СИМЕОН ДЯНКОВ: ФИНАНСОВОТО СЪСТОЯНИЕ НА ДЪРЖАВАТА Е СТАБИЛНО
28.03.2012 г.
Интервю на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков за в. „24 часа\"
- Зачестиха рокадите в кабинета, г-н Дянков. Властта износва, идват избори, официалните пари или онези под масата скарват екипите, тръгва разпределение на постове за втори мандат или...?
- Направих си труда да проверя как се е развивал този процес в миналите правителства. Установих, че ние се движим около една наложила се тенденция.
- Като количество...
- Да, Костов е сменил 12 министри, Сакскобургготски - 8, тройната коалиция - 9. Така че нищо чудно няма в това, че има промени. А и при нас част от тях идват не от провали, а от успехи. Фандъкова спечели кметски избори, Плевнелиев и Попова - президентските. Погледнете къде ние сменяме хора и ще си отговорите. В здравеопазването - цели четири, но там резултатите не са добри. В транспорта - поискана от мен смяна. Доволен съм, че стана, защото иначе тежките реформи в БДЖ нямаше да се случат.
- А защо си отиде Трайчо Трайков? Там има големи проекти, а следователно и големи пари.
- Трайков бе предложен от мен за член на кабинета. Той имаше правилната философия в икономиката и енергетиката, но екипът му някак не успя да се сработи. Особено по-големите проекти - \"Белене\", газовите връзки... Имаше някакво лутане - посоката вярна, а само лутане и бавене.
- Чака се премиерската дума може би?
- Не. Ще ви направя паралел - \"Бургас-Александруполис\" и \"Белене\". Два подобни проекта не като размер, а като състояние и процедури. И двата с разписани междудържавни споразумения, но с липсващи договори. Още в началото на мандата аз поисках първия, уточнихме го, работихме 1-1,5 г. и го затворихме. И то по начин, по който другите страни да не могат да имат претенции към нас. Е, същото можеше да стане и при \"Белене\", а не само да се говори. Но след раздвижването и идването на Добрев, ще има яснота и по \"Белене.\"
- Все пак защо след Катар? И има ли нещо общо между оставката на Трайков и разговора на Путин и Борисов?
- В Катар определено нещо се е случило. Знаете, аз не бях там, така че директни впечатления нямам. Но още вечерта във вторник, като говорих с премиера, усетих, че е много разочарован от работата по това събитие. Всъщност - направо ядосан. В сряда говореше по същия начин и логично дойде решението в четвъртък, веднага след връщането. Така че да, нещо е станало, или по-скоро нещо не е станало в Катар. Каквото и да е било обаче, то наистина е само капката, преляла вече пълната чаша. От забавени действия по взети решения. Например за интерконекторните връзки. При взето решение, уж да се работи, а напредък да няма, не е логично. Когато през декември \"затваряхме\" годината с премиера, предложих мой екип да помага. Лично ходих до Анкара, не да отварям темата, а за да я затворим. В Москва заминах също след разговор с премиера, че по \"Белене\" нищо не се случва. А това трябваше да направи Трайков - да отиде в Москва и просто да съобщи нашето решение, че вървим към приключване на проекта в този му вид. Той нищо от това не направи.
- След оставката тръгна един странен разговор през медиите - Борисов обясни уволнението с Катар, министърът се разприказва за газ и \"Белене\", Вие казахте, че Трайков е професионалист и ще работи за кабинета, той отвърна, че можел и сам да се грижи за кариерата си. Тогава Борисов го отряза и го обвини, че е заложил капани пред наследника си. Да не би да го искахте, за да не говори...
- Няма как да е така. \"Белене\", връзки, договори за газ, които изтичат - тези теми бяха негови и много важни. Аз разбрах решението на премиера и се съгласих с него. Но с Трайков се познаваме отдавна, смятам, че е добър професионалист , че се грижи за интересите на държавата. Реших, че ще е добре за всички, ако го концентрираме около едно нещо, а не да се разпилява по много ресори. Споделих това с премиера, той каза: да, искам го като съветник. Бяхме тръгнали към такова решение. Но после, дали Трайков сам, или под въздействието на част от бившия си екип, започна да се разграничава от решения, в чието вземане той самият е участвал. А няма как това да стане - бил си част от екип, един вид и ти си искал нещо да стане, пък не си го направил. Разбирам огорчението на премиера.Сега до дни ще разберем финала на решението, по което 3 години работим. И то ще хвърли яснота не само по бъдещето на \"Белене\", а и за цялата ни ядрена енергетика и превръщането ни в енергиен център.
- Вие го знаете, кажете ми го.
- Знам го, да. Но ще оставим премиерът да го обяви официално след заседанието на МС в сряда. Остава юридически да се изработи така, че да няма никакви последствия за страната ни.
- Как погледнахте на намеците на ексздравния министър Константинов, че вие по-добре от него сте знаели за това, което се случва в здравеопазването? Защо ви подозира? Ако той наистина не е знаел, излизат виновни заместничките му - Десислава Димитрова и Гергана Павлова, които пък са Ваши назначения.
- Това бе неговата основна грешка. Че при първото напрежение около него той посочи като виновен екипа си. Не се прави така. Те са ти подчинени, ако си имал проблем, трябвало е да го решиш. Можеш да искаш информация, обяснения. Това бе недопустимо и тогава пък моята чаша преля и аз му поисках оставката пред премиера и Изпълнителната комисия.Съгласете се, че не може министър да не знае какво става в министерството му. Все едно аз да кажа: ами не знам къде ми е бюджетът, нямам представа какво се случва в съвета на министрите. Вярно е, че Димитрова и Павлова бяха назначени при проф. Борисова, също е вярно, че аз ги предложих и двете. И не съжалявам.
- Ваш съветник ли е Павлова?
- Не е изключено да стане, тя е голям специалист. Но към днешна дата не е. Димитрова пусна еврофондовете, без нея нямаше да тръгнат. Спрямо Павлова Константинов постъпи направо нечестно, обвини я в какво ли не и то напълно незаслужено.
- Ваше назначение ли е ексслужебният ни премиер Ренета Инждова в НСИ?
- Донякъде и ваше (смях). Прочетох коментар или интервю от нея в един от вашите вестници. Направи ми вчечатление, че има управленски опит, че е ръководила големи системи... Много не се сещаме за такива хора, което е грешка. Мислим, че са си дали вече своето. А не е така. По време на едно пътуване с премиера му я предложих. Той в такива случаи първо дава вид, че не чува, дори сменя темата. След ден-два казва - добро е онова, действай. Този път веднага реагира, каза \"не знам как не сме се сетили, грях е хора с капацитет да не се използват. Разговарях с нея вече 3-4 - пъти.
- Така, като си говорим, си личи, че вие сте човекът, който има пръст в много назначения и уволнения. Как стана така, доскоро вас не ви познаваха и вие не познавахте много хора, а сега...?
- Това че 20 г. бях навън, се оказа добро. Иначе бързо щяха да пробиват до мен разни лобита. Не че щях да ги слушам. Плюсът на това, че идвам отвън, е че не оценявам хората партийно. А и подборът на партийни кадри е изцяло в ресора на другия вицепремиер - Цветанов. Имам си двама души от екипа, които ми помагат да привличам хора с управленски опит. А и аз не съм скромен и ако имам добра идея, винаги я казвам. Всъщност това ми е работата. Не забравяйте, че аз отговарям за 11 министерства и трябва да знам кой отива там, какво се прави.
- Имате си \"ловци на мозъци\"?
- Да. Може и така да ги наречем. Полезно е да се привличат и млади, и опитни хора.
- А защо пазите Менда Стоянова? За какъв пост? Здравен министър, здравна каса... Следващ мандат?
- Здравна каса - не, здравен министър - не. А и тя предпочита да е строго профилирана във финансите, където е целият й опит. Но ние имаме за първи път възможност отрано да готвим хора и за втори мандат. Мислим усилено по това вече 6 месеца. А мен ако питате, премиерът винаги така е мислил, от самото начало. Така че да търсим хора за позиции, по мандати. Менда може да стане много добър министър в икономическия блок. Както и част от новите, младите - Добрев, Атанасова, Московски.
- Къде слагате себе си в този отбор?
- Аз ще се боря да спечелим следващ мандат. Убеден съм, че ще го спечелим. Ако ми се предложи пост в следващото правителство, ще го приема. Има много работа за вършене и търсим хора да я свършат.
- А защо се скарахте с шефа на КФН Стоян Мавродиев? Жълтите медии извадиха дежурните версии за \"мноооого пари и жени\". Сериозните - намеренията ви за Сребърния фонд.
- Причинате е прозаична. И няма общо с жени (Смее се). Още по-малко със Сребърния фонд. Просто съвпадение по време. От месеци към мен идват сигнали от различни хора за вероятни, подчертавам вероятни, нередности в комисията. Ако не са анонимни, всеки от тях се проверява. Това ми е правило. Различни са сигналите - не само за големи бонуси, извън правилника на комисията. А и че новоназначени директори продължават да са във фирми, което законът е забранил. Има и по-тривиални - че лица от комисията са пътували с финансови олигарси. Затова разпоредих проверка. Иначе какво излиза - проверяваме бившата власт, нашите хора - не. А Мавродиев го взе лично. Сметна, че това е моя инициатива. Опитах да го убедя, че и при мен, и в други министерства в момента има проверки на всякакви сигнали. Така е редно.
- Моля ви, кажете ясно: пред фалит ли е държавата? Ще бъдем ли втора Гърция?
- Такова говорене има всяка година. Следва финансовият цикъл - от януари до март държавата има големи плащания и тогава започва голямото говорене. Ето, тази година - 500 млн. по еврооблигации на Велчев, 300 млн. по други. Дойдоха и големите плащания по европроекти - 1,5 млрд. само досега. А там знаете, принципът е - ние плащаме, Брюксел връща, но след 45 дни. Така че към края на март фискалният резерв ще се понапълни и всички пак ще станат тихи. Няма нищо притеснително във финансовото състояние на държавата. Доскоро опозицията атакуваше дефицита, а сега резерва. Който следи държавните финанси, вече е наясно с двата цикъла - на финансиране и на говорене, и не обръща внимание на говоренето. А на мен тези гласове ми помагат - като ми искат колегите-министри още пари, казвам - недейте, че вижте какво става...
- Как ще се справите с шоковите плащания по дълга?
- Наистина са шокови - 2013 г. януари - 2 милиарда, 2015 г. още. Вече имам яснота. Обществената и медийната дискусии помогнаха, няма спор. Ето по Сребърния фонд. Исках да стигнем до средното за ЕС ниво на инвестиране от 70%. Установихме, че още няма обществена готовност. Е, ще я достигаме, но плавно - от 30% с по 10% всяка година до 70%. Тристранният съвет ни подкрепи. КНСБ даде разумно предложение, тези пари да остават в нашата икономика. Ще търсим начин, преди проектът да влезе в МС, и това да стане. Дойде времето и да търсим ерооблигации. Аз знаете, не бях възторжен от тази идея, не ми се искаше да го правя. Но категорично няма да оставам в историята ни като повтарящ \"сделката Велчев\". Ситуацията на пазарите вече е добра и затова се готвим за излизане на тях. Ще опитам облигациите да са на по-ниски цени. Знаете, че тези, по които идват плащания през 2013 г., са при 7,5% лихва и при 8,25% за 2015 г. Може би ще успеем с поне 2-2,5 % да са по-ниски.
- Дойде им редът на пенсии и заплати. Ще се индексират от 2013 г., да поговорим с конкретни цифри, ако вече е възможно.
- Да, за първи път от 2013 г. ще прилагаме швейцарското правило - автоматично индексиране с наполовина ръст на БВП и наполовина на инфлацията. Ще започне от пролетта на 2013 г. Засега като кошница индексирането върви около 3,5-4%, предполагам там някъде като среден ръст за пенсиите. Иска ми се този ръст да е по-голям. С премиера и със социалния министър вече говорим как това да стане. Единият начин е активно търсене на голям инвеститор в БЕХ и част от парите да отидат за вдигане на пенсиите.
- Извадихте за продан борсата и депозитара, там какво ще търсите?
- Чрез критериите търсим голям инвеститор и то в който няма държавно участие. Смятам, че до есента ще имаме нов мажоритарен собственик.
- Остават ли данъчните и митниците изключение от рязането на бонуси? Кават, че ако ги отрежете от връзката с допълнително събрани приходи, няма да е добре...
- Няма да има изключения. Имах такава идея за митниците. Впрочем това за раздаването на 25% от допълнителните приходи е въведено от Костов, който най-активно ни критикуваше за бонусите и се наложи да му го припомня. Ще увеличим обаче заплатите. Променяме 72 закона. Непрекъснато излизат някакви странни закони с бонуси - за горите, за движението по пътищата. Сега готвим нов закон, който ще сложи ред и във висшите длъжности в държавата. Там също, има диспропорции - заплатата на финансовия министър е в пъти по-малка от шефовете на комисии и 5-6 пъти по-малка от тази на шефа на БНБ. Няма как да е така. Или заплатата на премиера да е по-малко. Ще ги подредим в йерархия - Цецка Цачева, шеф на парламента, президентът Плевнелиев, премиерът и така нататък...
- Борисов няма да е доволен, че е трети...
- Той и сега е с по-ниска заплата от президента. Въпросът е, че тримата първи в държавата по закон вземат по-малко от други по-ниски нива. Абсурдно е заплащането да не е съответно на отговорността и това ще се промени.
- Идеята ви да съберете в агенция останалата държавна собственост очевидно остава за втория мандат. Затова да ви питам на парче - какво става в НДК?
- Добри неща. НДК нямаше ясна собственост, беше данъчен длъжник, беше губеща. От 1 година финансовите резултати се подобряват. Поставил съм задача на бившия ми съветник Ивайло Георгиев, който е шеф на надзорния съвет там, да инвестира цялата печалба. НДК си отчитам като постижение в този мандат. Имаме голям проект там. Започваме от билетния център - в него ще продаваме билети за културни събития в цялата страна, не само в София. На покрива на сградата няма да има никакви надписи, на никакви фирми. Ще осветим цялата сграда, ще има отгоре надпис \"Национален дворец на културата\". Ще го превърнем в прекрасно място за детски забавления. И имаме инициатива - ръководството ще търси сътрудничество, а впоследствие и собственост в поне 5-8 големи града - Русе, Бургас, Варна, Пловдив. В тях ще има малки дворци на културата, за да може всичко, което се прави в София, да се види от повече хора.