СИМЕОН ДЯНКОВ: БЪЛГАРИЯ УСПЯ ДА ЗАПАЗИ ФИНАНСОВА СТАБИЛНОСТ В МНОГО ТЕЖКА СИТУАЦИЯ
03.12.2012 г.
| в. 24 часа | 03.12.2012 г.
- Как сте, г-н Дянков? Като в края на тежък мандат или като в началото на нов. Изглеждате уверен, че ГЕРБ ще управлява пак.
- Да. Вече мислим какво не сме свършили този мандат и какво остава за следващия. Точно преди интервюто с вас с премиера Борисов си говорихме по тези теми. Казах му, че данъчното дознание е нещо, което бих искал да свърша този мандат. Ясно е обаче, че то ще се случи на 2 или 3 стъпки, така че ще остане за следващия. Уверен съм, че ГЕРБ ще има силен втори мандат. По две причини. Първата е, че ние за разлика от всички останали можем да покажем какво сме направили. Всеки може да ги види и да ги пипне- пътища, спортни зали, читалища. Преди по-малко се е правило, дори в по-добри времена. Втората причина е, че в много тежка ситуация България успя да запази стабилност. А тя е нещо, което веднага усещаш, но когато го загубиш. Иначе минава като фон - има ли го, не му обръщаш внимание. Видяхте ли какво се случи в САЩ? Никой не очакваше Обама да спечели с такъв успех. А след гласуването, като питаха различни хора, всеки каза -при Обама останахме стабилни на фона на бурите в света. Е, убеден съм, че българите точно в седмицата преди изборите ще оценят това, че България при Борисов остана стабилна
- В типично ваш стил казахте, че \"комунистите не могат да смятат\". И изброихте - оставиха ни брутен фискален резерв 7,2 млрд. лв. и неразплатени договори за 2.2 млрд. лв. А какво ще е \"салдото\" на вашето управление?
- Да. Те оставиха резерв от 7,7 млрд. и дългове от 2,3 млрд. Така че нетният резерв бе под 5,5 млрд. лв., т.е. по-нисък, отколкото е в момента. Очертава се ние да завършим годината със 7,7 млрд. лв. бруто в него и с под 200 млн. неразплатени договори.
- Имате и 1,9 млрд. външен дълг, платим януари.
- Да, дългът на НДСВ. Когато го платим, нивото на резерва ще падне рязко - до малко над 5 млрд. лв. Но дотогава ще са ни върнали от евросредствата -1 млрд. ни дължи ЕК. Така че, който смята, да не изпуска и това. По времето на министър Орешарски не са имали финансиране от еврофондове и не са правили авансови плащания. За да затворим темата - убеден съм, че нетно юли 2013 г. ще сме с по-голям фискален резерв от юли 2009 г.
- При дебатите около бюджета казахте, че министър Пламен Орешарски е разрешил предизборни харчове за над 5 млрд. лв. С подтекст, че така се купуват избиратели. ГЕРБ ще пазарува ли предизборно?
- Аз държа да няма такива харчове. Не е редно в каквато и да е ситуация да се дават пари просто така. Затова съм ограничил бюджета, така че да не става. Убеден съм, че ако се харчи предизборно, това изобщо не помага преди изборите. Хората не са глупави. Те разбират, че 3 г. нищо не си правил, както беше тройната коалиция, и внезапно от декември 2008 г. до март 2009 г. 5 млрд. лв. изчезват. Изчезват, защото не могат да се усвоят за толкова кратко време и се слагат в безсмислени проекти. А част от тях и буквално изчезват. Не можеш да заблудиш нито хората, нито икономиката, като показваш чешмички или водни огледала. С изсипването на тези пари те се опитаха да забавят влизането в кризата. За да стане след изборите, при новата власт. Но това в малка отворена икономика като нашата не става. И то се видя - влязохме си в кризата точно когато дойде времето. Затова държа приходите и разходите да са разчетени към смислен икономически растеж, а не към някакъв изкуствено надут. Хората не са глупави и разбират кога някой прави политика и кога просто дава пари за избори.
- „Тайник\" в бюджета ли е този ръст от 1,9%, след като вие казвате, че той е изпълним н при 1,2% ръст?
- Това е едно от нещата, по които мисля, че няма да бъда разбран. Министерство на финансите ми подава официални данни. Аз обаче имам и свои - от МВФ, ЕБВР, Световната банка. И мога да си съставя доста точна представа за очаквания ръст. Но, ако променя модела, започвам да изкривявам данните, заради моя анализ. А се отчитаме пред ЕК. Така че съм приел модела, рапортуваме го пред комисията, да го знаят. Аз обикновено си правя по-консервативен бюджет. Един макромодел трудно хваща промени във вноса и износа. А аз ги виждам. Ето, важен пазар за нас - Холандия затъва, аз го виждам, моделът - не.
- Шегувате ли се, че ще настигнем гърците по доходи за 5 години? Да посмятаме. Най-ниската тяхна пенсия е 558 евро, а нашата най-висока - 770 лв.
- Те преди два дни гласуваха още 25% намаление. Така че това, за което говорите, вече се случи - тяхната най-ниска пенсия падна под нашата най-висока. Не знам защо това се смята за подигравка. Вижте предните години.
- Виждам, че 2008 г. съотношението за пенсиите бе 6:1, а сега - 3:1, за Гърция.
- Е, като гледате тези данни, не е ли реалистично след 4 г. да се изравним?
Донякъде ме радва, че преди година, когато почнах да говоря за това, казваха - той сънува. А сега казват друго- голяма работа, като стигнем гърците. Да гледаме средноевропейците. А ние вече наистина можем да мислим тези сравнения. Вярно е, че \"срещата\" се дължи на това, че гърците слизат стремглаво надолу, а ние вървим нагоре.
- Прогнозирахте 10 г. плосък данък. Не е ли много?
- Не бях добре разбран. Аз съм привърженик на плоския данък не защото е десен или ляв, а защото е лесен и евтин за администриране. Разликата е, че до тази година, категорично не исках да говорим за данъци. Това е аксиома при криза. Затова не съм позволявал дори да има разговор на тази тема.
- Отлагаме еврото за още 5 г. Имало ли е периоди, в конто сигурността на лева е била под въпрос?
- През 2009 г. срещу лева имаше масирани атаки от чужди спекуланти. Имаше момент, в който шансовете валутният борд да падне бяха 45%. Което означаваше сриване на доходите до или дори под нивото на 1996 г. и тръгване отначало. Прескочихме пропастта. Но бе много трудно.
- Имате ли \"скрити\" пари, за глобата, която чакаме от Брюксел заради замснките. Впрочем, защо не се направи нищо по тях?
- Скрити пари в бюджета няма. Там се разписват само разходи, за които се знае, че ще се случат. Надявам се глоба да няма. Но по-важният въпрос, който ми зададохте, е, защо заменките не се развалиха. Нашето управление има много успехи, но има и неща, които не смогнахме да направим. И за мен е важен отговорът на този въпрос - защо земеделският министър Найденов не направи опит дори, след като толкова много говори за заменките преди това. Отворен въпрос. Знам, че има неща, които не могат да станат. Аз например пробвах да направя нещо смислено с парите в Сребърния фонд. Не се получи. Но поне опитах. А при него дори опит нямаше.
- Да поговорим за \"приятелските поправки\". Имало ли е бурни дебати по този повод между вас, Диан Червенкондев, Искра Фидосова?
- Имаше искри наистина. Аз си позволих да говоря по темата. Защото за мен при правенето на бюджета е важен всеки разход. Дори да е минимален, трябва да се каже. да се запише. А и като направиш едно изключение, вече нямаш смислено обяснение защо на един даваш, а на друг- не. Така че, да, имахме наистина доста остри разговори с депутатите защо за едни комисии трябват допълнителни пари. Донякъде успях, донякъде не. Но от това губим всички. Ето, виждате какво става с комисии, които са си давали бонуси.
- Ситото ли се оказа с по-едри дупки, за да пропускат цели комисии, или правилата са недонаправени?
- Законът за държавния служител е едно от големите постижения на този мандат. Част от комисиите, а те са богати комисии, които не бяха в този закон, влязоха. И какво установих? Че с 60% си вдигнаха заплатите точно преди това, т.е. току-що завършил студент, ако влезе в КЗК например, заплатата е 1600 лв. А моите зам.-министри, с по-тежки отговорности, вземат по-малко. Е, не е редно! Но е законно. Законът казва, че не можеш да понижаваш заплати, а може само да ги повишаваш. Но аз съм сигурен, че останалите ще ги догонят, и то бързо. А и вече ги следим ежемесечно. И като видим, че назначават някого не като личност, а като позиция на по-висока заплата, веднага казваме - не го правете, няма да получите повече пари. Това ще е ежегодна битка. На всеки министър, не само моята.
- За 3 г. наливаме 3 млрд. лв. повече за здраве, а сме по-зле. Прав ли е проф. Милан Миланов, че схемата \"Кремиковци\" се нанесе в здравеопазването - частници на входа, вътре и на изхода на държавните болници. Ако е вярно, то е опасно за здравето ни, а не вие.
- Мислил съм много защо не се получава смислена реформа в здравеопазването. Старахме се, но не се получава. В тази система парите са огромни и лобитата са огромни. А и много лесно се играе със страховете на хората като откажеш някакво финансиране, всички писват - деца умират, ставаме много зле. Всички кабинети даваха повече пари за здраве, не само ние. Точно по тази причина. Единствената реформа в здравеопазването бе забраната за пушене. И тя не се случи не заради здравната комисия, а заради премиера. А, имаше още една сфера, където се изливаха все повече пари без по-голямо качество - правосъдието. Прекъснахме това, поне там.
- Как ще спрете враждата между частни и държавни болници?
- Аз съм за създаването на частни болници. Но какво се получава? От създаването си те са се гарантирали 100% с договори от касата. И то по скъпи клинични пътеки. Избират си пациенти. Или по-лошо -като не се справят, пращат пациента в \"Пирогов\", въпреки че са усвоили парите по пътеката. Затова трябва по-силна регулация.
Браншът не може ли да се саморегулира?
- Не мисля, че ще се получи. Саморегулирането не се получава там, където има огромни и силни финансови лобита. И където лесно се стига до монопол или олигопол. Петима големи играчи се събират и казват - правим това и това. И държавата е безсилна.
Може би една от първите стъпки догодина ще е да се въведе такъв режим за частните болници - да работят 3 години, като се самоиздържат от пациентите. Едва след това касата да реши по кои пътеки да ги финансира, и по кои - не.