ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ: ТРАНСПОРТЪТ Е ОБЩИНСКА ФУНКЦИЯ
10.05.2007 г.
Би Ти Ви, \"Тази сутрин\", 10 май 2007 година, 08.10 часа
Водещ Николай Бареков:
Министърът на финансите Пламен Орешарски е гост на нашето предаване. Мнозина го наричат четвъртия коалиционен партньор в тройната коалиция. Здравейте, добро утро.
Пламен Орешарски:
Добро утро.
Водещ:
Мнозина с по-къса памет считат Пламен Орешарски за един чистокръвен експерт, само че хора като мен с малко по-голяма памет знаят, че вие сте и сериозен български политик. Като политик какво мислите, случайно ли тези избори се политизираха до такава степен с всичко, което се случва в тях, да не го изброяваме?
Пл. Орешарски:
Никога не съм имал амбициите да бъда голям политик, а от няколко години нямам нищо общо с политиката. Ако говорите за икономическата политика обаче, да, вълнува ме и се опитвам това, което имам като разбирания, да допринеса за успеха на икономическата политика, оттук успеха на страната, особено в този сложен период на необходимата адаптация, тази, а вероятно и следващите няколко години, към стандартите и практиките на Европейския съюз. А що се касае до вашия въпрос, много ми се иска синдикалните действия случайно да предшестват изборите и не бих искал, не ми се иска да правя пряка връзка между наглед чисто синдикални искания и това, че те се осъществяват в навечерието на важни избори. Действително, да, това са първите избори за Европарламент и струва ми се, че е важно българското представителство в европарламента дотолкова, доколкото това ще бъдат и първи впечатления...
Водещ:
И от нас като държава.
Пл. Орешарски:
...от нас на Европейската комисия.
Водещ:
Но ето, никой не се вълнува от кадровия потенциал, който България ще излъчи в европарламента. Дори темата за доходите отстъпи на заден план. Сега в епицентъра на общественото внимание са скандали, убийства, корупция, стачка, която, разбира се, е свързана с доходите и можем да намерим някакви общи допирни точки с европейската кампания. Наистина ли смятате, че тези искания не са политически, на синдикатите в градския транспорт?
Пл. Орешарски:
Аз пак ще подчертая, че много ми се иска да е така, макар че, ако се върнем малко в историята, близката история, ще видим, че повечето от тезите, в това число за наредбата за регулиране на заплатите, за това, че доходите са изключително ниски, не са съвсем верни. Ще спомена, че наредбата за регулиране на заплатите съществува от 1992 г., и множество български правителства, в това число и синдикатите, за целия период на прехода не са поставяли под съмнение целесъобразността от тази наредба. Всъщност, ако мога да характеризирам с две думи, тази наредба не пречи за увеличаване на доходите на предприятията с добри финансови резултати...
Водещ:
Стига да са на печалба.
Пл. Орешарски:
...стига да са на печалба, а ако са на загуба, оставете наредбата, откъде ще намерите ресурс да увеличите заплатите.
Водещ:
В такъв случай справедливи ли са исканията на синдикатите, които искат 250 лева увеличаване средно на работните заплати в градския транспорт?
Пл. Орешарски:
Сложен въпрос.
Водещ:
Губещи предприятия и в София, и в Пловдив, във Варна, където и да ги погледнеш.
Пл. Орешарски:
Сложен въпрос. Всички имаме усещането, че заплатите са ни ниски, и в този аспект изглеждат като че ли справедливи. От друга гледна точка внимателният анализ показва, че може би заплатите на всички ни без изключение са високи на фона на произведения от нас брутен вътрешен продукт.
Водещ:
И конкретно...
Пл. Орешарски:
Често сравняваме нашите доходи, сега е модно, с европейските доходи, но забравяме...
Водещ:
Евродоходи, това искат синдикатите.
Пл. Орешарски:
...да, забравяме да направим сверка как е съотношението между произведения от нас продукт и средните показатели в европейски страни или в някои страни, които са сходни на нашето социално-икономическо развитие. Тогава ще видим, че дори съотношението в заплатите е по-меко, отколкото съотношението в ефективността и качеството на труда.
Водещ:
В този смисъл справедливи ли са исканията на синдикатите в градския транспорт?
Пл. Орешарски:
В градският транспорт по усреднени данни, подчертавам усреднени данни, заплатата се колебае около 500 лева. С премиалните, които се получават всеки месец, и социалните разходи, които също се получават всеки месец, възнагражденията доближават до около хиляда.
Водещ:
Чисто?
Пл. Орешарски:
Вероятно това е нисък доход на фона на труда, който полагат, но...
Водещ:
Хиляда лева в градския транспорт.
Пл. Орешарски:
...на фона на средната работна заплата в страната ми се струва, че не е много нисък този доход.
Водещ:
Тоест не е справедливо те да искат върху хилядата лева още 250 отгоре, при положение, че са губещи предприятия.
Пл. Орешарски:
Въпрос на гледна точка. Отново ще кажа, че е въпрос на гледна точка. Отново искам да кажа, че на фона на трудностите, които срещат в своята работа, вероятно и 2 хиляди могат да се струват като малки, но все пак трябва да се съобразяваме с местните стандарти на доходи. Има редица професии, които имат далеч по-ниски доходи.
Водещ:
Справедливо ли е техните искания да са насочени, да речем, към държавата?
Пл. Орешарски:
Сега искам да ви кажа няколко думи за политиката на държавата по отношение на местните органи на власт и на местните финанси.
Водещ:
Да, това са общински фирми по принцип.
Пл. Орешарски:
От 2002 г. стартира един процес на фискална децентрализация, който беше подготвян дори преди това, в края на 90-те години. От 2005 г. ние ускорихме този процес, имаме много добра координация с Националното сдружение на общините и силна подкрепа на Националното сдружение на общините. Фискалната децентрализация в най-общ план представлява по-ясно разграничение на отговорностите между централната власт и местните власти. Специално на въпроса ви - общинският транспорт е местна функция и общинските власти би трябвало да поемат по-голяма отговорност по отношение на осъществяването на местните функции, в това число и финансирането на общинския транспорт. Въпреки това държавата не е абдикирала, както се споменава в последните дни, от функциите да подпомага една такава значима обществена дейност. И ще ви дам само една цифра за най-голямата община. За 2006 г. субсидиите, които централният бюджет прехвърля на местния и оттук на предприятията от общинския транспорт, е около 16 милиона лева. За настоящата година сме предвидили 21 и половина, което означава ръст около една трета, т.е. ние, без да чакаме стачка или други сигнали, сами сме планирали ръст от около една трета. Ако този ръст ви се струва малък, все пак това са възможностите на държавата.
Водещ:
Понеже заговорихте за най-голямата община, какво казва кметът на най-голямата община Бойко Борисов. Той казва следното - държавата носи отговорност, защото държавата взима от данъците, които се плащат в София. На нас не ни стигат парите, бюджетът ни е малък, затова ние не можем да си позволим да дотираме градския транспорт, да се оправя държавата. Това е неговата теза, казано с прости и ясни...
Пл. Орешарски:
Ще отбележа, че Столична община дотира градския транспорт дори с по-големи суми, отколкото отпуска държавата.
Водещ:
Но очевидно не стигат парите, за да се увеличат заплатите.
Пл. Орешарски:
Също ще отбележа, че елемент на фискалната децентрализация беше прехвърляне на местните приходи изцяло на общинските власти, един акт, който реализирахме от началото на 2006 г. и който дава засега отлични резултати. Общините, почти всички, в това число и София, преизпълняват приходите си от местните данъци и са в сравнително добро финансово състояние. Тук имам...
Водещ:
В този смисъл към кого да са отправени исканията - към общината или към държавата?
Пл. Орешарски:
Нека ви кажа само една цифра. Тук имам достатъчно данни. Към настоящия момент Столична община разполага с касови остатъци по сметките си в размер на 50 милиона лева. Това никак не е зле на фона на 90-те години, когато общините изпитваха хроничен недостиг на средства. Сигурно на никого не му стигат средствата. Ние говорихме за заплатите, усещането за отсъствие на средства е във всички нас - и в домакинствата, и във фирмите, и в държавата.
Водещ:
Така, това е психологически, ако щете, въпрос...
Пл. Орешарски:
Точно така.
Водещ:
...или чисто пък за някои хора и физиологически поради ниските доходи. Питам ви директно - справедливо ли е исканията да са насочени към държавата, а не към общината? И имате срещу вас тезата на кмета Борисов, който казва - държавата ни взима приходите, да се оправя със стачката.
Пл. Орешарски:
Ами, ние по стар навик вероятно от векове обвиняваме за всичко държавата. Домакинствата обвиняват държавата за доходите, фирмите обвиняват държавата за данъците, общините искат по-големи субсидии, самата държава обаче преразпределя средства. Тя взима от някого, за да даде на някого. Трябва да свикнем с тази мисъл. Държавата не печата пари, не ги събира безгранично отнякъде, тя ги взима от гражданите.
Водещ:
Кой носи отговорността тогава за управлението и за доходите в градския транспорт на София, Пловдив, Варна и другите големи градове?
Пл. Орешарски:
Ако добре сте разбрали логиката на фискалната децентрализация, аз пак ще повторя, че тя почива на разпределение на функции между държавата и общините, т.е. между централната власт и общините, и транспортът е общинска функция, подчертавам, транспортът е общинска функция.
Водещ:
Исканията на стачниците са към общината.
Пл. Орешарски:
Това би било логичното.
Водещ:
Вие какво ще направите в този случай?
Пл. Орешарски:
Ние ще се опитаме да съдействаме на общината и да подпомогнем в рамките на възможностите...
Водещ:
Ще дадете пари?
Пл. Орешарски:
...но ние не сме страна. Ако ние трябва да бъдем страна, тогава трябва да преразгледаме цялостната политика от 1990 г. насам на разпределение и на автономия на местните власти, нещо, което е недопустимо като страна членка вече.
Водещ:
Как си обяснявате, г-н Орешарски, защо фирмите на градския транспорт са губещи почти навсякъде? Аз не съм чул някоя общинска фирма в градския транспорт да е излязла на печалба. Непрекъснато... между другото даже в София почти стачки нямаше за тези години, но в Пловдив стачките са ежедневие в градския транспорт, във Варна имаше стачки. Защо тези фирми са губещи, а същевременно има частни линии, които очевидно, след като частниците ги стопанисват, не съм чул частник да си дотира бизнеса, очевидно те са на печалба?
Пл. Орешарски:
Вероятно предпоставките са много.
Водещ:
Ама дайте най-важните примерно.
Пл. Орешарски:
Аз бих споменал най-важните...
Водещ:
Това че имат и социална функция или какво, или лошо се управляват?
Пл. Орешарски:
За мен най-важното е, че цената на билетите не е достатъчно висока, за да осигури необходимите приходи, но от друга страна вероятно и управлението на разходите не е между най-добрите.
Водещ:
Вижте какво стана в \"Топлофикация\" - хората се оплакват, че имат високи сметки за парно, \"Топлофикация\" е изправена на ръба на фалита, а на всичкото отгоре огромна далавера вътре. Когато започна разследването по общинските фирми, излязоха нелицеприятни факти.
Пл. Орешарски:
Да, за съжаление. Аз нямам достатъчно данни, не бих могъл и да имам. Пак ще подчертая, общинският транспорт е общинска дейност и начинът на мениджмънт изцяло зависи от общинския съвет и общинските власти, които определят управителните органи. Между другото при \"Топлофикация\", дотолкова, доколкото общината е мажоритарен собственик, отговорността е в по-голяма степен отново на общината, без да искам да елиминирам и съучастието на държавата, но като миноритарен акционер.
Водещ:
Казахте така или иначе, че това е политика на доходите, че исканията са политически, че много често несправедливо исканията са към държавата, но не беше ли пък това правителство именно и БСП партията, която каза само преди няколко дни, преди началото на тези избори или в самото им начало на пленум на партията, че всъщност увеличаването на доходите на хората зависи от това как те ще гласуват на тези избори, и ако гласуват за БСП, продължава икономическата и финансова политика за увеличаване на доходите, ако не гласуват - спира? Хайде вие сега кажете като коалиционен партньор на БСП, Пламен Орешарски.
Пл. Орешарски:
Аз не съм обърнал внимание на това изказване. Мисля, че няма...
Водещ:
Направи го премиерът Станишев.
Пл. Орешарски:
...пряка връзка между двете. Само ще отбележа, че действително от 2005 г. ръстът на доходите е по-голям в сравнение с последните няколко години и цифрите са очевидни.
Водещ:
На какво се дължи това нещо?
Пл. Орешарски:
За тази година сме планирали ръст на заплатите, на заетите в публичния сектор с 10 на сто, цифра, която от края на 90-те години досега не е реализирана.
Водещ:
А ще има ли увеличение на пенсиите от 1 юли с 10 на сто, както БСП предложи, с процент и половина отгоре?
Пл. Орешарски:
От 1 юли със сигурност ще има увеличение с 8 и половина. Останалото е въпрос на доуточнение между коалиционните партньори с какъв по-висок ръст бихме могли да си позволим...
Водещ:
1 юли тропа на вратата...
Пл. Орешарски:
...да увеличим.
Водещ:
...а май тройната коалиция още не се е събрала да разсъждава по тази тема, пък има и други...
Пл. Орешарски:
Вероятно ще се събере в подходящия момент.
Водещ:
А може ли с повече да увеличите пенсиите от 10 процента на 1 юли?
Пл. Орешарски:
А, това е въпрос, който много често сте задавали. Всичко може. Въпросът е за сметка на кой друг източник.
Водещ:
Бюджетът е ограничен. Ако някъде се даде, от другаде ще се вземе.
Пл. Орешарски:
Разбира се, домакинският бюджет не е ли същото?
Водещ:
Ако трябва да обобщим със...
Пл. Орешарски:
За да си позволите разход в едно направление, вие икономисвате от друго.
Водещ:
Ако трябва да обобщим проблема със стачката на градския транспорт още един път, според вас техните искания трябва да бъдат отправени към общината?
Пл. Орешарски:
Разбира се.
Водещ:
А не към държавата.
Пл. Орешарски:
И отново ще подчертая...
Водещ:
И вие ще решите дали да помогнете на общината впоследствие.
Пл. Орешарски:
...че ние сме в диалог с общината и ще следим развитието на преговорите. Имаме готовност да подпомогнем, не пряко ресурсно обаче.
Водещ:
Без директна субсидия с пари.
Пл. Орешарски:
Аз тук ще отворя една скоба, която малко хора знаят. Субсидирането на фирми е държавна помощ и трябва да се одобри от Брюксел. Това малко хора го знаят, подчертавам го, че не е толкова елементарно.
Водещ:
След като сме член на Европейския съюз. А според вас възможно ли е, има такива гласове в БСП, да се отмени това правило да се вдигат заплати в държавни или общински дружества, които са на загуба? Има такъв натиск, няма какво да се лъжем, половината от средите в БСП натискат това да се случи. БСП е социална партия, няма друг избор.
Пл. Орешарски:
Заплащането в предприятията не е чисто социален въпрос. Заплащането в предприятията е и въпрос на конкурентоспособност на икономиката ни. Нека гледаме и от тази гледна точка.
Водещ:
Добре, от гледната точка на Пламен Орешарски...
Пл. Орешарски:
Не само от гледна точка на доходите.
Водещ:
...това правило може ли да бъде нарушено и да се вдигат заплатите и в тези предприятия, и в тези сектори, които са на загуба?
Пл. Орешарски:
Ами, ние имаме добри опити в последните 15 години. Много често сме нарушавали икономически закономерности и като общество сме плащали за това. Никой не ни пречи да го направим отново, но не бива след това да се чудим защо състоянието, вместо да се подобрява, е станало по-лошо.
