Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

И ЗДРАВНИЯТ РЕЗЕРВ ЩЕ СЕ ХАРЧИ ЗА ХОРАТА

03.12.2010 г.

Владислав Горанов, заместник-министър на финансите и председател на Надзорния съвет на НЗОК

- Защо взимате парите на българите от здравни вноски, събирани в големия резерв на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) от 1999 г. насам, за да ги налеете в държавния бюджет, г-н Горанов?

- Взехме това решение въз основа на договореността, че парите за здраве от 2011 г. ще отиват само за здраве. Натрупаните диспропорции в последните няколко години веднъж завинаги трябва да бъдат преодолени. Имам предвид, че проблемът с НЗОК дойде в момента, когато се реши здравната осигуровка да се увеличи от 6 на 8 %. Но без да се даде воля това повишение да се ползва като разход на касата.

И през 2008 г. започна да се трупа големият резерв. Не бива да забравяме, че имаше и период (след стартирането на цялостното финансиране на болничната помощ само от НЗОК - през 2006 г.), в който републиканският бюджет субсидираше здравната каса. А вече през 2011 г. всички средства, които постъпват в нея, ще бъдат изразходвани за здраве. Тук вече възниква въпросът защо при това положение да държим резерви, които се съхраняват по реда на фискалния резерв с ниски лихвени равнища, а същевременно за финансирането на дефицита да взимаме заеми с лихви от порядъка на 5-6 %. Които на годишна база за този размер на средства биха означавали натрупани лихви за около 70-80-100 млн. лв. Които категорично биха могли да се избегнат.

- Да, но този голям резерв на касата е пазен с идеята да се ползва при кризисна ситуация, когато и държавата няма откъде да вземе допълнителни средства?

- Резервът е събиран от държавни приходи.

- Какво имате предвид?

- Данъците и осигурителните вноски са публични вземания. Разбира се, някои от тях са с целеви характер като здравните вноски. Но така или иначе, те са пари на цялото общество. И в момента, в който се съберат, не са на този или на онзи. Дебатът, който се води за спестяванията в частните пенсионни фондове е съвсем различен от този, който може да се провежда за сумите и сметките по публичните фондове, част от консолидираната програма. И които "Евростат" следи. Така че когато говорим за този тип резерви, не бива да им връзваме панделките, които обикновено законодателят под една или друга форма се опитва да им сложи. За да постигне дадени цели на закона.

Решението, и то отново ще бъде взето със закон, е тези средства да послужат за финансиране пак на публични разходи, пак гласувани със закони. И в никакъв случай не може да се твърди, че един вид публичен разход е по-приоритетен от други такива.

- Да, но тези 1,4 млрд. лв. са събрани от българите за здраве. А сега те няма да отидат за лечение и хората ще бъдат излъгани!

- Още един път подчертавам - ГЕРБ гласува точно това да става оттук нататък. А въпросът защо досега не е правено, не е към управлението на ГЕРБ. Натрупаните диспропорции, за които и вие говорите - от 1999 г. досега, трябва да бъдат преодолени. И това става именно чрез бюджета на касата за 2011 г. А големият резерв бе формиран в последните години, когато се отвориха огромните дефицити в държавното обществено осигуряване. Със същия аргумент, с който вие искате парите за здраве да отиват за здраве, би трябвало да твърдим, че парите за пенсии трябва да се харчат за тях. Но тогава 4-те млрд. лв. дефицит в държавното обществено осигуряване не би трябвало да се покриват? А социалните права на гражданите не би трябвало да бъдат гарантирани по никакъв начин. Т. е. проблемът не може да се гледа едностранно.

- Нали точно това е майсторството на големите политици - да спазват законите и без да взимат пари оттук и оттам, да осигурят всички сфери?

- Майсторството на добрите управленци е да балансират между всички отговорности в държавата.

- Здравето не е ли най-важното? Без него гражданинът не може да е полезен за каквото и да било.

- Здравеопазването е важно. Образованието е важно, социалната политика е важна... Дали човек като цяло избира едно или друго благо, зависи от различните моменти, от приоритетите му.

Тогава той е склонен да се лиши от едно за сметка на друго и обратното.

- Толкова ли са нужни на държавата парите от здравните вноски за 1,4 млрд. лв., че сега ги прибира за други цели?

- Те никога не са напускали държавата. Твърденията, че НЗОК е собственост на лекарския съюз или на някой друг...

- Тя е на обществото.

- ... разходът ще бъде отново за обществото. Тези средства, които стоят блокирани и според принципите, които утвърдихме оттук нататък, вместо да бъдат блокирани, ще бъдат използвани. А не да търсим заеми.

- За какво ще се ползват?

- За финансиране на всички разходи, които държавата прави в полза на обществото.

- Какво означава това - за магистрали, спортни зали, за какво?

- 26 млрд. лв. са общо разходите на консолидираната фискална програма. Сумата за магистрали от тях е доста малка. Най-големите разходи, които прави държавата, са за пенсии, за социални плащания - за образование и за здравеопазване.

- От догодина финансовото министерство ще определя прогнозни цени и обеми на медицинските услуги. Какво тогава остава да договаря лекарският съюз с касата?

- Въпросът е зададен коректно отчасти. Защото определянето на прогнозните цени и обеми ще става тогава, когато НЗОК и лекарите не са успели да постигнат споразумение по тях. Така е в приетия закон. Т.е. за 2011 г. той предвижда докторите и касата да договарят цени и обеми. Ако това не стане, естествено, че държавата трябва да разполага с механизъм, чрез който да управлява фонда. И по начин, който да гарантира устойчивостта на средствата му в рамките на бюджетната година. Но не приемам тезата, че лекарският съюз и касата няма какво да договарят.

- Докторите не са съгласни с това, което току-що казахте.

- Ако прочетат внимателно закона, който се прие преди 3 дни, ще видят това, което ви казах. Те ще могат да преговарят за цени и обеми, но съществуват и предпазни механизми, които да осигуряват правилата за работа, ако не се постигне договореност.

- Догодина 340 млн. лв. от бюджета на касата ще се прехвърлят към Министерството на здравеопазването (МЗ). Защо намалявате парите, които директно отиват за здравето на осигурените българи?

- Дейностите, които ще се финансират от МЗ, са сред тези, които и в Европа се обезпечават по линия на солидарния фонд. С времето трансферите ще изчезнат. Това може да стане още догодина. Защото въпрос на технология е НЗОК да създаде организация, за да финансира дейностите, които са присъщи на централно осигурителната каса. Затова за мен е неприемливо, че с трансфер от касата към МЗ ще се покриват разходи на неосигурени. Парите ще отидат за дейности, гарантирани от солидарния модел.

- Но МЗ плаща спешната помощ например и на хора, които не са осигурени?

- Искам да подчертая, че общият разход на МЗ е 712 млн. лв., които са много повече от трансфера, за който говорим.

- Няма ли да е по-лесно просто да накарате 1,8 млн. неосигурени да си платят здравните вноски? Тогава няма да има нужда от подобни еквилибристики.

- Така е съставен Законът за здравното осигуряване, че теоретично не би трябвало да има неосигурени. А всички категории, които не могат със собствени средства да си погасят вноските - като деца и пенсионери, е предвидено да ги осигурява републиканският бюджет. Има лица, които в определени периоди не са се осигурявали и те попадат в статистиката на хората без здравноосигурителен статус. Усилията за събиране на вноските не са спрели.

- Премиерът Бойко Борисов беше заявил преди 2 месеца пред лекарите, че ще ви отстрани от поста шеф на надзора на касата. Явно ви цени като кадър, продължавате да сте на него?

- Много е вероятно това да стане. Изчаквахме приемането на закони. Така или иначе, правителството взима решение кои хора да попадат в квотата в Надзорния съвет на касата. Аз смятам, че работата на Надзорния съвет на НЗОК е да гарантира стабилност на касата и спазването на законите. В момента, в който се прецени, че един човек може да е проблем за здравноосигурителния модел и за системата, аз имам достатъчно отговорности в Министерството на финансите, и мога да напусна. Или да бъда изведен от Надзорния съвет на НЗОК. Но това е решение, което не взимам сам нито в едната, нито в другата посока. Не случайно настоявах в Закона за здравното осигуряване да се впише, че членовете на надзора не получават възнаграждения. За да е ясно, че никакви други мотиви не могат да са в полза при определянето на състава на съвета. А преди години за всяко заседание са се взимали доста сериозни суми. Откакто ГЕРБ е на власт, на член на Надзорния (или Управителния съвет, както се казваше доскоро) не е платена и една стотинка.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация