Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2025
  • МАР
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

БТВ, „Защо, господин министър?“, Интервю с Теменужка Петкова, министър на финансите

Министърът на финансите Теменужка Петкова
Снимка: Министърът на финансите Теменужка Петкова

04.03.2025 г.

Водещ: Здравейте! Започва разговор, в който най-важният въпрос е „Защо?“. Аз съм Жени Марчева, а мой гост тази вечер е министърът на финансите Теменужка Петкова. Добър вечер!

Теменужка Петкова: Добър вечер!

Водещ: Здравейте!

Теменужка Петкова: Здравейте!

Водещ: Г-жо Петкова, преди 15 години Симеон Дянков определи тогава бюджета за 2010 г. като „малка постна пица“ – една метафора, която и до днес всички ние помним. Какво е вашето определение за бюджета за 2025 година?

Теменужка Петкова: Може би преди да стигнем до определението за Бюджет 2025, ако позволите, да направя една съвсем кратка ретроспекция как стигнахме до тук. На първо място, бюджетната процедура, свързана с изготвянето на проект на Закон за държавния бюджет, е един дълъг процес. Той продължава доста дълго време, преминава през различни етапи. Нашето правителство влезе в управлението в ситуация, в която имаше внесен проект на Закон за държавния бюджет от страна на колегите от служебното правителство. Той не беше приет от парламента. И, от друга страна, пък имаше действащ т.нар. „удължителен закон“. На нас ни се наложи в много кратки срокове да направим анализ на състоянието на публичните финанси така, че да можем да предложим бюджет, който да отговаря първо на изискванията на Закона за публичните финанси, т.е. да бъде с дефицит до 3%, разходите да бъдат до 40% от брутния вътрешен продукт на страната и в същото време да отговарят и на европейските правила. Това, което направихме, е един изключително бърз анализ, който ни даде отговор на доста въпроси. На първо място стана ясно това, че състоянието на публичните финанси до голяма степен е повлияно от политическата нестабилност през последните 4 години. Липсата на политическа стабилност, липсата на политическа отговорност по отношение на действията и политиките, които са провеждани, се е отразила изключително негативно върху състоянието на публичните финанси.

Водещ: Все още ли стоите зад твърдението си за дупка в бюджета от 18 милиарда лева или това е прогноза, която направихте, която не се оказа докрай вярна?

Теменужка Петкова: Аз смятам, че няма някой, който да не е убеден в това, че дупка в бюджета има. Ние направихме всичко необходимо тази дупка на практика да бъде попълнена, като направим всичко възможно така, че да увеличим събираемостта на приходите, да поведем една борба със сивата икономика в България, където смятаме, че има сериозен резерв за увеличаване на постъпленията в бюджета.

Водещ: Ако с една дума обаче трябва да определите бюджета за тази година, какъв е той?

Теменужка Петкова: Бюджетът за тази година е възможният бюджет и мисля, че това ще бъде и последният бюджет в лева за България.

Водещ: Ще говорим и за това, ще видим дали това ще е така. Основните критики досега към този проектобюджет са по три линии: прекалени разходи, нереалистични приходи и голям външен дълг. Да поговорим първо за разходите. Според Фискалния съвет един от проблемите на този проектобюджет са ужасно големите разходи за отбрана и сигурност. Оправдан ли е подобен ръст на заплатите в тези сфери – над 50%?

Теменужка Петкова: Със сигурност можем да кажем, че този проект на Закон за държавния бюджет е изготвен на база действащо законодателство. Когато ние стартирахме процеса по подготовка и предложение на този проект на Закон за бюджета, всички тези законодателни актове бяха влезли в сила, свързани с увеличението на заплатите в сектор „Сигурност“. Тук трябва да отворя една скоба и да кажа, че ние от политическа партия ГЕРБ сме съвносители на това предложение и аз мисля, че няма български граждани, който да не смята, че хората, които гарантират нашата сигурност, нашето спокойствие, не могат и не трябва да получават достойни възнаграждения.

Водещ: Очаквате ли обаче реформи в МВР срещу 50% и над 50% увеличение на заплатите?

Теменужка Петкова: Тук трябва да отворим още една скоба и да кажем, че заплатите в Министерството на вътрешните работи и в Министерството на отбраната, в целия сектор „Сигурност“, основното месечно възнаграждение, се определят на база средна работна заплата, която средна работна заплата се публикува от Националния статистически институт и тя представлява средната работна заплата за второ тримесечие на предходната година. На тази база, от тази обвързаност със средната работна заплата, тя съществува в почти целия публичен сектор. По този начин се определят възнагражденията и в областта на образованието, и на народните представители, и на министрите, и в съдебната власт, и на директори на агенции. Това е принцип, който се...

Водещ: Да, обаче вкарва държавата в беда, защото в един момент държавата няма да може да плаща заплатите, които сама е гласувала да повиши. В този смисъл, смятате ли да преосмислите тази автоматична формула на увеличаване на заплатите, за която Вие самата говорите?

Теменужка Петкова: Това е въпрос, който трябва да бъде подложен на много сериозен анализ. Ако някой иска да върви в тази посока, това означава, че трябва да бъдат предложени и съответно анализирани законодателни промени. Но заплатите в Министерството на вътрешните работи, в Министерството на обраната, в целия сектор „Сигурност“ са определени на база на действащото законодателство и те са такива, каквито са и в останалите сектори, които посочих.

Водещ: Увеличение на приходите в бюджета е един от приоритетите във вашата управленска програма. Как ще се случи това?

Теменужка Петкова: Първо може би трябва да спомена това, че проектът на Закон за бюджет за 2025 г. е изготвен без да са предвидени увеличения на съществуващите данъци или без да е предвидено въвеждане на нови данъци. Както вече стана ясно, т.нар. дупка в бюджета трябва да бъде попълнена по някакъв начин. Ние смятаме, че това може да стане възможно чрез увеличаване на събираемостта на данъците и съответно увеличаване на приходите в бюджета, така че нашата основна задача е да вървим в тази посока. Със сигурност имате предвид коментарите…

Водещ: Да, постижим ли е ръстът от 33% повече от ДДС. Опозицията категорично каза, че това не е реалистично.

Теменужка Петкова: Това, което трябва да кажем, е, че ръстът в приходите от ДДС – наистина 33%, или това са близо 6,3 млрд. лв., от този ръст – 6,3 млрд. лв., 2,335 млрд. лв.  е отражението върху приходите от ДДС от макрорамка и 3,992 млрд. лв. са мерки. Тук искам да кажа, че всички тези мерки, които ние сме предвидили и са свързани с увеличаването на приходите от ДДС, и не само от този данък, са предложени от Националната агенция за приходи, от Агенция „Митници“. Ние сме ги обсъдили и анализирали с колегите, те са остойностени от тях, така че никой не си е измислял някакви мерки, гледайки в тавана.

Водещ: Моля за ясната Ви и категорична оценка за работата на НАП и Агенция „Митници“.

Теменужка Петкова: Агенция „Митници“ и Националната агенция за приходите са стожерите, така да се каже, на събираемостта на данъците и приходите в бюджета. Аз смятам, че колегите и от НАП, и от „Митници“ миналата година показаха много добри резултати. Това, което искам да им кажа и да се обърна към тях, е първо да им благодаря за добрите резултати и да им кажа, че и през тази година ни очаква изключително много работа, тъй като амбициите, които сме си поставили по отношение на приходите, са наистина високи, но аз съм сигурна, че с техния професионализъм и с общи усилия ще успеем да се справим.

Водещ: Сега, тук любопитен момент е, че нито Георги Димов – шефът на Агенция „Митници“, нито Румен Спецов – шефът на НАП, са Ваши назначения. Първият беше назначение на вашата предшественичка Людмила Петкова, а шефът на НАП е избор на бившия финансов министър Асен Василев. Означават ли тези думи, които току-що изрекохте, че Димов и Спецов се ползват с пълното Ви доверие като финансов министър?

Теменужка Петкова: Вие правилно отбелязвате, че г-н Спецов е назначение на г-н Асен Василев. Г-н Димов също работи в системата отдавна, той е назначение на г-жа Людмила Петкова. Аз смятам, че добрите резултати от миналата година дават основание да имаме доверие на тези колеги, така че когато един отбор работи добре, смятам, че не трябва да бъдат правени смени. Очакваме наистина много сериозна работа от двете приходни агенции и се надявам да оправдаят доверието на правителството.

Водещ: През седмицата ДПС-ДПС на Ахмед Доган обвини Румен Спецов, че репресира противниците на Делян Пеевски. Те бяха съвсем конкретни – че НАП-Бургас, НАП-Шумен, НАП-Търговище водят целенасочена атака срещу техни активисти и общински председатели. Разполагате ли с такива данни? Имате ли такива съмнения, че г-н Спецов може би е „бухалка“ в ръцете на Делян Пеевски?

Теменужка Петкова: Както вече стана дума, г-н Спецов е назначение на г-н Асен Василев. Той е на този пост от 2021 г. Ако има някакви конкретни данни за подобни действия, аз моля да те бъдат предоставени така, че да бъдат проверени и съответно, ако има такива нещата, те трябва да бъдат прекратени незабавно. Но на този етап нямам подобна информация.

Водещ: И още нещо. Днес имаше надграждане на тази позиция и отново от ДПС-ДПС казаха, че имат съмнение, че г-н Пеевски упражнява натиск и търговия с влияние през бюджета. Вие виждате ли подобна търговия и подобен натиск през процедурата по проектобюджета?

Теменужка Петкова: Не виждам такъв натиск. Никой не може да бъде спрян да подкрепи или да не подкрепи проекта на Закон за държавния бюджет. Така че, ако това колегите от ДПС-ДПС имат предвид – аз наистина не виждам как може по този начин да се влияе. Никой не може да забрани на някой да подкрепи някакъв...

Водещ: Вероятно те имат предвид – хипотеза е това, – че ако те откажат да подкрепят бюджета, то колегите на г-н Пеевски ще го направят вместо тях, т.е. вие винаги ще имате мнозинство за бюджет.

Теменужка Петкова: Ние търсим широка подкрепа за бюджета. Аз тук използвам случая, за да призова и колегите от „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“ да подкрепят проекта на Закон за бюджет за 2025 г., тъй като те бяха поставили няколко условия, които ние изпълнихме. Първото им условие беше бюджетът да бъде с дефицит до 3%, разходите да бъдат до 40% от брутния вътрешен продукт на страната. Всички тези техни изисквания са изпълнени. Смятам, че тяхната подкрепа ще бъде ключова и тя ще бъде своеобразен тест за това дали те наистина са искрени, когато казват, че техният основен приоритет е членството на България в еврозоната. Сега, с подкрепата на проекта на Закона за бюджета, е времето да докажат, че това наистина е така.

Водещ: Аз не мога да гадая, разбира се, дали те ще ви подкрепят в пленарна зала, но мога да предположа със сигурност, че най-много критики в пленарната зала ще получите за размера на хипотетичния евентуален нов дълг, който страната ни би могла да изтегли – до 18,9 милиарда лева за 2025 г., което е безпрецедентно за последните години. За какво ще бъде използван този дълг?

Теменужка Петкова: На първо място трябва да кажем, че това е лимитът на дълга за 2025 г. Дългът ще бъде използван, от една страна, за да бъде погасен падежиращ държавен дълг от предходни години. Трябва да бъдат предприети необходимите действия, за да бъде финансиран дефицитът. Близо 1,5 милиарда лева са държавните заеми от международни финансови институции и приблизително около 6,5 милиарда лева са финансиращи операции. В това число, така, както предвижда проектът на Закон за държавния бюджет, е включена и възможност да бъде увеличен капиталът на държавни търговски дружества, които се намират в няколко основни сфери. На първо място е енергетика, отбрана, здравеопазване.

Водещ: Дайте примери. Кои са тези дружества и с колко ще бъдат капитализирани?

Теменужка Петкова: Аз ще се спра може би на една тема, която смятам, че е най-важна, ключова – това е секторът „Енергетика“. През последните 4 години от сектор „Енергетика“ излязоха близо 5 милиарда лева. Ние разчитаме на приход...

Водещ: Какво значи „излязоха“, къде отидоха?

Теменужка Петкова: Просто тези средства отидоха по различни направления. Една част отидоха, за да бъдат финансирани компенсациите във връзка с високите цени на електрическата енергия. Друга част – близо 1,3 милиарда лева, ако си спомняте, бяха взети съответно от НЕК и ужким щеше да се закупува някакво зърно – г-н Асен Василев имаше подобна идея. Нито се купи зърно, нито стана ясно къде са отишли тези средства. Този сектор е ключов, той е пряко свързан с нашата национална сигурност, така че той,  според нас, има необходимост от това да бъде капитализиран, тъй като там предстои и реализацията на изключително важни, ключови за България проекти. Имам предвид изграждането на VII и VIII на АЕЦ „Козлодуй“, изграждането на вертикалния газов коридор – все проекти, които са със стратегическо значение.

Водещ: За да превключим на друга тема, моля за ясен отговор: ще има ли великденски добавки към пенсиите на възрастните хора сега, тази година? Мисля, че Великден е на 20 април, ако не се лъжа.

Теменужка Петкова: Великденските добавки са плащане, различно от пенсията. Много ни се иска това да бъде така, но нека да бъде приет проектът на Закон за бюджета, да започне изпълнението – ако има такава възможност, разбира се. Така, както досега, винаги когато е управлявал ГЕРБ, винаги е имало такива великденски или коледни добавки. Но пак казвам, всичко зависи от възможностите на бюджета. Ситуацията е много сложна, правим всичко необходимо. От 1 юли 2025 г. ще бъде извършена индексация на пенсиите, те ще бъдат увеличени по т.нар. „швейцарско правило“. Трансферът, който ще направим от бюджета към бюджета на Държавното обществено осигуряване, е в размер на 1,33 млрд. лева. То е свързано с увеличението на пенсиите.

Водещ: Да сменим темата. Кога ще заменим левовете с евро, г-жо министър?

Теменужка Петкова: Нашата цел е това да се случи от 1 януари 2026 година. Вие знаете, че това е един от основните приоритети пред нашето правителство и пред политическа партия ГЕРБ, това винаги е било водещ приоритет. Вие помните, че през юли 2020 г. именно правителството на г-н Борисов вкара България в чакалнята на еврозоната, така че ще бъдем щастливи, ако сега успеем да реализираме този ключов за България приоритет.

Водещ: Страхувате ли се обаче от заканата на лидера на „Възраждане“ Костадин Костадинов, който преди няколко седмици беше много ясен. В парламента той каза „Ще ви подпалим“.

Теменужка Петкова: Не, не се страхувам. Аз смятам, че за всички български граждани е ясно, че членството на България в еврозоната е един финален етап от присъединяването на България, пълното присъединяване на България към Европейския съюз. Това е ясно от първия момент, в който България е подписала договора си за членство в Европейския съюз. Така че аз смятам, че не трябва да има никакви сериозни вълнения по тази тема. Българските граждани трябва да бъдат спокойни за това, което предстои. Има приет Закон за еврото, той ще влезе в сила тогава, когато България стане член на еврозоната. В него ясно са уредени всички процеси, които ще протекат във връзка с приемането на България в еврозоната. Държавата трябва да бъде на своето място, за да упражнява...

Водещ: Да, това е много важно. Как държавата и в случая вашето правителство ще гарантират, че няма да има спекулативно вдигане на цените непосредствено преди да влезем в еврозоната, че всички ние ще запазим покупателната си способност такава, каквато тя в момента е в левове?

Теменужка Петкова: Тук е мястото и ролята на държавата, на контролните органи на държавата. Нашето правителство е силно мотивирано контролните органи да бъдат на своите места, така че да не допуснем спекулативно увеличаване на цените или всякакви възможни рискове, които са свързани с този процес. Между другото, в рамките на месец март започваме мащабна кампания, свързана с въвеждане на еврото в България, така че българските граждани да могат да получат наистина пълноценна информация във връзка с това, което предстои.

Водещ: Още една изключително важна тема – защо си позволихме да загубим стотици милиони евро? Говоря за второто плащане по прословутия План за възстановяване и устойчивост. И Ви питам защо, г-жо министър?

Теменужка Петкова: Това е добър въпрос. Ние също си задаваме този въпрос. Аз смятам, че с Плана за възстановяване и устойчивост България имаше една прекрасна възможност да възстанови икономиката си след кризата от COVID-19. Но, за съжаление,  това, което се случи с Плана за възстановяване и устойчивост, не се разви по най-добрия за България начин. На първо място, ние закъсняхме изключително много с поддаването на Плана за възстановяване и устойчивост. Може би година и половина след като другите държави вече бяха започнали да усвояват средствата, ние тогава представихме този план.

Водещ: Николай Василев нарече случилото се „типичен български провал“. Това ли са българските политици – типично провалящи се по български?

Теменужка Петкова: За съжаление, в Плана за възстановяване и устойчивост виждаме поети ангажименти за реформи, които са изключително неуместни. Смятам, че най-сериозният проблем в Плана за възстановяване и устойчивост и причината, поради която той не може да върви напред с темповете, с които ни се иска, са именно ангажиментите, които правителството на г-н Кирил Петков е поело в областта на енергетиката. Това са едни изключително тежки ангажименти.

Водещ: Кое – за нисковъглеродните емисии, либерализацията?

Теменужка Петкова: По отношение на затварянето на въглищните централи, поетият  ангажимент за намаляване на емисиите с 40% на всяка една от централите – това е един изключително неразумен ангажимент. Всяка една държава членка е предложила такъв, подобен подход, но за база е използвана 2009 г., а не както нашето правителство тогава е решило – базата за тези емисии да бъде 2019 г., тогава, когато въглищните централи са произвеждали значително по-малко електрическа енергия. Другата изключително сериозна тема, която стои пред енергетиката и смятам, че тя е невъзможно да бъде приета и решена, това е изключването от структурата на БЕХ на двата оператора – Електроенергийния системен оператор и „Булгартрансгаз“. Това е наистина един много сериозен проблем, няма да можем да направим подобна стъпка.

Водещ: Всички европейски пари от втория транш ли ще бъдат загубени или има някаква плаха надежда част от тези пари да бъдат спасени?

Теменужка Петкова: В момента са в ход интензивни разговори с Европейската комисия. И правителството, и екипът на вицепремиера Томислав Дончев водим изключително интензивен диалог с Европейската комисия, опитваме се да спасим каквото е възможно. Но това, което стана ясно от страна на Европейската комисия, е, че ние в изключително кратки срокове трябва да предложим ревизиран План за възстановяване и устойчивост с реалистични възможности за реформи и съответно за реализация на проекта.

Водещ: Какъв е този срок, докога?

Теменужка Петкова: Срокът е максимално кратък – първата десетдневка на април ние трябва да имаме ревизирания План за възстановяване и устойчивост.

Водещ: До 10 април трябва да сте готови. Казахте в аванс – 7 проекта и 15 инвестиции ще отпаднат, просто защото те не са били започнати, няма работа по тях. Дайте пример какво отпада от Плана за възстановяване и устойчивост?

Теменужка Петкова: Аз не бих искала да навлизам в конкретиката, тъй като в момента работим с колегите министри, в чиито ресори има подобни проекти. Работим по отношение на това да се опитаме да спасим всяка една цел и всеки един етап, докъдето е достигнал съответният проект, така, че да можем да получим финансирането за тези дейности, които са извършени до момента. Наистина, много е сериозна задачата, която сме си поставили. Не ми се иска да навлизам в детайли, защото все още не е уточнено всичко, но до две седмици ние ще имаме конкретни проекти, инвестиции, конкретната стойност на проектите, които просто трябва да се откажем от тях. Една част от тези проекти – 7, изобщо не са стартирали, 7 инвестиции. За 15 от тях съществува много висок риск те да не бъдат реализирани до август 2026 година.

Водещ: Остават ни буквално секунди до края на разговора. До седмица ЦИК ще преизчисли изборните резултати. Притеснява ли ви, че това преизчисление може да превърне кабинета на Росен Желязков от правителство на мнозинството в правителство на малцинството и то точно когато ще трябва да се гласува бюджет?

Теменужка Петкова: Това, което със сигурност мога да кажа, е, че България има нужда от редовно правителство. Единственият начин да излезем от кризата, в която се намираме, е България да има редовно правителство. Всичко, което зависи от нас, за да бъде приет Законът за бюджета за тази година, да продължим процеса, свързан с членството на България в еврозоната, ние ще го направим. Това може да го направи само редовно правителство.

Водещ: Вие сте единствената жена министър в този кабинет. Самотно ли ви е в тази роля?

Теменужка Петкова: Аз високо ценя колегите министри. Те са изключително добри професионалисти. За мен е привилегия да работя в този екип. Това, което със сигурност мога да кажа, е, че това правителство, този екип е силно мотивиран да работи в интерес на България и българските граждани.

Водещ: Благодаря ви за този разговор!

Теменужка Петкова: И аз благодаря!

Видео

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация