Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

СИМЕОН ДЯНКОВ: ЩЕ ИМА ОЩЕ КАДРОВИ РОКАДИ

11.07.2011 г.

Интервю на вицепремиера и министър на финансите за в. „Труд"

- Г-н Дянков, дадохте месец на шефа на Националната агенция за приходите да подобри работата на ведомството. Обявихте, че ако това не стане, той ще бъде сменен. Срокът изтече, какво е решението ви?

- Има подобрение в НАП, отбелязахме успех в борбата с ДДС измамите. Има две успешни дела, но това, разбира се, не е само работа на НАП, а и на прокуратурата и ДАНС. Това показва, че ако НАП работи по-устремно по темата, нещата стават по-бързо. От тази гледна точка си запазвам възможността да изчакам още месец, за да видя дали това е тенденция или просто временно намерение да се угоди на министъра. Продължавам да оценявам, междувременно направихме промени в ръководството на агенцията. Вторият човек в НАП, който дойде от териториалната дирекция във Велико Търново, работи много добре.

- Не сте категоричен, че Красимир Стефанов е "отървал кожата".

- Не, не съм. И преди време казах, че трябват месец-два, за да се убедя, че подобрението в работата на НАП е тенденция.

- Изпълнението на приходите и на митниците, и на НАП изглежда добро. Защо хвалите митниците, а критикувате данъчните?

- Още миналата година шефът на митниците Ваньо Танов каза: "Имаме следните проблеми в законодателството. Искам промени и ще видите резултатите." Така че миналата година с Танов работихме много активно - променихме наредба, която не е била пипана 7 години, въведохме GPS система във всички митнически складове. С други думи още миналата година Танов ме уведоми кои са големите проблеми. Затова сега си личи как всеки месец нещата се подобряват. Докато в НАП имаше по-голяма инерция. Когато аз кажа: "Тук нещата не вървят", те ми отговарят, че е така, защото не са ограничени плащанията в брой. Аз казвам: "Добре, ще направим нов закон и ще ги ограничим. Обаче не съм доволен от борбата с ДДС измамите." Те ми казват, че е така, защото фирми могат да се прехвърлят на други лица много бързо. Добре, но защо не ми го казаха преди година и половина? Променихме и това. Казвам, че искам да видя много повече инициативност от НАП. Ваньо Танов влезе с голям устрем в митниците и искаше да промени нещата. В НАП оставихме предишния екип, той беше изцяло назначен при предишното правителство. Те бяха свикнали да работят по-бавно.

- Защо НОИ все още няма председател? Да не би да имате разногласия със социалния министър Тотю Младенов кой е правилният човек?

- Аз не се занимавам с избор на нов шеф на НОИ. Просто казах какви са критериите, на които той или тя трябва да отговаря. Да е добър финансист, да е професионалист, което означава да познава системата, но да не е бил част от нея. Това е важно, защото, ето както показва и примерът с НАП, когато човек е работил в системата, някак си дали заради връзките, които има, или просто защото е започнал да мисли по определен начин, не се изявява като кой знае какъв реформатор. Аз искам този човек да е извън системата на НОИ, за да може по-скоро да тръгне работата. Но тук задачата е на социалната комисия в парламента. Доколкото разбирам, тя е много близо до такъв избор.

- Като казахте какъв трябва да бъде шефът на НОИ, остава да ни съобщите и името му.

- То ще се знае в най-скоро време, но няма да го кажа аз, а групата на ГЕРБ и социалната комисия.

- Знаете ли какво се говори за вас? Вие сте човекът, който разпределя постовете в държавата. Вярно ли е? Например смяната на транспортния министър е ваше решение, нали така?

- Определено е мое предложението да се смени транспортният министър, както и шефът на комисията "Кушлев" и шефът на фонд "Земеделие". Доста от предложенията в последните два месеца са мои. Това обаче ми е работата, аз съм вицепремиер и отговарям за много институции. НОИ не е част от тях, той е към социалната сфера, за която аз не отговарям като вицепремиер. Но да, аз искам да работя с хора, които имат енергия и споделят виждането ми, че държавната администрация трябва да се обнови основно. Където виждам, че има слабост, веднага предлагам промени.

- Отчитате, че приходите вървят добре. Не може ли да балансираме бюджета още през тази година?

- Приходите вървят по план. Това, което прогнозирахме в бюджета, се изпълнява, в митниците дори малко по-добре от прогнозата ни. Но, ако си спомняте, в бюджет 2011 заложихме дефицит от 2,5%. До средата на годината определено ще сме под 1%. За половин година вървим по-добре от първоначалните прогнози, но все пак има още време до края на 2011 г. Гърция продължава да бъде тема за цяла Европа, така че си заслужава да сме дисциплинирани. Няма да има разхлабване на коланите в средата на годината, защото не знаем какво ще ни сервира общоевропейската ситуация.

- Миналата година много хора не ви вярваха, като казахте, че икономическият ни ръст за 2011 ще е 3,6%. Сега вече има прогнози за ръст над 4 на сто. Вие ще ревизирате ли мнението си?

- Прогнозите ни се правят от експертен екип. Нямам основание да мисля, че не са най-добрите експерти в държавата. Вярвам на това, което ми казват.

3,6% ръст заложихме в бюджета и това ще се изпълни. В началото почти всички смятаха, че няма да стане. Сега една част от прогнозите са дори за над 4%. Ние засега няма да променяме този параметър. В средата на август ще имаме нов анализ, ако се окаже, че данните са благоприятни, може и да променим прогнозата си. Важно е хората да вярват в това, което казваме. Вече нямаме извинение. Докато в началото на 2009 г. все още имаше неизвестни, оставени ни от предишното правителство, сега отбелязваме две години на власт. Не можем да сме неточни в прогнозите си.

- Ако все пак макропоказателите се окажат по-добри, ще има ли ръст на заплати и пенсии?

- Тази година не. Това става в рамките на бюджетната процедура. Сега сме в процедурата за 2012 г., през септември ще работим най-активно по нея. Ако видим, че имаме възможности, през следващата година може да се мисли за поетапно увеличение на доходите.

- Много често ни сравняват с Естония. Защо там след големия срив от 11% сега имат ръст от 8 на сто, а ние не можем да реализираме такъв темп на растеж?

- Естония влезе много рязко в кризата и съответно излезе рязко оттам. Вече трето тримесечие имат значителен ръст. Ние влязохме малко по-късно в рецесия, защото предишното правителство се опита да забави този процес до след изборите през 2009 г. Съответно изхарчи много пари точно преди парламентарния вот. Затова ние се движим средно с 6 месеца закъснение спрямо Европа както при влизането, така и при излизането от кризата. Така че, ако ние имаме силно тримесечие, това ще бъде третото на тази година. През първото вече имахме 3,4% ръст. Очаквам за октомври-декември да имаме поне 6%. Дали можем да постигнем ръст от 8%? По принцип да.

- Никога не се е случвало.

- Не се е случвало, но с политиките, които успяхме да прокараме, и това, че имаме най-ниското данъчно бреме в Европа, можем да успеем. Ние всъщност никога не сме имали и най-ниското данъчно бреме. Бяхме седми по този показател, като влязохме в ЕС, сега сме първи. Това би трябвало да помогне на бизнеса да постигне по-висок ръст. Имаме предпоставки за 8% ръст. Разбира се, винаги може да се направи и повече. Все още ни липсват някои реформи. Целта е не само да достигаме и задминаваме тези, непосредствено преди нас като Румъния и Латвия, а и да се стремим доста по-високо - към средноевропейските доходи.

- За какъв период можем да ги достигнем?

- Два мандата. Значи ние имаме още 6 години. За това време можем да достигнем Гърция. Това не е средният доход, но е доста над този, за който сме мечтали преди две години. През 2009 г. имахме 37% от средния европейски доход, сега имаме 43%. За две години, които бяха много тежки, все пак сме дръпнали напред. Но ни трябва още малко време.

- Тоест, ако имате втори мандат, в неговия край България ще стане Гърция като ниво на доходи.

- Да, напълно е възможно в края на втория ни мандат средният българин да е богат колкото средния грък.

- Явно имате дългосрочни планове за управлението. Какви цели си поставяте за втория си мандат?

- Има още много какво да се прави. Първите две години минаха изцяло в борба с кризата. Смятам, че я преодоляхме. Във втората част на този мандат искам да се фокусирам върху политики за увеличаване на растежа и доходите.

Икономическият екип на това правителство е добър. Плевнелиев е много силен министър, Нона Караджова - също. Трайчо е силен, Московски за кратко време се представи много добре. Такъв икономически екип досега не е имало в модерната история на България.

- Кои са слабите му звена?

- Отправял съм критични коментари към земеделския министър. Повече трябва да работи, по-малко да говори. Това напоследък започва да става. Също така смятам, че ни трябва сериозна реформа в сферата на сигурността. Трябва да се промени съотношението в ресурса - и финансов, и човешки, който отива в сферата на сигурността. Става въпрос за полиция, отбрана, ДАНС и разузнаване спрямо образование, здравеопазване, наука и култура. В Европа общият ресурс за земеделие, образование, наука и култура е по-голям, отколкото за ресора сигурност. У нас е обратното. Така че трябва да намалим разходите и да увеличим ефективността в сигурността и да пренасочим повече пари за други пера.

- Тук обаче ще влезете в конфликт с вицепремиера Цветан Цветанов. Можете ли да го преборите?

- Този разговор го водим от самото начало и ще продължим да го водим. В средносрочен период - следващите от три до пет години, това е основната липсваща реформа в публичните финанси. Има и други сфери, в които могат да се подобрят нещата, но ако направим това преразпределение - от сигурност към образование, здравеопазване, наука и изкуство, ще си помогнем на икономическия ръст и социалното благополучие. Затова имам твърдо мнение по въпроса и ще го отстоявам бюджет по бюджет. Дори и в рамките на междубюджетни разговори. Дали ще успея? Ще видим. Бюджетът за 2012 г. ще е показателен. Тук-там имаме успехи - например в отбраната Аню Ангелов успя да направи голяма оптимизация. Надявам се другата част от сигурността да последва този пример.

- Колко ще отрежете от сигурността в следващия бюджет?

- Пак гледаме средното ниво за Европа. Като сравняваме, там за сигурност се харчат около 2% от БВП. Ние харчим двойно - 4,2%. Тези 2,2 на сто, ако се преразпределят към образование, наука, култура и земеделие, там също ще стигнем средноевропейските нива. Това не може да стане за една година, но за 3 може. За да стигнем средноевропейските доходи, трябва да имаме и средноевропейското преразпределение на бюджетните приходи.

- Каква оценка си пишете за две години начело на финансите?

- Мен ме оценяват премиерът и групата на ГЕРБ в парламента. Те правиха оценка преди време, тя получи гласност. Надявам се това да се прави регулярно. Аз съм доволен от нещата, които постигнахме. Начинът, по който излязохме от кризата, нямаше алтернатива.

- Проблемът е, че напоследък депутатите не ви харесват особено. Говоря за мнението ви за безотчетните депутатски пари. Какво ще им кажете?

- Аз просто съобщих за анализа, който ми показаха моите експерти. Първоначалният въпрос беше дали е истина това, което каза Яне Янев. Аз не го знаех, беше изненада за мен. Проверих го, оказа се, че е истина, и то поне от 12 години. Попитах дали е законно и да, така е.

- Но дали е морално?

- Точно затова съм поискал анализ. Първият въпрос е спазен ли е законът. Да, категорично. Следващият въпрос е дали парите се харчат правилно - това е преводът на "морално" на езика на финансите. Моето министерство не е страната, която да отговори на този въпрос. Това е работа на Сметната палата. Скоро анализът на експертите ми ще е готов и ще предложим точно това - Сметната палата да влезе на проверка в Народното събрание. Ако се налага, да се промени правилникът на НС. Но не е наша работа.

- Какво не можахте да постигнете за 2 години?

- Винаги има нещо, което не е довършено. За двете най-значими теми вече стана дума - първо, относително преразпределение на публичните финанси. Аз се опитвах да го направи на два пъти, но със смесен успех. Втората тема е тази, която напоследък се вижда като внезапна активизация - т. нар. промяна на кадри. В самото начало, като станах министър, не познавах много хора в администрацията. Предположих, че всички са съвестни и ще работя с тях като професионалист. Сега се оказва, че много по-рано е било добре да предложа в моите ресори по-големи промени, за да влязат неопетнени хора. Имам предвид и като мислене, а не само дали са правели нещо незаконно. Трябва да се пречупи инерционното схващане, че реформа не може да се направи и значи няма и да се опитваме. Трябват ни реформатори. Напоследък такива се появяват.

- Тоест рокадите тепърва предстоят?

- Тоест да. В сектори, в които все още не е имало големи промени, и аз смятам, че не работят така, както би трябвало. След 2 години имам впечатления как работят голям брой хора. Виждате, че хора, които са се справили добре, отиват от Министерство на финансите във Фонд "Земеделие" например и фондът внезапно започва да работи добре. Хората, като виждат, че нещата стават, започват да ни изпращат автобиографии, защото искат да работят с нас.

- Как намирате нови хора? Кой ви ги препоръчва?

- Част от малкия ми екип като вицепремиер се занимава само с това. Говорят с кандидати, проверяваме ги.

- Значи политическият ви кабинет е съставен от "ловци на глави"?

- През последните 6 месеца сме се ориентирали към това, защото е много важно. Виждаме разликата, като имаме активен министър на транспорта или пък какво се случи, когато г-н Коларов влезе в комисията "Кушлев". Когато някой си разбира от работата, внезапно нещата се подобряват. Това е част от моите задачи в последните шест месеца, много повече, отколкото беше преди.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация