Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Още по темата

Министър Асен Василев в "Панорама"

Министър Асен Василев в "Панорама"
Снимка: Министър Асен Василев в "Панорама"

22.07.2023 г.

Водещ: Наистина има доста работа за вършене. В момента да речем бюджета. Добър вечер на финансовия министър Асен Василев.

Асен Василев: Здравейте.

Водещ: Свърши ли голямото харчене или тепърва почва?

Асен Василев: Не знам на какво казваме голямото харчене. Но…

Водещ: На това, което стана последните години.

Асен Василев: Последните години видяхме, че всъщност се вдигнаха доста социални плащания. Вдигнаха се заплати на лекари, учители, не само. В  администрацията между другото последният парламент за полугодието даде 800 млн. почти допълнително средства основно за заплати. И видяхме, че въпреки това останахме в трите процента дефицит. Тази година се подсигуриха всички социални плащания в увеличен размер както е в закона – примерно, пенсиите с 12% нагоре, учителските заплати – 125% от средните, напълно средства за лекарските заплати, за заплатите на медицинските сестри. И пак имаме над 8 млрд. заложени за инвестиции. Надявам се тази година да се изпълнят. Защото това е един от големите проблеми. За да се развива една страна, трябва да има инвестиции. Проблемът на България не е от тази година, от миналата или от по-миналата, последните 15 години се залагат едни средства в бюджета за инвестиции, тук и професор Гечев ще каже, и накрая на годината те никога не са изпълнени. Не, защото не са дадени, не, защото не са предвидени, не, защото някой ги е отрязал, а защото съответните министерства или който е трябвало да направи инвестициите, не си е свършил работата.

Водещ: Този бюджетен дефицит 3% някаква свещена крава ли е, някакъв кръст на стената ли е, какво е?

Асен Василев: Не. Бюджетен дефицит 3% не е самоцел. Това е дефицитът максималният между другото, който една държава може да поддържа без да се вдига съотношението на дълг към брутен вътрешен продукт. Тоест, казано по-друг начин, без да задлъжняват прекомерно. Защото между ръст на инфлацията, ръст на брутния вътрешен продукт - това да има 3% дефицит спокойно, нали, се покрива от ръста, който се генерира в държавата. И всъщност това гарантира устойчивост на публичните финанси, че няма един ден да се събудим и дългът към БВП да не е 22%, както ще бъде в края на тази година, а примерно да е 50%.

Водещ: Въпросът е, че нищо не разбираме. Преди половин година само имаше предсказание за бюджетен апокалипсис, а сега вие спокойно казвате, че ще се направят инвестиции, пак ще има дефицит 3%. Това някакви игри със сметките ли са, господин Василев?

Асен Василев: Не.

Водещ: Ами, как тогава служебното правителство вижда едно, Вие виждате точно обратното?

Асен Василев: Не искам да коментирам действията на служебното правителство и какво то е виждало реално и какво е казвало публично, защото, според мен, това са две различни неща. Ако си спомняте и когато се правеха тези предсказания миналата година, казахме, че годината ще завърши на 3%, тя завърши на 3%. Когато се правеха тази пролет предсказанията, пак предизборно между другото, за да се плашат хората и да се обясни, че няма как България да бъде нормална европейска държава с нормални европейски социални плащания, защото това ще фалира държавата. Оказа се, че има. И това се вижда и сега. Правим бюджет без някакво напрежение. Има искания в размер на мисля, че около 300 млн., които, 300-400 млн. реално, които могат да бъдат преразпределени в рамките на тези разходи. На бюджет 70 млрд., ако 300 млн. не могат да бъдат преразпределени, значи не сме, как да кажа, в нормално състояние на страната. И всъщност се видя, че България може да се развива, че тя може да инвестира и в човешкия капитал, и в инфраструктурата и да има сравнително нормална социална система, която да намалява неравенствата. И това е много важно. Повечето държави, когато влязат в Европейския съюз, неравенствата започват да се намаляват. И има причина за това, защото Европа дава на бедните държави средства - кохезионната политика, така че те да си правят инвестициите в пътища, железопътни, нали, железен път, влакове и така нататък, в същото време тези средства другите да могат да ги използват и да правят нормална социална политика. И това води до ръст на брутния вътрешен продукт без това да става за сметка на социалната политика. Това е европейската философия - как да се гради икономика.

Водещ: Но в България неравенствата растат.

Асен Василев: В България неравенствата от влизането в Евросъюза до 2021 г. растат, и то растат драматично. 2021 г. за първи път се задържа, миналата година за първи път взе да пада това нещо. И това е важно не само от, как да кажа, някаква абстрактна гледна точка. Това означава, че не се формират гета. Когато има големи неравенства, има гета и има, нали, заградени селища, където хората, нали, се пазят и живеят по друг начин. Това означава, че всеки има равен шанс, достъп до образование, достъп до здравеопазване, което не зависи от това колко пари имаш. Колкото са по-малки неравенствата, толкова повече това означава всеки може да се придвижва нормално, а не на базата на това колко средства има и каква кола кара и така нататък. И всъщност колкото по се събира ножицата, без да правим уравниловка, толкова повече всъщност икономиката расте по-бързо. И това е доказано икономически, че когато една икономика даде равен шанс, тя може да вземе най-доброто от таланта на своите граждани. А когато има дълбоки неравенства, които поколения след поколение продължават, тогава този талант се похабява.

Водещ: Означава ли това, че ще дадете на всички, които искат, толкова колкото искат в момента – полицаи, синдикати…

Асен Василев: Финансовият министър не е, за да дава.

Водещ: Да, той е, за да не дава.

Асен Василев: Не, не и за да не дава. Финансовият министър е, за да задава въпроси. Давам ви пример, когато някой дойде и каже - искаме повече средства за полицията, примерно. Въпросът, който се задава е – добре, това как ще даде по-качествена услуга на българските граждани. Как, примерно, в селата гражданите ще са по-адекватно защитени - ще сложите камери, ще пуснете полицейски постове, каква дейност ще направи полицията, за да може българските граждани да са по-защитени? И вече тук е преценката на целия Министерски съвет, не само на финансовото министерство, да каже – да, тази дейност е смислена, за нея си заслужава да се дадат средства, а не да се каже - който вика най-много на площада, дайте на него да дадем.

Водещ: Г-н Василев, кой предложи да се отнеме лицензът на Росенец?

Асен Василев: Аз не мисля, че някой го е предложил. Това, за пристанището, ако говорим, това е процес, който започна януари месец тази година.

Водещ: Не, не. Сега кой го предложи?

Асен Василев: В 48-ото събрание.

Водещ: Знаете какво Ви питам – коя партия предложи сега това да стане, онзи ден в четвъртък, кой го предложи?

Асен Василев: Решението, доколкото знам, е внесено от „Продължава промяната“. Не съм проследил в парламента детайлно какво се случва, тъй като се занимавах с бюджета.

Румен Гечев: ДПС сега го внесе.

Асен Василев: Нали, но това, което, този процес не е, как да кажа, нещо учудващо. Има регламент на Европейския съюз.

Водещ: Не, аз Ви питам, за да видя как работите в това, което някои наричат сглобка, други наричат некоалиция. Дали се борите всеки да отчете точка или реално признавате, разбирате се помежду си и излизате с общо решение.

Асен Василев: Ако ме питате за динамиката в парламента, мисля, че целият български народ ги виждат. Те са толкова разнообразни, че е малко трудно, нали, да се каже какво точно се случва. В правителство е доста по-спокойно между другото се работи и то се и вижда. За две седмици и половина с всички министри го изговорихме, успяхме всъщност да внесем бюджет, който е доста смислен. Решенията на правителство като цяло се вземат консенсусно, няма някакви драми и се правят доста смели стъпки в правилната посока, според мен, за страната.

Водещ: Готвите ли още мерки срещу Лукойл? Не само за пристанището, още мерки?

Асен Василев: Има решение на Народното събрание от предишния парламент, което казва, че правителството трябва много внимателно да наблюдава ситуацията и да е готово в случай на срив на доставки или спиране на работата на рафинерията да влезе с екип, примерно. Това е от, пак от предишния парламент, даже не от този.

Водещ: Питам дали вървите към отнемане на лиценза като цяло на рафинерията?

Асен Василев: Аз не мисля, че рафинерията е извършила нарушения, които са свързани с отнемане на лиценз. Но мога да ви дам няколко интересни факти за Росенец. 2021 г., като влязох като служебен министър, на Росенец имаше цифром и словом седем служители на Агенция Митници и това беше цялото присъствие на държавата, по един човек на смяна. Това, което направих още тогава, е тези служители бяха увеличени, бяха сложени служители на НАП, служители на Гранична полиция, които дават 24-часови дежурства. Общо екипът се вдигнат до 21 – 25 човека, който всъщност постоянно да дежури, да се дават дежурства и когато пристигат доставки, да се вика ДАНС и Икономическа полиция. Така че да няма съмнения за нерегламентиран внос, да няма съмнения за някакви проблеми. Всичко се отчиташе електронно в Агенция Митници, всичките уреди бяха инсталирани, всички камери се наблюдаваха в реално време. Входовете, където нямаше камери, бяха запечатани, така че да няма движение през тях. Какво се случва тази година март месец? Първо се изтегля Гранична полиция. Нямало нужда да стоят там, били натоварени с други задачи. После се изтегля НАП. Защото те пишели доклади и наблюдавали дистанционно. И оставаме обратно на седем човек.

Водещ: Кой е виновен за това?

Асен Василев: Някой е взел тези решения.

Водещ: Кой, кого обвинявате - служебното правителство?

Асен Василев: Ами, предполагам, е служебното правителство, по негово време се е случило. Някой в Гранична полиция е решил, че това не е важно – там да има гранични полицаи постоянно присъствие и някой в НАП по това време, предишно ръководство е решил, че те са по-заети да ходят да проверят сергиите в Слънчев бряг, отколкото, нали, да проверяват най-голямото пристанище в България, като оборот, нали. И сега като се върнахме, всичко това го възстановихме. Защото държавата трябва да присъства там, за да сме сигурни, че няма никакви проблеми. И тя трябва да присъства институционално.

Водещ: С една дума - кой взима днес големите решения за България? Вие, Продължаваме промяната, ГЕРБ, ДПС, или някой отвън?

Асен Василев: Аз мисля, че големите решения за България за първи път се вземат в парламента. И това колкото и да е странно, тук мисля, че и господин Гечев ще ме подкрепи…

Румен Гечев: Не, няма да ви подкрепя. Но малко по-късно. Точно обратното е.

Асен Василев: Колкото и да е странно, тези решения се вземат в парламента. Колкото и да е странно, за първи път в България хората, които вземат решенията, седят в парламента.

Водещ: Добре. Благодаря ви засега.

Видео

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация