Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Асен Василев, министър на финансите: Нашият списък по "Магнитски" направи санитарен кордон, за да няма риск за икономиката

Министър Василев пред "24 часа"
Снимка: Министър Василев пред "24 часа"

09.07.2021 г.

в. "24 часа", 09.07.2021 г.

 

- Все още ли сте оптимист, г-н Василев? Затова, че може да спрете корупцията и течовете например. Сам казвате, че над 40% от държавните фирми просто харчат ресурс без обществени поръчки.

- Да, оптимист съм. Ние вече спираме част от този тип поведение. За да не бъде инцидентно спирането, разработваме промени в закони и поднормативни актове - правилници, указания и наредби, които да го изключат. Трябва да се приеме такава законодателна база, че този тип поведение не просто да не бъде възможно, а да бъде изцяло незаконно и да се затворят всички вратички. Разбира се, ако се приемат такъв тип закони, трябва да има и хора, които да ги спазват. Гаранция е прозрачността. Това, което сме изискали до момента, е всички поръчки да бъдат публични, информацията да е събрана на едно място при Агенцията за обществени поръчки, така че и гражданите и всички фирми да могат да следят и нищо да не се случва на тъмно.

- Има ли стряскащи нарушения при " Автомагистрали" и АПИ? Там има огромен ресурс. Какво предстои за тях и за всички останали като тях?

- В момента преглеждаме съществуващите договори, за да видим кои са най-подходящите действия. Дали може да бъдат довършени, дали да не се възложат корекции, или да бъдат прекратени. Ако са сключени неправомерно, каква да бъде адекватната реакция. Но това МРРБ трябва да прецени на база реалните документи. Защото държавата е страна по тези договорни отношения и трябва да си ги спазва, не може просто да махне с ръка и да каже, че такива договори няма. Оттук нататък и прокуратурата има роля. Защото, когато става въпрос за заобикаляне на закона, това не е просто административно нарушение, а става дума за престъпление. (Ден след записа на интервюто министърът обяви, че предава на прокурор всички договори на АПИ от 2009- бел.- ред.)

- Чух Ви да казвате, че ако продължите със спиране на харчовете, ще "обеднеят тези с майбахите, но да не ги мислим". Засегнатите от действията ви обаче се конституират като врагове и ще пречат на работата ви. Нямате ли такива опасения?
- Не. Истината е, че ако си свършим работата добре и ако спрем течовете, много хора, които преди това са получавали пари от тях, ще ни бъдат врагове. Но в крайна сметка нашата роля не е да сме приятели с тези хора, а да следим да се харчат ефективно парите на гражданите.

- В бюджета, който наследихте, е заложено, че кризата трябва вече да е свършила, а все повече експерти предричат нова COVID вълна. Как ще решите този казус?
- Трябва да се направи актуализация на бюджета, нека новият парламент да прецени дали това е така, за да се заложат разходите, ако се случи нова тежка вълна на COVID кризата. В него трябва да са заложени разходите за здравеопазване, за социално подпомагане, 50-те лева за пенсионерите, както и нужните за подпомагане на браншове и фирми и на всички, които биха били засегнати. И е добре всичко това да бъде бюджетирано, за да не се търсят най-разнообразни източници, ако се наложи.

- Популистки ход ли е това с преизчисляването на пенсиите?

- Не. Мисля, че първо е честно към пенсионерите, а не месец за месец да се търсят пари и да се гласуват добавки за тях. Мисля също, че това ще даде предвидимост на държавните финанси. Политически е ясно, че тези 50 лв. няма правителство, което да ги спре. Но те са дадени като противокризисна мярка, без много да е мислено кой е най-честният начин да бъдат дадени на пенсионерите.

Реално този ресурс трябва да залегне до края на годината и в бъдещия бюджет, но по начин, който е законосъобразен. Затова Министерството на труда и социалната политика с всички партньори, които трябва да участват в това, работи, за да дадат правилния начин това да е трайно.

- Казвате "армия от чиновници рекетира бизнеса". Някои добавят - и служебния кабинет. При това някои са скъпоплатени. 60 000 лв. заплати в Българската банка за развитие как Ви звучат?

- Безобразно, що се отнася за заплатите. Що се отнася до рекета, не мисля, че служебният кабинет продължава тази политика. Насочили сме проверките на приходните агенции там, където е концентриран най-големият финансов ресурс. Всички малки фирми, фризьорски салони, баничарници, никой вече не ги закача, ако са изрядни.

- Говорите за амбицията НАП да спре да бъде бухалка. Ще се случи ли?

- Това вече се случи. Тя работи коректно към всички и това се усеща. И от фирмите, и от хората.

- Посегнахте към „златния гьол“ на границата. Това не мобилизира ли парични ресурси срещу служебния кабинет?
- Има една хубава българска поговорка: „Който го е страх от мечки, да не ходи в гората“. Ние не сме тук, за да бъдем удобни, а за да си свършим работата. А част от работата е там, където има порочни практики, те да бъдат премахнати.

- ВАС постанови решение по българския списък "Магнитски" преди два дни. Според юристи то спира неговото изпълнение. Така ли е? Как се влиза и излиза от този списък?
- Не, не го блокира. Решението не е едно, те са седем. Едно спира действие по отношение само на един жалбоподател. Така или иначе обаче ние обжалваме. Критериите за влизане и излизане са ясни, разписани са в решението на кабинета. Работи се с документи. Що се отнася до ДАНС, там работят и с допълнителна информация - тяхна и от партньорските служби.

- Май е вероятно да има нов списък. Има също опасения, че много от посочените в първия имат кредити, които в един момент ще се окажат несъбираеми. Има ли при Вас такива данни?

- Що се отнася до американския списък, няма как да знаем дали ще има нов. Мисля, че това, което ние направихме, е един санитарен кордон, за да не се заразят българските държавни компании и да не попаднат както в първия списък, така и в негови разширения. То даде резултати.

- Санитарният кордон, както го наричате, е изграден на основата на закона за пране на пари. Т.e. няма закон, на който да се основават наши мерки, и това дава основания на съда да ревизира решения, не мислите ли?
- Нямаме нормативна база, това е точно така. Затова оттук нататък най-правилното е, когато има конституиран парламент, той да запълни тази празнина. И не толкова от гледна точка на това дали ние сме установили, че някой пере пари, колкото от гледна точка на това, ако има заплаха за икономическата сигурност на страната, какво да бъде поведението на институциите. Законът "Магнитски" няма действие на територията на страната, нито в ЕС. Но, ако българска държавна фирма работи с някой от списъка, това поставя цялата икономика под риск.

Законодателните промени трябва да са в посока, ако съществува риск, каква да е правилната институционална реакция. Не само от страна на правителството, а и от банковата система, и от всички фирми и граждани. Ако американците са поставили някого в списък и казват, че ако друг работи с него, ще бъде отрязан от всякакви международни трансакции, значи е под риск. И законодателят трябва да каже какво трябва да бъде поведението на фирми, банки, частни лица. Ние като кабинет можехме да вземем решение само за това какво да бъде поведението на държавните фирми.

- Получихте обвинения по позицията за глобалния корпоративен данък от 15%. По какво тя се различава от тази на предишни кабинети?

- Позицията ни е сходна с тази на предишното правителство, дори бих казал, че е още по-консервативна. Ние поискахме, когато данъкът се прилага, да се добави показател за брой наети лица, защото при нас има доста фирми, които не са с големи обороти, но имат много работници. Поискахме също така да не се допускат никакви изключения от правилото за обороти над 750 млн. евро.

- Върнахме ли онези милиони заради митниците, които ОЛАФ си поиска обратно? Как ще пресечете вече приемани като нещо неизбежно злоупотреби по границите?

- Парите още не са изпратени, защото текат процедури по обжалване и от други държави, не само от България. Това, което направихме с новия правилник за работа на митниците, включително с отпадането на банковата тайна и достъп до имотни регистри в чужбина, ще позволи, ако има злоупотреби, те да бъдат установими не само пряко, а и косвено. Мисля, че до 2-3 месеца ще има резултати.

- Ставате за втори път служебен министър. Какво Ви харесва в тази роля? Не мислите ли, че е с кратък мандат, за да се свърши нещо мащабно? Гледате ли към бъдещи кабинети и участие в тях?

- Разговорите, които проведох и с президента Плевнелиев преди, и с президента Радев сега, бяха свързани с приемане на моя екип, с пълна независимост на действията и с това, че можем да свършим нещо полезно, което е необходимо на държавата. През 2013 г. това беше кризата в енергетиката, а сега е с овладяването на всички видове течове, което вече виждате, и стабилизиране на приходите, за да има повече финанси. Много конкретни задачи, които са сравнително ясни, са възможни за постигане в мандата на едно служебно правителство. Аз винаги съм бил експерт, никога не съм бил член на политическа партия и виждам ролята си в публичния живот точно като експерт. Има конкретна задача, има екип, с който смятам, че тази задача би могла да бъде решена, и оттам нататък имаме свобода в решаването.

- И никой не ви звъни по телефона с поръчки, искания, внушения?

- Не. Това е също едно от важните неща, които казвам още на първа среща - реагирам изключително лошо на телефонни обаждания.

- Кое обвинение срещу вас Ви засегна най-силно, защото е невярно?

- Честно казано, на личните обиди не обръщам внимание. Причината да реагирам толкова остро на тезата, че вдигаме данъка за фирмите с 50%, бе, защото това плаши бизнеса и създава нагласи за промяна на плоския данък, който е едно от най-добрите неща, които са били въвеждани в България през последните 15 години. И това да се прави с политически цели от хора, които са напълно наясно, че изричат лъжи, е много зловредно за икономиката на страната.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация