Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ, МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ: ОЧАКВАМ БРЮКСЕЛ СКОРО ДА РАЗМРАЗИ ПЪТНИТЕ ПРОЕКТИ – 27/02/08

27.02.2008 г.

Вестник „24 часа", 27 февруари 2008 г.

Изненадан съм от дребните слабости във фонда, не ги очаквах, казва финансовият министър. Заради скандалите около поръчки за 120 млн.лв., които е получила фирма „Биндер", в която работи братът на вече бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев, финансовият министър Пламен Орешарски разпореди две проверки. Едната приключи преди дни, а втората - вчера. Одитните доклади установиха дребни нарушения, които според екипа на министерството не се отразяват съществено върху работата на фонда. Очаква се до края на седмицата докладите да заминат за Брюксел, който междувременно „замрази" сертифицирането на пътни проекти до приключването им.

- Г-н Орешарски, приключи проверката - Проверката в пътния фонд приключи. Повечето анализатори се отнесоха с ирония към установяването на дребните слабости, които са несъответни на размера на скандала. Защо се получи така?

- Нека уточня,че става дума за две проверки. Тази, която оповестих вчера (б.р.-онзи ден), е свързана с проверката от специализираната дирекция към МФ „Одит на средствата от ЕС". Проверени бяха проекти по ИСПА, по които предварително се знаеше, че няма нарушения. В някаква степен тези малки слабости, за които твърдите, че се говори иронично, мен ме изненадаха, защото не очаквах че има и такива Агенцията е акредитирана към ЕС по всички правила и не очаквах и такива слабости. Що се отнася до втората - при нея бяха проверени търгове, свързани с фирма „Биндер", в чието ръководство участва фирма, представлявана от брата на бившия изпълнителен директор Веселин Георгиев. Проверката приключва днес (вчера-б.р.). Основните констатации са, че правилата и процедурите са спазени и не са установени закононарушения при 8 договора за период от около 2 години. В доклада има и препоръка за по-ефективни действия при възлагане на процедури. По отношение на целесъобразност, проверката не може да направи категорични изводи. Но има индикации, че при търговете са използвани пределни цени, които ограничават възможностите за прекалено скъпи оферти. От друга страна при някои търгове въпросната фирма е била единствен кандидат, което затруднява категоричната оценка за целесъобразност.

- Кога очаквате Брюксел да „размрази" парите за пътища?

- След като запознаем комисията още тази седмица с резултатите от проверката, и с предложенията зa засилване на системите, се надяваме в кратки срокове да се снеме препоръката за въздържане от сертифицирането на проектите.

- Върви слух, че подалият оставка пътен шеф Веселин Георгиев може да ви стане съветник...

- До мен този слух не е стигал..., но стигна друг, че съм си подал оставката (усмихва се).

- Съветът на коалицията в Хисар реши да има промени във финансовия модел на здравеопазването. Виждате ли финансови рискове при отнемането на монопола на здравната каса?

- Да, бяха дебатирани преди всичко промени в здравеопазването. Те продължават да се обсъждат обаче, и все още няма крайно решение. До месец два ще е готов и конкретния модел, за да успее да влезе в макрорамката на бюджета за 2009 г. На практика не виждам рискове. Друг е въпросът, че на този етап не можем да говорим за крайна реформа, а само за начални стъпки в един сектор, който на практика никъде не е напълно пазарен.

- Има ли нещо притеснително в намерението на държавата да се появи като осигурител с 1/3 от тежестта за всички работещи, каквито планове има?

- Впрочем тя и сега финансира не малка част от пенсиите, чрез субсидията, която предоставяме на НОИ. Известно е, че в последните години заради намаляването на осигурителната тежест и на изпреварващото увеличение на пенсиите дефицитът в НОИ се задълбочи и държавната подкрепа става все по-голяма. От тази гледна точка не се притеснявам, защото тя няма да доведе до увеличаване на тежестта. Въпросът е да се намери достатъчно добър модел не само с средносрочен, но и в дългосрочен план. Един от възможните варианти е държавата да се включи в осигуряването със своя част. Така или иначе тя и до момента плаща и ще продължи тази политика.

- Може ли да се окаже, че трябва ново вдигане на максималния осигурителен доход. Разликата в нивата му за 2008 г. в сравнение с 2007 г. е цели 600 лв.?

- В контекста на цялата рамка за реформи, възможно е, разбира се. Ще ви припомня, че когато се сложи този модел, максималният праг бе фиксиран на 10 пъти минималната работна заплата. Въпреки повишението, за което говорите, той все още не е 10 минимални заплати. Но това не бива да се абсолютизира. Въпрос на решение.

- Коалицията обеща специални грижи за хората с ниски доходи до края на мандата и дори при следващия. Може ли да очакваме извънредни повишения в пенсии и заплати например?

- Това не е въпрос на обещание и безплодни очаквания. Това е последователна политика от началото на мандата. Последните три години има определен акцент върху доходите и преимуществено върху ниските доходи. В този контекст ние ще продължим тази политика, но не бива да очакваме чудеса, защото макроикономическото равновесие не предполага рязко и необосновано покачване на работните заплати.

- Наскоро „Муудис" ни предупреди за внимание към външни рискове. Какви са те и имаме ли бюджетни инструменти за защита?

- Напълно логично дойдоха предупрежденията на „Муудис" и „Фитч", вероятно същото ще направи и „Стандарт енд Пуърс". На фона на колебанията на финансовите пазари отвън уязвимостта на новите икономики очевидно расте. Разбира се, че ние още по-внимателно следим процесите и още при конструиране на бюджета за 2008 г. сме отбелязали тези рискове. Не мисля обаче, че има място за драматизъм. Пак ще подчертая, че следим и вътрешния пазар, и колебанията на външните пазари.

- В каква посока ще се върви към по-строг контрол върху разходите? Налагат ли се някакви радикални мерки?

- Ще продължим усилията си в две посоки- засилване на функциите на одитните звена в публичния сектор, и налагане на програмния подход на бюджетиране. Този подход ни дава допълнителни възможности за по-надеждно планиране, контролиране и отчитане на публичните ресурси.

- Наскоро „Атака" ви обвини, че тайно сте назначил Димитър Терзиев за шеф на хазарта. Защо няма резултати от конкурса, ще обявите ли нов?

- Аз вече обясних, че ние обявихме конкурс с единствената цел да наберем повече кандидатури. Законът не го изисква и в този смисъл не мога да разбера израза „тайно назначение", след като в публичния конкурс нито един от кандидатите не се представи достатъчно убедително.

- Очаквате ли проблеми около затварянето на безмитните магазини - искове за компенсации, блокиране на проекта за закон в парламента?

- Не, аз лично нямам такива очаквания, доколкото има политическа воля това да се случи. Решението, знаете, бе взето от коалицията, а в парламента не вярвам депутати от различните партии да имат различно мнение и в този контекст - не, не се опасявам от действия против приемането му.

- Вярно ли е, че по време на вътрешно партийни дебати хора от БСП публично обявили, че стегнатата ви финансова политика може да изиграе лоша шега при изборите, защото отблъсквала електорат?

- Не съм запознат с тези коментари. Искам да подчертая обаче, че фискалната политика, която следваме не е достатъчно стегната, каквато трябва да е за страна с дефицит от 20% по текущата сметка. Такава, че дори и по-стегната политика чакат от нас партньорите от Брюксел. От друга страна не съм убеден за резултатите от изборите при една различна политика, която от моя гледна точка би създала повече проблеми, отколкото решения.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация