Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ПЕТЪР ЧОБАНОВ: ПОЛИТИКАТА НА ФИСКАЛНА КОНСОЛИДАЦИЯ НЕ Е САМОЦЕЛ НА ИКОНОМИЧЕСКОТО УПРАВЛЕНИЕ, А ФАКТОР ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА РАСТЕЖА И ЗАЕТОСТТА

ПЕТЪР ЧОБАНОВ: ПОЛИТИКАТА НА ФИСКАЛНА КОНСОЛИДАЦИЯ НЕ Е САМОЦЕЛ НА ИКОНОМИЧЕСКОТО УПРАВЛЕНИЕ, А ФАКТОР ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА РАСТЕЖА И ЗАЕТОСТТА
Снимка: ПЕТЪР ЧОБАНОВ: ПОЛИТИКАТА НА ФИСКАЛНА КОНСОЛИДАЦИЯ НЕ Е САМОЦЕЛ НА ИКОНОМИЧЕСКОТО УПРАВЛЕНИЕ, А ФАКТОР ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА РАСТЕЖА И ЗАЕТОСТТА

11.07.2013 г.

Приспособяването на фискалната политика ще позволи, при запазване на приемствеността по отношение на макроикономическата и фискалната стабилност, да се даде по-голяма свобода за финансиране на политики и сектори, генериращи растеж. Това заяви министърът на финансите Петър Чобанов на среща с представители на икономически неправителствени организации и на академичните среди в Министерството на финансите на тема „Приоритети, реформи и реализирането им чрез бюджета\". Той подчерта, че политиката на фискална консолидация не е самоцел на икономическото управление, а фактор за осигуряване на растежа и заетостта. През последните години имаме редица примери за проциклична фискална политика, която потиска растежа. Чобанов запозна присъстващите с данни за развитието на българската икономика през последните четири години. Статистиката показва, че през 2012 г. брутният вътрешен продукт (БВП) е с 2,6% по-нисък от този през 2008 година. Инвестициите също са далеч от предкризисните нива, а общата загуба на заетост за периода 2008-2012 г. е 543,4 хил. работни места или 14,2 на сто.

Министърът на финансите Петър Чобанов представи краткосрочните приоритети на правителството за стабилизиране на икономиката. Сред тях са ускореното плащане от страна на държавата по изпълнени договори и своевременно възстановяване на данък добавена стойност. Предвижда се и ревизизиране на административните такси, както и въвеждането на разходо-покривния принцип при определяне им. Правителството започна изпълнението на много активна програма за намаляване на административната тежест за бизнеса, така че за него да е по-лесно и по-евтино да си плаща данъците, а държавата да не разчита на административен натиск. Проблеми съществуват и с въведената през тази година единната данъчна и осигурителна сметка. Според Чобанов тя е добър проект, но самото й функциониране не дава възможност на бизнеса да знае точно какво е платил. Финансовият министър коментира, че ще бъде предложена и нова електронна услуга, която автоматично да предоставя информацията на фирмите при настъпване на промени в тяхната данъчна сметка.

По отношение на борбата с контрабандата и сивата икономика, Чобанов заяви, че един от методите е общи проверки, каквито през миналата седмица бяха извършени от НАП, Митници и Министерство на земеделието и храните, по отношение на пазара на плодове и зеленчуци. Друг механизъм, който ще бъде приложен законодателно за повишаване на събираемостта се отнася за преодоляване на фактическите кражби на ДДС при вътрешнообщностните доставки на стоки. Румъния има много добър пример в тази посока и и в момента се работи за въвеждането на този пример, уточни Чобанов.  

Икономистите от неправителствените организации и академичната общност бяха запознати и с причините за предвижданата актуализация на бюджета за 2013 година. Основната цел е да се преустанови практиката за натрупване на просрочия към бизнеса и увеличаване на невъзстановения ДДС, които спомагат за изпълнение на фискалната цел, но се отразяват негативно на икономическата активност. Сред тях са оптимистичните допускания за  икономическия растеж, като той вече беше ревизиран от 1,9% на 1%, при което номиналният БВП е по-нисък с 1,5 млрд. лв., а потреблението - с около 1 млрд. лева. Недооценени са били и ефектите от нормативни промени в режими и срокове за деклариране и внасяне на някои данъци, които водят до изместване на постъпления в следващи периоди, както и липсата на буфери в бюджета. Финансовият министър припомни, че само до края на май с постановления на Министерски съвет са били одобрени  разходи в размер на 357 млн. лв., от които 209 млн. лв. са извънредни и непредвидени.

Министър Чобанов обобщи, че когато мерките за по-висока ефективност на използвания ресурс бъдат съчетани с реформи за подобряване на бизнес средата, ще мултиплицират положителния ефект върху икономиката.

След презентацията на министъра на финансите участниците коментираха необходимостта от актуализация на бюджета, както и другите теми, засегнати от Петър Чобанов. Мненията бяха противоположни, като според някои, бюджетът за 2013 г. би могъл да се изпълни, а според други актуализацията е естествена и необходима, тъй като има заложени нови политики, а също така и едно ново министерство, за което е необходим бюджет. Една част от експертите счита, че трябва да се изчака поне до есента, за да може да се видят резултатите от въведените от МФ мерки за повишаване на събираемостта на приходите.

В срещата-дискусия участваха представители на Института за пазарна икономика, Института за икономическа политика, Института за икономически изследвания към БАН, Българска асоциация на агенциите за регионално развитие и бизнес центрове - БАРДА, Съюза на счетоводителите в България, представители на академичните среди - Софийски университет „Св. Климент Охридски\", Университет за национално и световно стопнаство, Съюза на икономистите в България, Института \"Отворено общество\", Институт за нов икономически напредък и други.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация