Вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев в предаването "Политически некоректно" по БНР
17.04.2022 г.
Водещ: Обещаният разговор с вицепремиера и финансов министър Асен Василев. Той е в студиото. В полу-политическа роля, доколкото все пак сте само в началото на процеса на учредяване на партия „Продължаваме промяната“. Казахте, че никога не сте си представял, че ще се занимавате професионално с политика, по този начин, който е да си част от партия. Защо ПП, която беше възприемана като проект „за малко“, дори си спомням, че Кирил Петков беше казал – да изкараме мандата и всеки да се връща в професията си, защо решихте да станете едно от многото партии в България?
Асен Василев: Здравейте, първо да кажа. Защото така е устроен законът, за да можеш да бъдеш субект и да управляваш, трябва да имаш политическа партия, така е законът в България. Другото важно е, че трябва да се придаде устойчивост, така, че хората, които се ангажират с идеите, в които ние силно вярваме, да могат след това да продължат да ги развиват.
Водещ: Тоест, партия в класическия смисъл на думата. В управление, в опозиция – правите такава партия.
Асен Василев: Ние дадохме една заявка, основна, на изборите и това е, че ще спрем корупцията и кражбите и тези средства ще влязат обратно в образование, здравеопазване и по-добра инфраструктура.
Водещ: Има такива въпроси към Вас – защо не ги спряхте?
Асен Василев: Започнахме да ги спираме и мисля, че това се вижда доста ясно.
Водещ: Кажете конкретни места, на които спряхте.
Асен Василев: Примерно, ето сега това, което последната седмица излезе като напрежение – това е една кражба, която спряхме още в първия служебен кабинет с този договор за 20 млн., възлагани за 120 млн. за пътно-строителните фирми. Това нещо трябва задължително да мине или през съд или през парламента, който да каже – да, тези договори са неправилно направени, но с оглед на това да се отпуши пътното строителство сме готови да го приемем. Причината това нещо да не го прави министърът на регионалното развитие е, че той, ако подпише плащане, веднага прокуратурата се задейства, тоест става подсъдим. Което само по себе си означава, че тези договори са нeправилни, но това е примерно едно от нещата които…
Водещ: Кажете другите, за да се върнем после към това.
Асен Василев: Излязоха доста неща в здравната система, покрай болници, оборудване и така нататък. В момента излизат изключително много поръчки, които са правени неконкурентно от общините по европейските програми. Има общини, където в над 90% от процедурите, независимо колко фирми са подали документи, до крайна фаза отваряне на офертата стига една.
Водещ: Това е документът, който премиерът даде на прокуратурата при разпита?
Асен Василев: Вървят всички тези контролни механизми и ги включваме и започват да работят. Така че средствата, които се харчат вече се харчат прозрачно, се харчат законово и по този повод Вие знаете, имаше едно много сериозно увеличение на пенсиите, което се случи сега от 1 януари, постоянно говорим. В момента, в Здравната каса има достатъчно ресурс, така че значително да могат да се вдигнат заплатите и за медицински сестри и за лекари, където знаете, че имаме недостиг на кадри и е много важно да са добре заплатени тези хора. Имаме един огромен бюджет на АПИ, в историята на България няма такъв бюджет за пътно строителство. Същото се отнася за железопътното строителство.
Водещ: Министърът казва обратното, че той всъщност няма пари в момента, ако се погледнат всички тези договори средства, които…
Асен Василев: Има 2 милиарда и половина гласувани в бюджета. Миналата година общият бюджет на АПИ беше 1 млрд.
Водещ: А защо тогава г-н Йорданов казва, че няма кой да смени мантинелата, и че по магистралата за Пловдив, може Вие да сте видели като са пътували, има разкъсана мантинела и няма кой да я смени, защото няма процедура?
Асен Василев: Това вече е въпрос на организация.
Водещ: Не е ли спряно от спряното решение на парламента?
Асен Василев: Не, АПИ могат да си направят обществените поръчки, да се изберат изпълнители, да си правят поддръжката.
Водещ: Защо са избрали да плащат на тези, които смятаме, че са крали?
Асен Василев: Аргументът, който се изтъква, тъй като аз съм имал разговори с хората от АПИ, е че де факто, освен тези десетина-петнайсет фирми, няма други фирми, които имат капацитета и възможностите да ремонтират пътищата, да правят основни ремонти и така нататък. И че докато не стане някакво разплащане за извършена дейност от тях, независимо дали договорите са били читави или нечитави, няма как тези фирми те ще откажат да поддържат пътищата занапред.
Водещ: И Вие се доверихте на това или го подлагате на съмнение?
Асен Василев: Това, което ние казахме, че държавата трябва да плаща за свършена работа. Приемаме, че поне половината от парите са отишли да се свърши работа и реално ако погледнете решението в Народното събрание, се съгласихме на такъв вариант, който казва – добре, половината пари реално е свършена работа, все пак са оправени мантинели, сложени са маркировки, направени са ремонти на пътища и така нататък, те могат да бъдат разплатени, останалата част трябва да бъдат разплатени след като минат през детайлен преглед и парламентът наново оторизира вече да се каже този път наистина е построен – толкова пари са изхарчени.
Водещ: Кой направи този преглед?
Асен Василев: С този преглед трябва, според мен, да се заеме комисията там по регионално развитие, инженери.
Водещ: Дали има капацитет тези хора да преценяват?
Асен Василев: Ами ако нямат, има си институции, има си ДНСК.
Водещ: Няма ли да стане още по-дълга цялата процедура?
Асен Василев: Може да стане, но няма как ние да платим милиард и половина без да направим преглед дали всъщност са свършени дейностите.
Водещ: Питам дали това не може да бъде свършено от експертите на Министерството на регионалното развитие или други контролни органи към изпълнителната власт. Защо трябва парламентът да бъде натоварван с дейност, която е по-скоро свързана с правомощията на изпълнителната власт?
Асен Василев: Защото голяма част от експертния състав на Агенция пътна инфраструктура е участвал в подписването на всички тези анекси, които са незаконни.
Водещ: Не може да се очаква, че ще се саморевизира, добре, обаче насрещно на това напрежение около начина, по който да се разреши този въпрос, от ИТН казват – добре, да има комисия, ама да има за всичко: и за парите във финансовото министерство и в регионалното развитие, иновациите, те говорят за някакви 13 милиарда, които държи господин Лорер.
Асен Василев: Погледнете бюджета и там е ясно кой какво държи. Нека, аз нямам нищо против комисия във финансовото министерство, най-голямата поръчка, която финансовото министерство възлага, е печатане на бандероли към печатницата на БНБ.
Водещ: При Вас нямате такива корупционни схеми.
Асен Василев: Няма поръчки – финансовото министерство е счетоводството, тоест от една страна след като е оторизирано чисто счетоводната операция се случва, след това е пълният контрол, дали са законосъобразни поръчките, с контрол по законосъобразност, нали, там са всичките одитни агенции. Целесъобразността си е в съответното министерство – дали за този път или за другия път трябва да се похарчи, това е…
Водещ: Тоест, Вие бихте се съгласили, имам предвид „Продължаваме промяната“, да има такава комисия за всички харчове?
Асен Василев: Ако има нужда – да. Така или иначе парламентът в бюджета оторизира перо по перо всичко. Причината да се налага в този конкретен случай комисия е, че старите бюджети са нарушени, законът за публичните финанси и така нататък, те не са изпълнени. Тоест, ние тук се опитваме да изправим нещо, което е абсолютно грешно и затова се налага такъв допълнителен контрол. Така е. Вие виждате бюджетът всеки месец има отчет на изпълнението на бюджета и има ясни заложени параметри. Ако не се излиза от тези параметри всичко е…
Водещ: Тази тема свързана ли е с казуса БНБ, защото така беше представена тази тема, че едва ли не Вие сте започнали, Вие „Продължаваме промяната“, заедно с другите две партии – БСП и „Демократична България“, Вашите депутати буквално да бламират комисията и да провалят заседание, за да не мине това за пътищата, защото г-н Каримански отказа да се оттегли, както направи Андрей Гюров?
Асен Василев: Мисля, че това стана доста преди оттеглянето на Андрей Гюров.
Водещ: Започна тогава, но сега ескалираха нещата в тази седмица.
Асен Василев: Не мисля, че има връзка между двата казуса.
Водещ: Защото и Гроздан Караджов, който е член на кабинета, го каза, отивайки три пътищарите, както ги нарича, че тази история с парите е заложник на избора на шеф на БНБ.
Асен Василев: Аз не мисля, че историята с парите е заложник на нещо друго, освен на това, Вие ако погледнете гласуването в Народното събрание, трите от партиите в коалицията – БСП, Демократична България, "Продължаваме промяната" гласуваха за това да се отпуснат парите, при условие че има за второто плащане за допълнителна комисия, която да го разгледа. Но ИТН не се съгласи, така че няма как да кажа някакъв казус, по-скоро казусът е с контрола върху второто плащане, как се разходват парите, отколкото с нещо друо.
Водещ: Има казус, обаче, с позицията главен управител на БНБ.
Асен Василев: Вече няма.
Водещ: Има, явно има. В ефира на „Неделя 150“ Тошко Йорданов каза, че Вие сте искал да сложите Ваш човек. Коя беше Вашата кандидатура за управител БНБ?
Асен Василев: Моята позиция от самото начало, въобще за БНБ е, че когато има толкова много тежки кризи, в това число и такава нестабилност в момента, финансово за първи път инфлация сериозно тръгва в цяла Европа, не само в България, не е най-удачният момент да се сменя ръководството на БНБ. И всъщност първата процедура, която беше пусната там, но тя се провали, тъй като нямаше нито един кандидат в нея, но според мен това беше правилно.
Водещ: Но пък после и Вие номинирахте човек и така завързахте интригата?
Асен Василев: Господин Андрей Гюров. Аз смятам, че той е изключително добър професионалист и изключително подходящ, тъй като стана ясно, че така или иначе от ИТН, по една или друга причина, държат да се отваря тази процедура, ние също излъчихме номинация и мисля, че е най-нормално, най-голямата партия в коалицията да излъчи номинация за този пост.
Водещ: Какъв е принципът на действие? Аз разбирам, че сега сигурно ще огледате как да функционира вашата коалиция, заради този казус. Нали така беше доколкото си спомням, ако за нещо не сте се разбрали изрично в споразумението всяка партия е еманципирана да действа и да предлага. В случая имало ли е обсъждане, на което да стане ясно ще имате ли обща кандидатура или напротив – хубаво е да има конкуренция? Поне Вие така говорехте в началото – нека да има конкуренция.
Асен Василев: Нека да има конкуренция – да, имаше обсъждания с идеята да се направи обща кандидатура. Не се получи. В момента видяхме, че кандидатурата на г-н Карамански не беше одобрена от парламента. Чисто като финансов министър тук отговарям, не в политическо качество, а според мен е по-добре да не се разработва текущо ръководство на банката, поне докато не се овладее малко инфлационните процеси и нямаме възможност да излъчим обща кандидатура от коалицията. Знаете ли, това не е просто една длъжност. Това е центърът на финансовата стабилност на страната. Този човек, аз неведнъж съм го казвал, който и да стане гуверньор той трябва да има широка политическа подкрепа, трябва да е експертен и трябва да може да има авторитета, тъй като буквално всяка една банкнота е подписана от този човек. Той с подписа си стои зад стабилността на българските пари и на българската финансова система.
Водещ: Тоест, Вие сте за замразяване на процедурата, така ли, засега?
Асен Василев: То вече процедура, ние сме да не се открива за трети път същата процедура.
Водещ: Но г-н Карамански все пак е председател на бюджетната комисия. Той може да предложи да се открие трета процедура.
Асен Василев: Бюджетната комисия трябва да реши дали да я открие.
Водещ: Сега, знаете ли че г-н Карамански ще ви съди?
Асен Василев: Чух, че нещо такова е казал, няма проблем и аз съдя господин Тошко Йорданов, така че…
Водещ: Докъде стигнаха там нещата?
Асен Василев: Мисля, че има насрочено дело. Така че тук в следващия месец. Всеки има правото, ако се е почувствал засегнат, да си търси правата в съда.
Водещ: Добре, обаче може би трябва да обясните защо може г-н Карамански да бъде представител на България в Световната банка, да е шеф на най-важната комисия „Бюджета“, тоест да има интегритет за това, но не и за управител на БНБ? Какво ви притеснява в него? Може би даваме допълнителен материал за делото, но е важно да е ясно защо може за международна позиция той да е добър, а за Националната банка – не?
Асен Василев: Пак ви казах, управител на БНБ и в закона има изискване записано, че трябва да е с абсолютно безупречна репутация.
Водещ: То и за депутатите го има, господин Василев.
Асен Василев: Да, но имаме 240 депутата и един управител на БНБ и цялата банкова система в страната, всъщност, лежи на плещите на този един човек и на неговия авторитет. Това е изключително тежка и отговорна задача, а и ситото е съвсем различно, когато става въпрос за управител на БНБ, или най-малкото трябва да бъде, според мен.
Водещ: Трябва да бъде, между другото е добре, че го уточнявате, защото сме имали всякакви управители на БНБ. Как ще работите с господин Карамански? Той сега ще бъде водеща фигура в предстоящата актуализация на бюджета, това трябваше да е бюджета на политиките, вероятно при взимане на решения свързани с антикризисни мерки. Как ще комуникирате с човека, с когото съдите, тоест този който ви съди?
Асен Василев: По същия начин. Това, че някой се е почувствал засегнат в личен план, ако това пречи на професионалните отношения, аз бих казал, че този човек може би не трябва да се занимава с политика в България, тъй като в България знаете всичко се пише, всичко се хвърля и т.н. Едното не би следвало да влияе на другото, според мен.
Водещ: Но, той излезе с пост, който пряко засяга вашата работа като финансов министър, свързана с фискалния резерв, мисля, че на следващия ден беше. Какво се случва със средствата на фискалния резерв. Какво се случва, наистина ли сме на санитарния минимум?
Асен Василев: Не, фискалният резерв, даже в неговия пост е на 6 милиарда, а в края на петъчния ден е над 8 милиарда…
Водещ: Тоест, на 1 април е бил 6.1 милиарда лева, на 8 април пише, че е 4.7 милиарда лева, а сега казвате…
Асен Василев: Над 8, да.
Водещ: Какво се случи в тези няколко дни?
Асен Василев: Платихме външен дълг за 2 милиарда и 700 милиона лева, направихме изплащане по емисия външен дълг, съответно сметката падна, след това влязоха данъци, сметката се вдигна. В смисъл фискалният резерв е като Вашата банкова сметка, като дойде заплатата се качва, след това харчите, след това идва новата заплата, пак се качва. Има движения и има санитарен минимум, който е 4.5 милиарда, който не сме падали под него, това си е заложено в бюджета като изискване и всички разчети на държавата са направени, така че да не падаме под него.
Водещ: Тоест, няма да трябва да чакаме до май месец за да разберем каква е сумата…
Асен Василев: Всяка седмица се публикува точно, за да има прозрачност какви са финансите…
Водещ: А защо той в петък е видял това, което публикува, а вие сега казвате други суми?
Асен Василев: Защото края на петъчното салдо се публикува в понеделник сутрин.
Водещ: А Вие го знаете вече, за да го кажете на слушателите. Разбрах, тоест нищо не е под заплаха.
Асен Василев: Да.
Водещ: Понеже малко стигнахме до плащанията, нека само да изчистим и този въпрос, тъй като има големи очаквания, анонсирани, включително и от представители на БСП, за тях това е много важна тема. И понеже заговорихме за настояща актуализация на бюджета, какво може да се направи от тези предложения, които БСП анонсира, включително и днес в нашия ефир, свързани с подпомагане на хората?
Асен Василев: БСП анонсираха предложение, „Демократична България“ анонсираха предложение, ние имаме няколко наши предложения. Всички те в момента са в Министерството на финансите и се остойностяват кое колко струва. Оглежда се какъв би бил системният ефект , доколко те не нарушават европейски регулации или други закони. Защото част от тях, примерно да сменяме мита входни на страната, това е европейска политика, няма как ние самосиндикално да сменим ставките на митата. И очаквам следващите десетина дни, до две седмици, да можем да излезем с един общ пакет антикризисен. Тук искам да отбележа няколко неща. Първото е, че енергийните цени, които са единият двигател на инфлацията, що се отнася до гражданите, всъщност бяха овладени. Ние сме единствената държава в ЕС, която продължава да плаща електроенергия на цена от 1 юли миналата година. Повечето държави са 30, 50, някои и 100 процента по-високи цените за бита на електроенергията. Що се отнася до цените на електроенергията за фирми, там имаше едно закъснение, в края на януари не се изплатиха декемврийските компенсации, чак февруари месец се изплатиха двете компенсации накуп. Това дойде, тъй като ЕК трябваше да одобри новата схема за по-големи компенсации. Това отключи чат от инфлацията, тъй като фирмите се стреснаха от тези големи сметки януари месец. Но, ако погледнем нетните цени, тъй като вече периодът зимния мина, нетните цени, които са платени, те са за януари, за февруари и март те са по-ниски от цените октомври месец, които фирмите са плащали, тоест преди да тръгне това увеличение. България е разпределила почти 4 милиарда лева, е върнала обратно към фирмите, което е най-големия компенсационен пакет в ЕС, това е почти 3 процента от БВП. Такава компенсация в Европа няма. Причината ние да можем да я направим в такъв размер е, че специално за електроенергията източниците са предимно български и съответно тяхната себестойност не се е вдигнала много и реално можем да подпомогнем, да върнем обратно към бизнеса. За газа, както знаете, компенсациите са доста по-малки и там това удари по-сериозно и бизнеса и хората и причината е, че газа е вносен. Там няма как много да се направи. Другото, което в момента трябва да се овладее, и според мен антикризисния пакет е много важно да тръгне в тази посока, едното е за петрола, където ние проведохме разговор с „Лукойл“ и цените се задължаха, тъй като това, че руският петрол е по-евтин от „Брент“ и тази разлика в цените при 50 -50 микс, където горе-долу работи рафинерията е отразено в цената на едро. Но, така или иначе трябва много внимателно да се следи тази динамика…затова имаме и най-ниските цени на колонка. Но това трябва да се следи внимателно за да не стане проблем. Там, където очакваме голямо движение и където хората ще усетят инфлационен натиск, е в храните и продоволствието.
Водещ: Точно за това исках да ви попитам и тук за предложението на БСП, които са свързани с диференцирана ставка, за тавана на цените. Това възможно ли е, как се вписва?
Асен Василев: По принцип…пак Ви казвам, всичко това трябва да се огледа много внимателно. В момента, в който започнем да слагаме тавани, стоките изчезват от рафтовете, обикновено това е икономическата логика. Тоест, ако са само тавани, най-вероятно…трябва да е комплекс от мерки. Не е толкова просто като да кажем – цената трябва да е 5 лева и изведнъж… Така че, по-комплексно трябва да се подходи, това отнема малко време и трябва да се стикова, пак казах и с европейските правила цялото това нещо.
Водещ: Кога ще станат ясни параметрите и ще търсите ли съгласие вътре в коалицията, защото това са условията на БСП?
Асен Василев: Разбира се, че трябва да има съгласие в коалицията, защото част от тези мерки минават през законодателни промени. Примерно, ако ще се променят ставки на данъци, това е законодателна промяна.
Водещ: Вие бихте ли се съгласил на някакви временни промени в ставките, знам, че по принцип сте против?
Асен Василев: Дотолкова доколкото това се отнася до регулирани цени, тоест сме сигурни, че намалението на ставката ще стигне до крайния потребител, това може и да е смислена мярка. Ако просто намалим ставката на пазарни цени, видяхме какво се случи с ресторантите, това не стига до крайния потребител или стига за един месец и след това цените продължават да се вдигат нагоре. Така че, трябва много внимателно да се огледат мерките. Седмица-две сме си дали за да може да видим и икономическите ефекти и комплексно как да ги направим да работят за гражданите. Защото, идеята на този антикризисен пакет е продоволствието да остане достатъчно евтино, така че да не създаде проблеми. Има разбира се и друг подход, който е да се дадат целеви средства, които да компенсират увеличението на цените, това също може да се обмисли.
Водещ: На калпак или…
Асен Василев: Не, като казвам целеви, става въпрос наистина за целеви средства…
Водещ: Който има нужда, да.
Асен Василев: Точно така.
Водещ: Ще чакаме тези решения. Имате ли усещането, че в стабилна ситуация ще взимате тези решения, защото наистина изглежда, че сте много настроена конструкция?
Асен Василев: По принцип от самото начало е ясно, че тази коалиция е много шарена идеологически, но интересът на България и на българските граждани е това, което държи конструкцията заедно и аз вярвам, че и този път ще бъде така.
Водещ: Интересът на България, имате предвид да не се върне ГЕРБ на власт, или какво?
Асен Василев: Не, давам ви директно. Ако гледахме някакви чисто тесни партийни интереси след изборите ноември месец, знаете, че там социологията казваше, че ние сме четвърти, пък се оказа, че сме първи…
Водещ: Можехте като Слави Трифонов да си организирате следващи избори…
Асен Василев: Чисто тесният партиен интерес би бил – отиваме на следващи избори, където е ясно, че сме първи и това автоматично вдига поне с 5 процента резултата. Но, това означаваше България да влезе в трети служебен кабинет, във всички тези големи кризи, без бюджет и да хвърлим страната в абсолютно безотговорен начин.
Водещ: Но сега се сривате в електоралните предпочитания, независимо от това, че стоите…
Асен Василев: Има известно отдръпване, продължаваме да бъдем на кантар с ГЕРБ като първа политическа сила…
Водещ: Което, след всичко, което каза, че се говори за ГЕРБ, също трябва да ви притеснява.
Асен Василев: То ни притеснява, но пак казвам, за нас много по-важно е страната да се развива добре, отколкото какъв ще бъде нашия резултат на едни следващи избори.
Водещ: На всяка цена ли е важно Кирил Петков да е министър-председател?
Асен Василев: Аз мисля, че това е най-подходящият министър-председател от „Продължаваме промяната“.
Водещ: Има всякакви спекулации и коментари на тази тема, дали вие не бихте били по-приемлив. Бихте ли се съгласил в името на това да има правителство, да остане правителството в този парламент, да поемете този пост?
Асен Василев: Аз мисля, че постът, който заемам, съм най-подготвен за него.
Водещ: Какво мислите за напрежението около позицията на България за Република Северна Македония, име ли две външни политики? От няколко дни насам името на Весела Чернева е непрекъснато в устата и на „Има такъв народ“?
Асен Василев: Мисля, че това е опит да се създаде изкуствено напрежение по несъществуваща тема, така да се каже.
Водещ: Защо „Има такъв народ“ интерес да създава напрежение?
Асен Василев: За да отвлече внимание от другото напрежение, около БНБ например.
Водещ: Тоест, има напрежение?
Асен Василев: Няма, няма как българско правителство да вземе решение без български парламент и мисля, че господин Петков много ясно го каза: „Всяко едно решение по темата Македония минава през българския парламент.“ От там нататък не виждам как това може да породи напрежение, при условие, че всяко едно решение по темата Македония минава през българския парламент.
Водещ: Как си говорите когато се събирате на коалиционни форуми, мисля че често провеждате такива? Защото ние като ви слушаме през медиите не може да си представим какво означава конструктивен разговор в управленската коалиция.
Асен Василев: Директно…
Водещ: Директно какво ще рече?
Асен Василев: Директно ще рече, примерно ако вземем една тема, ако искате за оръжейната помощ за Украйна, която е доста щекотлива и там наистина може да се говори за напрежение, БСП казват много ясно – това за нас е червена линия, ние няма да подкрепим такова решение; „Демократична България“ казват, че според тях трябва да се дава оръжие на Украйна; ние казваме нашата позиция, която е, че ако ще се дава оръжие на Украйна трябва това да има широка обществена подкрепа, а не просто да се реши в някакъв тесен формат от пет човека. Така че, това е един сравнително конструктивен разговор, след което се взема решение и това става в един момент позицията на…
Водещ: Как се взема решение, с гласуване, със съгласие?
Асен Василев: С опит да убедиш другия.
Водещ: А ако не можеш?
Асен Василев: Ако не можеш, както казах…
Водещ: Отлагаш проблема?
Асен Василев: Не, не го отлагаш…най-хубавото на тази коалиция е, че тя всъщност отразява целия обществен спектър от мнения.
Водещ: Който може да я блокира.
Асен Василев: Който може да я блокира, но е много по-добре от това да се вземат решения на тъмно от някой, след което те да бъдат налагани на българския народ. Давам ви пример. Това, което хората може би не си дават сметка по темата Македония, всъщност както се е случило? Господин Борисов е дал съгласие Македония да започне преговори, след което се прибира, имат проблем с Патриотите и България при дадено съгласие отказва да изпълни решение на Европейския съвет, на което ние сме участвали, имали сме право да блокираме решението, не сме го блокирали. Дали сме съгласие и след това сме блокирали изпълнението на решението а не неговото вземане. И затова в момента българската външна политика е в такава слаба позиция, защото ти веднъж си се съгласил, сега блокираш решението.-
Водещ: Тоест, вие може ли да се позовете на предварително взетото решение?
Асен Василев: Не, не може. Точно това казва и господин Петков. Тъй като след това има последващи решения на парламента и т.н., ние няма как. Трябва да си мине през парламента и не само това, трябва да мине през много широк обществен консенсус. Няма как такава важна тема за България да бъде прокарана през задната врата, както е тръгнало да се случва. А това, което е изключително важно според мен, вие казахте – може да ни блокира. По-добре да ни блокира, отколкото да се случват глупави решения.
Водещ: Финално изречение. Чувствате ли се така стабилни, устойчиви за продължително управление? Защото мине не мине БСП каже – ако това не стане ние ще се оттеглим, или „Има такъв народ“, „Демократична България“ също, дори на един от форумите си?
Асен Василев: Как да ви кажа…
Водещ: Можете ли да рискувате това и да се пробвате сами например?
Асен Василев: Не смятам, че това би било отговорно в момента към управлението на България. Точно в тези кризи ние да кажем – хайде сега да отидем на избори, защото ни е трудно и защото някакви хора ни удрят от едната страна, други от другата страна. Вие знаете, ние сме центристка формация, така че и от дясно и от ляво… За едните не сме достатъчно десни, за другите не сме достатъчно леви… Ние, като че ли много дълго време свикнахме на еднолично управление и това създаваше едно изкуствено чувство за стабилност. Според мен това, че управлението е отворено, това че се спори вътре, това, че се вземат решения, най-малкото позволява да се вземат едни решения, които по-добре отразяват мнението на българския народ като цяло. А нашата роля като политически лидери и политици, влизайки в тази, пак казах за мен непривична роля, е да обясняваме собствените си позиции и да се опитваме да спечелим все повече граждани, които да ги подкрепят, така че в един момент това да може да стане национална позиция, а не да налагаме собствените си позиции и да подменяме националната позиция по този начин.
Водещ: Местните избори ли са първото изпитание към което гледате или все пак едно на ум мислите и за предсрочни?
Асен Василев: Местните избори са това, за което в момента се появява партията…
Водещ: Учредявате…
Асен Василев: …и имаме 14 месеца да изградим и структури, да намерим хора.
Водещ: Но ако има предсрочни избори, ще сте готови ли?
Асен Василев: Миналият път не бяхме много готови и ги спечелихме, този път ще сме малко по-готови.
Водещ: Благодаря Ви. Асен Василев, вицепремиер, финансов министър и на етап до довършване на процедурата по съдебен ред съпредседател на „Продължаваме промяната“. Благодаря Ви.