезпечаване на основните цели и изпълнението на мерките, заложени в програмата „Държавност, развитие, справедливост - икономически и социални приоритети на правителството на Република България\". Министър Чобанов допълни, че през 2015 г. на този начален етап от бюджетната процедура са предложени допълнителни 300 млн. лв. за общински проекти, които да бъдат финансирани чрез Публичната инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите\". По отношение на общинските бюджети е предивден и допълнителен ресурс от около 100 млн. лв., които ще бъдат насочени за увеличаване на единните разходни стандарти, изравнителната и капиталовата субсидии, субсидията за снегопочистването и парите, които се отделят за общински пътища. Петър Чобанов допълни, че по този начин се продължават политиките, които бяха започнати чрез бюджет 2014 година. Министърът уточни, че в прогнозата е предвиден и допълнителен ресурс от 100 млн. лв. под формата на държавни инвестиционни заеми, който ще бъде използван за програмата „Транзитни пътища V\", която да бъде приключена през 2016 година.

Петър Чобанов коментира, че за първи път от няколко години насам в края на миналата година дефицитът на касова основа, който е 1,9% от БВП,  е по-висок от този на начислена основа с 0,4% от БВП. Това се дължи на политиката, която се предприе от правителството за изплащането на стари задължения на бизнеса и плащане на средства по европейските фондове. „По този начин ресурсът подпомогна икономиката, което даде като резултат по-високия икономически растеж през последното тримесечие на 2013 година\", обясни министър Чобанов. Това доведе и до положителна корекция на прогнозата за ръста на БВП за 2014 г. с 0,3 п.п. до 2,1 на сто.

Освен капиталовите разходи на държавата, за икономическия растеж основополагащи са и средствата от европейските фондове. Чобанов коментира, че 2014 г. няма да бъде нулева в усвояването им, тъй като сега се разплащат средства от програмния период 2007-2013 г. по правилото n+2. Министърът допълни, че се очаква да започне и изплащането на средства по новия програмен период, като те ще бъдат основно по проекти в социалната сфера, свързани с програмите за намаляване на безработицата.

Социалното направление също заема своето основно място и роля като финансов ресурс и мерки, допълни още министър Чобанов. Той уточни, че няма замразяване на социалните плащания през следващите години, а напротив, продължава се започналата през 2013 г. политика за отделяне на допълнителен ресурс в тази сфера. Като пример той даде индексирането на пенсиите по т. нар. „швейцарско правило\". Като цяло за пенсии през 2015 г. ще бъдат отделени допълнителни 265 млн. лева. Великденските и коледни добавки за пенсионерите, за които са предвидени 100 млн. лв., също ще бъдат заложени в бюджета за 2015 година. В средносрочната бюджетна прогноза е предвидено и увеличаване на минималната работна заплата, която през 2017 г. трябва да достигне 450 лв., а максималният осигурителен доход да нарастне до 3000 лева. Министърът на финансите допълни, че се предвижда и увеличаването на добавките за деца с увреждания, които през 2015 г. да достигнат 270 лева. Приоритетът в социалната политика през следващите три години е повишаване на жизненото равнище на населението, като разходите ще бъдат насочени основно за намаляване на безработицата и подкрепа на населението във високите възрастови групи. Ще продължи и действието на европрограмата „Гаранция за младежта\" и съответно подпомагане наемането на младежи, завършили наскоро университет и без практически опит.

Министърът на финансите заяви още, че се запазват и допълнителните средства в размер на 100 млн. лв., които ще бъдат използвани за структурни мерки и програми за развитие на образованието. Ресурс в размер на 78,6 млн. лв. ще бъде насочен за изпълнение на мерки за повишаване на качеството на образованието и за осигуряване на достъпа до образование във всички региони в страната. Ще продължи и реализирането на мерките за обвързване на субсидиите на държавните висши училища с комплексната оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда, като за периода 2015-2017 г. необходимите средства за тази цел в размер на 21,4 млн. лв. са разчетени по бюджетите на държавните висши училища, уточни Чобанов.

В средносрочната бюджетна прогноза е записано, че предвижданата за периода благоразумна фискална политика с умерени стъпки на намаляване на бюджетния дефицит, е израз на управленската воля за спазване на фискална и бюджетна дисциплина. Заложената фискална позиция за периода 2015-2017 г. е дефицит по консолидираната фискална програма (КФП) в размер на 1,5% от БВП за 2015 г., 1,1% от БВП за 2016 г. и 0,9% от БВП за 2017 година. Общото ниво на приходите по КФП за периода 2015-2017 г. се предвижда да бъде в рамките на 37-38% от БВП при запазване на данъчно-осигурителната политика. Разходите по КФП за 2015 г. са на ниво от 39,6% от БВП, а за 2016 г. и 2017 г. съответно 38,3% и 37,9% от БВП. По този начин се осигурява постепенно намаляване на бюджетния дефицит в средносрочен план.

През следващия тригодишен период се очаква номиналното ниво на държавния дълг да се движи в рамките на 20,1 - 22,9% от прогнозния БВП, като в края на периода се очаква нивото му да се стабилизира на около 20,1%. Основна предпоставка за нарастване на държавния дълг през 2014 г. и 2015 г. е завишената потребност от осигуряване на средства за рефинансиране на дълга в обращение (натоварените откъм амортизационни плащания 2015 г. и 2017 г.), финансиране на бюджетните дефицити и поддържане оптимално ниво на фискалния резерв като антицикличен механизъм за посрещане на текущи ликвидни дисбаланси.

Средносрочната бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г. е разработена въз основа на изискванията на Закона за публичните финанси, бюджетната процедура за 2015 г. и получената информация от първостепенните разпоредители с бюджет и се базира на допусканията за основни показатели на външната среда на Европейската комисия (ЕК) и Министерството на финансите на Република България. С одобряването на прогнозата приключва първият етап от бюджетната процедура за 2015 година.

Актуализацията за 2014 г. на Националната програма за реформи е разработена от Министерството на финансите в тясно сътрудничество с министерствата и ведомствата от държавната администрация. Взети са предвид и препоръките на Европейската комисия от 2013 година.

На посочените линкове можете да намерите резюмета на Средносрочната бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г. и актуализираната Национална програма за реформи - актуализация за 2014 г., а проектите на документите са публикувани в категория „Проекти на нормативни актове\".

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация