Интервю на заместник министър-председателя и министър на финансите Асен Василев в предаването „Бизнес.БГ“ на БНТ
24.01.2022 г.
Водещ: Кое е най-голямото ви притеснение като финансов министър, с оглед всички бушуващи в момента кризи?
Асен Василев: Най-голямото притеснение е да подсигурим правилния баланс и да успеем да обезпечим всички политики, които са заложени в коалиционното споразумение финансово, като те бъдат добре и правилно остойностени. Всъщност, проблемът не е даже толкова наличието на финансов ресурс, колкото възможността правилно да се остойностят, правилно да се извършат действията в срокове.
Водещ: Инфлацията доколко ви тревожи – рекордна в края на годината? Приближаваме се към двуцифрено число, ако говорим за хиперинфлация вече, а и това естествено налага да има някаква нова политика за доходите на хората.
Асен Василев: Инфлацията е в рамките на процент и половина до два процента на това, което е в еврозоната, което така или иначе беше това, което очаквахме. Знаете в еврозоната, в Германия пет и шест, в еврозоната е над 5 % инфлацията, при нас - 7,8 в края на годината. Имайки предвид, че ние сме доста по-енергоемка икономика, всъщност, инфлацията в енергоизточниците при нас се отразява доста повече и това беше очаквано, не е нещо неочаквано или голяма изненада. Както знаете и за следващата година очакваме проинфлационна среда. Това вече и от Европейската централна банка и от Федералния резерв на Щатите беше сигнализирано, но наистина се движим в този диапазон 5-7 процента максимум до 8.
Водещ: Не очаквате да мине 10?
Асен Василев: Не очакваме да мине 10.
Водещ: Но пък следващите месеци също са, как да кажем, студени и енергоемки, тоест до пролетта какво сочат разчетите ви?
Асен Василев: Ами за средногодишна инфлация в рамките на цялата следваща година говорим за между 5 и 6 процента инфлация. Както казах, пикът ще бъде някъде март-април.
Водещ: Хората се питат как това ще, то е ясно как се отразява върху доходите им, върху бюджета им семейния, въпросът е какво ще видят те в държавния бюджет, защото вече валят критики, че включително това повишаване на минималната работна заплата, което ще стане тепърва 710 лева вече е изядено, тези близо 10% повишение, които залагате?
Асен Василев: Да, всички заложени увеличения са изпреварващи инфлацията.
Водещ: Това малко сякаш по-скоро догонва инфлацията?
Асен Василев: Дали догонващи… Истината е, че те са повече от размера на инфлацията за миналата година. Като за начало. Другото, което, както знаете, още по време на коалиционните разговори в средата на юни, така или иначе, ние имаме предвидена актуализация да се заложат всички политики. Това е и моментът, в който ще приключи отоплителния сезон, ще са приключили високите енергийни цени, ще имаме една много по-ясна представа за действията, които Европейската централна банка и Федералния резерв предприемат, и какво се случва в световната икономика и ако има нужда тогава могат да бъдат направени допълнителни корекции.
Водещ: Тоест, оставате отворен въпросът, че минималните доходи могат да претърпят още корекция?
Асен Василев: Ако, пак казах, средата е такава че да налага такова нещо.
Водещ: А какви други мерки срещу инфлацията и в полза на доходите на хората ще видим в бюджета?
Асен Василев: Бюджетът е доста социален. В него има заложени освен политиката по пенсиите, която започна от миналата година и продължава и тази година, безплатни детски градини безплатни ясли.
Водещ: Ще ви спирам на всички мерки – от 1-ви април за всички деца?
Асен Василев: Мисля, че за всички деца, които са в държавните, общинските и така нататък, детски градини плюс компенсации, разбира се, за тези, които не могат да бъдат приети. Има заложени доста мерки в сферата на образованието, на културата, на спорта.
Водещ: Какви ще бъдат компенсациите?
Асен Василев: Там, доколкото знам има политика на Министерството на образованието, която е съобразена съответно и с таксите, средните, в детските градини. Така че, в детайл, може би, Министерството на образованието трябва да ви отговори, но това, което е поискано като бюджет е обезпечено.
Водещ: Понеже сме на сфера образование – преди няколко дни вашият колега, министърът на образованието каза, че се предвижда увеличение на учителските заплати. Това така ли е и с колко?
Асен Василев: Учителските заплати се изпълнява коалиционната политика – те да са 125% средната работна заплата, отчитайки увеличението в средната работна заплата миналата година са заложени заплати, съобразени с това ниво.
Водещ: То е с 25 процента над средната заплата, така ли да разбирам?
Асен Василев: Точно така.
Водещ: Чакайте, че смятам – ако 1500-1600 е долу-горе средната, значи ще стане около 1900?
Асен Василев: Някъде в този диапазон.
Водещ: А от кога ще влезе това в сила?
Асен Василев: Това мисля, че е предвидено да влезе в сила от, ще ви излъжа, или от 1 април или от 1 януари.
Водещ: А то е със задна дата включително? Или по скоро имате предвид…
Асен Василев: Не, не, от 1 април с приемането на бюджета.
Водещ: За бизнеса, казахте, че когато се приема новия ковид план за разпространението ще се действа, понеже е динамична ситуацията, ще има и нови мерки, когато има затваряне, един вид. Какви нови мерки ще видим и в бюджета и спрямо този план?
Асен Василев: Разбира се, запазва се мярката 60:40, тъй като тя работи доста добре, при пълно затваряне, ако се наложи, мерките „Запази ме“ плюс мерките за поддържане на заетостта, които са в Министерството на труда и социалната политика. Имаме предвидени и специфични мерки за културните институти и въобще хората работещи в сферата на културата, за туризма има специфични мерки.
Водещ: Различно от това, което вече обявихте или…
Асен Василев: Различно от тези, за които казах, както знаете още в актуализацията имаше заложени набор от мерки, които започнаха от септември до декември миналата година, примерно имаше мерки при затваряне или ограничаване на възможността на състави, театри и т.н., да работят.
Водещ: Тоест, предвиждате, например, за туристическия сезон пак някакъв вид компенсации?
Асен Василев: За туризма има, примерно, 35 евро на седалка, чартърна програма, има още няколко компенсации специфични.
Водещ: Но нещо ново предвиждате ли?
Асен Василев: Повече от повечето мерки, за които говорим са мерки, които са работили миналата година и продължават, съответно се включват при определено ниво на ограничаване на икономиката.
Водещ: Предвиждате ли ДДС да се намали за някои сектор, сфера – временно?
Асен Василев: Не, продължаваме данъчната политика от миналата година, но няма предвидени никакви промени в данъчни ставки.
Водещ: Акцизите също?
Асен Василев: Единствените закони, които са пипнати е Данъкът върху лихвите се отменя и Данък „Уикенд“, доколкото е възможно, тъй като е по евродиректива, доколкото е възможно е ограничен неговия обхват.
Водещ: Но акцизите също няма, поне за тази година, да бъдат променяни или оставяте и там врата с оглед актуализацията?
Асен Василев: По време на актуализацията, ако има предложения от индустрията бихме го отразили.
Водещ: А има ли вече такова намерение и предложение?
Асен Василев: За момента няма.
Водещ: За момента няма. А вие предвиждате ли, например, повишаване на някои от акцизите, макар че по време на криза, това е твърде необичайно като мярка?
Асен Василев: Със Закона за бюджета няма влизане на повишени акцизи.
Водещ: 1000 лева за медиците се запазват?
Асен Василев: Запазват се, както и цялата подкрепа за медицинския сектор, в сфера здравеопазване има няколко ключови политики, има засилена помощ към педиатричното здравеопазване – допълнителни средства, по-добре остойностени пътеки, средства за Националната педиатрична болница, за детската болници.
Водещ: Тоест, и педиатрите ще получават допълнително?
Асен Василев: Да.
Водещ: И колко повече?
Асен Василев: Министъра на здравеопазването трябва да каже – това са политики, които те движат. Също така има предвидени и повече средства за доболничната помощ, значително повече.
Водещ: За сектор здравеопазване колко повече ще има спрямо миналата година?
Асен Василев: В сектор здравеопазване, като цяло, пакет мисля че над 1 милиард лева повече.
Водещ: Не ви ли се струва че медиците на първа линия, хубаво е че се запазват тези 1000 лева, не можеше ли да се увеличат тези средства с оглед и отлива?
Асен Василев: Според мен, правилната политика, първо Министерство на финансите не води политиката в сферата на здравеопазването, но така или иначе правилната политика не е да се увеличават извънредните плащания. Правилната политика е всъщност, да се намери начин така, че лекарите да получават нормални възнаграждения, които са по-високи. И мисля, че Министерството на здравеопазването, заедно със Здравната каса работят доста точно в тази посока. В Здравната каса очакваме допълнителен приход от здравни вноски от почти 600 милиона лева в рамките на тази година. Така че, там доколкото знам, Министерството активно работи със Здравната каса и с бюджета на Здравната каса, така че тези средства да стигнат до лекарите.
Водещ: Защо се забавиха толкова с бюджета? Това създаде допълнителна несигурност сред хората, така или иначе, ниски доходи и инфлация и сега и това забавяне. Общините също започнаха да търсят помощ и подкрепа от вас. Не можеше ли да си спестите време, ако бяхте прекроили служебния бюджет, който беше изготвен?
Асен Василев: Няколко неща – първо забавяне няма реално. Правителството е работило четири седмици, една, от която е Коледа и Нова година. За това време да се направи Бюджет…
Водещ: Но тепърва предстои още много обсъждания в зала и промени, това ще отиде поне докога… до края на февруари?
Асен Василев: Най-късно до края на февруари, да, очакваме да има бюджет. Това беше ясно още ноември месец, началото на декември.
Водещ: Кое не ви харесва в бюджета на служебния кабинет?
Асен Василев: Имаше едно основно нещо и то е, че както знаете първо инфлацията се вдигна в края на годината, второ доста допълнителни приходи влязоха в бюджета. Трето, обстановката с ковид се промени и четвърто, там нямаше заложени никакви политики, които има по коалиционно споразумение и всъщност бюджетът, който ние внасяме за първи път, между другото, стъпва на реални отчетни данни. Досега бюджетите винаги са стъпвали на прогноза какво ще се случи към края на годината и на база на това ние правим бюджета за догодина.
Водещ: И какво показва сега – горе-долу какви са параметрите, всъщност, които залагате?
Асен Василев: Реалните отчетни данни за миналата година ги знаете, те са доста добри като цяло. На консолидирана основа има почти 7,9 млрд. повече приходи, растежът е малко под 5% – 4,8 процента, инфлацията, както казах, е заложена между 5 и 6 процента. Мисля че 5,6 е точната цифра, дефицитът, който е предвиден по бюджета, без това Ковид мерките, е 2,5 процента. С ковид мерките излиза около 4 процента.
Водещ: Тоест, няма да може да се съберете в тези до 3%, каквато ви беше амбицията?
Асен Василев: Между 3,5 и 4,5 процента беше заложено, между другото, по коалиционно споразумение. Ние се събираме в до 3 процента, тъй като, както знаете, в момента Ковид мерките се изключват от броенето на трите процента, така че спокойно влизаме в два процента и половина, половин процент сме под изискванията.
Водещ: Притеснява ли ви, че може да се окаже по-голям дефицитът, с оглед многото критики, които понесохте защо заделяме пари от миналата година за харчене, грубо казано, за тази година, като вид, как да кажа ,застраховка да имаме допълнително ресурс, и че в крайна сметка ние ще изхарчим повече от това, което така ще излезе накрая, че ще изхарчим повече от това, което сме заложили, което всъщност ще повиши и дефицита?
Асен Василев: Касовият дефицит няма да се повиши. Имате предвид дефицита на начислена основа. Да, това много зависи от как ще тръгнат приходите в рамките на годината. В момента ние сме заложили приходи, които са сравнително консервативни, бих казал, защото те отчитат ръста на икономиката, отчитат инфлацията и отчитат подобрена събираемост.
Водещ: Подобрена ли е наистина, или е съвсем логичен процесът, когато имаш ръст на цените да имаше повече събираемост – ДДС, акцизи, горивата са само 30% по-скъпи? Нормално е да има повече постъпления в бюджета.
Асен Василев: Хайде да погледнем от другата гледна точка за миналата година. Миналата година имаме ръст на икономиката около 4 процента, имаме инфлация да сложим 8,12. Приходите са подобрени с 18 процента.
Водещ: Какъв процент е заради ръста на цените?
Асен Василев: Имаме 4 процента ръст на всички стоки и услуги 8 процента инфлация – стават, да кажем, 12 процента, би следвало да се очаква, или 13 процента повече приходи, а ние имаме 18 процента повече приходи. Така че, да, имат значително значителен приход, който се дължи на подобрена събираемост.
Водещ: Всъщност, близо два милиарда лева бяха заделените средства от миналата година нали така?
Асен Василев: 2 милиарда и 800 милиона.
Водещ: Една от най-големите критики на почти всички бивши финансови министри, ваши предшественици, е че не се нуждаем от актуализация, има достатъчно приходи в бюджета, има достатъчно средства във фискалния резерв, сякаш само вие намирате резон да има актуализация?
Асен Василев: Няма как правителство, влизайки на 15 декември да може до 15 януари да изработи и остойности всички политики, които иска да провежда, част от политиките са разработени, остойностени и заложени в този проектобюджет, но голямата част от коалиционните политики трябва да бъдат разработени и трябва да бъдат стойностен и съответно заложени в бюджетиране.
Водещ: Към момента няма да залагаме по-голям таван на държавен заем за 2022 или ще заложим?
Асен Василев: Със сигурност трябва да заложим.
Водещ: Какъв ще бъде прагът само за покриване на дефицита, който сте заложил или?
Асен Василев: Плюс имаме емисия от 3 милиарда, които трябва да върнем.
Водещ: Тоест отиваме на около 8?
Асен Василев: Не, доста по-малко.
Водещ: По малко от 8 милиарда. Добре, малко енергетика. Казахте и стана ясно, че ще бъдат подпомагани хората с ваучери, които ще бъдат увеличени до 200 лв. Това запазва ли се, така ли ще бъде?
Асен Василев: Това не е свързано толкова с енергетиката. Това е..
Водещ: Понеже ще могат да бъдат плащани ток, парно – от тази гледна точка.
Асен Василев: Разширява се обхватът на ваучерите, както знаете в момента има ваучери за храна. Те могат да се ползват вече за битови сметки – ток, парно, вода и така нататък, като идеята е да се увеличи сумата на ваучера, тоест на работник на месец, за да могат фирмите да дават повече ваучери и общия обем на ваучерите, които са позволени да се емитират в икономиката, като това би помогнало вместо, да се дават пари в плик да се дават ваучери, които в момента нямат данъчно облагане по тях така или иначе.
Водещ: Другият въпрос, който всички хора си задават е като свърши мораториумът, кой гарантира, че някой ще бъде обран скока евентуално на тока и на газа?
Асен Василев: Всъщност, там няма кой да гарантира. Въпросът е, че имаме Комисия за енергийно и водно регулиране, която трябва да си влезе в ролята.
Водещ: Мислите ли за смяна на ръководството, тоест…
Асен Василев: На хората с изтекли мандатите. Това е съвсем нормално да бъдат подменени и тази Комисия трябва да се влезе в ролята, която е двойка. Един път като регулатор на енергийната борса и втори път, като регулатор на целия сектор, където да се огледат всички разходи в енергийните дружества.
Водещ: Но има два месеца до края на мораториума. Ще може ли всичко това да се случи, така че да се изградят и мерки, с които да се обере евентуален скок?
Асен Василев: 2013 г. знаете, че бях енергиен министър. Общият ми мандат беше 77 дни, включая Гергьовден, първи май и Великден, и така нататък. За 77 дни КЕВР си свърши работата. Дружествата бяха подменени и знаете, че там имаше искане за увеличение на цената на тока от самите дружества от 40 процента. Накрая се оказа, че увеличението беше нула или около нулата.
Водещ: И сега го допускате?
Асен Василев: И се намериха общо спестявания от 800 милиона лева в системата.
Водещ: Имате ли усещането, че се отворихме още един фронт на още една криза с пенсионния модел? Понеже продължихме политиката, един вид, на старите управляващи които толкова много искате да се разграничи от тях, като давате добавки и не само че се оказа че давате добавки ами стана, че се дава и добавка върху добавката и ваша беше заявката да се прави тотална реформа вече в пенсионната система, именно заради това постоянно додаваме. Как ще излезете от този порочен кръг?
Асен Василев: Само да кажа, че предложението на служебния кабинет не беше за добавки. Но предишният парламент реши да приеме предложение за добавки. Оттук нататък заедно с коалиционните партньори ние сме поели ангажимент до юни месец, да се преразгледа въобще осигурителния модел, който се прилага в България.
Водещ: Означава ли това, че вие не искате по-принцип и сте против тези добавки, които се дават в момента и са един вид притиснат да ги давате?
Асен Василев: Няма как ние да позволим доходите на пенсионерите точно в кризата, точно януари, февруари, март да паднат.
Водещ: За да са справедливи пенсиите и предишни финансови министри и социалните са искали да извадят тези социални плащания от НОИ и никой не е успявал да го направи в интерес на истината. Смятате ли, че вие първо ще успеете? И второ, това ли ви е целта - да извадите наистина всички социални плащания, които са в НОИ и са един вид плащат от осигуровки и там да останат наистина само пенсиите и партидите на хората, които са покрити от осигуровки за да е справедливо?
Асен Василев: Пак ви казвам, Министерството на финансите отговаря за ресурса.
Водещ: Но това ли искате да стане?
Асен Василев: Принципно това, което ако ме питате, мнението ми на Асен Василев, а не на министъра на финансите, като Асен Василев, е че трябва да се види кой какъв принос има към системата и пенсията изцяло, пенсионен принос имам предвид. Колко вноски пенсионни е внесъл през годините и пенсиите да се определят на база на това. А не пенсиите да се определят на база какво е социално поносимо, какво не е социално поносимо. Всичко, което е свързано със социалната поносимост, с това да нямаме бедни хора, под линията на бедност и т.н. да мине по линията на социалното подпомагане.
Водещ: Това означава ли, че ще се засили например и дела на частните пенсионни фондове? Имате ли такава амбиция да ги преразглеждате като работа, като дейност?
Асен Василев: По-скоро трябва да се подсигури, че частните пенсионни фондове управляват добре парите на хората, но всеки трябва да има избор къде неговите пари да стоят.
Водещ: Който го има и в момента.
Асен Василев: Който го има в момента, точно така.
Водещ: Осигуровките няма да ги променяте за момента?
Асен Василев: Не, няма да ги променяме, данъчни ставки сме поели ангажимент да не променяме.
Водещ: Инфраструктурната ви програма претърпя пак и тя много критики. Сякаш повечето хора смятат, че нямате достатъчно рационални аргументи да подкрепите амбицията си. Как наистина за толкова кратък период и какви законодателни промени може би също трябва да бъдат направени, за да може чисто физически реално това да се случи?
Асен Василев: Това е един дълъг разговор с Министерството на транспорта и с Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Но, истината е, че България има нужда от тази инфраструктура. Истината, че и в Европа такива проекти са се случвали даже в по-кратки срокове.
Водещ: То никой не отрича че искаме, въпросът е…
Асен Василев: Другото хубаво нещо е, че имаме финансов ресурс да си позволим тези проекти.
Водещ: Ако една процедура обществена тече n-месеца, как ще я съкратим, тоест чисто времево и процедурно?
Асен Василев: Както се казва има законодателна власт, има предложение към законодателната власт процедурите да стават по-бързо. Другото което е, една голяма част от губенето на време всъщност е от липсата на организация. Истината е, че при условие, че имаме средства не е разумно да не може да построим сто километра път в продължение на шест години.
Водещ: Планът за възстановяване кога ще е готов?
Асен Василев: Планът за възстановяване в момента последни коментари идват от министерствата към нас, след което трябва да стиковаме всичко, да направим предварителни разговори с Европейската комисия по част от новите проекти…и очакваме…
Водещ: Тоест, вие не смятате да променяте само това, което стана ясно – да се откажем от газовата централа и да имаме завод за горене, а ще има и още промени?
Асен Василев: Отказването от газовата централа е една от промените, тя се заменя с няколко други енергийни проекта. Министерствата в момента си оглеждат проектите и разбира се дават предложения за промени на част от проектите.
Водещ: Някой притисна ли ви да се отказваме от газовата централа или това беше ваше решение?
Асен Василев: Не, изцяло мое решение и на правителството и на коалиционните партньори.
Водещ: Защо не го направихте по-рано, макар и като служебен министър?
Асен Василев: Като служебен министър ПВУ-то не беше към Министерство на финансите.
Водещ: Така е, но пък бяхте в един отбор, така да се каже и тогава с господин Пеканов. Защо беше нужно тези седем месеца тогава да се прави едно прекрояване, сега разбираме още едно?
Асен Василев: Що се отнася специално до газовата централа, нека да кажем, че имаше нужда Министерството на енергетиката доста по-детайлно да погледне какви са алтернативите. И другото, което е изключително важно в момента от гледна точка на коалиционните партньори е да не плащаме два пъти за едно и също нещо. Защото ако сега построим газова централа след десет години ще имаме същия проблем, който имаме сега с въглищните централи и ще трябва да минаваме на нова технология. Но, още по-важно е да не заменяме българския енергоизточник с вносен, защото това ни поставя в директна зависимост от вноса и от цените на газа, а виждаме там какво се случва.
Водещ: Въпросът е дали това, което се предлага, цялостно като концепция ще го видим?
Асен Василев: Разбира се.
Водещ: Защото очевадно е ясно, че като само завод за горене на отпадъци не би могло да замести голям процент от тези мощности…?
Асен Василев: Само да кажа. То първо не е завод за горене на отпадъци. Това, което се предлага е съвсем различна концепция за енергетиката. Тя е свързана от една страна с геотермални източници, от друга страна с доста сериозни резервиращи мощности под формата на батерии, които да отидат по подстанциите на ЕСО, които са горе-долу в размера на това, което ПАВЕЦ предлага в момента като резервираща мощност. От трета страна с използване на въглищните централи сезонно ако искате, когато ни трябват а не през цялата година доколкото това е необходимо, така че да може да си покрием енергийните нужди.
Водещ: А те, каква обратна връзка получавате в преговорите, които се водят в момента с Европейската комисия? О,кей ли са ние да се откажем от тази централа газова?
Асен Василев: Да.
Водещ: Тоест, кога очаквате долу-горе напролет това да е финализирано, като…?
Асен Василев: Като процес по приемането на плана очакваме разговорите с Европейската комисия и финално одобрение на ниво Европейска комисия в рамките на февруари месец, след което март да тръгнем към Съвета на Европа.
Водещ: Имаме ли обаче, другият въпрос е – готови ли сме да загубим пари по плана, защото нали до края на тази година трябва да са договорени 70 процентна от средствата? Тоест, ако ние април горе-долу имаме някакъв документ, по който двете страни да са съгласни, ще ни останат осем месеца. Достатъчно време ли е това да се договорят такъв обем от средства?
Асен Василев: Много по-важно всъщност е, което хората трябва да разберат, че за разлика от европейските програми, парите по плана се дават за извършване на определени реформи, определени действия. Ако тези действия не се случат ние пари по плана или няма да получим или ще трябва да върнем. Давам ви пример, една от реформите в плана предвиждаше 2026 година ние да имаме 40 хиляди елоктроавтомобила и 13 хиляди зарядни станции за електромобили. България горе-долу по 20 хиляди автомобила на година се купуват нови, за четири години 80 хиляди, няма как половината от тях да са електромобили. Още по-малко да се направят 13 хиляди зарядни станции. Ако това не бъде изпълнено ние трябва да върнем всичките пари по програма „Околна среда“.
Водещ: Ако обаче с този завод за горене на отпадъците…
Асен Василев: Той не е в плана. Първо, той не е в плана, второ това е съвсем различно нещо.
Водещ: Аз това щях да ви питам, как става това и на какъв етап са преговорите? Ако го местим като проект от София в Стара Загора, това ли е идеята?
Асен Василев: Не, там става въпрос за нещо съвсем различно, което е изцяло извън плана и това е по-скоро как ние да имаме стабилност на електроенергийната система от една страна, от друга страна, имайки предвид, че ние имаме редица наказателни процедури свързани с това, че са пълни депата за отпадъци, и така или иначе трябва да направим инсинератор на територията на страната, първо. Второ, той да не е като софийският, защото софийският е направен по възможно най-евтина технология, а да бъде направен с технологията както са направени в Австрия, в Германия, Дания и т.н.
Водещ: Тоест, това което разбирам е, че няма да местим никакви проекти никъде. Този за София си остава в София, а ще изграждаме изцяло нов…
Асен Василев: Инсинератор в София няма абсолютно нищо общо с Плана за възстановяване. Доколкото знам там има загубено съдебно дело и шансът въобще това нещо да се случи е почти нулев.
Водещ: Съвсем на финала. БНБ ще има ли скоро нов шеф?
Асен Василев: Надявам се.
Водещ: Обмисляте ли го или още не сте стигнали до там?
Асен Василев: Още не сме стигнали до там, даже правилата за конкурса не са пуснати. Но, така или иначе, това е изключително важна позиция.
Водещ: Това спрягане на Симеон Дянков има ли почва?
Асен Василев: Аз не съм говорил с господин Дянков на тази тема.
Водещ: Банкер или бивш финансов министър е по-подходящо да бъде гуверньор на БНБ?
Асен Василев: За мен най-важното нещо за идващия избор на гуверньор, като министър на финансите очевидно това ще е ключов партньор по пътя за еврото. Това ще е гуверньорът, който ще има историческа роля да вкара България в еврозоната. От тази гледна точка е много важно да е от една страна човек, който да си тежи на място в международен аспект, защото заедно с гуверньорите на всички банки ще трябва да взема вече и да гласува какво се случва с еврото от името на България. От друга страна е изключително важно да е човек, който не се страхува от непопулярни действия в банковата система в страната и от налагането на места, където е необходимо, корективни действия или по-тежки регулации.