Водещ:
Да завършим с няколко въпроса, които вълнуват немалко от хората, които ще гласуват на 20 май. Има ли сътресения в правителството с отпуската на г-н Овчаров, с това, че премиерът Станишев поема неговия пост временно като наблюдаващ?
Пл. Орешарски:
Аз не съм забелязал такива сътресения.
Водещ:
Нещо, какво се случва в правителството, между министрите?
Пл. Орешарски:
Аз ще кажа след заседанието на Министерския съвет днес, което е първото след тези случаи. Но използвам случая да призова всички съграждани да бъдат по-активни на тези избори, за да покажем на европейските ни партньори, че европейската тема не ни е безразлична. Има вече упреци отвън, че ние не сме готови за Европейския съюз, и го показваме още веднъж, като не се вълнуваме достатъчно от типично европейски теми, в случая изборите.
Водещ:
Скандал с такава мащабна фигура, политическа, каквато безспорно е г-н Овчаров, една от най-мащабните фигури в страната, може ли да се отрази на това правителство? Аз си спомням лично, че за първи път името Пламен Орешарски публично като министър в кабинет на двойна, пък после на тройна коалиция беше съобщено именно от г-н Овчаров. Той беше човекът, който анонсира вашето влизане в кабинета.
Пл. Орешарски:
Това вероятно е случайно съвпадение. На мен ми се струва, че е по-важно как ще приключи този случай, а не текущото му състояние, защото ние обичаме, и това пак го показват последните години, ние обичаме първо да вдигнем много шум, а след това да се окаже, че не е точно така. Затова нека имаме търпение да видим резултатите от този случай и тогава вече може да се коментира по-аргументирано.
Водещ:
Като министър на финансите вие сте човекът, който пряко наблюдава и търси отговорност в управлението на Държавния резерв, на \"Булгартабак\", на други структуроопределящи предприятия. Тези скандали сега около тях, очаквате ли, като се разрови историята, да излязат неща, каквито излязоха при \"Топлофикация\"?
Пл. Орешарски:
Министерството на финансите има отговорности по общата макрорамка. А все пак не обърквайте функциите на министерството с функциите на вътрешния одит...
Водещ:
Да, вие сте контролната функция...
Пл. Орешарски:
...който би трябвало да си върши работата перманентно. Пак ще ви припомня, че миналата година ние въведохме вътрешния одит, децентрализиран, в самите ведомства. И аз много разчитам, че тази реформа ще започне да дава ползотворни резултати, така че не да коментираме последиците, а да вземаме превантивни мерки при допуснати отклонения в системите за управление. Смисълът е това - да наблюдаваме системите за управление, които да не допускат нарушения.
Водещ:
И все пак имате ли някакви съмнения за извършени нередности?
Пл. Орешарски:
Не, не бих могъл да коментирам без резултати от одити. Нали, към този момент нямам сигнали, че има нарушения.
Водещ:
Ще има ли някакви...
Пл. Орешарски:
Ако има такива...
Водещ:
...ревизии в тези предприятия?
Пл. Орешарски:
...сигнали, винаги ще се вземат мерки. Те, пак подчертавам, те трябва да се правят перманентно от вътрешния одит. Системата е различна. Не от последващия контрол, който констатира свършени нарушения вече. Вътрешният одит е този, който трябва превантивно да сочи възможности за нарушения и да дава препоръки за, образно казано, затваряне на тези възможности.
Водещ:
Пламен Орешарски, министър на финансите, член на кабинета, гост на предаването \"Тази сутрин\" по Би Ти Ви, с актуално мнение и за анонсираната транспортна стачка на 15 май. Според финансовия министър исканията на стачниците трябва да бъдат отправени към общините, а не към държавата. Държавата ще има ролята, ако се наложи, да подпомогне финансово или по друг начин общините, за да решат проблема с транспортната стачка. Министърът на финансите призовава за по-голяма активност на европейските избори. Такава може би ще има и заради голямата политизация в държавата покрай големите скандали напоследък, а те няма как да не продължат и с други събития, които се случват през изминалите часове.