МОНИКА ДИМИТРОВА-БИЙЧЪР: ЗАВИСИМ ОТ АКТИВНОСТТА И МОТИВАЦИЯТА НА БЕНЕФИЦИЕНТИТЕ, ЗА ДА ПРИКЛЮЧИМ УСПЕШНО ПРОГРАМНИЯ ПЕРИОД
06.02.2013 г.
| в. „24 часа" | 06.02.2013 г. |
- Госпожо Димитрова-Бийчър, през 2013 г. приключва първият програмен период на финансиране за България от Европейския съюз. Каква е равносметката до момента по отношение на Оперативна програма „Административен капацитет"?
- Оперативна програма „Административен капацитет" е сред първенците по изплатени средства. Равносметката към края на 2012 г. показва, че са изплатени над 145 млн. лв., което представлява 41% от бюджета на цялата програма. Договорените средства по ОПАК вече са над 76,5% от отпуснатата безвъзмездна финансова помощ. До момента сме отворили 73 процедури, имаме подадени близо 2100 проектни предложения и над 240 различни бенефициента. Дори и да звучат оптимистично, тези данни не ни успокояват. Екипът на програмата продължава да работи усилено, за да постигне целите на програмата, както и да договори целия финансов ресурс до края на тази година. Трябва да е ясно, че дори и да е одобрено едно проектно предложение, ако не бъде сключен договор в рамките на 2013 г., не може да бъде отпуснато финансиране от ЕС. Ето защо, имаме амбицията до края на месец март да обявим всички процедури за кандидатстване, да ускорим процеса на оценка на проектите предложения и в кратки срокове още в първата половина на 2013 г. да можем да договорим и останалата част от бюджета по програмата. Високите темпове на работа в ОПАК са факт, механизмите за управление и контрол са добре сработени и остава само да изпълним планираното по график и в срок съгласно предварителните разчети въпреки ограничения административен капацитет и огромния обем от работа, която предстои.
- Предприели ли сте някакви конкретни действия от началото на годината?
- Както вече споменах, всички стъпки, които се предприемат, са предварително планирани и разчетите са с точност до дни. По-конкретно, бяха предприети действия по изменение на Индикативната годишна работна програма на ОПАК за 2013 г. Бяха включени три нови процедури и това няма да е последното изменение. До края на месеца предвиждаме и още едно, последно изменение за тази година.
Иначе на 22 февруари открихме нова процедура по приоритетна ос I "Добро управление", подприоритет 1.1 „Ефективна структура на държавната администрация", насочена към общините. Те могат да кандидатстват за общо 1 млн. лв. с проекти за оптимизиране на структурата си, за постигане на по-голяма ефективност и избягване на дублиращи се функции. Минималната стойност на проектите, които ще бъдат финансирани, е 20 000 лв., а максималният праг - 90 000 лв. Допустими дейности по процедурата са например изработването на функционални анализи и предложения за промени в нормативни, стратегически и други документи, дейности за преразпределяне на функции и други. Кандидатите разполагат с близо два месеца, за да изготвят своите проектни предложения и да се вместят в крайния срок - 29 март. Вече проведохме първия информационен ден по процедурата в София, където експерти от Управляващия орган дадоха съществени насоки на потенциалните бенефициенти как да изготвят успешни проектни предложения и какви грешки да избягват. Цялата документация по новооткритата процедура е поместена и на новия интернет сайт на програмата.
Поради високия интерес от страна на бенефициентите по ОПАК сме планирали серия от информационни дни. От 11 до 15 февруари информационната кампания продължава в градовете: Пловдив, Бургас, Варна, Велико Търново и Враца.
Днес отваряме друга процедура за общините по подприоритет 1.3 „Ефективна координация и партньорство при разработване и провеждане на политики" за 2,5 млн. лв. Тя също ще бъде разяснена по време на информационните дни из страната. А инфо денят в София ще е на 18 февруари в х-л „Шератон". За точните места и часове на събитията можете да се информирате от новия ни сайт.
Има актуални конкурси за проекти на конкретни бенефициенти, а предстои отново отваряне и на процедури в областта на човешките ресурси за централни, областни и общински администрации с оглед високия интерес и необходимост от повишаване на квалификация на служителите на различни нива. В съответствие с успешното реализиране на проекти от министерството на транспорта в сферата на електронното управление (надявам се съвсем скоро реалните резултати да се покажат и на широката общественост) ще бъдат финансирани дейности и в тази посока.
Ние правим всичко по силите си, за да обявим новите процедури още в първите месеци на годината, да оценяваме бързо проектните предложения, да договорим бюджета до края на 2013 г. и да помагаме на бенефициентите да изпълнят проектите си без грешки, но зависим и от тяхната активност и мотивация, за да приключим успешно програмния период. Тяхната мобилизация и ангажираност са изключително важен елемент от успеха при изпълнението на програмата.
- Очаква Ви напрегната година. Какво още сте планирали?
- Предстои затваряне на оперативните програми. Изправени сме пред много предизвикателства, с които тепърва следва да се справим. В Индикативната годишна работна програма на ОПАК за 2013 г. първоначално бяха заложени четири процедури за централните и общинските администрации и за Министерския съвет за близо 7 млн. лв. Впоследствие ИГРП беше изменена и бяха добавени още три процедури - две от тях по приоритетна ос II "Управление на човешките ресурси" с бенефициенти централните, областните и общинските администрации и Института по публична администрация и една по приоритетна ос III "Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление". По нея може да кандидатства Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Включването на новите конкурси за проекти в ИГРП цели повишаване на квалификацията на служителите от държавната администрация и усъвършенстване на средата за по-добро административно обслужване. Амбицията ни е да отворим всички процедури до края на месец март, за да успеем да договорим целия финансов ресурс до края на годината.
Планираме и множество информационни дни, но и приключване на проекти и представяне на реални резултати по проектите на ОПАК. Време е вече и да покажем това, което сме свършили до момента, защото само на базата на добри резултати и успешни практики може да се гледа напред към следващия програмен период.
- По какъв начин се осъществява контролът върху оперативните програми от страна на Европейския съюз?
- Европейската комисия отговаря за цялостния контрол върху еврофондовете, но управлението им е поверено на държавите членки. При констатиране на нередности или злоупотреба с европейски средства се сезира Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ). Това е последният етап на контрол. По-важното е механизмите за управление и контрол на национално ниво да отговарят на изискванията за ефективно и ефикасно управление съгласно регламентите и националното законодателство. Одитите, които се правят на национално ниво от ОСЕС, са допълнителна гаранция за правилното усвояване и още една мярка за контрол.
- Какви са отзивите относно изпълнението на ОПАК от страна на Европейската комисия?
- Ние поддържаме непрестанна комуникация и координация с представители на ЕК. Редовно се провеждат работни срещи, последната от които беше миналата седмица в София. На нея представихме отчет относно напредъка в управлението на програмата пред екипа на отдела, отговарящ за „България, Румъния и Малта" към Генерална дирекция „Заетост, социални въпроси и приобщаване" на ЕК и други членове от екипа му. За момента оценката за изпълнението на ОПАК е положителна, което ни мотивира да работим още по-активно, за да договорим бюджета на 100% и да няма загуба на средства по програмата.
- На срещата обсъдихте ли бъдещето на ОПАК?
- Говорихме за процеса по затваряне на програмата. Обсъдихме и възможностите да я модифицираме през март, за да изпълним правилото N+2, N+3 и да не изгубим нито едно евро европейско финансиране. Както знаете, на 30 януари Министерският съвет взе решение за броя и вида на оперативните програми за следващия програмен период 2014 - 2020 г. За следващата бюджетна рамка България ще преговаря за европейско финансиране и по Оперативна програма „Добро управление" с три основни приоритета - развитие на електронните услуги, реформа в съдебната система и устойчиво управление на средствата от ЕС. Това е добра новина, като се имат предвид резултатите от проекти по ОПАК до момента и изграденият административен капацитет. Вярвам, че с научените уроци от настоящия период ще се избегне повтарянето на стари грешки и ще се създаде нова по-успешна и работеща рамка за в бъдеще.