ОТЧЕТ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ФИНАНСИТЕ ПО ПРОГРАМАТА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО НА ЕВРОПЕЙСКОТО РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРИЯ ЗА ТРИТЕ ГОДИНИ НА УПРАВЛЕНИЕ
16.07.2012 г.
Макроикономическата и финансовата стабилност на страната са запазени.
Съветът на ЕС по икономически и финансови въпроси (ЕКОФИН) официално прекрати процедурата за прекомерен дефицит за България, тъй като страната намали дефицита си под референтната стойност за ЕС от 3% от БВП съгласно Пакта за стабилност и растеж.
България е една от трите страни в ЕС, които изпълняват числовите критерии за членство в еврозоната.
През месец юли 2011 г. рейтинговата агенция Moody's повиши кредитния рейтинг на Република България от „Ваа3" с положителна перспектива на „Ваа2" със стабилна перспектива.
В условия на световна финансова и икономическа криза, по показателя дълг/БВП, със стойност от 16,3 % към края на 2011 г., България изпреварва за трета поредна година всички страни-членки на Европейския съюз с изключение на Естония. Поддържайки едно от най-ниските съотношения дълг/БВП в Европа и овладявайки бюджетните дефицити, България затвърди статута си на един от най-стабилните емитенти на дълг в региона.
България се завърна впечатляващо на международните капиталови пазари след десетгодишно отсъствие. Страната успешно емитира 5-годишни облигации на стойност 950 млн. евро при лихва от 4,25%.
Приоритет на МФ е стимулиране на инвестиционната активност и развитието на благоприятна бизнес среда чрез усъвършенстване на данъчната политика и премахване на данъчните пречки за инвестициите. ДОД е 10% и е с четири пъти по-нисък от средния за ЕС. Страната ни заедно с Кипър има и най-нисък корпоративен данък - 10% при средно 23,5% в ЕС.
През периода 2010-2011 г. Министерството на финансите стартира проект за софтуер за цялостно автоматизиране на процесите по администрирането на местните данъци и такси, който се предоставя безплатно на общинските администрации. Софтуерът отговаря на целите на Министерството на финансите за намаляването на разплащанията в брой и може да обработва плащания и чрез ПОС терминали.
Бяха изключително повишени ефективността и ефикасността от дейността на приходните администрации и финансовата инспекция. Мерките за подобряване на събираемостта на вземанията на държавата включват: повишаване броя на данъчните ревизии на място; подобряване работата на мобилните групи; извършване на по-чести и подробни одити и финансови инспекции; както и въвеждане на по-стриктни счетоводни правила и съдебно преследване на незаконни практики, ощетяващи фиска.
Чрез електронен обмен на информация, контрол и подпомагане се намали административната тежест за клиентите, като еднократно подадена от лицата или генерирана информация се ползва и от друг административен потребител.
Беше приет и влезе в действие нов Закон за хазарта, отговарящ на всички модерни практики и регламентиращ он-лайн залаганията.
Европейската комисия даде положителна оценка за съответствие на системите за управление и контрол на програмите, съфинансирани със средства от ЕС. В системни одити ИА ОСЕС оцени ефективността на системите за управление и контрол на всички Управляващи органи, Междинни звена и Сертифициращи органи.
Плащанията по оперативните програми, съфинансирани със средства от Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, към средата на 2012 г. се увеличиха с 8 пъти в сравнение с изходните данни от края на 2009 година. Вече са разплатени над 24% от разполагаемия бюджет по програмите спрямо 2,5% извършени плащания към 31 декември 2009 година. Сертифицираните и одобрени от Европейската комисия разходи по СКФ възлизат на 17,4% от бюджета на оперативните програми.
Министерството на финансите активно участва в разработването на европейски политики от общ интерес, както и в законодателния процес в областта на бюджета на ЕС. Изготвени са следните стратегически документи - Националната програма за реформи на Република България (2011-2015 г.) и нейната актуализация за 2012 г., - Национална програма за реформи (2012-2020 г.), Конвергентната програма на Република България (2011-2014 г.) и Конвергентната програма на Република България (2012-2015 г.) - съгласно изискванията на Регламент №1466/97/ на ЕС.
България е представена във всички управителни органи на международните финансови институции и активно заявява своите позиции и предложения по дейността им, по стратегически документи и по решенията им.