ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ, МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ: ДОРИ ДА СВАЛИМ ДДС, ЦЕНИТЕ НЯМА ДА ПАДНАТ - 02/07/08
02.07.2008 г.
Вестник "Труд", 02 юли 2008 г.
Парите ни не са по-малко ценни от тези на Европа
- Г-н министър, защо няма да намаляваме ДДС и акцизите?
- Ние имаме последователна данъчна политика и още в началото на мандата обявихме, че приоритет ще бъде намаляването на преките данъци, за да се насърчи стопанската активност. Вече имаме две ставки от 10% - и по корпоративен, и подоходен данък. Имаме и по-голямо от планираното намаление на осигурителната тежест. Ще припомня - от 43 % до около 33 % с план от началото на следващата година да се намали с още два процента. От тази гледна точка фискът се нуждае от приходи, които се осигуряват от ДДС и акцизи. От друга страна в Европа предпазливо тече дебат към намаляване на диференциациите с крайна цел единна ставка с много малко на брой изключения. А при нас се отваря обратният дебат - след като сме достигнали добър модел, започваме да го дискутираме.
- Добре, но хората смятат, че ако намалите ДДС и акцизите и цените ще тръгнат надолу?
- И анализите сочат, и практиката показва, че намаляването на ДДС не е пряко обвързано с ценовите нива в икономиката, има безброй примери, в това число ще се върна и в нашата практика преди години, когато намалихме ДДС от 22 % на 20 % нямаше никаква реакция на стоковите цени. А сега съм почти убеден, че при евентуално изменение на общата ставка няма да има реакции на цени. А за диференциацията това изисква кардинална промяна на цялата данъчна система. Наивно е да се мисли, че могат големи стокови групи да минат на облекчена ставка и това няма да засегне преките данъци.
- Протестиращите срещу високата цена на горивата, смятат, че причината е във високите акцизи?
- Цените на суровия петрол драстично се увеличиха - от 100 долара през миналата година, вече сме на нива от 140 и нагоре долара за барел. Това е истинската предпоставка за увеличението на цените. По отношение на акцизите ще припомня, че ние все още сме под минималните нива в общността, една последна стъпка, която сме планирали за 2011 година, с което ще ги достигнем. Някои казват, че европейската комисия не би имала нищо против отделните страни членки да намалят акцизите. Но само тези, които имат акцизни нива над минималните. Нашият случай не е такъв.
- Едно от решенията от срещата в Катарино беше държавата да поеме част от осигуровките. Възможно ли е?
- Нашите предварителни разчети показват, че е възможно с незначителна фискална тежест в размер на неколкостотин милиона в повече. Разчитаме, че една такава система е не просто разпределение на цифри, а ще има качествен ефект по посока "изсветляване" на пазара на труда.
- Говорейки за разходи, как смятате да инвестирате парите от иракския дълг?
- Що се касае за изразходването им, бих използвал един израз - първо да извадим рибата и след това да мислим какво да я правим. Така че добре е, че ще влязат тези пари. Ще потърсим инвестиционни направления с по-дългосрочни ориентири. Бих подчертал едно от основните фискални правила - с извънредни приходи не трябва да се правят регулярни разходи.
- Продължават проблемите със спрените евро-фондове. Ето, преди дни Еврокомисията спря още две линии по програма САПАРД. Утре (б. р. днес) изтича срокът, в който трябва да отстраните нередностите, регистрирани от комисията. Ще го спазите ли?
- Да. За съжаление кризисната обстановка, която беше създадена, доста изнервя всички звена, които са заети с проблеми на фондовете, а интензитетът на работа в момента е много висок. За това има персонални заслуги и вицепремиерът, който отговаря за усвояване на фондовете. Всички сме длъжни в съкратени срокове, отварям скоба, не много обичайно за нашите системи, да отговорим на съответните изисквания. Усилено се работи по отстраняване на идентифицираните слабости, ангажирали сме и представители на парламента дотолкова, доколкото няколко законови промени също се налагат. Има законопроекти, които са влезли в парламента, като например за преструктурирането на пътния фонд или Закона за обществените поръчки. Що се касае до последните спрени плащания, както и предишни междувпрочем, те всички засягат различни периоди от управление на фондовете. Но общият извод, които може да се констатира като правило е - занижен контрол от страна на управление на проектите на всичките му фази, от контрактуване до изпълнение. Има доста пропуски в самия процес на процедурите. В някои проекти пропуските са незначителни, в други обаче, както виждаме, могат да бъдат и съществени. Страхувам се, че тези проблеми по предприсъединителните фондове казват известно влияние и върху подготовката за усвояване на структурните фондове, където сме в заключителен стадий. И дотолкова, доколкото едни и същи или сходни звена управляват и двата процеса, забавянето и там е неминуемо. Каква е оценката обаче? Комисията ще прецени дали сме намалили нивата на риск. А нашите мерки трябва да укрепят тези системи. Например - да подобрим системите за предварителен контрол и проверки на място. Това е важно за всички обекти, които се финансират с европейски средства, бих добавил и с национално финансиране. Дотолкова, доколкото парите на българския данъкоплатец не са по-малко ценни, отколкото на европейския данъкоплатец.
- Споменахте лошата комуникация - вътре в системата или с Брюксел?
- Между звената, между центъра и звената и бих добавил между звената и центъра с партньорите от съответните дирекции в Брюксел. Липса на адекватна информация, понякога неадекватни отговори и обяснения на мерки,които сме предприели,непълна информация. Често се получава така, че изпълнени мерки не се отчитат качествено. Що се касае до конфликта на интереси, ние очевидно сме подценили този въпрос в по-общ план, тъй като макар конкретният повод да е проверяваният обект - в случая фонд „Републиканска пътна инфраструктура", ние виждаме, че там има в различна степен и на различни нива предпоставки за възникване на конфликти на интереси. Като започнем от най-високо ниво и стигнем и до по-ниски нива. Мога да изложа съмнения, че това не е единична практика, а вероятно такива случаи има и в други звена, което беше повод да обърнем много сериозно внимание, да изготвим проект на закон за конфликта на интереси, който в момента е в парламента.
- Няма ли конфликт на интереси вашите заместници да имат акции от пътни фирми?
- Вашият въпрос е още едно доказателство, че самият термин конфликт на интереси може да се разглежда от няколко аспекта. От една страна, като от законов, от друга страна, от морално-етичен. Дотолкова, доколкото отсъстват надеждни законови регулации, които ясно да казват - това е конфликт, това не е. Ние в министерството разработихме и вече са приети след дискусии с всички директори в министерството т. нар. правила за почтеност, които имат за задача да подпомогнат целия ми екип да се ориентира по-добре в тази материя. И в контекста на тези правила всички мои служители трябва да се съобразяват с тях.
- След доклада на KPMG, правителството реши да им възложи одит на цялата система, на усвояване на евро-фондовете. Няма ли да се проточи твърде дълго?
- Наистина имаме решение да задълбочим проверките в няколко направления. Такъв одит не е възложен на KPMG, защото в момента уточняваме заданието, а и не на последно място процедурата. Дали ще бъде KPMG, или процедура по ЗОП, на която всички одиторски компании ще могат да се явят, това в следващите няколко дни ще бъде уточнено. А що се касае до досегашните резултати на тази компания, мисля, че са се справили удовлетворително с обхвата на заданието, което имаха.