МФ ОЧАКВА ИЗЛИШЪК В РАЗМЕР НА 2 862,2 МЛН. ЛВ. ПО КОНСОЛИДИРАНАТА ФИСКАЛНА ПРОГРАМА КЪМ ОКТОМВРИ 2018 г.
31.10.2018 г.
На база на предварителни данни и оценки се очаква салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към октомври 2018 г. да бъде положително в размер на 2 862,2 млн. лв. (2,6 % от прогнозния БВП).
Следва да се отбележи, че значителна част от планираните разходи за годината (основно капиталови разходи) се концентрират в последните месеци. Това е свързано с разплащане на извършената работа по реализирането на инфраструктурни и инвестиционни проекти, предвид строителния сезон и етапите за тяхното изпълнение. Освен това през есенно-зимния сезон са по-високи социалните разходи, разходите за издръжка и др. Поради тези фактори се очаква значителен ръст на разходите през последните месеци на годината и свиване на отчетения текущо бюджетен излишък. Справка за бюджетното салдо по КФП на месечна база и с натрупване от началото на годината за всяка от годините в периода 2008 – 2018 г.
Основни параметри по КФП на база предварителни данни и оценки:
Приходите и помощите по КФП към октомври 2018 г. се очаква да бъдат в размер на 32 609,7 млн. лв. (85,3 % от годишния разчет), като спрямо десетте месеца на 2017 г. се отбелязва ръст от 3 443,0 млн. лева. Ръстът спрямо предходната година се дължи основно на по-високите данъчни и неданъчни приходи, които нарастват с 3 063,0 млн. лв. (10,9 %). Увеличение се отчита и при постъпленията от помощи, които нарастват с 380,0 млн. лева.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към октомври 2018 г. са в размер на 29 747,5 млн. лв., което е 75,7 % от годишния разчет. За сравнение разходите по КФП за същия период на 2017 г. бяха в размер на 26 673,3 млн. лева. Номиналното нарастване се дължи както на по-високия размер на разходите по националния бюджет, така и на нарастването на разходите по сметките за средства от Европейския съюз. Ръстът на разходите по националния бюджет се дължи основно на по-високия размер на здравноосигурителните и социалните плащания (базов ефект при разходите за пенсии от увеличението от юли 2017 г. и увеличението на две стъпки през 2017 г. на размера на минималната пенсия от юли и октомври, както и новото увеличение на пенсиите от юли 2018 г.), по-високите разходи за персонал основно поради увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал в системата на средното образование и др., докато по сметките за средства от ЕС нарастват основно капиталовите разходи.
Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.10.2018 г. от централния бюджет, възлиза на 909,6 млн. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС - Решение на Съвета 2014/335/ЕС, Евратом относно системата на собствените ресурси на Европейския съюз, Регламент (ЕС, Евратом) № 608/2014 на Съвета от 26 май 2014 г. за определяне на мерки за прилагане на системата на собствените ресурси на ЕС и Регламент (EС, Евратом) № 609/2014 на Съвета от 26 май 2014 г. относно методите и процедурата за предоставяне на традиционните собствени ресурси, собствените ресурси на база ДДС и на база БНД и относно мерките за удовлетворяване на потребностите от парични средства, изменен с Регламент (EС, Евратом) 2016/804 на Съвета от 17 май 2016 година.
Статистическите данни и Информационният бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, на база на данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет към октомври 2018 г., ще бъдат публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите в края на месец ноември 2018 година.