Законът за държавния бюджет за 2002 година бе одобрен на първо четене в парламента
22.11.2001 г.
Днес, 22 ноември 2001 година Законът за държавния бюджет за 2002 година се одобри на първо четене в Народното събрание със 130 гласа "за", 86 "против" и 2 "въздържали се".
Законът за държавния бюджет за 2002 година отразява ангажиментите на правителството, декларирани в програмата за управление. Това е бюджет, който поема отговорността за ускоряване на реформите в публичния и реалния сектор, преструктуриране на разходите и създаване на по-благоприятни условия за бизнеса.
Приоритетите на бюджета са намаляване на безработицата и бедността, оптимизиране на структурите в бюджетната сфера и повишаване на ефективността на разходите. В него са заложени механизми за създаване условия за постигане на балансиран бюджет в една трудна икономическа среда. Заложеният дефицит за 2002 година е 0.8 на сто от БВП. В средносрочна перспектива първичният излишък ще се поддържа в рамките на около 3 на сто от БВП. Това позволява реализиране на целите на икономическата политика и преструктуриране на отделните сектори като същевременно не се изтегля от икономиката кредитен ресурс.
Данъчната политика на правителството се основава на принципа за намаляване на общата данъчна тежест в рамките на поддържането на нисък бюджетен дефицит. С Бюджет 2002 приоритетно се намаляват преките данъци, които влияят върху икономическата мотивация като се оставя по-голям ресурс за развитие и инвестиране в частния сектор и се повишават възможностите за растеж на заетостта. Предлаганото изменение за намаление на данъчната ставка на данъка върху печалбата от 20 на 15 на сто е една голяма крачка в тази посока. Целта е запазване на макроикономическата стабилност чрез осигуряване на необходимите за бюджета ресурси, улесняване провеждането на структурните и институционалните реформи в страната, и създаване на условия за икономически растеж. Основните предизвикателства пред бюджета са изразени в разходната част.
Приоритетните сфери за Бюджет 2002 са социалното осигуряване и грижи, образованието, здравеопазването и националната сигурност.
Стремежът на правителството към постепенно повишаване на жизненото равнище на населението, увеличаване и съхраняване на заетостта и осигуряване на добре функциониращ пазар на труда е отразен в нарастването на разходите за социално осигуряване и грижи с 15.2 на сто спрямо очакваното им ниво през 2001 година. В бюджета е заложено реално нарастване на средногодишния размер на пенсията на един пенсионер с около 5.5 на сто. За активни мерки за борба с безработицата през 2002 година се предвиждат средства с около 3 пъти по-големи от тези през 2001 година. Политиката по доходите е насочена към запазване на покупателната способност на работните заплати в публичния сектор. Ще бъде приложен механизма на двукратно увеличение на средната работна заплата в тази сфера с по 5%.
През 2002 година държавата ще участва във финансирането на провежданите структурни реформи в икономиката. Приоритетите са насочени към социално значими по характер дейности и основният мотив при определянето на субектите за финансово подпомагане е действието на административно определените, фиксирани цени за дейности, стоки и услуги със силно изразен социален характер. Запазването на тези разходи на значително ниво е следствие на почти замразените структурни реформи през последните две години.
Номиналното нарастване на средствата за здравеопазване са 10.7 на сто по-високи спрямо 2001 година. Изразени в процент към БВП тези средства възлизат на 4.3 на сто. В допълнение е предвиден структурен резерв, осигуряващ нарастващо финансиране за болничната помощ и безплатните лекарства. Друга област, която ще бъде обект на реформи с оглед оптимизиране на структурите й и повишаване ефективността на разходване на бюджетните ресурси е сферата на образованието. За този сектор са предвидени средства в размер на 4.1 на сто от БВП. Номиналното нарастване е над 17.7 на сто спрямо програмата за 2001 г. Правителството има воля да реши по максимално рационален начин проблема с общинските финанси. С Проекто-бюджета за 2002 година стремежът е максимално да се балансира нивото на поетите отговорности и финансовото им осигуряване, при спазване на висока прозрачност при определяне на бюджетните взаимоотношения с републиканския бюджет. Съвместно с общините ще бъде изработена новата рамка на финансиране между бюджетите, като общините трябва да поемат своята отговорност за подобряване управлението на средствата, базирано на ясни и прозрачни процедури на бюджетиране при спазване на строга финансова дисциплина. Предвидените разходи, включително и трансферите от републиканския бюджет са с около 17 на сто по-високи от разполагаемите им средства през настоящата година.
Основният акцент за националната сигурност е оптималното осигуряване на необходимите финансови средства за постигане на определени крайни резултати, свързани с цялостното изпълнение на Националната програма за присъединяване на Република България към Северноатлантическите структури. Това е в пълно съответствие с дефинираната от правителството основна задача - покана за страната за членство в НАТО през 2002 година. Разходите за отбрана и сигурност представляват над 4.5 на сто от БВП.
През 2002 година ще бъде приложено активно управление на външния дълг, лихвената политика и паричните потоци.
Друг акцент се поставя и върху стимулирането на инвестициите и подобряване на тяхната структура, насоченост и ефективност. Под внимание са взети новите възможности, идващи от използване на предприсъединителните инструменти ИСПА и САПАРД. Капиталовите разходи по бюджета представляват 3.34 на сто от БВП.
Проекто-бюджетът за 2002 година е изграден като програма, която обхваща ролята на държавата в икономиката, очакванията на обществото към нея и задълженията, които тя е готова да поеме. Тези елементи са вградени в бюджетната конструкция и отразяват стратегията на правителството за развитието на икономиката в дългосрочен план.