Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Заместник-министър Методиев в интервю за "Събуди се" по Нова телевизия: Еврозоната не е мираж и няма да остане мираж

Заместник-министър Методи Методиев
Снимка: Заместник-министър Методи Методиев

18.02.2023 г.

Водещ: На всеки един от нас му се налага да се приспособява към цените в магазините. На този фон, продължаваме към водещата икономическа новина, която дойде вчера, последният работен ден на седмицата. Стана ясно, че България няма да влезе в еврозоната от 1 януари 2024 година, Финансовото министерство обяви, че за момента тази задача е непосилна за страната ни. Защо? Темата сега продължаваме със заместник-министъра на финансите Методи Методиев. Добре дошли, в нашето студио.

Методи Методиев: Добро утро, на Вас и на Вашите зрители.

Водещ: Защо еврозоната остана мираж и мираж ли е тя?

Методи Методиев: Не, в никакъв случай не бих казал, че еврозоната е мираж, или ще остане мираж в някакво далечно бъдеще. Това, което стана ясно през последните месеци на много интензивни разговори между правителство на най-високо ниво и също така на експертно ниво, че всъщност ние като държава трябва да изпълним реформите, които сме поели като ангажимент, които трябваше да изпълним и които бяха внесени в парламента като законодателни проекти, за които, за съжаление, не остана време на парламента да бъдат приети. Също така това, което стана ясно е, че трябва да има един по-устойчив тренд на намаляване на инфлацията, с оглед достигането и на инфлационния критерий.

Водещ: Големият въпрос, който поставиха и част от политическите партии, защото неизменно това решение предизвика отзвук, от „Продължаваме промяната“ казаха, че служебният кабинет не се е съобразил с решението на Народното събрание да се забърза този процес по приемане на еврото и да се направи абсолютно всичко необходимо, така че 1 януари да остане целева дата. Въпросът е, сами ли взехте това решение да спрем процеса до тук, или наистина причините са обективни?

Методи Методиев: Както казах, правителството след 27 октомври, когато беше взето решението на Народното събрание за ускоряване на преговорите и на работата на правителството, заедно с европейските партньори извърши страшно много работа, както техническа така и политическа работа. Но след множество срещи, които имахме, както с колегите и от еврогрупата, така и с колегите от Европейската комисия, стана ясно, че ние не отговаряме на тези два критерия. В този смисъл мога да кажа, че Народното събрание с действията, които предприе по отношение на законодателната програма в последния месец на своето съществуване, бламира своето решение от 27 октомври, самото то, а не правителството да е изиграло някаква роля.

Водещ: Тоест, Народното събрание Ви бламира, а не Вие сте нарушили решението на парламента?

Методи Методиев: Точно така.

Водещ: Какво Ви казаха на срещата, която беше преди няколко дни в Европа? Казаха – Вие не отговаряте, защо въобще се отказахте да представите този доклад за напредък?

Методи Методиев: Това, което ние водихме като постоянни разговори - те не са били само през последните няколко дни, а през последните няколко месеца имахме ежеседмични разговори с колегите от Европа и това всъщност, до което стигнахме като общ извод е, че всъщност няма смисъл да подаваме искане за оценка в конвергентен доклад, при положение, че ние не сме извършили реформите, които бяхме поели като ангажимент още през 2020 година да извършим и инфлационният диференциал спрямо референтната стойност за инфлацията като критерий е твърде голям и ние няма да може да го постигнем.

Водещ: В момента колко е голям този критерий, с колко се отдалечаваме от целевите стойности?

Методи Методиев: Ще Ви дам конкретен пример. През 2006 година Литва подава искане за изготвяне на ад хок конвергентен доклад за оценка и тяхната разлика спрямо референтната стойност е само 0.1 процентни пункта, а при нас към днешната дата е някъде около 5 процентни пункта.

Водещ: Тоест, в пъти повече, ние щяхме да получим отказ, така ли, ако сега бяхме подали този доклад?

Методи Методиев: Точно така. През 2006 година когато Литва подава искане за конвергентен доклад, съответно ЕК са задължени да изготвят такъв конвергентен доклад и те отказват на Литва да бъде приета в еврозоната основно заради критерия инфлация. И разликата тогава спрямо референтната стойност е била 0.6 процентни пункта. Но тука е много важно да се отбележи също така, че освен посрещането на самия инфлационен критерий, европейските институции в правилата, които са залегнали в договорите, гледат и така наречената устойчивост на изпълнение на този критерий. И пак, ако се върнем към доклада от 2006 година за Литва, там всъщност основният аргумент, който е бил на Европейската комисия, на Европейската централна банка, е бил това, че те не виждат устойчив тренд на изпълнение на този критерий.

Водещ: Именно за инфлацията се говореше, че е възможно да се направи изключение, тъй като има много фактори, които не зависят от нас, част от нея е външно внесена, войната в Украйна, поскъпването на всички суровини?

Методи Методиев: Точно така, за съжаление, Вие сте права. В България огромна част от инфлацията е породена от външни фактори, естествено има и някои вътрешни фактори. Но трябва да стане ясно, че по отношение на инфлацията, например, няма така наречената дерогация от правила, както имаше и в момента продължава да има по отношение на бюджетните дефицити на държавите-членки. Има възможност за известна гъвкавост по отношение на третирането на правилата и тази гъвкавост също е в рамките на определени видове критерии, които са ясно разписани в конвергентните доклади на Европейската централна банка. Но пак казвам, референтната стойност и това между нея и това, което в момента ние имаме, е много голяма.

Водещ: Какво обаче може да направим от тук нататък, кога най-рано може да влезем в еврозоната, кога най-рано може да поискаме такъв доклад и оценка за напредъка ни?

Методи Методиев: Оттук нататък това, което служебното правителство ще продължи да прави е ще продължи своята техническа подготовка, защото има много работа…

Водещ: Тоест, няма да спре този процес, който вече е започнал?

Методи Методиев: В никакъв случай и това е нашето разбиране и нашите уговорки с нашите европейски партньори, както от държавите-членки от еврогрупата, така и с ЕК. Така че, оттук нататък продължаваме да работим, продължаваме да работим по цялата техническа подготовка. Както знаете има специален Координационен съвет, към него има седем работни групи, също към тях има и подработни групи, така че те работят много интензивно, за да се подготвим...

Водещ: Как ще намалим инфлацията обаче?

Методи Методиев: В момента, в който ние стигнем до дам, че имаме ясен хоризонт на устойчив тренд на намаление на инфлацията, ясен хоризонт за изпълнение на инфлационния критерий, ние ще подадем искане за оценка.

Водещ: Сега имаме забавяне на инфлацията, макар и малко. С тези темпове кога може  да се доближим до изискванията?              

Методи Методиев: Има известно забавяне, но ситуацията с инфлацията е много динамична, защото трябва да се гледа не само инфлацията в България и какъв е тренда на инфлацията в България, но трябва да се гледа и съпоставката на нашата инфлация с държавите от Европейския съюз, а там също има тренд на намаляване. Затова всъщност е много важно на месечна основа да се следи този процес. В този смисъл имаме уговорката с колегите от ЕК на техническо ниво да имаме срещи ежемесечни с оглед следенето и оценката…

Водещ: Коя е следващата целева дата обаче, има ли все пак някакви шансове през 2024 година да приемем еврото?

Методи Методиев: Следваща целева дата е свързана, както казах, с устойчивия тренд на инфлацията, с изпълнението на реформите, които трябва да бъдат приети от Народното събрание…

Водещ: Тоест, ще чакаме с надежда инфлацията да намалее, така ли е?

Методи Методиев: Първото нещо е да се свършат реформите, надявам се следващият парламент да има тази евроатлантическа устойчивост, за да може да се приемат законите, които трябва да се приемат. И естествено, на второ място, да се адресира и инфлацията. Но пак казвам, проблемът със законодателните пакети, които не бяха приети от предходния парламент предполагам, че ще стои на дневен ред и в идващия парламент. Защото правителството е твърдо решено същият законодателен пакет с всичките закони, които трябва да бъдат приети, да бъдат внесени отново. И от тук нататък би следвало политическият елит да има ясната представа накъде иска да върви България и с какви темпове иска да върви България към своята икономическа и политическа интеграция.

Водещ: Със сигурност е тема, която търпи развитие. Ще следим какво ще се случва и както дали, не ни остана време за конкретно за мерките, които правителството предприема срещу инфлацията. Но да видим и какъв резултат ще дадат те. Благодаря Ви, че бяхте наш гост.

 

 

Видео

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация