Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Още по темата

СИМЕОН ДЯНКОВ: АКО ВИДЯ, ЧЕ НЯКОЙ НЕ РАБОТИ ДОБРЕ, НЕ СЕ КОЛЕБАЯ ДА ИСКАМ СМЯНАТА МУ

01.06.2011 г.

Казвам открито какво не върви. Убеден съм, че истината е най-добрата политика, казва вицепремиерът и министър на финансите в интервю за в. „24 часа"

- Как се решават смените вкабинета, г-н вицепремиер? Какво казвате на тези, които си отиват? Заплашвате ли ги с нещо?

- Никого не заплашвам. Не го разбирам това. Ако някой не работи и е в моите ресори, не се колебая за смяната. Държа на това, че ако истината е лоша, много по-лесно се работи, когато тя се каже веднага, без да се увърта. Затова, ако виждам някъде проблем, отивам при премиера и му предлагам: "Бих искал да направим промяна, това е в моя ресор." След това извиквам хората и казвам - ето тези неща не вървят, затова е по-добре да се разделим.

Изслушвам ги, разбира се. Знам, че този тип разговори винаги са тежки. Затова, колкото по-открити са, толкова по-бързо идва някакво облекчение. Хората знаят защо си отиват. Просто като реша, че някой не работи добре, а виждам друг, който може да работи по-добре, казвам го веднага. Това за мен е водещо.

- Защо си отиде шефката на НОИ Христина Митрева? Тя не си прави сама бюджета. За да сложите на нейно място заместника си Горанов ли?

- Митрева си отиде, защото не си направи добре бюджета. Да, технически той се прави от експерти. Но директорът на институцията е отговорен за изпълнението.

Още в началото на годината от НОИ писаха до НАП, че няма да си изпълнят бюджета. Това показва, че първо, не са си направили добре разчетите. И второ, винаги можеш да вложиш повече, когато се виждат тенденциите. Фактът, че дори нямаше инициатива, ми показа, че липсваше управленско поведение. Затова предложих на премиера да мислим за експерт с управленски опит. Митрева управляваше огромен бюджет - над 7 милиарда минават оттам. Като има проблем, защо не се мисли за решение? А не да мислим пасивно - какво да правим, дайте да вдигнем осигуровките, или нещо друго...

Този подход не ми харесва! Допълнителното натоварване праща хора в сивата икономика. Аз няма да предлагам кандидат за НОИ. Да, говорил съм с парламентарната група какъв човек би било добре да е на поста. С десноцентристки виждания.

- С такива виждания ли са началниците на НАП и на митниците? Въпросът с приходите е отворен, там ще има ли рокади?

- Митниците изпълняват плана си на 104%, доволен съм от работата им и се надявам да продължат. Направихасе много неща по тяхна инициатива- Наредба 3, и други, които явно ще помагат за по-добра прозрачност и събираемост. Към НАП съм казал, че имам изисквания.

- Какви са те?

- Първо, веригите за ДДС измами, за които всички знаем. Направихме законови промени - вече не могат да се продават фирми ей така, на клошари, би трябвало да видим по-добра събираемост и оттам. Втора слабост - рисковите браншове за ДДС, наследен проблем от години. Има много ДДС измами в определени сектори - захар, метали, горива, интернет, зърно.Направихме важни ходове.

-Свързването на бензиностанциите с НАП ли?

- Инициативата не дойде от НАП, а от премиера. Същата е ситуацията с аптеките - идеите пак дойдоха от бизнеса и от мои експерти. Искам по-голяма инициативност от НАП.

- Репетирате за премиер? Казахте, че с вас не е говорено по темата, но очаквате ли такъв разговор? Защо се спряга името ви?

- Не очаквам да се случи. Бойко Борисов е най- успешният премиер след началото на прехода. Изобщо не сме обсъждали евентуална промяна за в бъдеще. А защо за мен се говори? Като вицепремиер отговарям за тежки сектори, където трябва да се вземат тежки решения. Когато идват избори, интересът нараства и започват да се тиражират всякакви хипотези, номинации и прочее. Зад това обаче няма реални разговори, нито според мен такива ще има. Позицията вицепремиер е достатъчно силна и отговорна, за да имам амбиции за нещо по-различно.

- Но нямате против да ставате по-силен. Та вие имате свои хора във всяка сфера, която наблюдавате. А и в такива, за които не отговаряте...

- Намирам за естествено да е така в ресорите, за които отговарям. Няма нищо странно в това, че напоследък в тези ресори има повече промени. Защото след 2 години работа вече може да се направи достатъчно реалистична и трезва преценка къде нещата не са вървели достатъчно добре.

- След последния парламентарен контрол чух депутати да казват, че се държите неуважително. Защо?

- Аз съм лаконичен в изказа си. Защото смятам, че от позицията ми на икономически вицепремиер и финансов министър трябва да е така - да се говори по-малко, и да се работи повече. С наближаването на изборите виждам естествена тенденция при опозицията да задава въпроси, с които се търси провокация. Или проблеми, които те са създали да се прехвърлят към нас, предизборно. Ако визирате последния контрол, да дам примери. При въпроса на Захари Георгиев за лихвоточките коректно посочих числата. А те са, че в най-добрите години преди световната криза - 2007 г. и 2008 г.,те са давали около 11 млн. лева. Ние сега даваме 12 млн. лева. Е, не мога ли да попитам - като бяхте на власт, защо не решихте този проблем?

Или бившият икономически министър г-н Петър Димитров. Той бе отправил писмено едно питане, после от трибуната зададе съвсем друго. Затова просто коректно му отговорих на зададения от предния петък. Контролът е затова да се задават питания, а не да се търсят провокации и словесни излияния. Като експерт и човек, който вижда политиката отвътре, ви казвам, че нямам никакво намерение да влизам в игричките на опозицията и да си говорим празни приказки. Нека да се гледа истината в лицето.

- Но оставате в политиката? Някои казват, че пътят ви за връщане в Световната банка е отрязан заради провала на ръководен от вас проект?

- Много странен коментар! Проектът, за който се говори Doing Business, продължава да е сред най-успешните за Банката. Той е ежегоден, отворен и продължава да си върви.

Винаги има злонамерени хора, но не са ми те публиката. Като пътувам, а аз пътувам почти всеки уикенд, виждам все повече хора, които са си променили мнението за мен. Ресорите са ми тежки, свързани с непопулярни решения, а това винаги носи негативи. Но не смятам да променям начина, по който работя, защото истината е най-добрата политика.

- Нямате ли провал в събирането на приходите?

- Към края на май сме малко над прогнозите. Съотношението в митниците е с 5-5,5% отгоре, а при НАП- 1-1,5%. Месечно има около 13-20 милиона отгоре и това е радващо. Приходите от цигарите започват да се вдигат. При алкохола има близо 100% увеличение последната година. Проблем остава социалното осигуряване, но се надявам, че парламентът бързо ще избере нов управител на НОИ и ще се подобри работата и там.

- Верни ли са сметките на "Лукойл" , че контрабандата с горива вече е 50%?

- Статистиката отчете срив на горивата, но за февруари. Вече видях данните за май- има повишена събираемост на ДДС и акциз. Може да има някакви причини, искам да видя анализите. Ако "Лукойл" имат конкретни данни, чудесно би било да ни ги предоставят.

- Каните се да замразите доходите до 2013 г. Социалният министър Младенов обаче допусна, че ще намерите пари за индексиране на пенсии и заплати. Той отрича да е предизборно, но все пак идват избори. А догодина - няма избори, няма и индексиране, така ли?

- Който и да било, не само министър, не бива да говори, преди да е взето решение на базата на конкретни цифри. Истината е, че когато видим изпълнението, ако държавата има пари, да, ще ги вдигнем. Аз съм го казал още миналата година, октомври, с бюджет 2011 г. Казах го и смятам, че така е честно. За всички ни е важно да имаме по-добри доходи. Работи се активно, каквото е възможно, ще се направи.

- Искате да кажете, че решението ви няма да е политическо, а на базата на цифрите?

- Да, категорично. Затова не е хубаво хората да говорят така, защото искат да влязат в заглавията на новините. А пък лошият министър Дянков не дава пари. Казал съм и ще го повторя, ако и в социалното министерство направят реформи и икономисат от бюджета си, ще е прекрасно. Но засега това не става. Аз оставам реалист и искам да се говори истината. Работим по всички варианти, ако има финансови възможности, ще се намерят решения.

- Пактът ви за стабилност не е ли под въпрос, след като ДСБ отказа подкрепа?

- До дни ще има комисия по подготовката на пакта. За мен това е важна стъпка от финансова гледна точка, бих казал най-важната. Тя ще потвърди стабилна финансова политика, която водим, и при влизането, и при излизането от кризата. Адмирират ни и отвън, и от МВФ. От тази гледна точка "новината", че ДСБ няма да го подкрепи, не е новина. Още преди месец г-н Костов каза, че не е съгласен преките данъци да се променят с мнозинство от 2/3.

Изложил съм причините, поради които смятам, че тази мярка е наистина важна. Ако след години ЕС реши да мине с консенсус , че данъчната политика трябва да е на общо европейско ниво, убеден съм, че с този пакт България може да си запази суверенитета в данъчните политики. Записано е в конституцията ни и ние ще го правим по различен начин.

- Да не разклати банковата паника в Гърция и нашите банки? Имате ли план Б?

- Реална опасност няма, никаква. В последните 3 години българските клонове на гръцките банки напълно се финансират сами. Няма поток пари от Гърция насам. Опасността е само в това, че когато нещо става в съседство, инвеститорите имат такъв общ, глобален поглед към региона. Затова ненапразно искам ние да сме най-добрите. За да ни отличават от региона.

- За какво похарчихте фискалния резерв?

- За покриване на дефицита. През март и април вече сме на плюс, надявам се това да продължи.

- Не застрашавате ли валутния борд?

- Нямат връзка спестяванията на правителството с валутния борд. Той е на основата на валутните ни резерви. Те са в БНБ, растат и има много добро покритие. Заслугата е и на БНБ, и на всички правителства досега. Ние всеки месец издаваме доклад къде са разпределени парите. В момента има дефицит в социалния сектор. Така че краткият отговор на въпроса къде са парите е, че голяма част от тях отиват за пенсии.

- Какви са финансовите варианти за "Белене" към днешна дата?

- В последната година по тази тема има огромна стъпка напред. Тръгнахме от - ще вземем заем от Русия или от другаде и ще покрием нашия дял. Казах - докато съм финансов министър, и лев няма да дам за този проект. Последваха тежки разговори, накрая казаха - окей, тогава да има държавна гаранция. Казах - няма да има и гаранция. Следващата идея- окей, тогава НЕК или БЕХ, като корпоративно финансиране да влязат със заем, който да не пада върху бюджета. И на това казах не, също няма да стане. България ще влезе с вноската, която вече е дадена като инвестиции от 1 милиард.

Други пари няма да има. Тези битки се позабравиха, но аз продължавам да смятам като най-големия си личен успех отдалечаването от идеята да обвържем българите с тежко финансово бреме за години напред. Оттук излиза въпросът, с който започва да се спекулира - като няма държавно финансиране, следователно цената няма значение. Аз обаче казвам - не, цената има значение. Дори да се намери финансиране, дори да няма кеш от наша страна, дори да има инвеститор - как ще се финансира той - ще избива с дивидент. А дивидентът и цените на тока са свързани. Това е по-голямата задача на консултанта - да каже възможната цена за България.

При ограничител - идеята да имаме ефективна енергетика и по-ниски цени на тока след време. Ако няма чужд инвеститор, това е теза на цялото правителство, то "Белене" няма да се строи. Стоим зад тази идея. - Спряхте харченето на пари за "странни енергийни проекти". Не финансирате ли тайно обаче нови приятелски кръгове?

- Често съм упрекван, че доста сме свили финансирането с публични пари - над 1/3 за миналата година, за тази също вървим към 30-40% по-малко. Но аз смятам, че това е печелившата политика- държавата да не се намесва прекалено силно в преразпределението на парите. Изключвам еврофинансирането. Тезата ми е, че колкото по-малко държавен финансов ресурс се управлява, толкова са по-малко възможностите за корупция и изкривяване на действителноста.

Разбира се старите практики трудно си отиват. Още попадаме в ситуации, като има общестени поръки, частният сектор да опитва да променя правила, да търси заобиколни решения. Имало е случаи да се спират поръчки. Това ни забавя, но искам всеки да разбере, че никой не е над закона.

- Какво очаквате да се случи с НДК? Защо забравихте по пътя си идеята специална агенция да управлява остатъчната държавна собственост?

- НДК ще съществува отделно, дори и след създаването на тази агенция. Не съм се отказал от тази идея. Вече се правят няколко неща. Новият екип ще управлява НДК по-прозрачно и професионално. Проверява всеки договор. Тези със забавено плащанемогат да се разсрочват. За други, за които е очевидно, че няма да има плащане, договорите ще се прекъснат. Когато НДК е учреден, е бил общ комплекс- в София и във Варна. Сега преобразуваме в държавно дружество НДК- София, но в него ще влязат и всички варненски активи.

А там се оказа, че всичко е разпръснато, събираме ги от множество фирми. Предстои и за София да се върнем назад и да видим как е станала приватизацията на паркинга, сутерена и търговски площи. Ако установим, че нещо е ставало в разрез със законите, ще искаме евентуално разваляне. Юридическият казус е сложен, много дълъг, знам го. Но ще документираме всичко и ще го покажем, да се знае какво е ставало. Това е в интерес на всички.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация