Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Още по темата

Интервю на министъра на финансите Асен Василев в предаването "Стълбището" по Дарик радио

Министър Асен Василев
Снимка: Министър Асен Василев

08.04.2024 г.

Водещ: В студиото е Асен Василев. Да изчистим терминологията в началото, за да имаме фундамент за разговор, ако щете азбуката. Ако някой наблюдава изказванията на представители на ПП, без да знае, че има избори, в един момент, че няма избори, или че има правителство, че няма правителство. В един момент Пеевски е фактор, който се приема от вас. В следващия момент е зло. Какво точно е Делян Пеевски?

Асен Василев: Това е добър въпрос. Всеки един човек, според мен, има в себе си добро и зло. Друг е въпросът обаче как той вижда развитието на обществената система, ако влияе на обществените процеси. И ако погледнем какво се случи миналата година чисто като законодателство – и промени в Конституцията, и всички закони, и реформи, със сравнително леки проблеми, те минаха като законодателство. Когато, обаче, дойде моментът реално да се реформира държава, това законодателство да стане факт, да не остане на хартия, се видя това лице, което мисля, че всички познаваме много отдавна, което е, че всички регулатори, съдебната власт, прокуратурата, службите, всичко това трябва да продължи да се управлява с наредени мачове. С хора, които получават телефонни обаждания, няма честен процес как да се избират хората, които влизат вътре, защото цялото споразумение беше това – да не е предварително уговорен мачът, а да има честен мач и да се пуснат хората, да има 2-3 месеца процес, да се огледа всичко за тях, което може да излезе – да излезе и накрая се вземе решение: тези хора им вярваме, че ще могат, примерно, да водят ДАНС и да почистят службите, не да се ползват за кални бригади. Ще могат да направят Висш съдебен съвет, който да избере прокурори, магистрати, които не ги наричат гнили ябълки. И се видя в този момент, че няма конструктивно поведение. И ако погледнете, може би ще ни обвинят в наивност, но аз не смятам, че е наивност. Ако погледнете, ние имаме много ясна посока, която сме задали още от най- най-първата си предизборна кампания 2021 година, есента, и тя е, че България трябва да стане нормална европейска държава с нормални пътища, нормални болници, нормални училища и всичко останало. И ние следваме тази програма и търсим съмишленици по пътя. В първия кабинет, който се сформира, кабинета „Петков“, БСП даже ни бяха съмишленик за голяма част от тези неща, които се случиха и немалка част от социалната програма се случи благодарение на тяхната подкрепа. След това видяхме, че по линията дали да ходим към Русия, или да ходим към Европа, там се появиха дълбоки различия. БСП не искаше да се влиза в еврозоната – това стана ясно на края на кабинета „Петков“, където решението за еврозоната мина с 10 на 8 гласа и БСП бяха от тези 8, които бяха „против“. ИТН също бяха против еврозоната и гласуваха „против“. Така че стана ясно, че там имаме сравнително дълбоко различие и пътят към Европа – с еврозона, с Шенген, с реформите, които са в ПВУ, всичко останало, търсихме кой друг може да го подкрепи. И всъщност получихме тези 9 месеца доста сериозна подкрепа и много неща се случиха. В момента, в който се видя, че подкрепа за пътя към Европа няма – няма и правителство. Тоест ние стоим във властта и се опитваме да правим конструкт, който да води страната към Европа.

Водещ: Може ли, обаче, един политик от зло да се превърне в съмишленик и след това пак в зло? Какъв знак, сигнал давате на избирателите си? Думите имат ли стойност и значение или не?

Асен Василев: Думите имат стойност, но дали един човек е добър или лош, зависи от действията, които прави. Във всеки един момент ние виждаме определени действия. Тези действия или са драматично лоши, или може би да са били привидно добри, но са били добри в този момент за държавата. Независимо дали привидно, или не привидно. Това, което видяхме последните 24 часа обаче, надхвърля абсолютно всичко, по една проста причина – то връща държавата в мутренските години, то връща държавата в показните акции, си спомняте, полицейските, връща държавата в един период, в който всичко се блокира със страх, крадат се бизнеси и така нататък. Нещо, което бяхме забравили последните години. Тук вече идват изказванията от типа за лицето на мафията и за злото, защото това фундаментално корозира същността на България като нормална държава.

Водещ: Още нещо за пътя към доброто, за пътя към Европа. Какво казвате днес на онези гласоподаватели, които могат да смятат и знаеха много добре и виждаха, че имахте мнозинство с ГЕРБ и можехте да се фокусирате върху наистина важните неща за държавата като образование, здравеопазване например, а вие се вторачих се в конституционната реформа, която легитимира Пеевски?

Асен Василев: Две неща има, които трябва да се кажат. Ако погледнем икономически България как се развива спрямо Европа от 2009 г. От 2009 г. богатството на страната, Брутния вътрешен продукт на глава от населението, е около 44% от средноевропейското, 2020 сме на 54%. Тоест мърдаме с около процент на година. От 2020 до 2023, когато както се шегуват, бюджетите бяха моите бюджети, независимо кое е правителството, от 54% стигнахме до 64% от средноевропейското богатството. Т.е. около 3 пъти по-бързо забогатяваме спрямо средния европеец, отколкото е било в предишните 10 години. Това се съчета с намаляване на неравенствата, което означава, че голяма част от това по-бързо забогатяване всъщност стигна до хората, които имат най-голяма нужда, а не да се концентрира по върховете. Имаме много път да извървим, докато станем нормална европейска държава. И отделно се направиха неща в здравеопазването, вече не говорим за клинични пътеки, например, че няма пътеки. Спомняте ли си го този разговор? А това не е магическо. Това е защото отпуснахме средства за диагностика и вече този проблем е решен. Надявам се сега, първа стъпка беше направена, сърдечно-съдовите лекарства, имаме още няколко – да си оправим профилактиката, така че да намалим заболеваемостта и смъртността от сериозни заболявания. Инвестира се много в педиатрия, инвестира се много в лекари в отдалечени райони, примерно, само за здравеопазването да говорим – всичко това са полезни стъпки и ние можехме да извървим още няколко такива стъпки, но проблемът е, че се стига момент някъде, като ударим около 70%, което но се казва мидъл инкъм трап, тоест това е ямата на средните доходи, така да се каже и за да мръднеш от там нагоре, трябва да има сравнително честни конкурси в държавата и трябва да работи правосъдието, и трябва да има правила, които да са ясни, че не е да важат за едни, да не важат за други, а важат за всички.

Водещ: Т.е. конституционната реформа можеше да изчака?

Асен Василев: Конституционната реформа можеше да изчака примерно 6 месеца. Не можеше да изчака много драматично повече. Другото, което виждаме, е фундаментално в държавата в момента – хората се оплакват, примерно, какво е станало с цената на водата, но това го решава КЕВР, не го решава парламента. Защо има картели? Това го решава КЗК. Не го решава парламентът, не го решава правителството. Какво се случва със СЕМ, с Комисията по радиосъобщения, всичко това, което определя медийната среда… И там ако продължим с назначавания, с предварително уговорени конкурси: „ясно е, че Пешо ще спечели“, никога няма да мръднем напред. Тоест пътя, който имаме напред, там има още малко останало от него, което може да се извърви, но оттам нататък удряме стена.

Водещ: Хората от това се интересуват, да. „Евробарометър“ в проучване за 11 януари – 15 февруари 2024 г. показва, че средно 2/3 от българите се вълнуват от икономическата ситуация, от безработицата, 28% от здравеопазването, за което говорихме и веднага след това е образованието.

Асен Василев: И ето сега, давам ви пример с образованието. В най-голямата криза – три кризи едновременно: Ковид, енергийна криза и война, успяхме да запазим доходите на учителите да са по-високи от средните доходи, учителската професия да остане престижна, да започнат да имаме по 10-20 човека, които кандидатстват за място. Заделиха се средства за ремонти на училища, детски градини. Заделиха се средства за издръжка, да няма никакви проблеми. СТЕМ кабинети са заложени в ПВУ-то, се строят в момента. Обаче, за да имаме качествено образование, за да не трябва децата да ходят на частни уроци, трябва да има честни конкурси за директори и честни конкурси за учители, за да може най-кадърните да влязат в училище.

Водещ: И децата да не виждат грозно политическо говорене от телевизията.

Асен Василев: Точно така. Следващата стъпка в училището, ние каквото сме могли с пари, сме го направили. Но следващата стъпка не е свързана с осигуряване на ресурс. Следващата стъпка е свързана с осигуряване на качествени хора в тази система, а това става само през честни конкурси. И да си говорим за конституционна реформа или за каквото и да е друго, то седи леко абстрактно, но да го сведем до най-простото нещо, за да има едно добро училище с едни добри учители, които си вършат работата и да не трябва децата да ходят на частни уроци, вече не е въпрос на това, че няма пари. Вече е въпрос на това дали ще назначим хора с честен конкурс, които са най-кадърни, за да свършат тази работа.

Водещ: За да изчистим, както казахме в началото, фундаментални няколко теми, финално за Пеевски. Той не може да се легитимира сам. В предния брой на „Култура“ прочетох едно много хубаво интервю с Жан Даниел, който е основател на „Новел обсерватор“, който казва така: „Характерно в споровете за държавата Израел е това, че дори най-големите: Фройд, Айнщайн, Мартин Бубер, Гершом Шолем винаги са казвали, че Израел съществува, но ще бъде легитимен едва когато съседите го приемат и признаят за такъв.“ Иначе казано може да си много силен, може да си много богат, но просто ще съществуваш. Ала само тези около теб, съседите ти, било то в парламента, било то по географски пример, могат да те легитимират“. Защо легитимирахте Пеевски?

Асен Василев: Аз не мисля че е легитимиран, първо, и другото нещо, което трябва да се има предвид, че Пеевски е може би единственият политик в България, който не зависи от общественото мнение. Неговите избиратели са там, те гласуват за него, независимо той какво прави. Одобрението му, ако погледнете, сред избирателите на ДПС, е 4%. 4% не е легитимиран политик. Но тъй като той има тази база, на която може да стъпи, която не се влияе от одобрението и легитимацията, и тъй като е до голяма степен... се видя, сега съвсем ясно, че има много структури, които са завладени, всъщност минаването през честни конкурси, освобождаването на държавата от предварително нагласени мачове… Какво беше там? Предварително по минути, както бяха шегите. Това минава през счупването на тази хватка.

Водещ: Какво е реалното място на ДПС в родния политически живот и защо според вас Пеевски говори така все едно дундурка ту Христо Иванов, ту Николай Денков?

Асен Василев: Ми, защото не ги дундурка, защото той не говори за хората, които наистина дундурка, което е това, което виждаме в момента. Абсолютно директно е, че всяко едно решение е ГЕРБ и ДПС в парламента. Всяко едно предложение е ГЕРБ и ДПС. Тоест контролът, който Пеевски упражнява над ГЕРБ, е абсолютно нездравословен за самите ГЕРБ и за държавата също.

Водещ: Ако това, за което говорим, е зло, кой може да освободи страната от това зло?

Асен Василев: Избирателите. И тук идва моментът, в който трябва да кажем нещо, което всички виждат и някакси приемаме за нормално. Идват избори. На тези избори, ако попитаме каква част от хората очакват, че те ще бъдат честни, според мен 10% ще бъде много голям процент. Ясно е, че ще се купуват гласове. Това което се видя, че купуването не е достатъчно и затова на последните избори махнаха машините, които са принтери дефакто, защото машината нищо вътре не е, не отчита самата машина. Бюлетина, отпечатана от машина, не може да е невалидна. И те ги махнаха, за да могат да изхвърлят 20% от вота на българските избиратели, беше обявен за невалиден – 20% от вота. Всеки 5-ти човек, който е отишъл да гласува, все едно не е отишъл. И ако аз си мислим, че това е било на някакъв случаен принцип, със сигурност не е било. И като говорим да няма уговорени мачове, като говорим да има честно състезание, това е част от честното състезание. Въобще няма да влизам в това какво се случва в медиите и как се подреждат гости, наратив. Как има обаждания от пиари на политически партии към новините, за да се подредят по определен начин. Видяхме шефа на публицистиката на една от най-големите телевизии в България стана от днес за утре кандидатът на ГЕРБ за кмет на София. Това са този тип дълбоки обвързаности, които докато не ги счупим, няма да може да продължим напред.

Водещ: Вие казвате, ако попитате гражданите, 10% ще вярвам в честността. Вие сега като министър на финансите в оставка, след няколко дни като депутат, вярвате ли в честността на изборите?

Асен Василев: Не. Аз не вярвам, че ще има честни избори. Вярвам, че ще има купени гласове, които ще формират между 5 и 7% от вота и в зависимост от това колко са невалидните бюлетини…, значи когато се гласуваше с машини, па макар и като с принтери, валидните бюлетини са под 2%, когато се гласува на хартия невалидните бюлетини са 20%. Е, толкова ли хората да не могат с химикала да напишат в квадратчето правилното нещо? Откъде се получава тая разлика от почти 20% в невалидните бюлетини? От това, че хората са неграмотни и не могат химикалът да напишат хиксчето в квадратчето.

Водещ: Добре, защо не вярвате в честността на изборите? Служебното правителство съществува на този бял свят, за да проведе честни и справедливи избори. Ключови са три министерства: МВР, правосъдие и електронно управление.

Асен Василев: Правосъдието не мисля, че има особена роля.

Водещ: Мислите, че няма да има роля?

Асен Василев: Прокуратурата и съдебната власт. Не толкова Министерството на правосъдието.

Водещ: Добре, да се фокусираме върху МВР – оценката ви първо за номинираните за министри там – Калин Стоянов, Министерство на вътрешните работи, и министърът на електронното управление, господин Мундов, който идва от „Информационно обслужване“. Той беше, да припомни, приложението на Мария Габриел за министър на същото това министерство, в неслучилото се нейно правителство.

Асен Василев: Нека да ви кажа така, ако погледнем в списъка на госпожа Габриел и нейните министрите, тези двама присъстваха в нейния списък. Тоест те не са неутрални. Те със сигурност са в единия отбор.

Водещ: А ако бъдат от вашия отбор, ще бъдат ли неутрални?

Асен Василев: Не, идеята е да са неутрални. Това е все едно да вземеш играч от „Левски“, който да свири мача „Левски“ - ЦСКА като съдия. Вие ми кажете колко ще е честно?

Репортер: Какво значи ваш и чужд министър на МВР, защото логичното е преди избори човек да иска да има негов министър на МВР, или поне министър, на когото вярва.

Асен Василев: Точно така.

Водещ: Дамгосвайки го с етикета наш и ваш.

Асен Василев: Единственият министър на МВР последните години, който успя да намали купуването на гласове, е Бойко Рашков. И за това, че той това го направи, той беше отхвърлен от цялата система и ние го приехме като принципен човек в редиците на „Продължаваме промяната“. Защото това, което той направи, той успя да ограничи купуването на гласове и това ако се разходите по всички градове и по всички пазари в страната, ще ви го кажат. Че единствените избори, когато беше намален драматично купеният вот и полицията не играеше в тандем с купувачите на вот, и не ги прикриваше, беше по времето на Бойко Рашков.

Водещ: Защо ще участвате тогава в избори, за които не вярвате, че ще бъдат честни?

Асен Василев: Спомняте ли си филма „Гладиатор“? В един момент имаше един силно нагласен мач, където срещу основния герой, срещу Ръсел Кроу, извадиха един бивш победител, голям гладиатор и така нататък, беше абсолютно нагласено. Имаше едни лъвове, които ги държаха да не хванат единия, пък ги пускаха към Ръсел Кроу. И въпреки че беше нагласен мач, той победи. С малко късмет и с помощ от хората на стадиона, които викаха за него, защото видяха, че мачът е нагласен. Истината е, че колкото и да е нагласен мачът, ако българските граждани решат, че не искат да живеят в държава с нагласени мачове, могат да победят.

Водещ: Одит на правителството кой прави? Сметната палата, нали така?

Асен Василев: Точно така, всяка година.

Водещ: Как Сметната палата ще направи одит сама на себе си, след като служебното правителство спре да бъде служебно правителство?

Асен Василев: Ами, ще трябва някой от заместниците на господин Главчев да го прави този одит, а самият той да си даде отвод от съответния одит. Не би трябвало да има проблеми. Надявам се да се спази.

Водещ: На кое място по важност е длъжността министър на финансите в българското правителство?

Асен Василев: Изключително важен министър. Защото реално почти всичко, което се гради в държавата, се гради със средства, които Министерството на финансите, изпълнявайки бюджета, всъщност отпуска на различните министерства. Част от тях си ги имат по право, разбира се, в бюджета и когато се появят непредвидени ситуации, всъщност Министерството на финансите трябва да може да отреагира адекватно.

Водещ: Част от критиките към вас бяха че сте донякъде нов за системата. Какви са предимствата на това министър на финансите да е дългогодишен кадър на едно ведомство? Той да стане министър.

Асен Василев: че познава хората и системата.

Водещ; А кои са недостатъците?

Асен Василев: Че познава хората и системата. Защото когато човек е нов, той може да прави това, което според него е най-добре за гражданите, а не задължително най-добре за системата на самото министерство. И тъй като няма да се върне обратно в тази система, може да предприема действия, които са непопулярни в системата, но пък за сметка на това са добри за публичната политика и за развитието на икономиката, на доходите и така нататък.

Водещ: Предложения за министър на финансите, ако не се лъжа, при представяне на държавния бюджет миналата година, все казваше, че дефицитът ще бъде 6.4 процента.

Асен Василев: И се оказа, че е 2,2% - три пъти по-нисък.

Водещ: Какви са недостатъците на това на прага на влизане в еврозоната да имаме финансов министър, който говори за такъв висок дефицит?

Асен Василев: Миналата година това създаде драматични пречки пред българското членство в еврозоната, които бяха напълно разсеяни, чак когато се видя, че завършихме на 2,2 дефицит, защото това не е някой на пазара да излезе да каже нещо такова. Когато финансовият министър излезе и започне да говори за криза, Международен валутен фонд, дефицит от 6% и така нататък, това се заема изключително сериозно от всички. И след това трябва животът да опровергае тази ситуация, за да се възстанови доверието и то се възстановява частично, защото тогава въпросът е как сте допуснали такъв министър на финансите.

Водещ: Ако финансовият министър хипотетично не вярва в положителните страни на влизане в еврозоната, може ли да повлияе на държавните процеси?

Асен Василев: Разбира се. Давам ви пример, в случая ако се направи едно такова изказване, това абсолютно ще стопира процеса, защото институционално и Комисията, и Европейската централна банка ще трябва да го вземат предвид. Ако не се подаде искане за конвергентен доклад, когато инфлацията влезе в рамки, защото разговорите с Европейската комисия…, юни излизат докладите за всички държави, които излизат на всеки 2 години, и ако там не сме покрили критерия за инфлация – в момента, в който сме го покрили, което по различните очаквания е септември, октомври, ноември да се случи, трябва да поискаме нов доклад. Ако правителството не поиска нов доклад, си оставаме със стария.

Водещ: Людмила Петкова според вас целеустремено ли ще работи за влизане на България в еврозоната?

Асен Василев: Аз си говорих с госпожа Петкова. Тя каза, че е силно за влизане в еврозоната и се надявам да работи наистина целеустремено това да се случи. Още повече, че това, което сме постигнали към момента, го видяхме и в заключенията на Европейския съвет в края на март, където ясно беше казано, че България е покрила всички критерии, освен критерий за инфлацията, от януари месец нашата инфлация е под референтната стойност, но трябва да е средноаритметичното за 12 месеца да падне под референтната стойност. И в зависимост от това как се движи европейската инфлация и нашата инфлация, това се очаква да се случи някъде в периода между юни и октомври, тогава трябва да си поискаме допълнителния конвергентен доклад, който вече… официалното решение ще се вземе и ще се сложи датата на приемане.

Водещ: Вие по какво ще съдите за работата на един финансов министър, който работи след вас в служебно правителство? Кои показатели вие следите, за да си отговорите на въпроса дали министър на финансите се справя или не? Грубо казано.

Асен Василев: Има две неща, които са важни. Едното е да се събират приходите. Тоест да вървят приходните агенции напред и да се събират приходите. Второто е да се изпълнява бюджетът така, както е написан в разходната му част. Това, което направихме миналата година, това беше абсолютно революционно, което се случи, да се изнесат всички проекти – общински, и държавни, и капиталови в приложения, да е ясно за какво трябва да се харчат парите, те да се харчат за това, а не да има някакви големи префасонирания или спиране на средства, които са заложени в бюджета и трябва да се случат. Така че това са това са двете основни неща. Третото, разбира се, което в рамките на този служебен кабинет най-вероятно няма да се случи, освен ако той не продължи доста дълго, е изготвянето на бюджет.

Водещ: Експертно и политическо назначение е госпожа Петкова?

Асен Василев: За това трябва да питате господин Главчев.

Водещ: Според вас?

Асен Василев: Госпожа Петкова е добър експерт.

Водещ: Дали има политически партии, с които е свързана според вас?

Асен Василев: Дали е натоварена с политически задачи? Аз няма как да знам. Това зависи от разговорите, които е имала с министър-председателя.

Водещ: Има ли качества госпожа Петкова да придвижи страната към еврозоната в близките месеци по отношение на лобирането в Брюксел и Франкфурт, което всички знаем, че е важно?

Асен Василев: Ми то лобирането до голяма степен е завършено. Всъщност това, че имаме официални заключения март месец показва, че политическата работа е свършена. Оттук нататък наистина чакаме последния технически критерии. И в момента, в който е изпълнен последния технически критерий, трябва да си поискаме конвергентния доклад.

Водещ: Служебният кабинет тогава експертен или политически е?

Асен Василев: По това, което виждам, има силна политическа отенка.

Водещ: Към коя политическа сила според вас?

Асен Василев: Нека да ви кажа така, ако сравним хора, които са назначени като министри в служебния кабинет със списъка на госпожа Габриел и несъгласуваните имена в него, виждаме голяма част от несъгласуваните имена в този кабинет. Кой е подготвил този списък? Вече е въпрос към госпожа Габриел и ГЕРБ. Дали те са го подготвили или е имало и друго влияние.

Водещ: Защо беше необходимо тогава всичко това със служебното правителство и промените? Само за да натриете носа на президента Радев, или?

Асен Василев: Не аз мисля, че това, което се случва в момента, е всъщност – ние имаме служебен кабинет, който е представителен на това, за което хората са гласували. Преди това имахме служебен кабинет ала Луи 14-ти. Един човек еднолично назначава цялата изпълнителна власт и няма законодателна власт.

Водещ: Но той беше път към политиката за 2 партии, за „Български възход“ и за „Продължаваме промяната“. Сега този път е затворен за нови политици.

Асен Василев: Аз не мисля, че това е път към политиката. Това, което се видя е, че всъщност ние имахме един служебен кабинет, който и във външнополитически план, и в икономически план, ако щете, тръгна да прави завой на страната към руския свят. Който завой болшинството от български граждани не харесват. И те не гласуват за такива партии. Тези партии са 10-15% в парламента. А всъщност един човек еднолично се опита да направи пълен завой на страната във външнополитически план. Това е в момента прекратено. Тази опасност не стои. Ние не говорим в момента за геополитическата ориентация на България. Точно заради тези промени в Конституцията. За да не може един човек да обърне страната в един или в друга посока.

Водещ: Тоест се опасявате, че геополитическата ориентация на президента Радев не е категорично евроатлантическа?

Асен Василев: Е, ние го видяхме. Мисля, че всички хора го видяха. И тези, които харесват курса, който той предлага към Москва, и тези, които не го харесват. Но мисля, че никой няма съмнение, че курсът, който господин Радев ни предлагаше, е към Москва. А не към Европа.

Водещ: С президента Радев кога си говорихте последно?

Асен Василев: При връчването на мандата на кабинета „Денков“.

Водещ: Как бихте тълкували това, че той препоръча да бъде направен одит на вашето управление, ако правилно интерпретирам думите?

Асен Василев: Дребнаво заяждане.

Водещ: Одит какво би означавало? Одит в Министерството на финансите говорим конкретно?

Асен Василев: Той се прави всяка година от Сметната палата.

Водещ: Държавният глава изрази съмнение, че посоченият дефицит, който е ключов за всичко, не е верен?

Асен Василев: Хубаво е изразил съмнение, но дефицитът се прави на база ясна методология от „Евростат“. Проверява се от НСИ и от „Евростат“, така че Министерството на финансите никога не е имал такива проблеми. Няма и такива проблеми в момента, така че не мога да разбера за какво точно са притесненията на президента, но това е един президент, който дали по политически причини, или по други причини, по време на неговия служебен кабинет финансов министър обяви, че има 7% дефицит. Така че до там с познанията по финанси на Румен Радев.

Водещ: Още нещо, популистки политики, каза той. Радев коментира становище на експерти, според които ако се продължи с популистките политики по отношение на финансите, дефицитът ще бъде 6,8%. Какво значи популистки политики?

Асен Василев: Тази мантра я слушаме от 3 години. Още от 2021-ва – 2022-ра година се слуша мантрата - ако продължим с политиките да се вдигат доходите, пенсионерите да имат сравнително прилични пенсии, да се инвестира в здравеопазване, да се инвестира в образование, че това ще направи дефицити от порядъка на 6, 8, 10, 15 и така нататък процента, и се вижда 3 години подред, че това не се случва. Причината да се налага това, като теза в публичните финанси, е много проста. Когато дадеш парите като заплати като пенсии, не може да ги откраднеш през проекти. И това се вижда в макро числата. Ако погледнем неравенството, коефициентът на неравенство, в Европа е средно около 30 от 100. България по времето на ГЕРБ двадесета година беше достигнало 40 от 100, което са латиноамерикански нива. Последните 3 години сме върнали 3 пункта назад и сме на 37, и тенденцията ще продължи с този бюджет. И всъщност средствата, които се събират като данъци, а се ползват за това да се подобри животът на максимален брой хора, а не за това да отидат до 5, 10, 15, 20 фирми и при съдружните им около тях.

Водещ: Т.е. при този коефициент идеалният процент на неравенство между бедни и богати колко е?

Асен Василев: А това зависи. Това е въпрос на разговор в една държава. Примерно в една Чехия е около 24-25. А средно за Европа е 30. Ние сме на 37. Бяхме на 40. Тоест в най-големите кризи при висока инфлация, където обикновено ножицата се разтваря, ние успяхме да намалим коефициента на неравенство точно с тези политики, които господин Радев нарича популистки. Какво е популистко? Да вдигнем кредита за работещи родители от 60 на 600 лв. на дете? Това ли е популистко, при условие че можем да си го позволим очевидно и не пречи на бюджета. Популистко ли е за заболяванията, които носят най-голяма смъртност в страната, да се направи доплащането за лекарствата безплатно, което струва на касата 45 милиона лева на година? Увеличението на бюджета на касата тази година беше 1 милиард. Тоест това е 4,5% от увеличението на бюджета. Общият бюджет е 8 милиарда. Това е под половин процент от бюджета на Касата, за да може хората, 600 000 човека, да могат да си вземат редовно лекарствата, за да не трябва след това да им правят сърдечно-съдови операции, стентове и всякакви други неща, които за самата Каса са много по-скъпи, да не говорим колко зле се за пациентите. Това ли е популистко?

Водещ: На фона на всичко това обаче, ако сте гледали снощи господин Ангелов в „Панорама“, Слави Ангелов от „24 часа“ – това, което той разказва за каналите в „Митници“-те и за покровителството е наистина ужасяващо. Колко големи са каналите в „Митници“-те и от кого се държат?

Асен Василев: Ми, за това въпросът трябва да бъде отправен към Финансовото разузнаване. До 2015-2016 г. то е било в Министерството на финансите. След това е вече в ДАНС, така че реалната информация е там. Всичко друго са слухове, а по слухове не може да се вземат решения и да се управляват процеси. Това, което ние направихме в „Митници“, е да започнат да идват чужди митничари от други държави в комбинирания екипи.

Водещ: Така наречените партньорски?

Асен Василев: Не, за постоянно присъствие. Австрийските органи все още не са. Имаме митничари от САЩ. Имаме наши, които отиват да се обучават в Тексас също за период от време. Имаме договореност с Англия да влязат митничари във всяка смяна на турската граница и на морските пристанища.

Водещ: Това не е нещо ново. Случвало се е и преди, размяна на обучение.

Асен Василев: Не, тук не става въпрос за размяна на обучение. Тук става въпрос да присъстват хора в рамките на 3, 4, 5 месеца в реалната дейност, която се извършва на митницата, а най-просто да дойдат и да изнесат един семинар на наши кадри. Започнахме да получаваме сигнали и да действаме. Имаше отстранени 20 човека точно по такъв сигнал. И не само, преди това имахме сигнали за контрабанда и нелегален внос на лодки и двигатели за лодки, които се използват за мигранти, които отработихме много добре. Даже дойде Дейвид Камерън специално да поздрави Агенция „Митници“ за тази им дейност. Тоест активизирахме много процеса по работа с външните служби точно в „Митници“, защото това е най-неподатливият на натиск начин да се изчистят нещата, като вкараме хора отвън, които имат информация и могат да наблюдават процесите, и работят заедно с нашите служби в тандем. И ако погледнем резултатите, заловените количества пари нелегално преминаващи границата, заловените количества наркотици, заловените количества цигари, те са в пъти по-високи през 2023 и 2024 г., отколкото последните 3-4 години.

Водещ: Добре, кой тогава, какъв всъщност е основният мотив, генезисът на идеята, оттам да тръгнем, за обединението на НАП и „Митници“-те, която съвсем не е нова, и кой сега има интерес това да не се случва?

Асен Василев: Основният мотив е много прост и той е свързан с дейността, когато се случи сухопътния Шенген. Затова се случва и сега, не сме го предлагали преди 3 години, примерно, защото това беше сравнително далеч. Когато влезе стока от Германия в момента в България, тъй като ние имаме граница, все още, а нямаме табела „Добре дошли в България!“, голяма част от митническите проверки могат да се случат на самата граница – да се сравни манифестът, да се направи контрол и така нататък. Примерно на българо-румънската граница. Когато сме в Шенген, на българо-румънската граница – митница няма. Има табела „Добре дошли в България!“, нито има граничари, нито има митничари. Това е все едно от София пътувате по магистралата до Пловдив. А съответно обмитяването на тази стока от Германия трябва да се случи там, където е получателят. Ако той е в Полски Тръмбеш, трябва да има митничар в Полски Тръмбеш, който да обмити тази стока, или сравнително близо до този град. Което означава, че „Митници“ от една гранична служба, трябва да стане служба в голямата си степен, тъй като 60% от нашата търговия е с Европейския съюз – служба, която работи във вътрешността на страната. Това означава преструктуриране на това къде са хората, преструктуриране на екипите, как работят и така нататък. И да направим втора служба, да дублираме НАП, при условие че НАП работи точно така – тя работи там, където са фирмите в страната, би било абсолютно нелогично. И затова е най-нормалното нещо е двете служби да се слеят и на едно и също място да можеш да си свършиш и процесите по обмитяване, и процесите, свързани с данъчната администрация.

Водещ: И кой има интерес тази мегаструктура да не се случи?

Асен Василев: Сега кой има интерес? Има интерес до някъде… При случването на една такава структура със сигурност има много размествания, най-вече в Агенция „Митници“.

Водещ: Вие имате ли притеснения, министъра на финансите, от спад на приходите, временен спад на приходите? Може ли да има такъв при създаване на мегаструктура?

Асен Василев: Не, не мисля. Но при начина, по който се създава, ако от днес за утре бяхме казали – „сменяме устройствени правилници, всичко готово“, има такъв риск.

Водещ: В момента колко изостават „Митници“-те от гледна точка на събираемост?

Асен Василев: Около 5%.

Водещ: Миналата година завърши с 1.2 милиарда лева, по-малко. Тогава причината беше постъпления от внос ДДС.

Асен Василев: Да, това беше основният проблем беше намаленото ДДС от внос, основно на петролни продукти. Това се администрира от митниците. И в момента, ако погледнем реално какво се случва, това че „Лукойл“ работи на половин капацитет, всъщност се отразява на приходната част точно по тази линия, специално за „Митници“. Иначе ДДС от сделки в страната е нагоре почти 9%, което е доста по-бързо и от инфлацията и от ръста на Брутния вътрешен продукт.

Водещ: Това ли беше тогава причината за отстраняването на Павел Тонев?

Асен Василев: Не, Павел Тонев, като си говорихме за това, ако си дълги години в една система, той е от 30 години в системата на митниците, И всъщност при такъв процес на сливане, аз го дръпнах като съветник към мен, защото това трябва да се обмисли много внимателно, но след това самото провеждане на реформата е много болезнено за човек, който тия хора ги познава.

Водещ: Добре. След това идва госпожа Банкова, Петя Банкова, която е кадър на ДАНС – бивш кадър на ДАНС. Беше отстранена от ДАНС.

Асен Василев: И всъщност тя пое преди около 6-7 седмици.

Водещ: Какво значение отдавате на това добри-лоши отношения с шефа на ДАНС Пламен Тончев?

Асен Василев: Силно се надявам това да не влияе. Както казах още в деня, когато това стана ясно. Също така силно се надявам ДАНС, прокуратурата и МВР да имат сериозни доказателства за това, което твърдят.

Водещ: Слави Ангелов каза, че може да са две причините вчера - едното е съответният контрабандист да е спрял да плаща, на когото плаща, втората е изборите.

Асен Василев: Знаете ли? Има всякакви видове слухове в държавата. Ако някой тръгне да управлява по слухове и да коментира слухове, доникъде няма да стигнем.

Водещ: Но начина, по който се прави нещо, води до определен тип слухове. Имаше ли нещо специфично в кинематографската визуална идентичност на това, което се случи, което ви води към една или друга версия?

Асен Василев: Аз това, което казва, искам да видя доказателствата, предполагам, че всички граждани искат да ги видят и след това да има нормален съд, ако има такива доказателства. Това което аз видях една доста показна акция. Една такава показна акция видяхме миналата година с „Нексо“. И сега „Нексо“ ни съдят за 2 милиарда, след като Прокуратурата не повдигна обвинение. А си спомняте какво беше. Хванали, СМС-и имало, не знам какво е имало. Показваха го на пресконференция и тогава се спомняте моя коментар какъв беше – прокуратурата трябва да говори в съда, а не пред медиите, защото когато прокуратурата говори пред медиите, нанася щета на държавата.

Водещ: Но тук има три видими неща, за да разберем истинските мотиви за случилото се, защото се преплитат няколко сюжета и те са контрабандните канали в „Митници“-те, превземането на институции, било то Антикорупционната комисия, било то от ДАНС и идващите избори. Тези сюжети няма как да не бъдат насложени към това, което се случи в медийното говорене.

Асен Василев: Мога да имам много теории. Мога да развия много теории по слухове. Всичко това е за маса в ресторант, а не за национален ефир.

Водещ: ДАНС под чий контрол е в момента според вас?

Асен Василев: На теория под контрола на Пламен Тончев. На практика Пламен Тончев има досъдебно производство, което не е развито. Така че очевидно прокуратурата може да оказва натиск върху него, тъй като това производство може да тръгне или да не тръгне. На практика е назначен от президента по време на служебен кабинет, тоест президентът го е и предложил, и одобрил.

Водещ: Разбирам ви за слуховете, така е, но има един факт, който според мен е важен и това е че това е първият арест на директор на Агенция „Митници“ в съвременната българска история. Поне въпросът е наистина ли премиерът не е бил уведомен със сигурност е важен?

Асен Василев: Със сигурност не е бил уведомен. Не е бил уведомен за акцията, да, ние бяхме заедно на Министерски съвет, когато това се случи. Другото, което е по- притеснително и защо казвам, че не трябва да се работи по слухове. Видяхте какво се случи с Живко Коцев. Това е полицай номер едно в страната. Най-висшата професионална фигура в цялата структура на МВР, вчера излезе и каза, че е бил привикван и заплашван да си подаде оставката.

Водещ: Оценката на Слави Ангелов от снощи, препоръчвам ви наистина да гледате, е различна от това, което вие казвате.

Асен Василев: Каква е оценката?

Водещ: Че по-скоро е контрабандно зависим.

Асен Василев: На базата на какво?

Водещ: На базата на източник на журналист.

Асен Василев: На базата на слухове. Ако беше контрабандно зависим, мислите ли, че нямаше да бъде задържан и арестуван? Ако има информация, че първият полицай в страната е контрабандно зависим, защо е на свобода? Защо не е задържан? Защото му се оказва нерегламентиран натиск той доброволно да си подаде оставката. Ако той е контрабандно зависим, това се показва, закопчават го, слагат го в съда и автоматично пада по тази линия. Защо трябва един човек да го натискаш доброволно да си подаде оставката, ако си събрал доказателства достатъчно добри и годни за съд, че този човек е контрабандно зависим?

Водещ: Защото можеш да го държиш зависим преди изборите.

Асен Василев: Ама ако ще го държиш зависим и ако имаш тези доказателства, тогава не го отстраняваш. Нали така? Не се връзва. Това е съшито с бели конци.

Водещ: Вашето обяснение на случая какво е?

Асен Василев: Моето обяснение е, че той ще им пречи да развихрят манипулацията на изборите и да покровителстват купувачите на гласове. И тъй като няма достатъчно доказателства срещу него, са го принудили да си подаде доброволно оставката през заплахи. Защото ако имат достатъчно доказателства, това се доказва в съд и той няма нужда да го принуждаваш да си подава оставката. Елементарна логика, и това, което ни се сервира през слухове, анализатори, кой какво бил чул, кой къде имало източници, е точно, за да се манипулира общественото мнение, за да не се отговори на най-простите въпроси. И този мутренско мафиотски подход към политиката и към държавата, ние няма да го допуснем и мисля че това, което стана ясно, в това число и ако се върнем към началото на този разговор, на всички, които имат отношение към контрола над ключови институции в държавата е, че не могат да ни купят, не могат да ни заплашат. Ако имаха нещо за нас, отдавна да са го разработили. Вече 3 години. И сега, в момента, за съжаление влизаме според мен на изключително остър конфликт, в който ще се използват абсолютно всички методи на репресия, защото ги е страх. Защото българите видяха, че може да живеят една идея по-близо до европейския стандарт. Защото видяха, че може да има министър-председател, който не им се кара от екрана, и да си върши тихо и спокойно работата, и да не създава драми всеки ден. Защото видяха, че в избора между това дали да сме европейска държава, или да се превърне в Беларус, всъщност повечето хора искат да сме европейска държава без драми, да си гледат живота, да не трябва да ходят всеки 6 месеца на избори. Но това за да стане, трябва да се прочисти държавата.

Водещ: Разбирам, че предстоят избори. Каква оценка обаче, да се върнем на темата за „Митници“-те, каква оценка бихте дали на Петя Банкова за работата ѝ?

Асен Василев: За тези 6-7 седмици госпожа Банкова реагира адекватно на външните сигнали и отстрани хора, хвана рекордно количество наркотици и пратки през границата и това, което виждам е, че приходите всъщност се движат изключително добре в „Митници“. Работим за това 100% да се сложат рентгени за 100% от карго трафика на „Капитан Андреево“. Това нещо го работим пак заедно с колегите от Англия, които имат такава практика, което ще махне елемента на кой камион проверявам, кой камион не проверявам – 100% ще се проверява. Съответно ви е ясно това какво означава за каналите. Това са нещата, по които г-жа Банкова е работила.

Водещ: Добре, тези кадрови промени, които направи, които вероятно всеки директор на такава агенция следва да направи, но все пак да ги припомним на слушателите и на зрителите. Шефовете на големите митнически пунктове в страната, говорим за „Капитан Андреево“, „Лесово“ и „Калотина“.

Асен Василев: И Бургас мисля, не съм сигурен.

Водещ: ... хората, които са начело на териториалната дирекция на Митница София и Митница Пловдив – това са ключови промени, могат ли да бъдат част от обяснението за случилото се?

Асен Василев: Със сигурност са създали напрежение в системата. Другото, което е известно и тук не работим по слухове, е, че още от времето на комунизма, голяма част от контрабандните канали са били контролирани от бившата Държавна сигурност. Вече по слухове, ако ще си говорим за слухове, една немалка част от този контрол се е прехвърлил в ДАНС.

Водещ: Добре, толкова ли е тежко положението на „Капитан Андреево“, че внасяме митничари от чужбина?

Асен Василев: Да. Нека да ви дам перспектива за какво става въпрос. Това е втората най-натоварена сухопътна граница в Европа, третата в света, след Щатите и Мексико. Декларираните стоки, които минават през „Капитан Андреево“ – внос-износ, говорим за над 300 милиарда евро годишно, които трябва да бъдат обработени, обмитени и така нататък, които влизат или излизат проверени, дали отговарят на манифеста или не отговарят манифеста. На българо-турската граница говорим за около 4000 тира на ден. Само за тировете, без леките коли без минивановете и така нататък. Тоест това е една изключително тежка граница, която е една от най-тежките в света и за която ни трябва помощ и от Европа, и от Англия, и от Щатите, за да можем да вкараме ред в тази граница. И това е, което всъщност систематично се прави последните няколко месеца. И според мен в момента, в който започна да се вкарва някакъв ред в системата, как беше „Империята отвръща на удара“…

Водещ: Това, че искахте главата на шефа на ДАНС, може ли да е „Империята отвръща на удара“ сега, да взеха главата на ваш шеф?

Асен Василев: Ами не мисля, че има нещо свързано, но може и да има. Но тук ключовият момент и как знаем, че всъщност някакви неща са взели да се случват нормално, е че няколко европейски посланици дойдоха и ми казаха последната седмица, че за първи път те нямат сигнали, че са искат подкупи бил техни шофьори.

Водещ: След осъдените 20 митничари сред австрийския сигнал?

Асен Василев: Че за първи път казаха, тук за последните 2 седмици нямаме сигнали, че им искат подкупи, дотогава всяка седмица са имали сигнали.

Водещ: Кой е подходът за управление на държава като България? Мисля че първия път, когато станахте в редовно правителство финансов министър, си говорихме за това дали квартета има диригент. Няма такъв. Но диригентът като диригент винаги е свързан с авторитарния подход. Съжалявате ли, че не бяхте по-авторитарен, когато можехте да бъдете по-авторитарен?

Асен Василев: Не. Даже и първата теза, че винаги има авторитарен подход при диригента, също не мисля, че е съвсем вярна. Има едно много интересно видео Тед Ток, което е как да водиш като големите диригенти, като се минава през няколко различни диригенти – конкретни лица и техните подходи. И единият от примерите е Рикардо Мути, който е абсолютен автократ. Каквото каже той, точно така се случва, държи 100% оркестъра и така нататък. Най-интересното е, че този подход дава добри резултати, но той доведе до това, че всички музиканти в „Ла скала“ подписаха писма и му поискаха оставката, защото му казаха: „вие ни използвате като инструменти, не можем да се развиваме“. Има начини на контрол, които са по-различни, но най-интересното е, че най- успешните диригенти, всъщност, са тези, които успяват да помогнат на оркестъра да разбере какво те искат да извлекат от произведението, а не да му го наложат технически.

Водещ: Така нареченият преводач…

Асен Василев: Даже по-скоро ако щете учител, за менторството видях, че си говорите преди аз да вляза в студиото. Това е моментът, в който не налагаш с твърда ръка някаква норма на поведение, която хората следват просто защото имат твърдата ръка, защото в момента, в който твърдата ръка я няма, тая норма изчезва. Трудната задача по изграждането на едно общество, едно работещо управление, самоуправление на една държава, всъщност е да се научим как да вземаме колективно правилните решения. И това е много по-дълъг процес. Той няма да стане от раз. Ако диригентът влезе да работи с един оркестър за 1 седмица и след това трябва да качи на сцена произведението – няма време за този подход. Ако диригентът работи с оркестъра години, има време да се получи това нещо, да се получи това мислене. Ще дам конкретен пример, ние имахме конгрес на партията, сега съвсем наскоро. Имаше предложение за промяна в устава и едно от предложенията беше председателите на партията, в случая аз и Кирил, да направим номинациите за Изпълнителния съвет и след това Общото събрание само ги гласува, поправката „Сталин“, както аз ѝ казах. И ние и двамата бяхме твърдо против по една проста причина. Много по-лесно е така да се случи и много погрешно. Трябва да си изживеем грешките. По-добре да направим собствени грешки по пътя, отколкото някой друг да ни каже как да направим нещата правилно и ние да следваме сляпо чужда воля. И знам, че това е много нетипично, изглежда много неефективно, защото в кратък отрязък от време това е неефективен подход към ситуацията. Но в един по-дълъг период от време това е начинът, по който обществата стават устойчиви и неподатливи на хора като Хитлер, Сталин и така нататък, защото ако има изграден обществен рефлекс. Какво е нормално? Какво не е нормално? Ако има изградено усещане за базисно приличие, ако има изграден рефлекс към дезинформацията до голяма степен, защото като те бомбардират с пропаганда и дезинформация, в един момент изграждаше рефлекс. По времето на комунизма отне 30 години, но в един момент вече беше ясно, че каквото и да кажат от телевизора, хората си го интерпретираха по друг начин. Отне време. Тогава всъщност обществото се е придвижило напред и това, което се опитваме в момента да направим, следващата голяма стъпка за нас като общество, е да махнем нагласените конкурси.

Водещ: Добре, има ли базисно приличие? Обществото може ли да повярва на министъра на финансите, че в края на един мандат няма да харчи, защото през 2021 година от БСП, „Изправи се, мутри вън!“ беше предприета една мярка, облечена като мораториум затова да не се харчи. Сега на вас ви забраниха да харчите пари от бюджета, освен за пенсии, заплати, за неотложни социални плащания и, разбира се, за падежиращите плащания.

Асен Василев: … то не може да харчи извън бюджета така, както той е конструиран, защото е закон. Министърът на финансите може да харчи само по закон, тоест може да даде средства само за неща, които са записани в Закон за бюджета. Не може да даде средства за…

Водещ: Може ли да раздадете премии?

Асен Василев: Ако имаме такива средства за перо персонал. Ако няма такива средства в перо персонал, няма как да раздаде приеми. Но това, което аз искам да кажа на обратно, дали може да има базисно приличие – може. Дали го има, това е отделен въпрос и според мен част от тези избори ще бъдат за това хората дали искат по системата „мой човек“ всичко да е предварително нагласено и да се каже за този конкурс - „въобще не отивай, там е ясно кой ще спечели“. Независимо какъв е конкурсът в държавата. Дали сме държавата на уредените мачове или ще има някакво базисно приличие, което трябва да е що годе честно.

Водещ: Не им ли втръсна на всички политици, на вас включително, да се скача от скандал в скандал?

Асен Василев: Ако сте забелязали, в момента някой да съм нападнал, за жълтини да съм говорил. За жълтини и нападки говорят тези, които нямат какво друго да кажат на хората, които нито могат да им кажат как ще им направят живота по-добър, нито могат да им кажат как ще започнем да живеем като нормални европейци. Нито може да им кажат как тези 64%, които сме в момента от средноевропейски доходи, като ги добутаме до 70, това е преломната точка, в която и в Естония, и в Латвия, и в Литва, и в Ирландия преди това, започват да се връщат хората от чужбина, не защото държавата им казва: „Елате си обратно!“, а защото чисто икономически им е по-изгодно да се върнат, което започва да решава и демографски, и всякакви други проблеми в страната. За скандали говорят хора, които нямат визия за бъдещето.

Водещ: Защо властта не може да генерира нито национална цел, нито национална мечта, нито визия за бъдещето?

Асен Василев: Защото реализирането на една национална цел е национална мечта, която мисля, че хората имат… Хората искат, ние виждаме, погледнете къде е емигрират българите – в Европа. Ние тази цел сме си заложили, просто не сме постигнали – да сме нормална европейска държава. Но тази цял минава през едни много дълбоки промени в структурата на властта, регулатори, съдебна система, и през едни много дълбоки психологически промени в това как властта се упражнява за това да няма предварително нагласени мачове и конкурси. Това е следващата голяма стъпка към реализацията на нашата цел – да станем нормална европейска държава.

Водещ: Според вас може ли смислено политическо послание да спечели изборите?

Асен Василев: Трудно, но не и невъзможно.

Водещ: Много се спекулира с намесите на чужди кръгове във вътрешните работи на България. От посолството до изявлението на Борисов, че министри се обаждат, кое наистина е лошото в това посолства или министри да се обаждат, при положение че България е част от европейското семейство, че това са евроатлантически партньори. Къде се преминава границата?

Асен Василев: Границата се преминава в момента, в който това не е разговор, а е инструкция. Ако това е разговор, това е най-нормалното нещо на света. Как вие сте го направили по-добре? Дайте направим смесени екипи. Всичко това е един нормален разговор.

Водещ: Спирали ли сте инструкция? Разговор, който започва да прилича на инструкция.

Асен Василев: Аз мисля, че много рано в моята политическа кариера, в това число и публично, дадох ясен сигнал, че инструкции не приемам от никой – нито отвътре, нито отвън. Така че към мен не са се опитвали да дават инструкции. Но е нормално да имаме разговор. И това е най-нормалното нещо на света. Но решението трябва да е винаги българско и трябва да е съобразено с това какво е най-добре за България.

Водещ: Вие сте финансов министър и държите една банка, парична банка – банката за компромати кой я държи в България?

Асен Василев: ДАНС.

Водещ: Какво значи банка за компромати?

Асен Василев: Подслушвания, дела на трупчета, една проста справка да се направи - колко досъдебни производства има, които повече от 3 години не са стигнали до съд. Ето ви банка с компромати, и срещу кого са тези досъдебни производства.

Водещ: Силната ви страна на предстоящите избори коя е?

Асен Василев: Че казваме истината.

Водещ: А силната на ГЕРБ коя е, основният ви опонент по време на предизборна кампания.

Асен Василев: Че са помогнали на много хора да се устроят в живота. Това е факт.

Водещ: Вие също се борите за устройване в живота, за повдигане на нивото?

Асен Василев: Това е друго. Ние се борим да има честни конкурси и всеки сам да може да се устрои в една среда, която му дава възможност. ГЕРБ в годините са помогнали на конкретни хора да заемат конкретни постове.

Водещ: След всичко казано, обаче, продължавате да твърдите, че ще преговаряте с ГЕРБ?

Асен Василев: Ако Делян Пеевски не управлява тази партия, както управлява в момента.

Водещ: Колко непреодолим фактор вече е Делян Пеевски, защото видяхме, че в предишния случай…?

Асен Василев: Той ни върна в мутренските години. Това за мен е абсолютно разрушително за България. И вътре в страната.

Водещ: Това връщане кога започна?

Асен Василев: В момента, в който започнаха да се използват методи, които не са се използвали от 2020 г. насам. Спомняте си, тогава влязоха в президентството. Да са повдигнали обвинения на някой? Нали си спомняте, една шпицкоманда влезе в президентството с опит сплашване. Не сработи. На нито един от тези, които шпицкомандата се опита тогава да сплаши, не му е повдигнато обвинение, защитено в съд. В момента сме в точно същата ситуация.

Водещ: Ако трябва да преговаряте с ДПС в следващия парламент, защо не изисквате преговорите да бъдат само с другия съпредседател тогава?

Асен Василев: Всяка партия си определя преговорния екип на базата на динамиката в партията. Това е все едно някой да каже, искам да преговарям с хикс или игрек, от „Продължаваме промяната“. По същия начин, който си говорихме, че може да има разговори, но решенията трябва да си ги взема България. По същия начин може да има разговори, но решението трябва да вземе съответната партия. Не е наша работа да кажем на ГЕРБ кой да излъчат в преговорен екип или на ДПС – да кажем: „искаме да преговаряме с вас, обаче не искаме хикс“.

Водещ: Добре, как обяснявате на едно дете – тогава дете, което е било по време на протестите преди няколко години, вече студент, сега се връща от чужбина, представя си нещата по друг начин и се сблъсква със същото, с втория начин? Как обяснявате този период, обвинението, че нищо не е направено?

Асен Василев: Ами, всъщност много е направено. В икономически план в най-тежките години, тук на кризи, България всъщност навакса много към Европа, но другото, което е направено в политически план…, не знам дали си спомняте една моя реч в парламента, като падна Никола Минчев, когато беше гласуван председател на Народното събрание. Когато всички решения се вземаха извън парламента, сега всички решения се вземат в парламента, което е голям напредък. Прожекторите светят, хората могат да се ориентират, видяха кой на какви позиции е, видяха кой за какво се бори. Започват да виждат как работи машината на властта. И ако тези прожектори се пуснат напълно и всичко това се види, и се довърши този процес, според мен нашето общество ще може да заеме за първи път от много години информирано решение, а не решение на база слухове и разказ по картинка, и манипулации. Малко по-философски е, но ако се върнем към Платон, едно е да гледаш сенките на стената, друго е да видиш реално какво се случва вътре. И пускането на прожекторите показва реално какво се случва вътре и сенките стават все по-безсмислени.

Водещ: В този смисъл, когато вече виждате ролята на президента и в два нюанса – добра или лоша новина е сега, че ролята на президента е по-малка.

Асен Василев: Според мен е добра новина, защото служебният кабинет отразява до голяма степен нагласите на обществото. Може би не по начин, който ни харесва. Може би не на тази част, която ни харесва, но доста по-голяма степен нагласите на обществото, а не на един човек. Най-малкото на двама човека – на премиера и на президента, отразява нагласата. Най-малкото, а не на един.

Водещ: Мислите ли, че ще има промяна в кабинета? МВР конкретно говоря.

Асен Василев: Аз силно се надявам, но не вярвам.

Водещ: Отлага ли се така да завършим влизането ни в еврозоната за 2026 г.?

Асен Василев: Не. Единственото, което остава, е техническият критерии за инфлацията. На път сме да се изпълним техническия критерии за инфлацията. Имаме уверение, в това число и публично с това, което беше прието на последния Европейски съвет март месец, че в момента, в който си го изпълним, ще влезем в еврозоната 2025-та година.

Водещ: Само още нещо, тъй като с Георги Господинов в началото си говорихме за свестни хора и за читави хора, а не отчитащи – тези, които отчитат нещо на някого. Непочтени хора в „Продължаваме промяната“, със сигурно сте се сблъсквали с такива…

Асен Василев: И ги отстраняваме.

Водещ: Това ли е решението?

Асен Василев: Винаги е това решението. В една партия, която 20%, обхваща от гласуващите, не може всички да са свестни и всички да са читави. Но ако има нещо такова, трябва да има процес по отстраняване, който да работи.

Водещ: Асен Василев по Дарик радио, благодаря много.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация