Интервю на министъра на финансите Асен Василев за dnevnik.bg
16.07.2021 г.
Водещ: Здравейте.
Асен Василев: Здравейте.
Водещ: Аз съм Татяна Димитрова, намираме се в Министерството на финансите, където разговаряме по актуални въпроси с министър Асен Василев. Разговорът ни започва непосредствено след пресконференция на „Има такъв народ“ /ИТН/, в която разбрахме някои неща от кухнята на подготовката на проектокабинета на спечелилата изборите партия, от която се разбра каква оферта е имало към Вас, на която Вие отказахте заедно с двама Ваши колеги. Разбрахме, че Ви е предложен пост на вицепремиер, но също така, че сте отказали. Беше направено сравнение, че като децата сте постъпили така, че сте отказали заедно с другите двама Ваши колеги. Какво се случи всъщност?
Асен Василев: Първо, нека да кажа, че за мен постовете никога не са били важни или самоцел, важни са били политиките, които се провеждат и причината да се получи разминаването мисля, че и ИТН, и господин Николай Василев ясно обясниха, че ние имаме принципни различия по политиките, които, според мен, е добре да се провеждат от един редовен кабинет в рамките на следващите 12 до 24 месеца, от там нататък вече всичко друго е абсолютно второстепенно и то няма как да се случи.
Водещ: Това напълно ли затваря вратата за Вас, от Ваша гледна точка, към евентуално бъдещо правителство на ИТН?
Асен Василев: Аз мисля, че ясно изразих какво смятам, че са правилните политики, които трябва да се провеждат. Те са свързани с един балансиран подход към бюджета, свързани са с една широка дискусия по еврозоната, която да ни подготви за евентуалното влизане в нея през 2024 година, и също така са свързани с един продължаващ и изключително голям акцент върху спирането на мръсните пари в икономиката и затягането на абсолютно всички кранчета, през които се краде.
Водещ: Какво ще рече спиране на мръсните пари, според Вас?
Асен Василев: Основното нещо, което започна да се случва, е всички поръчки... например, излезе нова методология за ин хаус поръчките, имаме промени в Закона за обществените поръчки, които сме предложили, имаме подобрение на контрола на държавните дружества, какво се възлага, защо се харчи, какво се харчи. Тук говорим не само за законосъобразност, а и за целесъобразност на тези харчове, както видяхте през обществените съвети на МФ, които направихме. Другото нещо, което е изключително важно, да се продължи да се прави това, което НАП прави с прегледа на всички големи възложители на обществени поръчки, всички големи получатели на обществени поръчки, преглед на фирмите с големи касови наличности.
Водещ: Тук имали ли сте противоречия в хода на разговорите по темата с мръсните пари?
Асен Василев: По-скоро дали това трябва да е най-големият фокус на работата или трябва да е нещо, което трябва да се случва между другото.
Водещ: Другата тема, която бе спомената, е за еврозоната и Вие току-що я споменахте. Вие имате ли там някакви задръжки за това дали България сега трябва да влезе в еврозоната, или да изчака, да речем, десетина години?
Асен Василев: Аз мисля, че ние трябва да си продължим техническата подготовка, така че към 1 януари 2024 година да имаме готовност да влезем в еврозоната. Но, както заявих и като служебен министър, не е работа на служебното правителство да прави политика. Но смятам, че един редовен кабинет, който ще управлява в периода между сега и 2024 година трябва да проведе широк обществен дебат, за да разберат хората това какво означава, за да препотвърдим избора си, че искаме да влезем в еврозоната, за да сме абсолютно наясно това как се случва и да няма страхове, да няма притеснения и обществото да вземе информирано решение. Защото това не може да го направи само кабинетът, това е свързано с промяна на около 25-30 закона, това е свързано с промяна на това как работи бизнесът, как работят част от институциите и по това нещо трябва да има комуникационен план, трябва да има план за действие и всички трябва да са съгласни, че този процес трябва да се случи по този начин, в тези срокове.
Водещ: А не, че имате опасения, че е рано за България на този етап от развитието й да влезе в еврозоната, ако бъде поканена, разбира се?
Асен Василев: Опасения нямам, но смятам, че обществото трябва наистина да направи информиран дебат и да се вземе информирано решение.
Водещ: Казахте, че служебното правителство не трябва да взима този род важни решения, но също така от днешната пресконференция чухме упрек, че служебното правителство е дало съгласие България да облага с 15 процента данък мултинационалните компании. Победителите на изборите смятат, че служебно правителство не трябва да взима такива решения, свързани с данъчната политика. Това е ли такова решение, защо го взехте?
Асен Василев: Не само, че не трябва, то не може. Няма как служебно правителство да промени данъчната политика на страната, това става чрез законодателни промени. Това, което България направи, е един процес, който тече от три-четири години, който сега се активизира, който се казва, че компании с обороти над 750 милиона евро, които нямат присъствие в страната съществено, трябва да бъдат облагани с минимална данъчна ставка, за да се избегнат така наречените данъчни райски места, където не плащат данъци. Ние сме изразили предварителна позиция, че за нас такъв тип регулация би била приемлива.
Водещ: А защо не оставихте въпроса на редовното правителство, което ще дойде след Вас неизвестно кога?
Асен Василев: Защото имаше събиране, на което 139 държави трябваше да кажат дали тази позиция за тях е приемлива или не е приемлива. 130 казаха че е приемлива, 9 казаха, че не е приемлива, но това не е нито обвързващо по никакъв начин за държавата, нито има законодателен акт, тепърва ще се правят европейски директиви по въпроса и Европа трябва да излезе с обща позиция. Така че, по никакъв начин… И трябва това цялото нещо да мине през решение на Народното събрание, така че това по никакъв начин не е обвързващо за страната, то е една предварителна позиция.
Водещ: Като говорим за данъци, Вашето мнение на експерт и на финансов министър в това правителство, в каква посока и дали в обозримо бъдеще трябва да се променят данъците?
Асен Василев: Не трябва, данъците ни са добре структурирани, трябва да останат както са в момента.
Водещ: Вие смятате, че не трябва да се увеличават социалната и здравната вноска, а това са две системи страдащи от хронични дефицити. Как тогава, според Вас, да се запълнят тези дефицити?
Асен Василев: Що се отнася до здравната система - там трябва да се погледне разходната част. Както вчера и днес видяхме очевидно имаме проблеми в разходната част на здравната система. Преди да се оздрави разходната част и да се балансира какво точно се случва в здравната система, според мен, не трябва да се пипат данъците по никакъв начин. Най-лесното нещо е да натоварим хората с повече данъци, да вкараме повече пари, за да не реформираме и да не оправим системата. Така че, аз смятам, че когато се оправи разходната част на здравната система, трябва да се погледне наново има ли нужда от допълнителни средства. Според мен, ще се окаже, че няма и че даже средствата, които влизат в здравната система, са повече, отколкото са необходими, ако се оправим наистина на разходната част и чак тогава евентуално може да започне да се мисли за това по какъв начин, ако има недофинансирани дейности, те могат да бъдат финансирани.
Водещ: Тази концепция приложима ли е за пенсионната система, където пенсиите, знаем, че се плащат от данъците, вместо от натрупаните средства, които са внасяли днешните пенсионери вчера, когато са работили?
Асен Василев: Пенсиите, имайки предвид как е конструирана нашата пенсионна система в момента, се плащат от събирането на вноски от текущите работещи. Това, което имаме в България в момента, е една изключителна тежка демографска структура. Ние имаме почти милион българи, които работят в чужбина и съответно не плащат вноски в България. Това всъщност определя до голяма степен дефицитът, който е формиран в пенсионната система. Този дефицит към момента се покрива от данъчните вноски, те са достатъчни, за да го покриват. Така че не виждам защо трябва да вдигаме пенсионните вноски, при условие, че имаме достатъчно постъпления в хазната, за да може да покриваме този дефицит.
Водещ: Като казахте, постъпления в хазната, вече няколко пъти споменахте, че очаквате заради големите приходи годината да завърши за бюджета с излишък от милиард и половина лева?
Асен Василев: С не излишък, а допълнителен приход от милиард и половина.
Водещ: От записания в Закона за бюджета?
Асен Василев: Точно така.
Водещ: Също така казахте, че това се дължи на добрата работа на НАП…
Асен Василев: И на „Митниците“.
Водещ: …което трябваше да разбираме, че се дължи на затягането на редиците, което направихте там. Но не е ли така, защото по традиция кабинетът „Борисов“ планира занижени приходи, за да може да получи повече в края на годината, които да раздава, знаем, на заседанията през декември?
Асен Василев: Обикновено това, което се раздава на заседанията през декември, не са повече приходи, а неизпълнени разходи. Обикновено капиталовата програма не е изпълнена, там се формира един разход, който не се е реализирал и се раздава през разходната част, а не толкова през приходната част. Като говорим за допълнителната събираемост, истината е, че товаq което заварих, влизайки като министър на 14 май, беше една прогноза, че ще изпълним приходите, точно както са заложени в бюджета. Към 1 юли тази прогноза е за милиард и половина допълнителни приходи. Това се дължи на работата на колегите от НАП, на работата на колегите от „Митниците“ и на подобрената икономическа обстановка в страната. Както знаете, ревизира се ръстът, който очакваме на икономиката тази година, икономическа обстановка в страната. Както знаете, ревизира се ръстът, който очакваме на икономиката тази година - ще бъде значително по-висок от този, който беше предварително заложен. Така че три са основните фактори, които водят до тези допълнителни приходи.
Водещ: Подготвяте, предполагам, работите по проектобюджета за следващата година…
Асен Василев: Сега работим по актуализацията, в момента, в който актуализацията е готова, започва активната работа по проектобюджета за догодина.
Водещ: Ще подготвите актуализация на бюджета и ще оставите на следващото правителство?
Асен Василев: И ще я внесем в парламента, когато бъде свикан парламентът.
Водещ: Тоест, очаквате да има приета актуализация още преди да се смени властта, така да се каже?
Асен Василев: Това е вече преценка на парламента, ние може да внесем в парламента, от там нататък парламентът преценява в какъв ред какви действия да извърши.
Водещ: Тази актуализация с тези повече приходи ли ще бъде, за които говорите?
Асен Василев: Точно така, и съответно с вдигната разходна част, така че да се запази дефицитът както е в момента. Основните разходни пера, което ще бъдат вътре са пълно обезпечение за медицинските мерки, свързани с евентуална тежка вълна на Ковид...
Водещ: До края на годината.
Асен Василев: …до края на годината. Подкрепа за бизнеса при евентуална тежка вълна до края на годината. Дали 60/40 или други мерки, това в момента се обсъжда с работодателите, синдикатите в една работна група. И актуализация на пенсиите, преизчисление и актуализация на пенсиите.
Водещ: Кога да се направи това преизчисление - до края на годината?
Асен Василев: Да, идеята е да влезе в сила от 1 октомври.
Водещ: И то как ще промени пенсиите?
Асен Василев: В момента НОИ заедно с МТСП работят по рамката, предполагам, че като са готови ще дискутират със социалните партньори и ще изнесат публично. Министерството на финансите гледа само разходната част, свързана с една такава мярка.
Водещ: Тази актуализация включва ли 50 лева допълнителни пари всеки месец за всички пенсионери?
Асен Василев: Пак ви казвам, МТСП и НОИ работят по тази рамка, така че тя да бъде абсолютно съобразена с цялата законодателна база, с всичките чувствителности, които са свързани с пенсионната система….
Водещ: Не сте решили дали като се актуализират пенсиите да отпадне тази помощ, или да остане помощта?
Асен Василев: Идеята е 50-те лева със сигурност да отпаднат, след като влезе актуализацията в сила, така че никой пенсионер да не е ощетен.
Водещ: Проектобюджетът за следващата година с дефицит ли трябва да бъде, балансиран ли трябва да бъде, каква е Вашата концепция?
Асен Василев: Според мен, следващата година трябва да вървим към намаляване на дефицита спрямо тази година, но не мисля, че ще бъде възможно да се направи абсолютно балансиран бюджет, освен, ако не приемем много розов сценарий, че Ковид кризата напълно няма да я има и световната икономика ще е възстановена. Този сценарий в момента не се залага нито в Щатите, нито в ЕС. Европейският съюз даже удължава дерогацията, която е свързана с възможността да се генерира дефицит без той да се брои като структурен спрямо критериите, които са от Маастрихт. Така че Европа и това, което е говорихме в Брюксел на срещата на финансовите министри, планира догодина също да е година на възстановяване след кризата. Евентуално, започвайки от 2024 година, можем да говорим за неща като балансиран бюджет и затягане на фискалните редици.
Водещ: Работи ли външен екип в Министерство на финансите в помощ на Вашите колеги, които правят бюджета, както бяхте обявили, за да търси резерви?
Асен Василев: Работи външен екип от пет сътрудници в МФ, те се занимават основно със събиране и анализиране на информация, която досега не е била събирана и анализирана като това, което се показва на Обществените съвети, цялата тази информация от държавните дружества да дойде, пълната аналитика как си харчим парите, това е основната им дейност.
Водещ: Не е ли укоримо това външни хора да имат достъп до все пак…
Асен Василев: Това е публична информация.
Водещ: По какъв начин избрахте тези хора и как им плащате, от какъв източник?
Асен Василев: Граждански договори, не са на някакви баснословни суми, съвсем нормални, даже по-ниски отколкото секретарките вземат в момента в министерството и всичките са или бивши студенти, или професионалисти, на които аз мога да се доверя като аналитична мисъл.
Водещ: Споменахме няколко пъти Националната агенция за приходите и добрия, по Вашата оценка, резултат от нейната дейност, всъщност да се върнем на един неприятен за вас въпрос, но той е свързан с проверката, която в крайна сметка възложихте на прокуратурата, която да провери каква е била ситуацията с фирмата на назначения от Вас Румен Спецов за изпълнителен директор. Има ли резултат от тази проверка и защо всъщност я дадохте на прокуратурата?
Асен Василев: Все още резултат няма, мисля, че пет пъти съм отговарял на този въпрос, но нека и за „Дневник“ да отговоря. Проверката няма как да бъде направена от Инспектората на самия НАП, няма как да бъде направена от Инспектората на МФ, защото ще кажат, че замитаме ситуацията. Същото нещо се отнася и до Инспектората на МС.
Водещ: И сега я замитате, защото прокуратурата ще се забави и хората, Вашите критици, казват – Ето, те изчакват да им свърши мандата и тогава евентуално да излезе резултат от тази проверка, предвид скоростта, с която работи обичайно прокуратурата?
Асен Василев: Не мисля, че замитаме нищо, защото прокуратурата има достъп до тези неща. Второ, ако се окаже, че там има престъпление или каквото и да е нарушение, това ще бъде абсолютно неприятна ситуация както за господин Спецов, така и за всички нас, защото не сме за един ден, не сме за два месеца. Моята репутация съм я градил в продължение на над 40 години.
Водещ: Бившият министър на финансите, от когото поехте поста – Кирил Ананиев, доста скоро след като поехте поста от него каза, че има звено „Контрол“ в НАП, през което служител на висок пост със съответния достъп до информация веднага може да провери каква е била ситуацията с фирмата на господин Спецов и веднага да каже, вместо да се праща прокуратурата.
Асен Василев: Да, и Вие ще повярвате ли на този служител от „Контрола“?
Водещ: Доколкото той правеше бюджета на България много години и е дългогодишен…
Асен Василев: Не говоря за господин Ананиев, говоря за служителя „Контрол“.
Водещ: Защо, те нали са на Ваше подчинение?
Асен Василев: А Вие ще повярвате ли на господин Ананиев и да го попитате защо не е направил тази проверка преди това? Ако господин Спецов наистина има проблеми с неговата фирма и наистина има служител „Контрол“, който господин Ананиев може да ползва, да го беше ползвал, десет години …
Водещ: Да разбирам, че Вие не ползвате, защото няма да се доверите на получената информация или...?
Асен Василев: Аз не ползвам, защото каквото и да излезе от тази информация Вие няма да се доверите на мен, ще кажете, че аз замитам ситуацията.
Водещ: Защо предполагате така?
Асен Василев: Защото говоря с Ваши колеги, защото виждам какво пишат всичките медии и защото виждам какво е нивото на предубеденост.
Водещ: Аз не Ви слагам под общ знаменател с всички финансови министри досега.
Асен Василев: Да, добре, извинявам се за което, че Ви слагам под общ знаменател, но истината е, че…, о,кей, Вие и да повярвате, повечето медии няма да повярват.
Водещ: Тоест, има такъв механизъм, но Вие не го избирате?
Асен Василев: Аз няколко пъти съм казвал, че аз лично нямам абсолютно никакъв проблем с това, което се е случило, имам пълно доверие на господин Спецов и вярвам, че проверката ще покаже това от една независима институция.
Водещ: Взимате ли си урок от този случай, че е по-добре да взимате в екипа си хора с безспорна репутация, за да не изпадате в подобни ситуации, колкото да вярвате на даден човек?
Асен Василев: Не, урокът, който си вземам е, че трябва да вземам правилният човек, който може да свърши работата и да не позволявам хора, които искат да ми очернят името, да се опитат да го очернят.
Водещ: Много говорихте за проверките, които започват под ръководството на господин Спецов НАП и по-конкретно във фирмите с големи касови наличности. Малко преди изборите Вашият колега - министърът на вътрешните работи, на няколко пъти спомена, от думите му се разбра, че такива касови наличности са използвани за купуване на гласове. Вие имате ли такива данни? НАП беше ли включена в такива проверки преди изборите?
Асен Василев: Когато колегите от МВР или ДАНС влязат по подозрение за било купуване на гласове или друго престъпление има изработена схема, по която, ако се намерят средства, се вика НАП, за да се види тези средства дали има за тях всичките съответстващи документи. Ако няма, разбира се, НАП ги взема, докато документите бъдат предоставени.
Водещ: Тоест, установи ли се такава връзка?
Асен Василев: Връзка има, съвместни действия има.
Водещ: Ще научим ли имената на фирмите, чиито касови наличности са били използвани за целта?
Асен Василев: Това в момента е в МВР, НАП е само във функцията на подпомагащ орган да установи дали има финансова обосновка тези пари да бъдат там със съответната документация.
Водещ: Извън покупката на гласове, какво показаха тези проверки за големите касови наличности, те завършиха ли вече?
Асен Василев: За част от фирмите завършиха, част от фирмите все още не са предоставили било парите, било пълната информация. Но от това, което показа, всъщност е доста разнообразна практиката. Някои от фирмите бяха изрядни, видяхме парите, изброихме ги, там са, всичко е наред. Някои от фирмите казаха – Ние сме се объркали и подадоха коригиращи декларации, съответно платиха данъци и т.н. На някои от фирмите парите не са налични, там са установени нарушения и съответно се процедира по съответния ред.
Водещ: Споменахте една доста голяма сума, която започна да се събира седмично мисля, от невнесени дължими данъци. Продължавате ли с тази скорост?
Асен Василев: Да.
Водещ: Колко седмично се събират в момента?
Асен Василев: Между 5 и 10 милиона на седмица влизат от старите длъжници.
Водещ: Споменахте преди време, във връзка отново с работата на НАП, че очаквате пълна информация за „Лукойл-България“, която компания знаем, че винаги е на загуба, никога не е плащала данъци и ще бъде проверено така нареченото „трансферно ценообразуване“. Имате ли резултати вече?
Асен Василев: Проверката върви в моментна, в това число с колеги от Холандия и колеги от Франция.
Водещ: Кога очаквате да имате пълна информация?
Асен Василев: Надявам се до няколко седмици. Както знаете, това не е най-простата проверка на земята, тъй като обхваща по-дълъг период от време, обхваща специфични продукти, бенчмаркинг с чужди рафинерии, чужди продукти, информация конкретно свързана на база на това свързаните лица на други територии как са търгували и какви практики са ползвали. Но това, което успяхме да направим, най-накрая се разсекретиха двата акта за „Лукойл“, вече станаха публични, „Лукойл“ се съгласиха, така че това, което бях казал по-рано, че държавният интерес е защитен, мисля, че вече всички граждани могат да го видят, че е било така при тези две ревизии. 535 милиона са събраните данъци в следствие тези две ревизии, които са се случили.
Водещ: Те внесени ли са?
Асен Василев: Мисля, че е намалена загубата с тях. И другото, което е, „Лукойл“ минава в режим да работи, грубо казано, на ишлеме, което означава, че ще има гарантирана печалба всяка година.
Водещ: Това от кога е факт?
Асен Василев: Това е решение на компанията, която те ще въведат от 1 януари тази година, де факто…със задна дата.
Водещ: Тоест, от следващата година би трябвало тази компания да дължи данъци на бюджета?
Асен Василев: Да.
Водещ: Резултатите, очаквани от тази голяма проверка, ще бъдат ли пак обект на данъчна тайна или ако да речем наследникът на вашия пост бъде така добър, ще ги оповести на обществеността?
Асен Василев: Данъчно-осигурителната тайна е заложена в закона, освен ако самата компания или лице не се откаже от нея, няма как да бъдат оповестени. Те могат да бъдат оповестени при затворена парламентарна комисия, която може да борави с такъв тип информация, или ако се промени законът вече поне част от тази информация може да стане публична. Това е въпрос наистина на парламента в конкретния случай.
Водещ: Казахте за това, че готвите актуализация на бюджета, където са застъпени антикризисни мерки, доколкото изглежда неизбежна следваща вълна на коронакризата. Получихте упреци от бизнеса, че когато вие дойдохте на власт, заменихте безвъзмездната помощ за част от бизнеса, която е доста скромна не само по тяхна оценка, а сравнявайки се с тази, която получиха колегите им от други държави с кредити. Как отговаряте с днешна дата на тези упреци - доколкото фирма, която няма оборот или е силно свит, като вземе този кредит какво точно да го прави, макар че има гратисен период преди да започне да го връща?
Асен Василев: Първо, да започна от въпроса и информацията, която се съдържаше в него. Мярката 60/40 остана, но тя остана за бизнесите, които са засегнати от кризата, с много намалени обороти, които няма как да вземат кредит и да го връщат. За всички други бизнеси, които вече не са затворени и имат възможност да работят, ние осигурихме в пъти по-голямо финансиране през банковата система. Няма как държавният бюджет да понесе грантово финансиране от два милиарда и половина, докато през банковата система с гаранционните фондове успяхме да осигурим финансиране два милиарда и половина на преференциални условия без да се изискват гаранции, без да се изискват допълнителни утежняващи условия по кредита, като кредитите се отпускат бързо и това не натоварва бюджета с нито една стотинка. Ние използвахме изцяло извънбюджетни средства, мобилизирахме за този процес.
Водещ: Има ли интерес към кредитите, каква е Вашата информация?
Асен Василев: Има интерес и кредити в момента се раздават доста активно.
Водещ: Друг важен въпрос поне за няколко сектора, особено този на заведенията, който знаете, че беше един от най-силно засегнатите. Техният призив, намалената ставка на ДДС, която важи и за книгите и за още няколко продукта, да остане и след 2021 година. В проектобюджета, който подготвяте….
Асен Василев: Актуализацията е до края на годината, ставката не се пипа.
Водещ: Така, то това е записано в бюджета. Става въпрос за следващата година какво предвижда да запишете?
Асен Василев: Това е въпрос, който трябва да се реши от регулярното правителство. Ако няма регулярно правителство и ние трябва да изготвим проектобюджет за догодина, ще Ви поканя и ще Ви отговоря на въпроса.
Водещ: По друга голяма тема да разменим няколко думи. Тя е свързана с глобалния закон „Магнитски“. След всичко, което научихме, не трябва ли държавата да предприеме някакви действия, според Вас?
Асен Василев: …някакви други противозаконни действия, имаме КПКОНПИ, имаме главен прокурор, имаме съдебна система, които са компетентни по тези въпроси.
Водещ: Тоест, оставяте в техни ръце такова евентуално действие?
Асен Василев: Те разполагат с инструментариум да разследват, те разполагат с инструментариум да повдигат обвинения, те разполагат с инструментариум да запорират активи и те разполагат с инструментариум цялото това нещо да мине по надлежния ред в съдебната система.
Водещ: Разбрахме и от днешната пресконференция, че сте обсъждали когато е отправена към Вас покана финансовото разузнаване, което в момента е в ДАНС, да мине към МФ, което изглежда логичното му място от гледна точка на подобни ситуации. Плюс знаем, че в САЩ например така е решен въпросът. Интересно е в този случай Министерството на финансите на САЩ би разговаряло с една структура. В Министерството на финансите в случая как е поделен диалогът по тази тема и трябва ли тази структура да бъде в Министерството на финансите, според Вас?
Асен Василев: Тя е била в МФ дълги години, след което е преместена в ДАНС. Според мен е смислено, тъй като експертизата, която се изисква за един такъв тип дейност, е по-скоро финансова, отколкото разузнавателна, тя е аналитична експертиза. Може би е по-смислено да бъдат в МФ, това трябва да го прецени парламентът. Що се отнася до разговорите с външните партньори, с нас те си говорят по финансовата част, с ДАНС си говорят по частта, която е свързана с финансово разузнаване.
Водещ: Само не разбрах Вашата позиция, по-скоро финансовото разузнаване да е по-скоро в МФ?
Асен Василев: По-скоро – да.
Водещ: Да, и ако се върнем към началото на нашия разговор - знаем една от големите битки на Вашия колега Кирил Петков с ББР и промяната на начина на работа там и част от нейния ръководен състав, знам, че банката беше ресорно към министъра на финансите в предходни правителства и беше изразена теза от кандидата на ИТН за премиер, който няма да бъде в крайна сметка, че тя трябва да бъде приватизирана. Вие какво смятате?
Асен Василев: Мисля, че банката е на правилното място, тъй като нейната задача е да подпомага малкия и среден бизнес, а най-директната комуникация с този бизнес води Министерство на икономиката. Що се отнася до това дали тя трябва да бъде приватизирана, или не - ако тя работи като банка за малкия и среден бизнес, не се изражда в това, в което се беше изродила последните години, според мен, тя има място. Има много важна функция и истината е, че, ако погледнем, няма развита държава в света, която да няма банка за развитие.
Водещ: На финала на нашия разговор да Ви попитам – при какви обстоятелства можем да Ви видим отново на министерски пост и наистина ли смятате, че можете да бъдете министър без да сте политическо лице, а само в експертно качество?
Асен Василев: Аз мисля, че, ако има съгласие по икономическата програма и действията, които трябва да се предприемат, ако има съгласие по действията, които трябва да се предприемат относно спирането течовете на пари и санирането на мръсните пари, които са влезли в икономиката, има съгласие по екипа, с който аз работя, не виждам защо да не мога да работя. Ако тези неща не са налице, разбира се, аз нямам място в едно правителство, просто да съм в едно правителство и да провеждам политика, с която аз не съм съгласен. И това всъщност е разликата между едно политическо и едно експертно правителство. А в експертното правителство всеки човек идва с опита си, с визията си за конкретните политики, които той иска да провежда и с екипа, с който той иска да работи. В едно политическо правителство всичко това е въпрос на баланс, на договорки, постоянно предоговаряне. Тази среда не е за мен.
Водещ: Благодаря Ви.
Асен Василев: Благодаря и аз.