СИМЕОН ДЯНКОВ: ДЪРЖАВАТА Е ЛОЯЛЕН ПАРТНЬОР НА БИЗНЕСА
17.01.2011 г.
"През първата половина на 2011 г. ще приключим с оставащите неразплатени задължения на централната администрация към бизнеса - около 240-250 млн. лева. И с това ще сложим точка", казва вицепремиерът и министър на финансите в интервю за в. "Строител"
Министър Дянков, какво са очакванията за 2011 г. Ще успее ли страна ни да излезе от кризата?
Определено да и това ще стане, когато хората започнат да пазаруват и инвестират по-уверено. Защото в момента това е основната пречка да се усетят ефектите от излизането от кризата. Просто трябва засилване на вътрешното търсене и тогава нещата ще се оправят. В момента все още потреблението изостава и ще разчитаме на продължаващия ръст на износа. За десетте месеца на миналата година износът ни за ЕС е с ръст от 23.5% на годишна база, а за страни извън ЕС е с почти 47 на сто! Очакваме това да продължи и тази година.
Сега основното е да си запазим дисциплината. По предварителните ни данни за 2010 година дефицитът ни по европейската методология е 3.6% и е доста по-нисък от заложените по актуализираната програма. По равнището на държавния дълг към БВП вече изместихме Люксембург от второто място и само Естония е пред нас. Към ноември 2010 г. държавният ни дълг е едва 14.4% от прогнозния БВП. Това означава, че сме по-дисциплинирани от Люксембург и това е резултат от добрата ни работа през изминалата доста тежка година.
Кои ще бъдат приоритетите на страната ни през новата година?
Трябва не просто да останем сред водещите в ЕС по фискална дисциплина, а да запазим изобщо консервативното си мислене! За мен най-важното е да си изпълним приходите. За 2010 година приходните агенции се справиха и имаме общо преизпълнение - НАП са на 100%, а Митниците са на 101 процента. Така трябва да се работи и тази година по отношение на приходите. Капацитета сме го изградили вече.
Иначе и в момента за инфраструктура сме заложили с половин милиард повече спрямо 2010 година. Добрата инфраструктура ще ускори икономическия растеж в средносрочен план и това е перспективата, която ме интересува. Просто трябва да мислим перспективно, а не месец за месец. От тази година ще можем да работим по този начин, защото голяма част от темите, които наследихме от предишните, вече ги няма. През първата половина на 2011 г. ще приключим и с оставащите неразплатени задължения на централната администрация към бизнеса - около 240-250 млн. лева. И с това ще сложим точка.
Тази година има повече пари за здравеопазване, повече за отбрана и сигурност - защото и там трябва да се плаща по международни ангажименти; повече пари има за социална политика и заетост. Просто трябва да се харчи ефективно и винаги за свършена работа. Против съм да се дават пари без да се знае за какво ще бъдат похарчени. Затова често казват „Дянков не дава", но колко пъти са казали защо не е дал Дянков?!
Трябва да си завършим и административната реформа. Очаквам тази тема също да я приключим тази година, защото в класификатора на длъжностите в администрацията имаше много абсурди. Сега в Съвета по административната реформа, който също е към мен, се работи много да се изчистят тези глупости там, като това да се плаща различно за една и съща квалификация и една и съща работа, защото хората са в различни администрации... В моето министерство вече сме решили въпроса и работим по-добре. Това и много други проблеми трябва вече да бъдат приключени.
Изобщо, много работа имаме. Тази година ще положим още усилия, заедно с МВР и т.н., да ударим ДДС-схемите, откъдето много е ощетен бюджетът. Вкарали сме и механизъм да се ограничат прехвърлянията на силно задлъжнели фирми на социално слаби хора, от които НАП не може да си прибере вземанията. Начинът е НАП да има два месеца да ги проверява, за да не става както досега, защото за 10 години около 9 млрд. лева е ощетен бюджетът от такива схеми.
Ще продължим да удряме контрабандата от всякакъв тип, не само на цигарите. И вие знаете, че за миналата година сме хванали 30 пъти повече цигари спрямо предишните години - над 252 млн. къса само за една година! Това е огромно количество и за целия Европейски съюз. Сега от януари касовите апарати на бензиностанциите са вързани към системата на НАП. Нещо повече, възнамеряваме да вържем и резервоарите на тези обекти, да им сложим датчици и така да се отчита реално какви горива влизат и излизат оттам. По-късно фискалните устройства на всички обекти, регистрирани по ДДС, също ще ги вържем към НАП и така ще затегнем много цялостния контрол върху оборотите. Това ще се отрази и на приходите, естествено. Акцизните складове са контролирани от митниците и с алкохолния бранш също сме решили въпроса. Така че, свършихме доста до момента, но имаме още много работа и за мен това са приоритетите. Другото е тема изобщо на правителството и там работим всички заедно. Много са темите.
Какви предизвикателства донесе новият бюджет за 2011 г.?
С бюджета за 2011 година не създаваме предизвикателства, а ги преодоляваме. Пак казвам, трябва да си изпълним приходите. Това първо. Второ, планираме да свием дефицита до под 3%, за да излезем от процедурата по свръхдефицит. И това ще стане. Тук сме заложили сериозно усилие до 2.5% от БВП. Нивото на дълга трябва да е не повече от 18 на сто, т.е. да остане едно от най-ниските в ЕС. Това са макроикономическите цели и те ще станат. Пак казвам, в момента сме с 14.4 на сто...
Обезпечени са всички основни социални функции на държавата и тук също нямаме притеснения. И още, тази година свиваме до 35% преразпределението на приходите през бюджета на държавата. В миналите години този процент на падаше под 40%. Така тази година повече пари остават на разположение на бизнеса. Заедно с ниските данъци, това е още един плюс за бизнеса в България.
Другото, вие знаете, не пипаме данъците, пенсиите и заплатите на хората. В даден момент, ако изпълнението на бюджета го позволява, ще видим и какви са възможностите за гъвкавост по отношение на политиката по доходите на хората. И там много ни критикуваха, но е много голям успех, че запазихме нивата на пенсиите и заплатите, не увеличихме данъците. Това е.
Как ще повлияе новият бюджет върху фискалната стабилност и дисциплина на страната ни?
Оставаме дисциплинирани. Това е най-важното в момента. Успяхме да овладеем излишните харчове и в бюджета сме заложили ограничения на разходите на администрацията. Вече няма да има необезпечени договори за щяло и нещяло... Ограничения има и за общините и те няма да поемат дългове над 15% от годишните си бюджети. Така се ограничават възможностите за прекомерно задлъжняване и на централната, и на местната администрация. Освен другото, това е предпоставка бизнесът, най-вече малкият и средният, да си получават навреме парите за свършена работа...
С бюджета за тази година продължаваме с предвидимата си и дисциплинирана фискална политика. Това е начинът да запазим доверието както на вътрешния, така и на международните финансови пазари. Защото знаете колко трудно се връща вече загубено доверие.
Чухме доста мнения за това, че ще има повторна актуализация скоро. Това възможно ли е и до какво би довела тя?
Актуализация на какво? Ако става въпрос за бюджета, отговорът е не! Направили сме си бюджет на стабилността и ще си го изпълним.
Държавата възложи на „Българска банка за развитие"АД да извършва разплащания. Какъв процент от задълженията бяха уредени чрез механизма за разплащане на ББР?
През Банката за развитие от заявени около 290 млн. лева, реално разплатени бяха 250-260 млн. лева. Останалите фирмите по техни си причини, вероятно счетоводни, поискаха да си ги вземат тази година и ще си ги получат. Отделно през годината с няколко постановления на правителството бяха разплатени много задължения - над 110 млн. лв. на МО през август; на МРРБ - близо 100 млн. лева през септември; по бюджета на МОСВ - около 40 млн. лева по-рано през годината, както и някои други. Иначе от около 1.7 млрд. лева задължения в началото на 2010 година, в момента неразплатени от централната администрация остават едва около 250 млн. лева. Голяма част от тях са основно на МО по международни договори, по които се водят преговори. През първата половина на тази година всичко, което остава, ще бъдат изчистено.
Цялата 2010-а година изплащахме задълженията на предишните и знаете в какви тежки условия се случи това. Така че за мен темата е приключена и както казах - повече няма да допуснем такива необезпечени ангажименти. Заложихме в бюджета достатъчно добър контрол.
Каква е реакцията на европейската общност относно финансовата политика на страната ни?
Видно е, че не само в ЕС, но изобщо международните пазари реагират много добре сигналите, които изпращаме. В края на миналата година всички агенции за кредитен рейтинг последователно потвърдиха рейтинга ни с позитивни перспективи. Високо се оценяват разумната ни фискална политика, ниският държавен дълг и значителните фискални резерви, които поддържаме, както и усилията да си направим реформите. И така ще продължим и занапред. Няма друга правилна политика според мен и това стана очевидно с тези оценки. По фискална дисциплина сме доста по-добре от повечето държави в еврозоната. Точно такива държави като България в момента са много необходими, за да се възстанови доверието на международните пазари и да се успокои обстановката.
Как бихте коментирал мненията на някои страни-членки, че България още не е готова да се присъедини към Шенген?
Мога да го коментирам само от финансова гледна точка и там сме си свършили работата. По Инструмента Шенген парите са усвоени на 100% - около 130 млн. евро. Освен това през декември дадохме близо 11 млн. лева за допълнителни мерки, така че да се изпълняват неотложните дейности по подготовката.
Каква е политиката на страната ни по този въпрос?
Това не е моя тема, но съм сигурен, че колегата Цветанов и неговите екипи ще се справят до март месец...
Какво послание бихте изпратили на строителните фирми?
Мога да ги уверя, че държавата е лоялен партньор на бизнеса и ще си изпълнява ангажиментите точно, защото вече няма да има изненади отпреди. Ще помагаме. Това ще стане и с работата по големите инфраструктурни проекти. Там нещата вървят и сме осигурили необходимия ресурс за тази година. Така че, все по-добри са условията за възстановяване на сектора след ударите, които понесе.