Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: ВСЯКА ГОДИНА СТРАНАТА НИ ЩЕ ПЛАЩА С ОКОЛО 60 МЛН. ЛВ. ПО-МАЛКО ЛИХВИ В СРАВНЕНИЕ СЪС СТАРАТА ЕМИСИЯ

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: ВСЯКА ГОДИНА СТРАНАТА НИ ЩЕ ПЛАЩА С ОКОЛО 60 МЛН. ЛВ. ПО-МАЛКО ЛИХВИ В СРАВНЕНИЕ СЪС СТАРАТА ЕМИСИЯ
Снимка: ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: ВСЯКА ГОДИНА СТРАНАТА НИ ЩЕ ПЛАЩА С ОКОЛО 60 МЛН. ЛВ. ПО-МАЛКО ЛИХВИ В СРАВНЕНИЕ СЪС СТАРАТА ЕМИСИЯ

06.07.2012 г.

Владислав Горанов - заместник-министър на финансите | 06.07.2012 | Дарик | Денят

 

Бюджетът се очаква да бъде на плюс с 40 млн. лева в средата на годината. С това се похвали зам.-финансовият министър Владислав Горанов. В интервю за Дарик обаче Горанов не успя да поеме конкретен ангажимент дали по-доброто салдо ще се отрази и върху увеличаване на доходи на пенсионерите или пък до решаване на друг проблем. Зам.-финансовият министър бе категоричен, че още пари ще бъдат спестени на държавата в дългосрочен план заради добрата емисия еврооблигации. Тя дори ще доведе до намаляване на лихвите по кредитите, смята още Горанов.

Пред Дарик зам.-финансовият министър Владислав Горанов коментира още:

Ще се реализират едни не малки икономии в разходната част на бюджета, в разходите за лихви, които могат да отидат за всякакви други социални програми или въобще за нещо градивно, а не плащане на лихви по дълга. Над 60 милиона на година в следващите пет години ще са спестени в сравнение с лихвената структура и средната цена на дълга след погашенията на облигациите от началото на 2013 година. Това е едното измерение, разбира се, фискалното. А иначе има реални предпоставки стабилността, измерена и през пазара, да доведе до по-лесно финансиране на търговските банки и като цяло намаляване на рисковата премия на ресурсите, които се заемат в икономиката, и по този начин през оборота да се достигне до едно по-лесно достъпване до кредитиране, става въпрос на по-ниска цена. Има реална предпоставка за намаляване на лихвите по кредитите. Разбира се, това е сложен процес, от много взаимовръзки, но със сигурност обратното, ако сме в една нестабилна фискална позиция с недоверие от страна на пазара, ще повлияе негативно и ще се повишат лихвите.

Водещ: Каква е бюджетната позиция на страната ни в момента?
Владислав Горанов: По предварителни данни първото полугодие на годината е с положително салдо в размер малко над 40 милиона и минимален дефицит за месец юни, разбира се, това са съвсем предварителни данни, още постъпват отчети и се обработват, но вероятността за отклонения, които да променят значително салдото, така че то примерно от малкия излишък да отиде към дефицит, не се очаква.

Водещ: Вече има излишък, и то по консолидираната програма, може ли да очакваме до края на годината да се намерят пари за, да речем, увеличение на пенсиите?
Владислав Горанов: Нищо не е изключено, но според мен по-доброто решение би било, от една страна, или да намалим дефицита, или, ако се вземе решение да се предоставят допълнителни доходи на пенсионерите под формата на еднократни плащания и вече в зависимост от хода на икономиката и от очакванията за 2013 и следващите години да се формира цялостната политика по доходите за 2013 г.

Водещ: Емисията, която всички определят като много успешна, свидетелства за нашата доста добра макроикономическа позиция. Много експерти обаче се притесняват, че във вътрешен план микроикономиката ни куца. Има ли основания за такива опасения, вие споделяте ли ги?
Владислав Горанов: Финансовата стабилност на фиска, финансовата стабилност на държавата не е достатъчното условие за благоденствието на гражданите, но е необходимото условие, тъй като, ако тя не е налице, ако финансовата стабилност е под въпрос, свидетели сме с много примери, за съжаление около нас съвсем близко, в Европа, а и предишни години, в 90-те сме имали възможност да се убедим в това, когато имаш финансова стабилност, това не е задължително лесно да достига до хората, но много бързо хората усещат, когато като цяло държавата се дестабилизира финансово.

Водещ: Може би бизнесът ще каже, че всъщност ето сега се хвалим с излишък, но този излишък е формиран на база на забавените плащания към фирмите.
Владислав Горанов: За съжаление, особено след местните избори, се натъкнахме на многобройни свидетелства за неразумно, аз твърдя престъпно, но не съм аз, който може да го каже и да го установи, поведение на много кметове, които са управлявали по кощунствен начин бюджетите на общините и са натрупали огромни задължения.

Водещ: Какви са задълженията на държавата и на общините към бизнеса?
Владислав Горанов: Просрочените задължения към края на май 2012 година, с последните данни, с които разполагаме на база на информацията от министерствата и общините, са за малко над 326 милиона общо просрочени задължения, от които на общините са преобладаващата част - 180,2 милиона. Тенденцията е към намаление, тъй като в края на 2011 г. отчетохме над 204 милиона просрочени задължения на общините. Що касае министерствата, също има спад. Знаете, че се осигуриха средства за разплащане на задълженията за небезизвестното водно огледало в Кърджали в размер на 24 милиона. Техният размер общо е 146 милиона и продължава да намалява.

Водещ: А ще се намерят ли пари за федерацията по мотоциклетизъм, която стана ясно, че може би ще пострада заради волейбола?
Владислав Горанов: Последното писмо, което изпратихме към федерацията, е, че сме готови да окажем съдействие, но при едно доста по-консервативно преглеждане на календара на федерацията на спортни състезания, с които тя ангажира държавата. Общо взето, последните години се забелязва една тенденция. Много спортни федерации - шахматна, тенис, волейбол, в това число и мотоциклетизъм, да заявяват към международните федерации желание за организиране на първенства на територията на България, без предварително да са получили съгласието на българската държава и ангажирайки огромен ресурс, едва ли не поставяйки ни в последния момент на колене, че рискуваме да провалим голяма международна проява, което сме решили с промяна в законодателството да регламентираме от следващата година, общо взето, в смисъл такъв - ако федерация поеме подобен ангажимент или тя да си е направила сметката как ще го финансира със собствен ресурс, или предварително да е получила съгласието на българската държава, ако има намерение да разчита на подкрепа от държавата. В противен случай, разбира се, много е престижно да организираш голямо спортно мероприятие на територията на България, но когато това струва милиони левове, в края на краищата няколкото дни еуфория на фона на ограничените възможности на бюджета трябва да бъде съгласувано с правителството, а не да се поемат ангажименти от федерации, които знаете, че са юридически лица с нестопанска цел, те не са под контрола на правителството, а поемат ангажименти от името на държавата.

Водещ: Тезата на федерацията по мотоциклетизъм беше, че тя предварително е заявила домакинствата, които страната ни е поела. Това е календар, който се прави още от миналата година, докато при волейбола специално квалификациите не бяха толкова ясни.
Владислав Горанов: Квалификациите за волейбола не бяха ясни, че ще ги загубим. Ако не ги бяхме загубили, щяхме да спестим част от таксите, които платихме към международната федерация, но календарът и амбициите на ръководителите на съответните федерации трябва да бъде задължително предварително съгласуван, и то по официален път с правителството, така че да могат да намерят място в годишния закон за бюджета, тъй като ангажиментите, които се налага да поемаме над бюджета, са значителни и, общо взето, ресурсът, който заделяме за домакинства, така или иначе не може да стигне за постоянно разрастващия се календар от мероприятия. Специално за федерацията по мотоциклетизъм, ако обърнете внимание, в последните години постоянно нараства графикът на състезания, които те предлагат и предвиждат да домакинстват. Да, България има отлични условия за организиране на подобни състезания, но като изключим това, че имаме много добри състезатели, трябва да се търси внимателно балансът между милиони, многото милиони, които се налага да даваме за домакинствата на тези кръгове, и възможностите на бюджета.

Водещ: Правена ли е корелация между инвестицията в тези състезания и възвръщаемостта на база на нощувки и всички други разходи, които правят отборите и зрителите?
Владислав Горанов: Отборите обичайно поемат участието си в тези състезания, но говорим за милиони левове, така че сама си представете в състезанието примерно в Долна Митрополия край Плевен колко хора трябва да преспят наоколо, за да върнат стотиците хиляди такси, които се плащат към Международната федерация.

Водещ: Каква е реакцията на Министерството на финансите във връзка с решението на Конституционния съд, че не може да има трансфер на средства от НЗОК към здравното министерство?
Владислав Горанов: Аз не искам да коментирам мотивите на съда, но мога да направя следното разсъждение. След като със средства от осигурителни вноски не могат да се финансират здравни права на гражданите, които се доставят чрез Министерство на здравеопазването, трябва внимателно да търсим аргументи с данъци да се финансират осигурителни права, но, общо взето, решението на Конституционния съд ще бъде изпълнено от правителството във вида, в който е прието, т.е. законите ще бъдат изпълнявани така, както са изменени в резултат на решението на Конституционния съд. Актуализация на бюджета няма да се наложи да се прави.

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация