STANDARD & POOR’S ПОВИШИ ОТНОВО КРЕДИТНИЯ РЕЙТИНГ НА БЪЛГАРИЯ
27.10.2005 г.
Днес, 27 октомври 2005 г., световната кредитна агенция Standard & Poor\'s повиши присъдения през юни 2004 г. кредитен рейтинг на България от инвестиционен клас.
Агенцията съобщи, че повишава дългосрочния кредитен рейтинг в чуждестранна валута до \'BBB\'. Standard & Poor\'s повиши също така и дългосрочния и краткосрочния кредитен рейтинг в местна валута на \'BBB+/A-2\'. Перспективата по отношение на чуждестранната валута е положителна, а по отношение на местна валута е стабилна.
Приложено ви изпращаме част от обосновката на кредитната агенция, която беше разпространена до различните инвеститори.
„Повишението отразява продължаващия спад на дълговото бреме, подкрепено от поддържането на разумна фискална политика и при скорошната смяна на правителството. Движението нагоре на рейтингите е подкрепено и от предстоящото присъединяване на България към ЕС, което ще спомогне за приключване на структурните реформи и ще отвори пътя за членство в Еврозоната .
Въпреки парламентарните избори през юни 2005 г. и разходите по скорошните наводнения, се очаква правителството да реализира фискален излишък от порядъка на 1.5% от БВП през 2005 г. Освен това, излишък се очаква и през следващата година, както и намаляване на кондолидирания дълг до 30% от БВП. В средносрочен план се очаква дълговото бреме да продължава да намалява, независимо от необходимостта от допълнителни разходи вследствие присъединяването към ЕС.
В тази връзка, дефицитът по текущата сметка ще се увеличи до приблизително 10% от БВП през 2005 г. и ще намалява слабо през следващата година, което може да влоши показателите за външна ликвидност на България.
Трендът на икономическия ръст от около 5% годишно се подкрепя от повишаване на конкурентноспособността и засиленото местно търсене. Централната банка въведе мерки, чиято цел е успокояване на ръста на кредитиране, който е средно 45% за последните три години. Това ще спомогне за осигуряване на финансова стабилност, въпреки че е вероятно тези мерки да не намалят значително въздействието на местното търсене върху текущата сметка.
Нетните преки чуждестранни инвестиции ще покрият целия дефицит по текущата сметка на България за 2005 г., като се очаква това положение да се запази и през следващите години за сметка на инвестициите на зелено. Финансирането на дефицита по текущата сметка би станало по-трудно ако капиталовите потоци, които не водят до създаване на дългове намалеят, но това изглежда слабо вероятно в контекста на разумната макроикономическа политика на България, историята на реформите и предстоящото присъединяване към ЕС.
Перспектива
Тази положителна перспектива по отношение на чуждестранната валута отразява очакването, че макроикономическата предпазливост и структурните реформи ще продължат, в контекста на присъединяването към ЕС. Съгласно договора за присъединяване на България, членството може да бъде отложено до 2008 г., ако Европейската комисия реши, че е необходимо повече време за постигането на готовност и ако държавите-членки на ЕС подкрепят нейната препоръка. Независимо от това, отлагане с една година няма да окаже влияние върху рейтинга.
Продължаващата предпазлива фискална политика и внимателното управление на външния дисбаланс могат да доведат до повишаване на рейтинга за чуждестранна валута през следващите две години. И обратно, всяко продължително увеличаване на дисбаланса в икономиката или значително изоставане на политиката, както и забавяне на предвиденото присъединяване към ЕС след 2008 г., биха попречили на повишаването на рейтинга.
Перспективата за местната валута е стабилна, което показва, че е възможно рейтингите в чужда и местна валута да се изравнят във времето до присъединяването към Европейския валутен съюз, като валутната гъвкавост ще стане дори по-ограничена, отколкото при сегашния режим на валутен борд. Последващите повишения на кредитните рейтинги ще зависят от структурните реформи, които подпомагат икономическото развитие и допълнително подкрепят фискалното състояние в момента.”