Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Още по темата

ПЕТЪР ЧОБАНОВ: ОТ БЮДЖЕТ 2014 ПЕЧЕЛЯТ И ХОРАТА, И БИЗНЕСЪТ

ПЕТЪР ЧОБАНОВ: ОТ БЮДЖЕТ 2014 ПЕЧЕЛЯТ И ХОРАТА, И БИЗНЕСЪТ
Снимка: ПЕТЪР ЧОБАНОВ: ОТ БЮДЖЕТ 2014 ПЕЧЕЛЯТ И ХОРАТА, И БИЗНЕСЪТ

25.10.2013 г.

| БНТ1, „Панорама" | 25.10.2013 |

 

Водещ: Кабинетът „Орешарски" представи своя бюджет. На кого дава и от кога взема държавата. Това ще говорим с финансовият министър Петър Чобанов. Добър вечер.

Петър Чобанов: Добър вечер.

 

Водещ: Каква е пицата, г-н Чобанов?

Петър Чобанов: Разбирам вашето чувство за хумор, но предпочитам да не продължаваме в кулинарната тематика и да не сравняваме...

 

Водещ: Отказвате метафорите на Дянков, вече със свои...

Петър Чобанов: Да, отказвам метафорите. Не мисля, че прилича на пица.

 

Водещ: Добре, какъв е бюджетът? Какво иска да постигне той?

Петър Чобанов: Бюджетът иска да постигне един растеж, който трябва да се ускори, тъй като в последните години растежа е това, което ни липсва. Той продължава да залага на финансова стабилност, но такава стабилност е невъзможна за по-дълъг период от време без растеж. И от там можем да изведем и основните приоритети, които са свързани с растежа - образованието, тъй като образованието знаем всички, че е фактор за растежа. Без квалифицирани хора, без работна ръка и образование, което е свързано с нуждите на пазара на труда ние няма как да разчитаме на растеж, освен това една публична инвестиционна програма, която пряко е насочена към растежа и разбира се не по-малко важна е и социалната област, тъй като е известно, че хора, които са бедни, които не могат да се интегрират дългосрочно пречат на растежа. И тези три приоритета можем да открием както на национално ниво, така и в отношението ни към местните власти.

 

Водещ: Растежът казвате не противоречи на финансовата стабилност. Макар, че много политически теоретици в Европа направиха това разграничение напоследък. Растеж казвате, това означава амбициозен бюджет. Как ще го понесе сегашното състояние на българската икономика?

Петър Чобанов: Сегашното състояние на българската икономика е депресирано, тъй като това, което липсва в последните години е предприемаческия дух. Имахме едно нееднакво третиране на бизнеса, едно вмешателство в бизнеса и това вмешателство трябва да престане. Трябва да се стремим да подобрим бизнес средата. Да осигурим равни условия за всички и чрез данъчната система, и чрез отношението на данъчната администрация към бизнеса, и това да даде възможност отново да преминем към растеж.

 

Водещ: Казвате изчезнал е предприемаческият дух или е да речем наранен. Това не е ли гнила основа, върху която ще стъпи вашия амбициозен бюджет за 1,8% растеж?

Петър Чобанов: Потенциалът го има и гъвкавостта на икономиката я има. Свидетелство за това е развитието на износа в последните години веднага след кризисната 2009 г. Тогава независимо от продължаващите проблеми българските предприемачи, българския бизнес успя да намери своя излаз навън - извън страната да изнася стоки и независимо, че в определени моменти имаше проблеми с основни търговски партньори тази гъвкавост спомогна за бърза преориентация. Това е доказателство, че българският бизнес си има своята основа, но за да може и за вътрешния успешно да се представи и вътрешния пазар да му предостави тези възможности да се развива, както казах е необходим "fair play".

 

Водещ: Това достатъчно ли е? Ако освободите бизнеса от натиск, това достатъчно ли е за растеж?

Петър Чобанов: Разбира се, това не е достатъчно условие, но е необходимо условие. Останалото, затова имаме политики, които са както през бюджета, така и извън него - стремежът за намаляване на административната тежест. Министерски съвет прие два пакета от подобни мерки. Стремежът за подобряване достъпа на малки и средни предприятия до обществени поръчки. Свидетели сме в момента на дискусия в Парламента по Закона за обществените поръчки. Стремеж, включително и в данъчната система, за която съм пряко отговорен там да опростим процедури и документация и възможност по-бързо и по-лесно бизнеса да работи със системата. А вътре в бюджета, както казах, ние залагаме на една инвестиционна програма, залагаме на образование с фокус върху качеството - 100 млн. лв. са отделени точно за програми, които да предполагат конкурентост както на училища, т.е. конкуренция както на училища, така и на висши учебни заведения и тези, които ясно докажат своето по-високо качество да имат предимство и да получат допълнителен ресурс, като в средното образование заложим на професионалното образование, а във висшето образование връзката с пазара на труда. По отношение на това, че провеждаме интегрирани политики, което също е основен наш приоритет през следващата година можем да посочим намеренията ни да обединим Фонд "Научни изследвания" и "Иновационния фонд" като идеята ще е новият фонд да се превърне в един посредник, един медиатор между бизнеса и науката. Тоест, да се съсредоточим върху приложна наука, иновативни проекти, които намират своето основание както в бизнеса, така и в научните среди.

 

Водещ: Още един фонд правите - растеж и устойчиво развитие на регионите. Как ще заработи това на конкурсен принцип? Как ще ни докажете, че няма да се наредят вашите хора да вземат тези 500 млн. лв?

Петър Чобанов: Фондът има няколко основания и причини да го създадем и търсим ефекти. Първо това е видим ресурс. Всеки знае колко е ресурсът в този фонд - той е 500 млн. лв. Той е противовес на политиката, при която разхвърляме по малко ресурс на всички министерства, за да се чувстват щастливи и те казват, че правят програми, но е по-трудно да измерим резултата. Докато тук резултата трябва да е фокусиран точно върху инвестиции, върху проекти и програми, в които могат да участват както министерствата, така и общините. Тоест местните власти. Като една от предпоставките за прозрачност при одобряването на проекти смятаме да поканим председателя на националното сдружение на общините, т.е. да няма, да отпаднат до някаква степен тези съмнения, които могат да възникнат - как ще се разпределя ресурса. Повтарям той е видим и той е прозрачен. При министерствата е малко по-лесно този ресурс наистина да бъде насочван по посочения от Вас начин, въпреки че и там намерението не е такова. Когато този фонд отговаря на правила, подобни на европейските, когато се кандидатства с апликационна форма, когато има ясни критерии как ще бъдат подбирани проектите според техния ефект върху икономическия растеж, върху конкурентоспособността, върху развитието на регионите и върху заетостта мисля, че можем да постигнем добри резултати.

 

Водещ: Вие ли ще го ръководите този фонд?

Петър Чобанов: Това е все още в процес на обсъждане. В Закона за бюджета залегна конкретен текст за тези посочени от мен критерии, че Министерски съвет с акт ще определи състава в момента се насочваме към идеята това да е един консултативен орган, т.е. междуведомствен орган от няколко министри, които са свързани с тези направления, като разбира се предвиждаме и участие на външни експерти, както посочих например председателя на сдружението на общините. Разбира се ще трябва администрацията, експертите да ни помагат в процеса на вземане на решение, в процеса на селекция на тези проекти.

 

Водещ: Този фонд проблеми като с водата на Омуртаг ли ще оправя, или ще помага на общините и регионите да растат?

Петър Чобанов: Проблемите с водата на Омуртаг също могат да се разглеждат в посока растеж. Те осигуряват една нормална среда за развитие и тази нормална среда за развитие е свързана с потенциала, развитието на потенциала на този регион за растеж. Тоест ще могат да кандидатстват общините както в посока разрешаване на проблеми, които са се натрупали с години и които пречат на тяхното развитие, така и с нови инициативи, които ще спомогнат да се привлекат инвестиции в този регион и той да продължи да се развива. Важното е, че тези ресурси няма да бъдат отделени само през следващата година, тъй като знаете, че един проект се развива във времето ще има подобен фонд, т.е. подобен ресурс и през годините, които следват - 2015, 2016, така че да можем да осигурим това финансиране на проектите. Не трябва да забравяме, че до момента основно разчитахме на европейски средства, за да финансираме т.нар. капиталови разходи или инвестиции публични. За 2013 г. е края на стария програмен период. Новия програмен период започва 2014 г. и тъй като нормативната уредба и на европейско ниво още не е готова можеше да се получи едно известно намаление на разполагаемия ресурс за капиталови разходи. Точно това се стремим да избегнем, т.е. давайки национален ресурс ние няма да позволим капиталовите разходи да намалеят, а напротив - те дори ще се увеличат.

 

Водещ: Какъв е принципът за съкращения в администрацията? Първо се чу, че във всички администрации ще се съкратят 10%, после обаче се оказа, че едни администрации са по-съкратени от други.

Петър Чобанов: Това зависи от министрите, които ръководят своите ведомства.

 

Водещ: Вие не налагате ли общи критерии?

Петър Чобанов: Общият критерий е в посока оптимизиране на техните бюджети. Както виждате ако се вгледаме във ведомствените бюджети, конкретно на министерствата, те на практика навсякъде са намалени. Т.е. те трябва да изберат начина, по който оптимизират този ресурс. И от там нататък не е въпрос на механично да съкращават администрация, не е въпроса аз или който и да било друг да наложи един общ процент, а това да стане на базата на отпаднала необходимост от функции и дейности, включително и от структури, които дублират дейността в самите министерства.

 

Водещ: А не са ли тези съкращения вид политическа санкция? Особено към някои институции, които да речем не са в много добри отношения със сегашното правителство. Примерно президентската, или примерно тази на омбудсмана.

Петър Чобанов: Не. Няма арбитражно отношение към институциите. Знаете...

 

Водещ: Тогава защо ги съкращавате?

Петър Чобанов: Съкращаваме всички. Точно затова да освободим един ресурс, който после да бъде използван за по-целенасочени и ориентирани към резултата политики.

 

Водещ: А какво ще кажете за политическия приом, доста използван в България - гръмко на думи съкращавате всички, тихомълком оправяте своите?

Петър Чобанов: Както виждате гръмки думи в момента няма и това, на което аз държа е на базата на функционален анализ, т.е. на отпаднали функции, на отпаднала необходимост от тези дейности, от тези структури да бъде извършено съкращението. В момента този процес е в ход и скоро очаквам моите колеги да обявят конкретни резултати в техните ведомства. Така че това не е наказание към никого, това е възможността да имаме една по-фокусирана, по-стегната администрация. Това е възможността да преодолее,м едно основно несъответствие и проблем в последните години, а именно, че все по-голям процент от бюджетите на ведомствата се изразходваха за издръжка и за заплати, а за конкретни политики и за инвестиции, за капиталови разходи винаги те страдаха. Бюджета се постигаше обикновено ако има проблем с неговото изпълнение чрез намаление на капиталовите разходи, а това е най-пряката връзка да намалим растежа, т.е. стремейки се да избегнем тези проблеми ние постъпваме по начин да структурираме по-добре администрацията.

 

Водещ: Не, защото идва бюджетно време и всеки започва да плюе по клетия чиновник. Той не е чак толкова лош. Не знам има ли такава страна, която до такава степен да мрази бюрокрацията си. Въпроса е дали това нещо се подхранва с непрекъснатите заплахи от него: „Ще ви съкратим, ще ви съкратим" или това е някакъв вид дисциплинираща мярка?

Петър Чобанов: Това е вид мярка, от една страна както казах за подобряване структурата на бюджетите и възможността да се правят политики, но аз имах удоволствието в последните няколко години да бъда независим коментатор и точно с фокус върху бюджетната сфера, върху администрацията там няма да намерите тези думи. Че аз заклеймявам по някакъв начин бюрокрацията, че се съмнявам в експертизата на хората, които работят. Включително и при критиките ми към политиката, която провеждаше министъра на финансите в предходното правителство там няма да намерите критика към качеството на администрацията, тъй като аз познавам тези хора, работил съм и преди това с тях като директор на Агенцията за икономически анализи и прогнози и сега отново имам удоволствието да работя с тях. Това не е наказание към тях, това е едно по-добро структуриране и възможност да се ориентираме наистина към по-добри резултати.

 

Водещ: А не трябва ли реформите да са по-решителни в области като здравеопазването и социалната област? Защо например давате заден за пенсиите и не режете из дъно в здравеопазването?

Петър Чобанов: Предстои да видим реформите в здравеопазването. Поставяме началото. Не случайно последните дни фокусът е върху тази сфера, там наистина ситуацията от бюджетна гледна точка, например за Здравноосигурителната каса тази година е тежка, но трябва да си зададем въпроса как се стига до тази ситуация. И как функциите, политиките, които тя изпълняваше през предходни години бяха достатъчно 6% здравна вноска да ги финансират. После Здравната вноска се вдигна на 8% и сега се оказва, че тези пари отново не стигат. Тоест ясно е, че там трябва наистина рязка структурна промяна, едно осмисляне на това къде са най-големите изтичания на средства от тази система и тези пробойни да се запушат, за да може системата с ресурса, с който ще разполага да се вмества в този ресурс и да не казва, че правим бюджети за 10 месеца. В нито една сфера - нито в здравеопазването, нито с социалната сфера имаме намерение да правим бюджет за 10 месеца. Бюджетът е за цялата година и това е разполагаемият ресурс. Така, че трябва да преструктурираме, Вие сте абсолютно прав, и има намерения в тази посока - конкретни разговори, очаквам скоро да бъдат обявени и конкретните инициативи, които ще докажат, че наистина амбициите в сферата на здравеопазването са по-големи от това, което в момента се вижда.

 

Водещ: Простичко можете ли да кажете кой печели от бюджета? Кои слоеве от населението?

Петър Чобанов: Ако успеем да ускорим растежа, да рестартираме икономиката ще спечелят както хората, така и бизнесът.

 

Водещ: Всички?

Петър Чобанов: Да, ще спечелят и хората, и бизнесът, ще спечели образованието и ще се подобри потенциалът да се развиваме по-добре в бъдеще.

 

Водещ: Как един млад министър прави бюджет в толкова деликатна коалиция при това началникът му е бивш бюджетар? Вие удряхте ли по масата, докато правехте бюджета?

Петър Чобанов: Може би външният ми вид до някъде навежда на подобна идея, че мога да ударя по масата.

 

Водещ: Че сте удряли или че не сте удряли? Не приличате на човек...

Петър Чобанов: И наистина ще има ефект, но не в това е смисъла. Предпочитам да водя дискусия и да използвам това, което Господ ми е дал като умения, като знания и по начина, по пътя на убеждаването да постигам резултатите. Наистина разговорите не бяха лесни. Разговорите бяха динамични, за доста неща трябваше да се правят компромиси от страна на министрите, които видяха едни доста намалени бюджети, които не отговаряха на техните първоначални очаквания. Обикновено когато се очаква икономиката да расте отношението е да се види един по-голям бюджет, който да направи съответния министър щастлив. Все пак аз съм благодарен на своите колеги за конструктивния диалог, който установихме и това, че успяхме да постигнем това състояние на бюджета, което имаме в момента и което според мен е обещаващо.

 

Водещ: Като независим анализатор кое Ви изненада сега, като застанахте от другата страна? Преоценихте ли нещо?

Петър Чобанов: Разбира се сега предизвикателството е далеч по-голямо и отговорността е далеч по-голяма и се вглеждам в момента и в собствените си критики, които съм отправял към бюджета когато съм бил независим анализатор. На някои от тях не е толкова лесно да отговоря, но все пак мисля, че с по-голяма част от тях ще успея да се справя.

 

Водещ: Интересно ми е само защо се мислите за суров човек?

Петър Чобанов: Не, не се мисля, просто това беше шега относно моите размери, но винаги съм разчитал на акъла си и на аргументите, които мога да предложа.

 

Водещ: Да, макар че на телевизия някои хора изглеждаме по-малки, отколкото сме всъщност. Благодаря Ви за разговора, г-н Министър.

Петър Чобанов: И аз Ви благодаря.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация