СИМЕОН ДЯНКОВ: СРЕДСТВАТА ЗА СПОРТНО МАЙСТОРСТВО ТРЯБВА ДА СА В ОТДЕЛНА СМЕТКА ОТ СРЕДСТВАТА ЗА МАСОВ И КЛУБЕН СПОРТ
22.08.2012 г.
Симеон Дянков - вицепремиер и министър на финансите в интервю за Радио „Фокус", 21.08.2012 г.
Водещ: Как ще се дават средства от държавата за спорта - тази тема ще коментираме, а наш гост в ефира е министърът на финансите Симеон Дянков. Повод да разговаряме именно по тази тема са резултатите от проверката на финансовия инспекторат на волейболната асоциация. Министър Дянков, стана ясно, че са констатирани нарушения и дори случаят вече е даден на прокуратурата. Нека обобщим какво точно установи проверката?
Симеон Дянков: Проверката, която от тази сутрин вече предадена на прокуратурата, установи редица нарушения. Има 10 акта, които са към председателя на федерацията и още няколко акта към самата федерация. Общо 14 акта. В смисъл, констатирани са доста нарушения, като те са в 2 основни групи. Едното, което е за всички федерации, които досега сме проверявали - масово не се използват обществени поръчки при оборудване, когато се поръчва, когато се правят домакинства и т.н. Законът за обществените поръчки ясно казва, че законовите нормативи важат за всички федерации. Така че голяма част от тези актове са по тази тема. Има също на 2-3 места, като едно е най-фрапиращо, където част от награден фонд - за световната лига за 2011 година, за миналата година, липсва. В смисъл, би трябвало състезателите и треньорите на българския национален отбор да са получили около млн. и 100 хил. лв. награден фонд, заради успешното си представяне, но реално те са получили някъде около половината от тази сума. И другата половина, значителна сума - близо 700 хиляди лв. я няма. В смисъл, по документи все едно, че е изчезнала. От самата федерация не дават никакво обяснение къде може да е тази сума.
Водещ: Какво очаквате да покаже проверката на прокуратурата по този случай?
Симеон Дянков: Специално за този последен случай, той вече може да донесе и наказателна отговорност. По Закона за обществените поръчки се носи главно административна отговорност. В другите федерации, къито са проверявани има глоби. Миналата година за ски и мотокрос имаше подобни актове. Те вече са изплатени, след обжалване. Но там става въпрос за глоби. По-важно е къде са средствата, близо половината от наградния фонд за миналата година, която не се води в никакви фактури. И там вече може и административна, и наказателна отговорност да влезе в сила.
Водещ: Това е четвъртата асоциация, която проверявате от началото на годината, ще продължат ли тези проверки? Знаем, че спортните асоциации са доста на брой.
Симеон Дянков: Поръчали сме проверки. Аз като министър съм поръчал на Държавния финансов инспекторат проверки в още около 20 асоциации, които са най-големите, в смисъл, от финансова гледна точка представляват най-голям интерес. Иначе, наистина, в България има над 100 федерации. Няма начин всичките да се проверят тази година. Но смятам, че след проверките в четири федерации се вижда, че масово не се спазва Законът за обществените поръчки. Има оправдания от рода - при нас спецификата е по-различна. Не е по-различна, навсякъде има специфика. Примерно в НДК като има концерти или в зала „Армеец", няма как да правиш уж обществена поръчка и да казваш дали е Лили Иванова, или е някой друг, или е Веско Маринов. Но в случая все пак, може да използваш обществена поръчка колко струва самото представление. Така че и там важи същата идея, не е толкова специфично, трябва да се правят обществени поръчки. Извън това, смятам че като проверим още няколко федерации, в следващия месец, докато излязат тези резултати, на тази база ще предложа промени в цялостното финансиране на спорта в „Бюджет 2013 година" -самите федерации да получават много по-малка възможност да кандидатстват и да получават всичките пари за домакинства. Един вид домакинствата, макар че федерациите ще могат да кандидатстват, самите пари за домакинствата да отиват в самото министерство и през негова дирекция, съответно да се плаща. Но това е работа главно на министър Нейков. И бих искал да се раздели темата - федерациите, които получават пари за масов спорт и за клубен спорт от високото спортно майсторство - за олимпиади, за световни първенства. Смятам, че тези пари, за високото спортно майсторство, трябва да отидат в нарочна сметка. Дали се казва „Олимпийски надежди", „Най-изтъкнати спортисти" и тя да е в самото министерство.
Водещ: Очаквате ли да срещнете разбиране в спортните среди за това ваше предложение?
Симеон Дянков: Ние в последните няколко дни сме разговаряли с министър Нейков, вчера с премиера по тази идея. Тя, разбира се, все още се усъвършенства, но аз бих искал да влезе в бюджета. Разбира се, ще има голям вой, особено от федерации, които хем реално нямат масов спорт, не развиват масов спорт, не се представят на олимпиади или много зле се представят, а едни хора там си взимат доста големи пари, които си ги използват за самите тях, не за спортистите. Ще има вой, но за радост, тук могат да се използват много ясни критерии. Да се каже - дайте да видим примерно на последните 3 олимпиади, последните 5 спортни световни, европейски шампионати как са се представили представителите на тези федерации и в зависимост от това, да изберем първите 15, които най-добре са се представили и приоритетно да инвестираме в тях. Всички останали да са на принципа на спонсорството. Та, тези, които ще отпаднат от това финансиране, които сега имат така наготово, ще се нададе вой, но аз съм свикнал.
Водещ: Има ли механизми държавата и какви, с които да не се допусне занапред безотчетност на средствата и злоупотреби?
Симеон Дянков: Първоначалното нещо вече го правим - Държавният финансов инспекторат. Миналата година променихме закона, защото до миналата година те не можеха да проверяват федерации. Май месец миналата година променихме закона. Те вече могат. Направили са вече 4 проверки докрай. Текат, както споменах, още около 20. На тази база ще извадим някои изводи за всички федерации, казах масово примерно не се използва Законът за обществените поръчки. Оттук нататък, ако се дават примерно пари за домакинства, ще изискваме да видим документите, че са започнали процедури по Закона за обществени поръчки и само тогава ще даваме пари. В смисъл, имаме механизъм - вместо да даваме парите накуп, да кажем като видим обществената поръчка и на каква стойност е спечелена, тези пари ще ви дадем, а не някаква произволна, друга сума, която вие ни казвате. Основното нещо, което според мен трябва да се промени е самото мислене - каква работа имат федерациите. За мен това е развитието на клубния спорт и на масовия спорт, и каква работа трябва да се изземе от техните функции, сегашни, порочни, бих казал, и да се даде на самото министерство, а това е висшият спорт и домакинствата. По този начин самите федерации ще имат фокус и няма да имат такава голяма възможност за, така да се каже, търговска дейност.
Водещ: Да ви върна отново на резултатите от проверката на Волейболната федерация. Има ли реакция от страна на самата Волейболна федерация на данните, които излизат след тази проверка?
Симеон Дянков: Това вече е работа на прокуратурата. В Закона за държавния финансов инспекторат се дават две седмици право на отговор. Тези две седмици обаче вече са изтекли. В рамките на тези две седмици Федерацията по волейбол не е подала никакви коментари, допълнителна информация, протести и т.н., така че правото на отговор вече е изтекло, такъв отговор от федерацията няма. И вече оттук предстои отговор към самата прокуратура.
Водещ: Един последен въпрос, ако позволите малко извън темата за спорта, но за Бюджет 2013. Заявихте наскоро, че общините с добри показатели за финансова стабилност и дисциплина ще бъдат стимулирани още следващата година. Какво могат да очакват, какво ще получат?
Симеон Дянков: Ще предложа на Сдружението на общините, още септември е тяхната национална конференция, към края на септември, да създадем един фонд за стимулиране на общините, те да предложат големината на този фонд. Можем да започнем от нещо като 50 милиона лева и с времето да расте, с годините. И този фонд да се дава само на общини по методология, която самото сдружение предложи, на общини отличници или общини, които в миналото са били зле, но с нови ръководства, с нови общински съвети, с нови кметове рязко се подобрява тяхното положение и тях трябва да поощряваме, така че този фонд да се използва за общински проекти, главно инфраструктурни проекти - училища, детски градини, спортни площадки, някои от общинските пътища и т.н. Говорили сме вече няколко пъти с ръководството на Сдружението на общините. Остава те да ни предложат методологията, по която да има ясни правила - такава община с такива показатели, с такова население може да кандидатства до такава сума. И разбира се, ще започнем от нещо по-малко, за да можем да видим как работи и вече в следващи бюджети надеждата ни е то да се увеличи като част от общото финансиране на общините.