Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Интервю на министър Асен Василев в предаването "Неделя 150" на БНР

Министър Асен Василев
Снимка: Министър Асен Василев

16.07.2023 г.

Водещ: Асен Василев, министър на финансите. Здравейте, г-н Василев, в „Неделя 150“.

Асен Василев: Здравейте.

Водещ: Първият въпрос обещах да Ви зададе президентът на КНСБ Пламен Димитров. С него разговаряхме току-що. Той попита възможно ли е да бъде намалена инвестиционната програма с малко, издръжката на институциите с още малко, така че онези 305 млн. лева, които синдикатът изчислява, че са нужни за удовлетворяване на исканията за повишение на заплатите, да бъдат намерени между първото и второто четене на бюджета.

Асен Василев: Това, което Министерството на финансите задава, е макрорамката. Стига да не се увеличават разходите – един разход да се заменя с друг разход, всичко е възможно. Въпрос на преценка е дали това е най-добрата политика, която да се проведе.

Водещ: Кой трябва да направи тази преценка?

Асен Василев: Народното събрание. Като ние ще му предоставим информацията, както и всички други министерства, чиито разходи ще бъдат намалени по този начин.

Водещ: Ако си представим, че депутатите предложат от тук да се отреже малко, от там още малко, за да се повишат заплатите на всички, които манифестираха пред Народното събрание през тази седмица, Вие какво ще ги посъветвате, преди да натиснат копчето за гласуване?

Асен Василев: Моят съвет е много внимателно да се огледа какви са заплатите, колко са се вдигали през последните няколко години. И дали това избирателно да се вдигат заплатите на някои сектори, а да не се вдигат в други, е добра политика като цяло. Защото това, което в момента имаме, е заложена обща политика. Тези, които са получили увеличение миналата година, тази година да не получат, а тези, които не са получили - да получат 10%, тоест с еднакъв аршин се подхожда към всички. Ако депутатите решат избирателно на някои сектори да вдигнат заплатите, защото, според тях, те са неадекватни или самите сектори са по-важни, това, разбира се, е тяхно право.

Водещ: Специално коментирайте заявката на ГЕРБ-СДС, които се ангажираха с полицейските искания и казаха, че ще предложат някаква формула, по която да бъдат удовлетворени. Впрочем и вчера протестира един от големите полицейски синдикати, замеряха Министерството на финансите с жълти стотинки. Мислите ли, че ще могат да се намерят 140 млн., колкото им трябват, за да бъдат увеличени техните заплати?

Асен Василев: Като начало може би е добре да кажем, че последните 15 години МВР има една година, в която не са протестирали за заплати. Миналата година те получиха увеличение от 20% на 1 юли. От 1 юли досега инфлацията е по-малко от 10%. Това да се прави ново увеличение в системата на МВР без тази система да бъде реформирана по какъвто и да е начин – да бъдат извадени пенсионерите, които са, доколкото самото МВР казва, над 5000 човека – на мен ми се струва не много разумно. Но, пак казвам, това е преценка на депутатите.

Водещ: Само че полицаите вчера – взимам тезите им от протеста – казаха, че тези 20% не са актуализация на доходите им, а компенсация за рисковете по време на Ковид, когато те са работили, за разлика от други сфери, които са се пазили, съществувайки онлайн

Асен Василев: Няма как ние да имаме компенсация за Ковид, която да остане завинаги във времето. Ковид вече няма. Ковид компенсации, допълнителните плащания към лекарите, знаете, че отпаднаха, защото вече не работят в условия на Ковид. Останаха за една много малка група в конкретните отделения, където тук-там все още има болни от Ковид. Така че да се твърди, че 20% увеличение за Ковид трябва да продължи безсрочно, и то да бъде надградено с още увеличения, е смехотворна теза.

Водещ: Много важен е въпросът, защото има депутати, които са склонни да направят тази математика с намаляване на издръжката и намаляване на капиталовите разходи, за да се увеличават заплати. Можем ли да кажем какъв е рискът от такива операции в рамките на бюджета, според Вас?

Асен Василев: Това ще намали капиталовата програма, където истината е, че наистина има резерви, тъй като всички средства за завършващите европейски програми са заложени, без оглед на това дали ще бъдат реално завършени проектите, или не. И другото, което е заложено, както е по изискванията на НАТО, са всички средства, в това число и капиталовата програма на Министерството на отбраната, пак независимо дали имат конкретни проекти или не. Другите средства, които са заложени, са наистина прецизирани и заложени спрямо това, че има готови проекти, да бъдат изпълнени. Тоест там известен резерв има. Що се отнася до това до какво би довело – всяко искане за заплати води след себе си нови искания за заплати. И ние започваме да наливаме все повече средства в един нереформиран публичен сектор. Както сме казвали, тази политика, между другото, се проведе доста успешно в сектор образование, където последните няколко години, знаете, че заплатите на учителите се променят по формула, но по-важното е, че средствата, които са свързани с пенсионирането на един учител, излизането му от системата, се поемат от централния бюджет, а не от съответното министерство. Това е политика, която предложихме и на МВР, така че тези тежки – 10, 12, 20 заплати, които се изплащат, всъщност да не стоят като товар на конкретното министерство, да може то да си направи реформата спокойно, а товарът да се поеме от централния бюджет. Това, което министерството има записано като заплати, наистина да стигне до служителите на МВР като заплати. Но нямаше желание от страна на синдикатите специално за такъв подход, което, според мен, е доста по-разумно.

Водещ: Вие разговаряте ли по тези въпроси с Вашия колега вътрешния министър? Защото той нееднократно застана зад исканията на полицаите за заплати, а не говореше за реформи.

Асен Василев: Разговарял съм. Той всъщност би предпочел другия модел, който има едни средства, които са свързани с това хора, които са пенсионирани, да излязат от системата, които централно да се дават. Което ще освободи доста повече от 10% във фонд „Работна заплата“ на МВР, които могат да се използват за увеличение на заплатите. Но аз лично не очаквам да има министър, който да не подкрепи исканията на служителите си. Защото това е моментът, в който той няма да може да работи в министерството.

Водещ: Бих казала, че този популизъм е нож с две остриета, защото, ако всеки път, когато бебето плаче, му се дава биберон, може да реши, че плаченето е част от длъжностната му характеристика.

Асен Василев: Точно така.

Водещ: Добре. Да минем към другия въпрос. Има ли достатъчно буфери в бюджета, в случай, че икономическата прогноза за растежа се окаже силно надценена, каквото е мнението на някои анализатори?

Асен Василев: Има известни буфери. Те не са толкова много, колкото – нека да кажем, би било спокойно. Затова казах, че бюджетът е изпълним, но трудно изпълним. Защото,  заварвайки хазната в състоянието, в което ние я заварихме на полугодието, всъщност това създаде известно напрежение. Знаете, че към края на май заварихме дефицит от 1,2 млрд. лева. Към края на юни наваксахме, вече сме на излишък от 200 млн. лева. По-добре започнаха да се събират приходите.

Водещ: На какво се дължи това?

Асен Василев: На няколко причини. Едната е, знаете, че към 30 юни трябваше да се изплати корпоративният данък от всички компании, които не бяха направили всичките си вноски през годината, това е последният ден, в който трябва да се изплатят. Там се поработи, така че всичко да си дойде навреме в хазната. Освен това започнаха няколко акции, които още преди това бяхме подготвили в предишния редовен кабинет, започнаха да се активизират, свързани с по-добро проследяване на ДДС, което също доведе до допълнителни постъпления в хазната. Данък дивидент също се плати в доста по-високи количества. В общи линии заработиха приходните агенции в един по-ритмичен режим, който очакваме да ускорят до края на годината, за да можем да съберем приходите. Що се отнася до това дали е надценена, или подценена, основно ръстът на икономиката, честно казано, аз мисля, че ръст от 1,8 по-скоро е една идея по-нисък от този, който ще постигнем. Тъй като първо тримесечие бяхме на 2,3%, очаквам второ тримесечие също да сме над 2% ръст, което означава, че спокойно до края на годината можем да направим ръст от 1,8.

Водещ: С други думи изобщо не се притеснявате за 3-процентния бюджетен дефицит, което е голямата цел на бюджета, за да не излизаме от изискванията за влизане в еврозоната.

Асен Василев: Не, към момента нямам притеснения. Разбира се, ако, не дай си боже, стане втори Чернобил при Запорожие или нещо такова, това ще е съвсем различна среда, в която трябва да се работи. За краткото време, което имахме, не сме правили симулации на бюджета в такива черни сценарии, но като цяло очаквам да успее да издържи бюджетната рамка. Видяхте тази, която миналата година заложихме юли месец, че поне от декември издържа до този юли, без да има сътресения и проблеми.

Водещ: Как гледате на протеста на онези сектори, като енергетиката и военната промишленост, които се обявиха срещу 100-процентното изземване на печалбите в тези държавни дружества? И казаха, че така не могат да изпълнят своите програми за разширение, за модернизация, което пък е много важно, с оглед на тяхната дейност. Специално „ВМЗ Сопот“ заплашиха и с протести дори.

Асен Василев: Специално за енергетиката, ако от там започнем, по последния тримесечен отчет в БЕХ има, мисля, че 2,4 млрд. в дружеството майка. И в другите дружества надолу има още около 3 млрд. лева. Допълнителният дивидент, който трябва да внесат, е 800 млн, тоест по никакъв начин не е застрашена инвестиционната програма на дружеството. Затова, между другото, имам уверението на енергетиката. За „ВМЗ Сопот“ - там също на много високо ниво върви продукцията, но там, според мен,  има и неразбиране. Ние изземваме 100% от дружествата, където държавното участие е 100%. Тъй като „ВМЗ Сопот“ е под ДКК, те всъщност си остават на 50% дивидент, а самото ДКК трябва да внесе 100% дивидент. Тоест държавата не определя политиката по дивидента на „ВМЗ Сопот“ като 100%.

Водещ: С други думи, не очаквате тези предприятия да останат без средства, за да се разширяват и модернизират.

Асен Василев: Не.

Водещ: Добре. Енергийната криза отмина, Ковид си тръгна още по-рано. Защо не върнахте на старите нива, примерно ДДС, в онези сектори, които получиха облекченията точно по тези причини?

Асен Василев: Връщаме ДДС върху цената на газа, точно защото енергийната криза отмина. Останаха три ДДС ставки, които не са върнати на старите нива. Едната е върху детските храни. Моето усещане е, че има нагласа тази ставка да остане за дълго по-ниска, като някаква част от мерки, свързани с подпомагане на отглеждането на деца в страната. Втората е върху хляба. Като тук все още не са се успокоили напълно пазарите, най-вече заради очакването или страха, че може нещо да се случи в Украйна и тази година да има проблем с реколтата там, а и по принцип в Източна Европа. Третата ставка е свързана със сектора „Ресторантьорство“, където има заявки, че секторът иска да се изсветли и че 9-те процента ставка помагат секторът да се изсветли. И там това, което сме предвидили, е запазване на ставката, но доста сериозни мерки и затягане по повод изсветляване в сектора. Свързано е и с плащането на заплати по банков път, и с една мярка, която от Гърция заимствахме...

Водещ: Тази за касовите бележки.

Асен Василев: Ако клиент не си получи фискалния бон, да не си плати сметката. И въобще като цяло да тръгне изсветляване на сектора наистина.

Водещ: Къде ще бъде записана тази норма, г-н министър, че клиентът може да стане и да си тръгне, без да си плати сметката, ако не получи касов бон в ресторанта, кафенето или друго заведение?

Асен Василев: В данъчното законодателство.

Водещ: В данъчното законодателство. Тоест това не е просто едно добро пожелание?

Асен Василев: Не, не. Това си е конкретен законов текст в преходни и заключителни разпоредби на Закона за бюджет.

Водещ: Какъв ефект би имало това, какво сочат вашите изчисления? Изобщо този набор така наречени екзотични предложения? Защото касовите бележки, заплатите по банков път, примерно, връчването на наказателните постановления за шофьорите - всичко това има ли някакво изчисление какъв принос би могло да донесе в бюджета?

Асен Василев: Има, като, разбира се, то е груба оценка, базирано на обща в други държави. Специално за касови бележки, в Гърция след въвеждането има почти удвояване на оборотите на заведенията.

Водещ: Това е в Гърция. Смятате, че автоматично може да се пренесе и при нас?

Асен Василев: Не, не смятаме. Тъй като при нас е доста по-светъл секторът, според мен. Но ще видим какви са ефектите.

Водещ: Добре. Да попитам за онези, които смятат, че така или иначе няма да ни приемат в еврозоната от 1 януари 2024 г., може би даже не от 1 януари 2025 г. Защото 3-процентният дефицит е максимума на изискванията, по-скоро трябва да се придържаме към нулев бюджетен дефицит, и понеже няма да ни приемат, защо да се напъваме и да се ограничаваме излишно, не може ли сега малко да разхлабим коланите, после да ги затягане, но по малко и в по-дълъг период от време. Как отговаряте на тези и критици? Разбира се, бих могла да каже, че това е основна теза на БСП.

Асен Василев: Първо, що се отнася до дефицита, 3% е това, което е записано в Маастрихтските критерии в договорите за Европейски съюз. И няма, как да кажа, да си по-добре от 3%, не помага под никаква форма. А пък идеология за 0% бюджетен дефицит чисто на идеологическа основа можем да спорим много и дълго дали има база и дали е добър начин да се управляват публичните финанси. Особено в среда, където почти всички големи световни икономики не го правят, тоест това би поставило и нашия бизнес, и нашите граждани в неконкурентна среда, заради действие на държавата. Но що се отнася до това дали, какво казахте - да затягаме постепенно коланите, този бюджет не затяга колани. Този бюджет мина 12% увеличение на пенсиите, има увеличение на почти всички социални разходи, които са индексирани с темпа на инфлация. Има увеличение на лекарските, учителски заплати. Има над 600 млн. лева допълнителни увеличения на заплатите в администрация, които за тези 10% за администрациите, които не са получили увеличение миналата година. Има рекордна инвестиционна програма в този бюджет. Така че той е един добре балансиран план за това държавата да продължи да работи, индексирано с инфлацията и … Но по никакъв начин не може да се каже, че това е бюджет, който намалява или орязва драматично разходи. И въпреки това, виждаме, че сме в трите процента, които са позволени. Защото това се дължи основно на факта, че успяваме да си съберем данъците. И когато успяваме да си съберем данъците без да пипаме данъчните ставки, това дава достатъчно средства да не трябва да минаваме през затягане на колани, а да може държавата работи нормално.

Водещ: Да поговорим за съгласието, което разбираме, че е постигнато през седмицата между подкрепящите правителството за разпределението на местата във важни бордове, контролни органи. Ще подкрепите ГЕРБ-СДС и тяхната номинация за гуверньор на централната банка - това разбрахме от вашия колега Кирил Петков. Защо се отказахте да издигат свой кандидат?

Асен Василев: Нашият кандидат ще поеме като подуправител управление „Банково“ в БНБ.

Водещ: Андрей Гюров ли ще е той?

Асен Василев: Когато групата има номинация, тя ще бъде съобщена.

Водещ: С други думи, гуверньорът е предложение на ГЕРБ-СДС, а вие с ДПС правите номинациите и те минават в Народното събрание за подуправители?

Асен Василев: Ние правим номинация за вицегуверньор.  Оттам нататък не мога да Ви кажа други номинации дали ще има. Тъй като, знаете, има още един свободен вицегуверньор.

Водещ: Така, говори се за Петър Чобанов пък от страна на ДПС. За Сметната палата какво е положението? ГЕРБ кандидатираха Димитър Главчев, бившият председател на Народното събрание. Какво е отношението на ПП-ДБ към тази номинация? Ще издигате ли своя, или ще подкрепяте?

Асен Василев: Мисля, че още не е взето решение на групата. Аз лично не се познавам с господин Главчев, не сме говорили по въпроса. Така или иначе Министерството на финансите не може да се меси на независимия орган, какъвто е Сметната палата. Не би следвало и който и друг да му се меси, тъй като това е органът, който ще трябва да ни одитира.

Водещ: Но за момента не сте взели решение дали ще издигате, дали ще подкрепите. Колко време има за такива решения?  Не много, струва ми се.

Асен Василев: Това е въпрос на динамиките в парламента и в групата. Знаете, че аз в сряда вечерта след приемането на бюджета, четвъртък и петък бях в Брюксел на ЕКОФИН. Така, че в понеделник ще разгледам, нали, по-подробно какво се случва и евентуално това мога да Ви дам повече информация. Иначе въпросът Ви, мисля, че генерал Атанасов е бил при Вас, така че по-скоро към него е въпросът.

Водещ: Ами, има един синхрон, много гладко вървят нещата в некоалицията. Което ни кара да мислим, че предварителните разговори са важни за номинациите и за подкрепата. Държавният глава критикува парламента, че отхвърлил без да има право на това искането за референдума за запазване на българския лев. Партия „Възраждане“ събра подписи и внесе искането в Конституционния съд. Според Вас, защо не трябва да има референдум по този въпрос?

Асен Василев: Доколкото разбирам, аргументите са чисто юридическите. Те бяха казани още при започването на въпросната подписка, че въпросът, както е формулиран,  всъщност е забранен от Конституцията. Това КС сега трябва да се произнесе. Но той е забранен от Конституцията, защото задава въпрос по съществуващи вече ратифициран международен договор.

Водещ: Очаквахте ли силната негативна реакция, която предизвика кандидатурата за столичен кмет на Васил Терзиев? Даже имаше слух през седмицата, че обмисляте оттеглянето му поради тази силна съпротива на ДС-миналото на неговите роднини. От вчера пък разбираме, че опасността е в дублаж на кандидатура на демократичните сили, ако Вили Лилков приеме номинация на старата синя гвардия. Как гледате на тази възможност?

Асен Василев: Като на прекалено преекспониран проблем, в интерес на истината. Аз лично смятам, че Васил Терзиев ще бъде изключително добър кмет на София, който ще може да реши истинските проблеми на града. Знаете, че имаме един драматичен проблем с „Топлофикация“, която вече дължи над 1 млрд. и всяка година задлъжнява все повече. Имаме много проблеми, които на първо четене изглеждат лесни, но вече 15 г. не са решени, като започнем от това, че правителството отпуска средства за детски градини всяка година и всяка година те се връщат обратно в бюджета, защото нямало терени. Няма терени за детски градини, а в същото време общината раздават терени наляво и надясно за строителство на хотели и на частни сгради. Но за детски градини - няма терен. Знаете, че има и други доста драматични проблеми, свързани с инфраструктурата по кварталите. Това са истинските проблеми на града. И другото важно нещо, което е добре да се каже, е, че това кои са роднините на един човек, освен ако тези роднини не кандидатстват за поста, според мен, няма никакво отношение към това едни човек дали ще може да си свърши добре работата. Господин Лилков се яви на изборите 2015 г. и мисля, че събра около 10 хил. гласа с подкрепата на Реформаторския блок в този момент в апогея на Реформаторския блок.

Водещ: Вие сте съпредседател на „Продължаваме промяната“. Затова като партиен човек Ви питам, възможно ли е да запазите коалицията ПП-ДБ, на места даже да я разширите, и в други градове за местните избори?

Асен Василев: Не само възможно, а и силно вероятно.

Водещ: Към големите градове ли гледате основно, или ще се опита да стигнете…

Асен Василев: В момента тече процес и при колегите от „Демократична България“, и при „Продължаваме промяната“, където на места структурите избират кандидати за кметове, решават в какъв форма да се явят на изборите и очакваме до седмица-две да започнем да обявяваме кандидати и в други градове. Това, което аз съм видял до момента, е, че в повечето градове, особено големите, колегите искат да се явяват заедно.

Водещ: ПП и ДБ имат желание да се явяват заедно в големите градове. А до седмица-две ще започнете да кандидатирате и конкретни личности. Финален въпрос, министър Василев. Понеже излезе поредното социологическо проучване, този път на „Галъп Интернешънъл“, за това, че ножицата между ГЕРБ-СДС и вас, ПП-ДБ, продължава да се разтваря, това означава, че вашата коалиция е най-големият губещ от цената на компромисите, които бяха направени за съставянето на редовно правителство. Какъв е отговорът Ви към днешна дата - заслужаваше ли си? Всички тежки въпроси, на които все още някои ваши привърженици чакат отговор. Заслужаваше ли си това правителство?

Асен Василев: Отговора, според мен, ще можем да го дадем по-силно, когато видим как ще се развият процесите около Шенген и еврозоната. Но със сигурност мога да кажа, че си заслужаваше. Защото България се върна обратно на международната сцена.  Успяхме да направим най-простото нещо, с което започнахме разговора - нормален бюджет, който да не изгони инвеститорите и да не постави публичните финанси на страната под риск. Успяхме да започнем политики, които са смислени в доста от различните области, за които си говорим. И това, според мен, ще доведе до една, не бих казал точно нормализация, но едно придвижване напред на страната, което е изключително необходимо. И особено, ако успеем да завършим процесите на влизането на България в Шенген и еврозоната, за мен лично ще си е заслужавало.

Водещ: Благодаря Ви за това интервю. Министърът на финансите Асен Василев в специален разговор за бюджета и не само в „Неделя 150“.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация