Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Още по темата

СИМЕОН ДЯНКОВ: ФИСКАЛНАТА ПОЛИТИКА ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ 10 ГОДИНИ НИ СПАСИ ОТ ГРЪЦКИ СЦЕНАРИЙ

14.07.2011 г.

 

Вицепремиерът и министър на финансите в интервю за в. „Дума"

Цитати:
 - Г-н Орешарски се е придържал към 2% дефицит и не повече от 40% преразпределение, което даде идеята за пакта за финансова стабилност
 - "Евро плюс" е само една чернова, ще продължи да има чернови поне още една-две години и на края ще е "Евро плюс, плюс, плюс"
 - Сега можем да си позволим лукса да изчакаме, да видим какво става в еврозоната и тогава да преценим дали ни е необходима
 
- Каква е вашата оценка за първите две години на това управление?

- Първите две години за мен минаха в борба за излизане от кризата - да се избегне това, което става и продължава да става в много държави в Европа. Ето пак имаме лоши новини от Гърция, дефицитът се увеличава спрямо м.г. с близо 30%, има лоши новини от Италия, от САЩ - там също дефицитът се увеличава. Затова първите две години като министър на финансите минаха в това да излезем от кризата и мисля, че успяхме. Резултатите от последните четири тримесечия показват, че икономиката се стабилизира. Не се наложи да взимаме външни заеми, няма и да се наложи. Не стана лошият сценарий. И следващите две години от мандата моят фокус ще бъде много повече върху отделни сектори на икономиката и, разбира се, социалната политика, доходите как могат да растат.
- Лично на мен натрупаната инфлация през тези две години ми изяжда по едно зареждане на хладилника всеки месец.

- М.г. нямаше кой знае каква инфлация - беше около 3,2%. За т.г. първите три-четири месеца бяха с ръст на инфлацията в световно ниво. През май инфлацията беше нула, а за юни имаме близо 1% дефлация. Т.г. ще имаме по-нисък ръст на инфлацията от м.г. Но първата задача беше да излезем от кризата без големи сътресения. Това успешно стана. И не случайно решихме от 1 септември да се повишават поетапно доходите, като се започне от вдовишките пенсии и минималната заплата.

- Скоро казахте, че се надявате след две години да бъдем по-богати от румънците.

- Убеден съм, че след две години средният българин ще бъде по-богат от средния румънец. Като доходи може би ще сме настигнали Латвия, която в момента е пред Румъния, но това са някакви междинни цели. По-важното е да достигнем средното равнище за Европа, за което ще ни трябват два мандата.

- И затова ви трябва пакт за финансова стабилност, който според хората ще бетонира бедността? Освен това, вкарвайки параметрите на пакта в закон, лишавате следващи правителства от правото да водят самостоятелна фискална политика.

- Идеята на пакта за финансова стабилност е да се избегнат всички възможности в бъдеще да влизаме във финансови кризи, които ние самите си предизвикваме заради нашите политики. Вече близо 15 години сме във валутен борд, т.е. монетарната ни политика не се определя в България и за нас влизането в дефицит е много по-проблемно, отколкото за повечето държави извън борд. Това го разбираха добре и предишните две правителства и през последните десетина години се е водила добра фискална политика като цяло. Затова всъщност България е била и е един от отличниците от фискална гледна точка. Съществената част от промените в т.нар. пакт за финансова стабилност вече са в т.нар. органичен закон за бюджета - дефицит до 2% и публични разходи до 40%. Остава само третата част да се приеме като промяна в конституцията - преките данъци да не могат да се увеличават с обикновено, а само с квалифицирано мнозинство в парламента. Това е необходимо, за да се избегне възможността бъдещи популистично настроени правителства да влязат в твърде големи дефицити, което може би за една година ще изглежда добре, но след това ще стане този тип сценарий, който има в Румъния в момента и в много по-лош вариант - в Гърция.

- При положение, че признавате, че през последните 10 години се е водила добра фискална политика, защо смятате, че след вас тя няма да е такава и трябва да се вкарва в някакви рамки?

- Макар средно през последните 10 години да е била добра фискалната политика, винаги преди избори тя за няколко месеца се е разваляла. Моят предшественик г-н Орешарски за три и половина години е бил добър финансов министър, но в последните няколко месеца влиза внезапно в много по-големи дефицити. Това може би като политически цикъл е донякъде неизбежно, в много държави го има. Искам в бъдеще да избегна възможността преди избори да се влиза в по-големи харчове. С този закон се вързват и моите ръце, и ръцете на следващите финансови министри. Но по-голямата тема е това, което става около нас, което става в Европа. Преди година се страхувахме какво ще стане в Гърция, сега се страхуваме какво ще стане в поне 6-8 страни в Европа. След Гърция бе Ирлания, след това - Португалия, днес големите страхове са за Италия и Белгия. Условията се промениха и самата Европа стана много по-рискова, отколкото когато и да е било през последните 10 години. И, за да смекчим този риск, трябва вътрешните ни механизми за финансова дисциплина да са много по-силни.

Но ако се види политиката на предишното правителство, точно тези 2% дефицит да не се преминават и 40% преразпределение, всъщност г-н Орешарски се е придържал към това. Във всяка една година са имали тези правила, като в 2008-а и 2007-а са ги имали разписани, макар и не в закон, и са се придържали към тях.

- Но намираха пари за увеличение на пенсии и заплати. За четири години почти двойно се увеличи минималната заплата, почти двойно се увеличи минималната пенсия.

- Инфлацията беше много висока тогава. 2008 г. беше 12,5%...

- !?

- Да, 2008 г. инфлацията е 12,5%. 2007 г. също беше над 10%. От 2005 до 2008 г. светът като цяло растеше доста, но растеше и инфлацията на световно ниво и в България. Така че, като се види какъв е бил инфлационният индекс, има, разбира се, голям смисъл да се увеличават и доходите. Но най-важното нещо - просто светът беше в друга икономическа ситуация, растеше средно с 6,3%, България растеше малко по-малко - 6-6,1%. Бяха по-добри времена за всички. Сега всички са в трудни времена и следователно главната цел на всички финансови министри и правителства е, първо, да се излезе от кризата и тогава вече, когато имат възможности, да мислят и за доходите.

 - Пактът за финансова стабилност се преплита с един друг пакт - "Евро плюс". За какво ни е "Евро плюс", ако ще бъдем толкова дисциплинирани финансово, че няма да имаме нужда от финансова помощ, а само ще плащаме някакви вноски - говори се за над 6 милиарда евро за целия период?

- Тук наистина си заслужава малко по-обстойно да се обясни. Първо, пактът за финансова стабилност като идея е съществувал и преди. Както казах, предишното правителство е водило такава финансова политика, която помага и на нас, а и България да е различна от всичките ни съседи. Като станах финансов министър, от самото начало си мислех, че тази идея трябва да се осъществи и започнахме да я разработваме. Т.е. българската идея е доста по-стара и по-отлежала от "Евро плюс". Пактът "Евро плюс" тръгна през ноември 2010 г., отчасти като отговор на това, което се случваше в Гърция, и тогава се виждаше, че в още една-две държави - Ирландия и Португалия, нещата не вървят добре. Оттогава той е претърпял вече три големи промени. В първоначалния вариант беше доста тромаво направен и с доста проблемни моменти. Примерно се казваше, че трябва да има единна данъчна ставка.

- Обсъждаше се за ДДС.

- Не само, всички данъци с времето трябваше да се изравнят. Каквато е ставката в Германия, такава трябва да е и в България, което от икономическа гледна точка е много лоша идея. На държави като България впрочем тук става въпрос за цяла Източна Европа, за да имат по-висок ръст от Западна Европа и да стигнат средните за ЕС доходи, им трябва различна данъчна политика - тази, която сме постигнали благодарение на последните две правителства, а ние успяхме по време на кризата да я задържим. Така че идеята за единна данъчна ставка в пакта "Евро", както първоначално се наричаше, беше необмислена и ние бяхме твърдо против и съумяхме заедно с няколко държави от Източна Европа плюс Великобритания да убием тази идея като несъстоятелна. След което се мина на идеята да има единна данъчна основа - ставките да са различни, но начинът, по който се начисляват върху фирмите и върху гражданите, да е единен. Ние смятаме, че и това е лоша идея... Всъщност пакт няма. Това много хора не разбират. Няма разписан пакт "Евро плюс".

- Искате да кажете, че това е една идея.

- Продължава да е идея, която се развива и главната причина, поради която решихме да влезем на този ранен етап в разговорите, е именно, за да променим нещата, които смятаме, че са лошо обмислени - главно в данъчната политика. И сега в последната чернова се говори много по-общо за единен данъчен модел. Не е много ясно това точно какво е, но вече излязохме от първоначалните лоши за нас идеи. Също в социалната сфера първоначалната идея беше твърде ограничаваща, най-общо се казваше, че ако няма определен ръст в Европа и различните държави, тогава не може да има увеличаване на доходите. Това също се премахна от черновите. С други думи, идеята продължава да има развитие и по мои прогнози, като виждам как други теми започват да излизат, напоследък Италия е на дневен ред, този пакт "Евро плюс" ще продължи да има чернови поне още година-две, преди да почне по-сериозно да се говори. А относно идеята, че за нас ще има големи тежести и ще плащаме за други държави, това също не е така. Държавите, които имат твърди задължения по пакта "Евро плюс", а според мен ще бъде "плюс, плюс, плюс", когато стане, ги имат само като съчленове на еврозоната. Държави, които влизат в еврозоната, отсега нататък ще ги имат 12 години, след като са станали членки на еврозоната. България не е член на еврозоната, ние дори още не сме член на ERМ-II. Ако влезем в ERM-II, имаме поне две години подготовка, така е по европейската директива. Поне две години там, самото кандидатстване на други държави е отнело около година, плюс 12 години, така че поне 15 години е разтеглено във времето това дали България има някакви задължения или не. И тези задължения, ако въобще ги има след 15 години, ще са към тогавашна дата - примерно, ако през 2027 г. има държави, като в момента Португалия, Ирлания, Гърция, на които ЕС има задължения да им помага.

- Трябва ли ни еврозона изобщо?

- Става все по-интересен въпросът, при положение, че България има стабилна монетарна политика от 15 години, вече 10-ина години има стабилна фискална политика. Сега можем да си позволим лукса да изчакаме, да видим какво става в еврозоната и тогава да преценяваме дали ни е необходимо, дали ни е важно и кога. Докато преди 2-3 години това беше значителна цел не само на това правителство, сега това бързане не е необходимо. И самата еврозона трябва да приеме някаква по-стабилна програма - как тя ще се развива с времето и какви допълнителни механизми, извън монетарния, са й необходими.

- И дали няма да се разпадне.

- Аз съм оптимист, не смятам, че проблемите пред еврозоната са чак такива големи, но определено последната финансова криза показа, че само монетарен механизъм не е достатъчен в тежки финансови кризи. Трябва и нещо друго, въпросът е какво е то. Първоначалната идея беше правилната - че трябва някаква обща фискална политика, в смисъл този тип неща, които първо Германия прие, после няколко други държави - Финландия, Швеция, аналог на нашия пакт за финансова стабилност, разбира се, с някои различия. Вече има 6-7 държави, които вървят по този път, и това е достатъчно за стабилизирането. В момента, в който се вкара и единна данъчна политика, България и въобще държавите, които трябва да растат много по-бързо, сме твърдо против, защото това един вид помага на големите държави за сметка на малките. Но по това се работи от време на време, след което се появява поредният проблем в еврозоната - тази седмица са Италия и Белгия. Италия има след Гърция най-големия дълг спрямо БВП - 120%. Гърция е на 150% вече. На последните разговори на съвета на финансовите министри към България се задава въпросът как сме успели за 10-12 г. да намалим дълга си спрямо БВП от 130% на 16%, колкото е сега.

- Повечето държави не се притесняват от това, че имат дълг?

- Доскоро не се притесняваха, но вече започват много да се притесняват. Например  Италия, третата по големина икономика в Европа. Доскоро се казваше, че 120% дълг за добре развита икономика не е проблем, но техният рисков профил - премията, която трябва да плащат, само за тази седмица се е увеличила с 1,5% над това, което беше миналата седмица, за Белгия се е увеличила с 1% - и тези държави започват да имат проблем. Защо, защото при предишни кризи се казваше, че могат временно да се увеличат данъците, след което да се балансира донякъде бюджетът и по този начин да се излезе от кризата, и дългът да може да продължи да се плаща. Гърция първа показа, че това е невъзможно, сега вече за няколко други държави това е проблем. Така, че смятам, че големият резултат от тази криза е, че всички държави в Европа рязко ще намалят дълга си спрямо БВП. Ние сме една от трите държави, заедно с Естония и Люксембург, които нямат този проблем. Малките държави с право поддържат такава политика, те са много по-подложени на влиянията от спада на световната икономика.

- Не смятате ли, че много по-лесно ще излезем от кризата и много по-конкурентоспособна ще бъде икономиката ни, ако се влагат повече средства в образование и наука?

- Образование, наука, аз бих увеличил и в здравеопазването. Ако нацията е по-здрава, тя е и по-можеща - да се учи повече и да работи повече. Една от големите ми цели до края на мандата е да се направи по-голямо преразпределение към тези сектори и към културата за сметка на сектора за сигурност. България спрямо средното за Европа трябва да харчи повече за образование и наука, за да сме по-ефективна нация като икономика.

- Не знам какви идеи имате за влагане на средства, но реално за наука точно наполовина са намалели средствата?

- Не, не са такива разчетите. Трябва да се влага много в наука наистина, но трябва да се влага в наука, която води до развитие на икономика и на самото общество. Например влагане на повече в археологията помага и на самата археология, за да покажем какво голямо историческо богатство има България, но и за развитие на културен туризъм, нещо, което аз лично съм убеден, че е едно от перата, в които България може да се развива много в следващите години. Затова в това перо в последните две години сме вложили десет пъти повече, отколкото в предишни години.

- А пари за иновации ще има ли? Ние сме на едно от последните места в света по средства, вложени за иновации.

- За да се влага в иновации, трябва да има връзка между науката и българския бизнес.

- Бизнесът няма възможност да плаща за това.

- Ние сме готови да плащаме за иновации, когато обаче бизнесът каже: "Трябва ни този тип иновации, за да можем да пробием на тези пазари, на които в момента не можем." Някои го разбират. Например във фармацевтиката сме в много силна позиция и дори по време на кризата успяхме да станем в по-силна позиция благодарение точно на това, че България исторически разполага с много добри химици, химическа промишленост. Трябва да има връзка между бизнеса и науката. Напоследък това се случва и в техническите науки - в Техническия университет в София, в Русе, Варна и Бургас се работи по доста иновации, които помагат на българския бизнес. Така че аз съм оптимист. Има нещо, което за мен е доста перспективно - да се дават повече пари приоритетно на университети, които имат по-високо качество на обучение и развойна дейност. Миналата седмица подписахме първите 6 милиона лева над това, което се дава на университетите - Техническият университет получи 1,3 милиона, Софийският университет - 1,2 милиона. За мен това е бъдещето - да се дават повече пари в университетите.

- Искате науката да се съсредоточи в университетите?

- Да, защото там е връзката между младите научни кадри, науката и съответно бизнеса, който много по-естествено влиза в университетите, в които е учил. Разбира се, част от науката, която е фундаментална, не може да се поддържа само в университетите, защото там трябват много по-големи, специфични инвестици, и ще си остане в научни институти към БАН.

- Ще има ли повече пари за БАН?

- Не. БАН има достатъчно пари. Във времето над 90% от парите й са идвали от държавата. Европейският опит е, че около 50% от парите на този тип институции трябва да дойдат от държавата, а другите - по европейски или въобще по международни проекти, по съвместни проекти, които са от интерес за бизнеса. Така че ние 50% ще даваме, другите обаче трябва да си осигурят с проекти.

- Смятате ли за голямо постижение това, че минималната заплата се вдига с 30 лева?

- Добра първа стъпка е. Тези 30 лева представляват 13% увеличение, което е два пъти над инфлационния индекс за тези две години. 

- След две години какви ще бъдат минималната заплата и минималната пенсия?

- По-високи от тези, които са сега. И зависят точно от бюджетните процедури. Ако икономическият растеж е около 4%, както прогнозират някои анализатори, ще можем да си позволим и по-голямо увеличение на доходите в рамките на бюджета за 2012 г. и следващия. И другото, от което зависи, е дали в рамките на бюджета може да стане по-голямо преразпределение от секторите, които не водят до някаква голяма ефективност в икономиката, към секторите, за които си говорихме - наука, образование, здравеопезване.

- От предишното правителство получихте 8 милиарда лева резерв. Бихте ли оставили на следващото правителство 8 милиарда? Макар че по закон може да е по-малко.

- 7,7 милиарда получихме, в момента е 5,1 милиарда. Но винаги по време на криза имаш три избора. Единият е да увеличиш данъците. Това за мен е лоша политика. Не го направихме. Другият вариант беше да се взимат големи външни заеми и да се разплащат с времето. Това също не го направихме, защото тежестта се прехвърля в бъдещето. Тогава ще страдаме след 5 или 10 години. И третия вариант - да, благодарение на спестяванията по време на добрите времена на предишното правителство ние имахме такъв резерв, който използвахме. Този резерв е точно за тази цел - в добри времена спестяваш, в лоши времена го използваш. Той, за разлика от всички други възможности, не ни струва лихви и от тази гледна точка за мен беше правилният избор да се използва.

- За какво бяха похарчени тези 2,6 милиарда лева от резерва?

- Те просто отиват за покриване на дефицита, който се появява главно в социалната система. Голяма част от тях отиват за пенсии, защото НОИ последно е бил без дефицит през 1996 г. и всяка година през последните 14 години държавата покрива една голяма част от пенсиите. Така че почти половината от тези пари са отишли за пенсии и други социални плащания.

- Бихте ли оставили 7,7 милиарда лева на следващото правителсто?

- Ако имам възможност - да. Но не мисля, че това е важната цел. Важно е да се мине през кризата, без да се увеличават данъците и без да се вземат големи външни кредити. Това, че се използват пари от фискалния резерв, е нужно по време на криза, както и е нужно, след като се излезе от криза и има растеж, да се слагат пари в този резерв.

- След колко време българинът ще усети по джоба си, че излизаме от кризата?

- Още от 1 септември, когато се увеличат вдовишките пенсии и минималната работна заплата. При вдовишките пенсии би трябвало 700 000 души това да го усетят, за минималната заплата - около 120 000 души.

- Казват, че средното увеличение на вдовишките пенсии ще е с около 5 лева.

- Доста голяма група хора ще получат от 15 до 30 лева месечно.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация