МОНИКА ДИМИТРОВА-БИЙЧЪР, РЪКОВОДИТЕЛ НА ОПАК: ДО КРАЯ НА 2013-ТА ПЛАНИРАМЕ УВЕЛИЧАВАНЕ НА БЮДЖЕТА И ВКЛЮЧВАНЕ НА ДОПЪЛНИТЕЛНИ ПРОЦЕДУРИ
17.09.2013 г.
|в. „Новинар\"| 17.09.2013 г.
Г-жо Димитрова-Бийчър, как върви изпълнението на заложената работна програма по ОПАК за тази година?
- Смея да твърдя, че към днешна дата изпълнението на ОПАК върви по график и с очаквано преизпълнение, което се изразява в няколко изменения на Индикативната ни годишна работна програма за 2013 г. Ето защо, можем да отразим факта, че отговаряме на очакванията на бенефициентите и на крайните потребители на резултатите по изпълняваните проекти с необходимата гъвкавост и професионализъм. След последните изменения работната програма включва единадесет процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, от които девет са стартирали. През месец август беше увеличен общият размер на бюджета по процедура за общинските администрации по подприоритет 1.3 от 6,5 млн. лв. на 14 млн. лв. Причина за предложената промяна е изключително високият интерес и доброто качество на подадените проектни предложения по процедурата. Освен това министерството на транспорта беше включено като конкретен бенефициент по приоритетна ос ІІ, подприоритет 2.2. Министерството е отговорната институция за въвеждане на електронното управление в България и има хоризонтални функции, свързани с конкретни обучения за служители от централната администрация в ИТ сектора. Добавихме и нова процедура за кандидатстване за МТИТС с бюджет от 2 млн. лв. В същото време до края на този месец предвиждаме нови промени в ИГРП за 2013 г. с включване на допълнителни процедури или увеличаване на бюджета на текущи такива, така че да може в края на годината да се поздравим с договорен бюджет и даже малко отгоре, за да избегнем загуби.
Какво по-конкретно сте планирали?
- Бихме искали да надградим усилията за повишаване на квалификацията и професионализма на служителите от централната и областната администрация чрез целенасочени обучения. Ето защо планираме включването на нова процедура по подприоритет 2.2 „Компетентна и ефективна държавна администрация\". По нея централните и областните администрации ще могат да кандидатстват за общо 2 млн. лв. с проекти от 20 000 до 90 000 лв. Предвиждаме, също така, да дадем възможност на конкретни бенефициенти от съдебната система да подготвят нови проекти за повишаване на компетентността и на професионалната квалификация на съдии, съдебни помощници, съдебни служители, прокурори и следователи. За целта ще включим нова процедура по подприоритет 2.4 „Компетентна съдебна система и ефективно управление на човешките ресурси\" с общ бюджет от 3 млн. лв. Минималният размер на финансовата помощ за проект ще е 100 000 лв., а максимален праг няма да има. Ще могат да кандидатстват Висшият съдебен съвет и Инспекторатът към него, Върховният административен съд, Върховният касационен съд, Прокуратурата на Република България и Министерството на вътрешните работи.
Ще отворим и нова процедура по подприоритет 3.1, насочена към подобряване на административното обслужване, в това число и чрез развитие на качествени и насочени към потребителя електронни административни услуги. По нея с проектни предложения от 50 000 до 800 000 лв. централните администрации ще могат да кандидатстват за общо 10 млн. лв.
С цел надграждане на Единната информационна система за противодействие на престъпността засега предвиждаме и още една процедура, насочена към Прокуратурата, на стойност 2 млн. лв. Процедурата е по подприоритет 3.3 и цели повишаване на ефективността и прозрачността в дейността на съдебната власт чрез въвеждането на интегрирани автоматизирани информационни системи. Работим и върху някои други идеи.
Каква оценка си давате за изпълнението на ОПАК в края на програмния период?
- Към момента програмата върви много добре. С проектите в изпълнение и процедурите, които ще обявим до края на годината предвиждаме индикаторите по програмата да бъдат изпълнени и дори преизпълнени в някои случаи. А това означава, че програмата постига целите си. Иначе по отношение на финансовото изпълнение - общо договореният бюджет от стартирането на ОПАК възлиза на повече от 293 млн. лв., или 82,9%, от които са изплатени над 174,9 млн. лв., или 49,5% от всички средства по ОПАК. Одобрените разходи, извършени от бенефициентите по ОПАК след 1 януари 2007 г., към момента възлизат на близо 148 млн. лв. Като резултат от засилената верификация през последните два месеца изготвихме нов доклад по сертификация към Европейската комисия с искане за възстановяване на средства в размер на близо 13 млн. лв. По този начин само за тази година са изготвени 4-ри доклада по сертификация, като възстановените средства от ЕК до момента са в размер на близо 135 млн. лв. За сравнение с миналата година, верифицираните досега средства през 2013 г. са 40,5 млн. лв., което е с 30% повече от верифицираните през цялата 2012 г. Колкото до договарянето - за периода от началото на годината сме сключили 293 договора на стойност 46 млн. лв. Планирали сме договаряне на 100% и малко отгоре и верификация с високи темпове с оглед изпълнение на прогнозите ни и минимизиране на риска от загуба на средства. В същото време през месец юли беше изработен анализ на необходимостта от наддоговаряне на средства за максимално оползотворяване на бюджета на ОПАК до края на програмния период. Екипът ни работи на пълни обороти и смятам, че резултатите са достатъчна оценка за адекватното изпълнение на програмата, въпреки наличието на леко забавяне в минали периоди. Ние правим всичко необходимо да постигнем заложените цели, но много зависи и от нашите бенефициенти.
Какво показва анализът Ви?
- Анализът на ОПАК показва, че основни проблеми при изпълнението на проектите, които оказват влияние върху цялостното изпълнение на програмата, са свързани със закъсненията при изпълнението на дейностите по проектите, както и налагането на финансови корекции вследствие на неспазване или неправилно прилагане на националното и европейското законодателство, предимно в областта на обществените поръчки. И на последното обучение за управление на проекти, каквито традиционно организираме, отново посъветвах бенефициентите ни при поставянето на изискванията към участниците да се съобразяват със спецификата на отделните дейности, като е необходимо да разполагат с обосновани и законосъобразни аргументи относно поставените изисквания за участие. Да четат препоръките, които даваме за тяхно улеснение, както и помагалата и инструкциите, които изготвяме, за да ги подпомогнем.
Да, но каква е реалната полза от изпълняваните по ОПАК проекти?
- Трудно е да бъдат изброени с няколко думи резултатите по ОПАК. На сайта на програмата е публикувана електронна визитка, която съдържа доста подробен отчет за постигнатото по ОПАК. Мога да дам и конкретни примери с последната ни дипляна с добри практики, където сме представили четири нови успешни проекта. Министерският съвет създаде портал за студентски стажове, като набирането и подборът на студенти се извършват изцяло онлайн. Само за два месеца от създаването на портала над 600 студенти са преминали стаж в администрацията. Отново с проект по ОПАК Агенцията по геодезия, картография и кадастър внедри електронна система за управление на жалби, предложения и сигнали, вече е осигурен достъп до услуги за незрящи и за чуждоговорящи клиенти чрез online транслитерация. Държавната комисия по хазарта с подкрепата на ОПАК вече разполага с нова автоматизирана информационна система, електронни административни услуги и електронни регистри, а по проект на Софийска област са изготвени междинни оценки и са актуализирани общинските планове за развитие на шест общини. Направените анализи и препоръки в рамките на проекта са използвани като база при изготвянето на новата Стратегия за развитие на Софийска област за периода 2014 г. - 2020 г. За част от добрите практики по ОПАК сме изготвили кратки филмчета и брошури, които са публикували на сайта ни. Това е единствената програма, финансирана от ЕСФ, с която може да се направи реална промяна в облика на администрацията и нейната работа, и е необходимо да се следва постигнатото до момента и да се надгражда.
Какво правите, за да улесните бенефициентите?
- С цел засилване темпа на одобряване на разходите по проекти екипът на ОПАК значително скъси сроковете за верификация. В допълнение към това се организират регулярни срещи с бенефициентите по време на тяхното изпълнение с цел правилно и коректно изпълнение и отчитане на проектите както и депозиране на искания за плащане. Управляващият орган на ОПАК изготвя помагала, инструкции, най-често срещани грешки и насоки за изпълнение на проекти по програмата. След сключване на нови договори задължително се провеждат обучения на бенефициентите за правилно изпълнение на проекти и минимизиране на риска от налагане на финансови санкции. Нашият екип полага огромни усилия за повишаване на капацитета и улесняване на бенефициентите ни. Скоро създадохме нов кратък наръчник с практически съвети за избягване на често допускани грешки. Всички конкретни съвети и често срещани казуси са разписани в документите, които екипът на ОПАК специално е разработил в помощ на бенефициентите. Те са публикувани на сайта на ОПАК. Следва обаче да се има предвид, че процесът не е едностранен, а е необходима приемственост от страна на бенефициентите по програмата, за да има смисъл от труда на всички страни в процеса по изпълнение на ОПАК.
Този програмен период приключва и в момента се подготвят програмите за 2014 - 2020 г. Ще има ли пак програма за администрацията?
- Да, това вече е решено. Програмата ще се нарича „Добро управление\" и ще надгражда постигнатите резултати по ОПАК. Тя ще включва и дейностите, които в момента се изпълняват по ОП „Техническа помощ\". Основен приоритет обаче ще останат политиките по отношение на административната реформа, развитието на електронното управление и реформата в съдебната система. Разработването на тази програма стартира с леко закъснение в сравнение с повечето от останалите оперативни програми, но се надявам, че съвместно с колегите от Министерския съвет ще успеем да наваксаме изоставането и до няколко месеца програмата да стане факт.