Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

СИМЕОН ДЯНКОВ ЗА РЕФОРМАТА В ПУБЛИЧНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ И НАЧИНА НА ЗАПЛАЩАНЕ В НЕЯ

22.04.2010 г.

22 април 2010 | БНТ | „Денят започва"

Водещ: Много важен гост през тези дни - вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков, изключително важен, защото ситуацията в страната е такава, че отговорите от ваша страна, идеите, които лансирате и решенията, които взимате са много важни за абсолютно всеки българин. Добро утро.

Симеон Дянков: Добро утро.

Водещ: Нека да започнем с последната тема. Последната идея, която излезе вчера от заседанието на кабинета,с вързана с реформа или с промяна, с начин на заплащане в публичната сфера. Защо е необходима тя, какво ще промени и въз основа на какви критерии ще става, 75%, 25%? Повече детайли, ако можете да дадете.

Симеон Дянков: Каква е целта на тази реформа - искаме по гъвкава, по ефективна администрация, която да обслужва по-добре и гражданите и бизнеса, така че това е основната цел. Как да стигнем до тази цел - оптимизация на администрацията на всички нива, обаче не само просто съкращаване, което досега се е разбирало оптимизация, а също и увеличаване на заплащането в администрацията. От тази гледна точка и някои нови модели на заплащане, така че хората, които добре работят в администрацията да получават и по-добро заплащане, което в момента не е точно така.

Водещ: Не само съкращаване, оптимизация, казвате. Ако администрацията е по-малобройна, тя ще стане ли по-качествена, по-ефективна или просто ще бъде по-малобройна?

Симеон Дянков: Ние сме показали вчера на Министерски съвет и на колегите ви журналисти едни много интересни графики, които сравняват броя, щатните бройки от 2005 година досега и се оказва, че в предишното правителство с много са се увеличили бройките в държавната администрация, а работата реално е една и съща с изключение на еврофондовете, така че ние като база искаме да стигнем до нивата от 2005 година, преди тройната коалиция като бройки, но да увеличим заплатите, така че всъщност има 2 x 75% - 25%, които са важни от вчерашния доклад. Едното, както казахме, че искаме от тези оптимизации, които ние успеем да направим 75% да останат в министерствата, като фонд работна заплата и министерствата да могат да си увеличават заплатите и бонусите, не само основната заплата, а и бонусите, съобразно с това как техните чиновници, техните експерти, работят. Това е едната част от 75% - 25%.

Другата част е, в момента има огромни разлики в различните министерства и агенции по начина, разликата между основна заплата и допълнително заплащане. В някои министерства примерно основната заплата е 95%. Министерство на отбраната е един пример. В някои министерства под 40% е основната заплата като е от цялостното заплащане. Министерство на финансите е такъв пример. Ние искаме да направим малко изравнение в министерствата и затова казваме, че основната заплата трябва да представлява 75% и бонусите да са 25%.

Водещ: Тоест вие гарантирате, че след оптимизацията хората, които останат в администрацията ще бъдат по-добре платени, тези, които работят добре и качеството ...

Симеон Дянков: Точно така.

Водещ: ... на обслужване ще бъде по-добро, от колкото е сега.

Симеон Дянков: Всъщност основната идея е качеството, но за да стигнем до качеството хората трябва да са доволни, трябва да имат по-добра работа от гледна точка на какво точно правят, така че с тези промени, които вече споменахме ще променим и единния класификатор на длъжностите, в които много по-точно да се опише, ако си примерно финансов контрольор какво точно ще правиш и какво ти е в работата. В момента класификатора това е общо взето какви служби има в държавната администрация и какви условия трябва да покрие един човек, за да може да работи на тази служба. В момента този класификатор е толкова отдалечен в миналото, че една голяма част от работите, които в момента вършат хората по еврофондове, по информационно обслужване и така нататък, въобще ги няма в класификатора. Това искаме също да променим.

Водещ: Онези 75% твърда заплата, които след влизането на новия модел ще заработят, онези 75% равни ли са тези 100% в момента?

Симеон Дянков: На базата, на която сме сега на никой няма да му се намалява заплатата или въобще заплащането като цяло на фона на това, което сега получават и понеже има оптимизация така или иначе, примерно в моето министерство досега са 12%, а до края на месец юни още около 7%, така че с 19% ще има оптимизация на щатните бройки, което означава един вид, че фонд работна заплата за хората, които остават да работят ще бъде това, което те вече имат плюс 3/4 от 19% или с още 12%-13% средно ще се увеличат заплатите или заплащането в Министерството на финансите примерно.

Водещ: За да сме ясни за зрителите, да не се объркат в тези цифри...

Симеон Дянков: Добре.

Водещ: ... ако можем да дадем пример. Приемаме, че някой получава 1000 лв., не съм сигурен, че навсякъде се получават такива в държавната администрация,в публичния сектор, но ако в момента получава 1000 лв., след приемането на този нов модел какво ще стане, 750 лв. той ще ги получава като твърда заплата, а другите 250 лв. евентуално като бонус, ако се прецени, че се справя добре с работата или тези 1000 лв. ще си бъдат ...

Симеон Дянков: Да, хубаво е с пример.

Водещ: Да обясним на зрителя.

Симеон Дянков: Средно в момента един директор на дирекция като основна заплата във всички министерства получава около 1800 лв. всъщност, но да вземем началник отдел около 1000 лв.

Водещ: 1000 лв. се смята по-лесно, да.

Симеон Дянков: Да кажем грубо около 1000 лв. Какво ще стане, ако той примерно е в Министерството на финансите, където, както казах ние сме направили голяма част от оптимизацията. Този човек, ако остане, от 1000 лв., цялото му заплащане стига около 1200 лв., защото казах, че една голяма част - 75% от оптимизацията влиза във фонд работна заплата, така че първият ефект ще бъде - цялостното му заплащане скача от 1000 до 1200 лв. Тези 1200 лв. обаче ще са разпределени - 75% твърда заплата, значи ги получава независимо от това как работи и 25% бонуси, които ще зависят от това как работи като цяло на всяко тримесечие и сега всъщност се оценяват всички служители индивидуално как работят плюс за определени особено добри постижения, примерно особено добър проект, получават допълнителен бонус, така че един вид ще получават от 1000 до 1200 лв.. От тези 1200 лв. грубо казано около 850 лв. ще бъдат твърда заплата, а останалите 350 лв. ще бъдат бонуси.

Водещ: Ако теглим чертата...

Симеон Дянков: Стана ли ясно или не?

Водещ: Да, смятах и на ум, докато вие говорихте и горе долу излиза така че ако той в момента получава 1000 лв. твърда заплата, след влизането на модела, новия на заплащане той ще получава 850 лв. - 900 лв. твърда заплата...

Симеон Дянков: Всъщност не, 1000 лв. в момента са заплащане изцяло, така че този човек, който казваме, че в момента получава 1000 лв., като цяло, всъщност заплата му в момента ще е под 600 лв. така че това, което аз искам да направя е като средно ниво в цялата държавна администрация основната заплата всъщност да се вдигне като процент, защото в момента има твърде много материални стимулирания. 49 различни закона и постановления има по целите институции, които дават от глоби, примерно от такси може да се събира и след това да се вкарва като допълнително материално стимулиране. Ние искаме да променим тази схема, така че ако някой глобява повече гражданите да не получава повече материално стимулиране, от това да няма някаква пряка връзка. Така че напротив, моделът, новият модел ще направи така, че основната заплата да се вдигне като процент от цялото заплащане и освен това бонусите да станат в рамките на 25%. В момента в някои институции те са над 50%.

Водещ: Това няма да доведе до намаляване на заплащането на служителите ...

Симеон Дянков: Точно така, за служителите, които остават ...

Водещ: ...ако трябва да теглим чертата.

Симеон Дянков: ... точно така, в нито един от случаите няма да намали, а напротив ще увеличи с процента на оптимизация.

Водещ: Защо този модел няма да се прилага поне на първо време към служителите от МВР, от Министерството на отбраната? Това всъщност са малко по-особена категория служители им.

Симеон Дянков: Тези две министерства, представителите им, всъщност тази идея се разработи в Съвета за административна реформа, на който аз съм председател, всички зам. - министри и началници на кабинета са там и двете министерства просто помолиха за по-дълъг период. Идеята е тази схема да влезе от 1 януари 2011 година за всички останали институции в държавната администрация. Тези две министерства може би с година закъснение просто, защото там системата в момента е такава, че основните заплати са близо 100%, в смисъл при тях няма допълнително материално стимулиране и бонуси и те тепърва трябва да разработват бонусна система. Особено в армията е малко трудно да се разбере каква е бонусната система, защото главната задача на армията е да има мир. И като има мир, тогава бонусът какъв е още мир, но ще се мисли по темата за определени работи или нещо от този рода да има и там допълнително доплащане. Така че и за тях това ще стане, но просто с година закъснение, за да може те да разработят схемите.

Водещ: Вашето мнение какво е, високи ли са заплатите в бюджетния, в публичния сектор, според вас в тази ситуация при тези условия?

Симеон Дянков: Средната заплата е по-ниска, от колкото би трябвало да бъде и това е така просто, защото като бройка е твърде раздут публичният сектор и особено държавната администрация и като ние показваме в нашите графики, раздут по време на тройната коалиция. В смисъл в моето министерство, ако се вземат година по година цифрите примерно, в началото на 2005 година са били около 600 души в МФ. Веднага след предишните избори 2005 година са станали около 700, станали са 710 и сега ние целим 570 души или на нивото на 2004 година. Това е почти във всяко министерство. Така че има прекалено много хора, които вършат същата работа, където се е свършила и преди. И както частният сектор по време на криза се сви в миналата и в тази година, логично и публичният сектор да се свие, но пък заплатите да станат по-високо средно, така че да привличаме и по-добри кадри.

Водещ: Тази логика важи ли за МВР? Логично е и там да върви процес на оптимизация, на...

Симеон Дянков: Да, логично е. Вчера министър Цветанов описа всъщност пред колегите ни в Министерски съвет как оптимизацията ще се проведе и в това министерство. Логично е за всички министерства, всички агенции, всички институции. Логично е всъщност и за местната власт, не само за централната власт.

Водещ: Не, аз дадох пример с МВР, защото тази оптимизация и тази редукция, за която говорите и вие от юли 2009 година, от както ГЕРБ е... след парламентарните избори тя върви във всички ведомства, но в МВР като че ли не се вижда?

Симеон Дянков: Така е, наистина там досега не е имало голяма оптимизация за разлика от всички други места.

Водещ: 61 000, точните цифри, 61 000 и нещо.

Симеон Дянков: 61 270, да, има в системата на МВР.

Водещ: Служители на МВР.

Симеон Дянков: Извън системата на МВР, в държавната администрация, вчера показахме данните, средно с 10,6% е оптимизацията за последните 8 месеца. Сравнението е интересно с предишния цял мандат за 4 години. Оптимизацията е била 2,3% през целия мандат на тройната коалиция и това при това, че съществуваше цяло Министерство за държавната администрация и реформата.

Водещ: Добре, не е ли много 61 служители, полицаи за населението на България?

Симеон Дянков: Според мен е много. Всъщност по бройка сме първи в Европа, в ЕС. Разбира се, структурите на МВР са по-централизирани, от колкото в някои други държави. Например в Германия има освен полиция има и местна полиция, която ние в момента създаваме, макар че бройката е малко по-висока на глава на населението в Европа поне засега е малко донякъде по-различна от бройката в други страни - Швеция, Германия, Испания, където има и местна полиция, която се управлява от местните власти, но все пак и там би трябвало да тече процес на оптимизация, както и в цялата друга власт.

Водещ: И там ли е добре 10% образно казано?

Симеон Дянков: Вчера министър Цветанов общо взето показа на колегите как смятат те да вървят в тази оптимизация. Там има много работа. Знаете, че България трябва да стане и става в последните 8-9 месеца правова държава и от тази гледна точка работата на колегите там е може би повече от някои други министерства, но по същия начин, както в частния сектор при криза се намалява, се прави оптимизация, така и във всички структури на публичния сектор това трябва да става.

Водещ: Въобще не гали слуха това на служителите на МВР, които ви слушат в момента.

Симеон Дянков: Трябва да сме честни. Не може да се каже, че в други министерства трябва да има съкращения, а някои ще са извън рамките на тези оптимизации. Разбира се, винаги фокусът не е на тези, които работят в различните градове, села и така нататък, въпросът е в бюрокрацията дали има сектори или части, дирекции, които не са толкова необходими, функциите им вече са със залязващи интереси.

Водещ: Има, пуснахме вчера, обявихме така, зрители, които желаят да задават въпроси по нашия електронен e-mail. Много въпроси има свързани с кризата, с мерките, които бяха обявени, с излизане от кризата. Има някои конкретни, просто защото според мен трябва да бъдат зададени. Явор, човек, който се представя като Явор пише „питайте, моля, господин Дянков коректно ли е да се изнудват фирмите за 10 или 20 процента отстъпка по сумите от сключени договори,з а да се включат в график на плащане". Това допустимо ли е, може ли да се прави в държавата?

Симеон Дянков: Това е допустимо. Правят го в много държави и България го прави, просто няма достатъчно финансов ресурс да се плаща на всички, така че алтернативата е на това е просто да изчакваме с плащанията докато излезем от кризата. Идеята всъщност дойде от Асоциацията на малкия бизнес в България, която каза по-добре сега, но на цени, които са по-ниски от това, което ние взимаме като лихви, а лихвата знаете сега е 12%, 13%, 14% за бизнеса. Структурата, която ние сме организирали чрез Българската банка за развитие, ако отидеш днес, взимаш 93% от това, което ти се дължи, което е много по-добре то това, ако си с лихва и изчакваш, както беше преди.

Водещ: Тези договори, изплащането им бяха прехвърлени за 2010 година в името на така един допустим бюджетен дефицит за 2009 година.

Симеон Дянков: Не, това е някаква химера, която се говори като тема, но не е така, защото бюджетният дефицит се определя от Европейската комисия на базата кога е подписан договорът, а не когато се изплаща, така че за нас нямаше никакво значение дали те се изплащат 2009 година или 2010 година от гледна точка на чисто аритметиката на бюджетния дефицит. Имаше значение да се проверят всички договори,з а да се види дали те се разплащат на реални суми, дали са свършили реално работата и се оказа, че 1/3 от договорите, които бяха фактурирани или са на по-високи цени, в смисъл фактурите са на по-висока цена от договора или реално не беше свършена голяма част от работата и ние всъщност развалихме доста договори или ги преорганизирахме, така че да се плаща реално, точната сума за реална работа. Затова имаше това закъснение, не че ние искахме да преместваме от една година в друга.

Водещ: Не е било цел. Чакалнята в еврозоната, ERM 2, числа, която да се представят пред нашите партньори?

Симеон Дянков: Не, няма нищо такова. Ние на нашите партньори показахме двете числа по българската методология, която е на касова основа 0,8% и по тяхната методология, която е начислена основа 1,9% дефицитът, това беше в предишния доклад, който обаче вкарва всички договори, които са подписани миналата година, така че това въобще не беше част от сметката. Сметката беше такава, че да сме убедени, че като плащаме,плащаме за нещо, което реално е направено.

Водещ: Г-н Дянков, защо е толкова ниска приходната, изпълнението на приходната част в бюджета, сбъркана ли е, заложена на много висока цена ли е?

Симеон Дянков: Не, не е сбъркана. Просто ние, както винаги сме казвали, че последното тримесечието на 2009 година и първото тримесечие на 2010 година са дъното на кризата. Вече от това тримесечие вече ние излизаме от кризата. Имаме вече тези сигнали. От тази гледна точка приходите винаги с малко закъснение идват от спада на икономиката и точно това тримесечие се оказва, не можем всичко точно да прогнозираме, се оказва най-тежко от гледна точка на приходната част, но реално голяма част от дефицита...

Водещ: При заложени за януари, февруари и март приходи с 1 млрд. 175 млн. лв. по-малко от планираните.

Симеон Дянков: Това е малко едностранна статистика, защото през януари, февруари и март ние масово разплащахме. Разплащахме 170 млн. лв. от Агенция „Митници" на тютюнопроизводителите. Това са заради предишното правителство промяната на акцизите. 170 млн. те дължаха на тютюнопроизводителите и вносителите на цигари и не ги платиха и сега от приходите си Агенция „Митници" за януари и февруари плати 170 млн. на тютюнопроизводителите, 50 млн. на селските стопани. Това е за горивата и т.н.

Водещ: Не, аз ви питам защо в приходната част ...

Симеон Дянков: Аз ви обяснявам, защото на нетна основа ние трябваше да направим доста разплащания и това, което вие казвате, че с близо с милиард е по-ниско от това, което очаквахме, да, така е, но в този милиард се включват и много разплащания, които трябваше да направим, които реално ги дължеше предишното правителство и не го беше правило. Така че, ако се видят просто какви пари са влезли в митницата, разбирате ли, преди те да разплащат предишни борчове, тогава те са на същото ниво, на което бяха и предишната година, но след това те трябваше да разплащат доста пари, които не са били разплатени и затова на нетна основа се оказва, че имаме по-малко приходи. Важното е обаче какво ще стане този месец, защото месецът е април. Аз месец април съм убеден, че или ще стигнем на балансиран месечен бюджет или на малък плюс. Това за мен е най-важното, защото ние още октомври бяхме казали - януари, февруари, март ние ще разплащаме масово всичките борчове на предишното правителство, така че ние от април да излезем на чиста поляна.

Водещ: Това очаквате за април - балансиран бюджет или дори малък плюс казвате.

Симеон Дянков: Това е моето очакваме, разбира се, по оперативни данни. Аз гледам всеки ден тези данни, така че това ми е очакването и от тук нататък...

Водещ: Това като прогноза за следващото тримесечие или до края на годината как го проектирате?

Симеон Дянков: Точно с това ще се борим, но важното е да покажем, че всъщност основата започва от април, това сме го казали още октомври - ноември и като покажем на гражданите, че това е така, според мен ще има много по-голямо спокойствие и всички тези наши опоненти, които използват тези данни да казват „много лоши неща стават, притеснявайте се", няма нужда от притеснение. Владеем положението в бюджетната сфера. Трудно е, защото е криза, но излизаме вече от кризата като икономика и април ще бъде определящият месец, за да видим, ако стигнем до балансиран бюджет или дори малък плюс хората би трябвало да знаят и да са спокойни, че знаем как да управляваме бюджета.

Водещ: Само да ви питам за тази връзка, този кабел, който трябваше да свърже НАП и митниците, не бяха ли 800 млн. лв., ако не ме лъже паметта очакван ефект, 2 млрд. лв. като ефект от спиране на контрабандата, не бяха ли завишени очакванията?

Симеон Дянков: Не, не са завишени и те се изпълняват. Има там два момента - това идва с времето. Първо, ние като кажем, че това ще е резултатът, ние го казваме на годишна основа и не може още месец март да се казва къде са парите. Парите идват и това е на нетна основа също, което означава, че ако не беше този кабел, те, ако не си говореха, както си говорят сега приходите щяха да бъдат още по-малко, защото е криза. От тази гледна точка посещението ми в Мадрид преди 2-3 дни беше много показателно, защото се оказва, че данните за България са точно средните данни от гледна точка на приходите, спадът на приходите са точно средните данни за цяла Европа. В смисъл, ако наредим всички 27 страни в ЕС и кажем как са приходите в България, ние сме точно на средно място, в смисъл, има 13 страни, които са под нас, приходите им падат и 12 страни от 13, които са над нас, така че България в момента е в златната среда. На мен не ми харесва да сме в златната среда, искам да съм отличника в ЕС, но затова ни трябва още време.

Водещ: Добре, благодаря ви за този разговор, г-н Дянков. Ако трябва да сумирам и резюмирам - април месец е определящ месец, много важен. Очаква се по оперативни данни балансиран бюджет, дори малък плюс, новата система за плащане в администрацията не означава намаляване на заплатите на възнагражденията ...

Симеон Дянков: Напротив, ще има средно увеличаване на старите.

Водещ: ... ще стане по-качествена и по-добре платена, хората, които останат в администрацията ще бъдат по-добре платени и фактически това като прогноза за...

Симеон Дянков: Следващите седмици и месеци, да.

Водещ: Добре, благодаря ви много.

Симеон Дянков: Благодаря и аз.

  

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация