Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Още по темата

НЕ Е ВЪЗМОЖНО ОТПАДАНЕ НА ДДС ВЪРХУ БРАКУВАНИТЕ ХРАНИ

НЕ Е ВЪЗМОЖНО ОТПАДАНЕ НА ДДС ВЪРХУ БРАКУВАНИТЕ ХРАНИ
Снимка: НЕ Е ВЪЗМОЖНО ОТПАДАНЕ НА ДДС ВЪРХУ БРАКУВАНИТЕ ХРАНИ

07.12.2012 г.

 

07 декември 2012 | Агенция \"Фокус\"


Фокус: Министър Дянков, парламентът прие Бюджет 2013, как оценявате дебатите, като че всяка година са по-спокойни?
Симеон Дянков:
Този бюджет беше най-лесният бюджет откакто съм финансов министър. Доста съм изненадан. От една страна, би трябвало да става по-лесно с времето, след като и депутатите от мнозинството придобият по-голям опит, познаваме се повече един друг. От друга страна в други държави, където съм работил като част от Световната банка, съм забелязал, че последният бюджет преди избори винаги е най-труден, просто защото опозицията се мобилизира да покаже - те каква истинска алтернатива са и казват: „Ако ние бяхме на власт тази година, бихме направили това, това и това\". Всъщност голямата ми изненада за Бюджет 2013 беше, че опозицията въобще не се появи, физически не се появи голяма част от тях. Станишев въобще го нямаше и двата дни на бюджета, Костов го нямаше на бюджета и не се появи с някакви алтернативи. БСП много говореха, че ще имат алтернативен бюджет, но така и не го видях; не знам къде е този алтернативен бюджет и какво казва. За мен това беше голяма изненада, аз очаквах няколко дни дебати до късни нощи; както знаете в предишни години сме стояли до 02.00 - 03.00 часа сутринта. Тази година беше доста по-спокойно, което показва две неща. Едното е, че опозицията не е истинска алтернатива, те не знаят какво да направят и какво да предложат извън някакви критики по периферията, за които, ако ги попиташ - какво биха направили, те не могат да отговорят. Казват - „Нищо, но ние сме против това, което ти предлагаш, но и ние също нищо няма да направим\". Това е едното. Другото е, че това е единственият възможен бюджет, затова и в не само в зала имаше много малко коментари, а и като писмени предложения между първо и второ четене тази година бяха наполовина от миналата и предишни години.

 

Фокус: Имаше обвинения, че не се е получил дебатът, защото депутати от мнозинството не са участвали и вас също ви обвиниха, че не сте защитил бюджета в пленарна зала.
Симеон Дянков:
Аз смятам - и това се прави в развитите държави, където съм гледал и съм се учил, че работата на финансовия министър и финансовото министерство прекъсва дотам, докъдето те защитят бюджета в Министерски съвет и Министерски съвет го вкара в парламента. След това обществено се обяснява защо е взето едно решение или друго, но финансовият министър няма роля да обяснява в парламента какво и как, защото то вече е предложено, разписано, анализирано и т.н. Относно мнозинството в парламента, ние с тях сме имали многобройни разговори и преди да влезе бюджетът официално, и след като е влязъл официално. Те са дали техните предложения, ние сме ги обсъждали. Някои от големите предложения се приеха, например 20 милиона повече за учителите, 30 милиона повече за детски ясли и градини, така че, един вид, мнозинството си беше свършило работата. Тук беше ролята на опозицията да каже: „Ние, ако бяхме на власт, щяхме да направим еди какво си по-различно\". А ги нямаше, за моя изненада, нито Иван Костов го имаше, нито Станишев дори да каже против какво са те. Това показва, че няма алтернатива на сегашното управление, поне във финансовата част.


Фокус: Направени бяха предложения в социалната сфера, предимно от Коалиция за България и от ДПС - за увеличаване на детските надбавки, за майчинството през втората година, каква е причината да не се приемат тези техни предложения?
Симеон Дянков:
Не смятам, че е принципно правилно. Смятам, че е принципно правилно - с ограничения ресурс, който имаме сега, да фокусираме върху изграждането на детски градини и детски ясли. Коментар, който многократно сме получавали от много повече майки е, че те биха искали - да се върнат и да работят, за да се развива кариерата им, но особено в големите градове, няма къде да си оставят децата. И се налага или те да си стоят вкъщи, или да ги оставят на родителите си, които пък трябва да се пенсионират по-рано. Макар че ми тежи много, че ни обвиняват, че сме бездушни и не мислим за майките, напротив. За мен политиката е за инвестиции и за 3 - 4 години ще построим всички детски ясли и детски градини, които са нужни. Изчислили сме го, и трябват около 70 детски градини допълнително в големите градове. За три години и половина, това с тези темпове може да стане. Когато това стане, една голяма част от активните майки ще искат да се връщат по-лесно и по-бързо на работа и ще могат да го направят. Тогава ще имаме достатъчно допълнителни пари, за да вдигнем майчинските и детските не с 10% както предлага опозицията, а с 50% или 100%. Тогава може да се прави истинска социална политика.
Това, което предлагат сега е чист популизъм; например от 35 лева детските да ги вдигнеш на 45 лева. Ако питате сега една майка - 45 лева достатъчно ли ще са, тя ще каже не; 55 лева достатъчно ли са - не; 65 лева достатъчно ли са - не. Там трябва да се удвои и утрои, но за да стане това, трябва да има тази инвестиция, която позволява на една част от майките, по тяхно решение, да влязат обратно в пазара на труда - там където са работили или на нови по-интересни работни места, да се освободи такъв ресурс и съответно другите майки да получат много повече.

 

Фокус: Тоест прогнозирате, че след около 3 години ще има възможност в бюджета да се увеличат тези детски?
Симеон Дянков:
Не просто да се увеличат, а да се удвоят и утроят. Опозицията нямат истинска алтернатива, те просто искат да се покажат, че мислят уж повече за хората, но хем лидерите им ги нямаше, хем нямат никаква алтернатива. Те казват: „Искаме от 35 да е на 45 лева\". Това реално на кого ще реши въпроса - на никого. Първо, хората не раждат деца заради парите, в това съм убеден и икономическия анализ по целия свят го показва, но ако искаш да имаш някаква политика чрез доходите, допълнително да стимулираш хората, те трябва да са много рязко по-големи от това, което са сега. Дали е 35 или 55 лева - това няма да реши въпроса на едно семейство да имат ли второ или трето дете или не; там доходите трябва да са много по-сериозни. Това може да стане единствено като инвестираме правилно в ясли и детски градини на този етап. Така сме го сметнали, че за 3,5 години в София, Стара Загора, Варна, Плевен, Русе и т.н., в големите градове, където е основният приток на млади хора и деца, всички детски градини и ясли да са построени.

 

Фокус: Имаше обвинения от опозицията, че бюджетът е като „бакалска сметка\", че няма философия. Каква е философията на бюджета за следващата година, кои са акцентите?
Симеон Дянков:
Философията е много ясна - увеличаване на доходите при запазване на финансова стабилност. Опозицията от дясно ги е яд, защото ние сме много по-финансово дисциплинирани, отколкото те могат да бъдат. Един вид тези от дясно няма как да излязат с платформа, която да е по-добра от нашата, затова малкото дясно, ако въобще е останало нещо по-надясно от нас, си мълчи, те нямат истинска друга програма. От ляво се ядосват, защото за увеличаване на доходите, те всъщност няма какво алтернативно да предложат и може би затова нямаше истински дебати в парламента. Пазим финансовата дисциплина, което е важно за бизнеса, без да вдигаме данъци. Бяхме свидетели в Европейския съюз на съобщението - Словакия каза, че премахва плоския си данък и от 19% доходен данък, отиват на 23% за по-бедните и 25% за по-богатите. Представете си, аз ако кажа - готов съм да увелича и пенсиите, и майчинските, но ще трябва да увеличим данъка от 10% на 23% или 25%. Представете си тогава какво ще стане като дебат. Аз не съм такъв популист, не смятам да увеличавам данъците, когато и да било, затова сме и в тази бюджетна рамка. Всъщност дебатът за бюджет 2013 година ми показа, че няма истинска опозиция нито в ляво, нито в дясно. В момента има само една явна партия и това е ГЕРБ; всичко останало са като плачльовци, които стоят, оплакват се от нещо, но като кажеш: „Ок, ти имаш възможността, какво би направил\" - пас.

 

Фокус: Вчера казахте, че някои от предложенията на ДПС за Здравната каса заслужават внимание, които са тези техни идеи, които харесахте?
Симеон Дянков:
Единственият по-смислен дебат, който чух в парламента от опозицията, беше дебатът за това, че не трябва постоянно да говорим - как да намерим повече пари за здравеопазване, а трябва да помислим първо как парите, които има в момента в здравеопазването, да се използват по-ефективно и да се контролират по-добре. Това излезе от господин Имамов, депутат от ДПС. Няколко други техни депутати са го повдигали с мен в предишни комисии и то се споделя от голяма част от депутатите от ГЕРБ от Здравната комисия - Даниела Дариткова, д-р Иванов и други. За мен това е принципният въпрос в здравеопазването.
Иначе ние правихме изчисления, преди 2 - 3 години, така се бяхме разбрали с тогавашния здравен министър, ако одобрим всички предложения за допълнителни средства, излизащи от здравеопазването, колко трябва да е бюджетът допълнително. Решихме да направим тази сметка, за да видим докъде ще стигнем. Сметките, които излязоха през 2008 година - 8 милиарда лева допълнително трябват на нашето здравеопазване. В момента здравеопазването харчи около 3,5 милиарда лева; представете си - кой сериозно може да каже: „Дайте ни 8 милиарда, и ви гарантираме, че всичко ще е добре в здравеопазването\". Това показва една нереформирана система, където парите изтичат, има определени лобистки групи, които печелят от това, особено големи фармацевтични компании, такива които доставят техника и т.н. Богати компании, имат много голяма възможност за лобизъм, и го използват ефективно. Затова реформата в този сектор е най-трудна от всички други сектори.
Предложението, което няколко депутати от ГЕРБ и от ДПС, заедно говориха в сряда и четвъртък за бюджета, за мен е единственият начин трезво да се погледне към реформа в здравеопазването, така че хората да са доволни от самото качество. Сега се дават, дават, дават пари; от 2009 до бюджета, който току-що приехме за 2013 година има с 2,8 милиарда лева повече за здравеопазване, отколкото 2008 година. Тоест - огромно е увеличаването на бюджетния ресурс в здравеопазването. Но ако се направи едно допитване сред хората от 100 души, колко ще са по-доволни днес, отколкото 2009 година, съм убеден, че или ще са 2-ма или 3-ма, но ще са малцинство.

 

Фокус: А каква е причината толкова години, ето и вие във вашия мандат, да не успеете с тази реформа, наистина е трудна? Какво не стига, за да може да се започне сериозно?
Симеон Дянков:
Направихме пенсионна реформа; в повечето реформи, колкото и да са трудни, има страна, която печели от реформата, и има страна, която наистина или привидно, губи някакви привилегии. Обикновено страната, която печели, или е мълчалива и тихо се радва, че правителството най-после е направило нещо, или говори, но говори много по-малко от губещата страна. Губещите винаги говорят много повече, вдигат стачки, опозицията ги организира, слага им тениски. Днес (бел.ред. вчера) беше много интересно да се видят деца на по 8 - 9 месеца, които са дошли неорганизирано в парламента, но всички имаха едни и същи тениски, на които пишеше лозунги и интересно е, че по едно и също време се появиха в парламента заедно с няколко депутати от БСП. Не стават по този начин неорганизираните неща, явно са организирани - и с транспорт, и с тениски, и с какво ли не. Едната страна винаги е радостна, но тиха - другата е бурна и добре организирана.
Проблемът в здравеопазването е, че има много пари, главно за медицински препарати, за лекарства и т.н. Лобитата са огромни и всички, които са в системата, са срещу реформата. Не само част от лекарското съсловие е срещу реформата, не всички, голяма част от лекарите ни са много кадърни и честни, но има една част, която явно печели от това постоянно да надписват и надписват определени лечения и т.н. Фармацевтичните компании много печелят от това да се дават допълнителни и допълнителни пари. На тях им е много лесно да кажат на няколко депутата от опозицията: „Елате, ще ви заведем тук-там, ще пътувате с нас, ще ви обясним това-онова\", кой знае какво друго става... И по този начин да имат подкрепа срещу реформите в парламента. Здравеопазването е такъв социално много наболял сектор, така че в момента, в който ти тръгнеш да правиш някаква реформа, срещу теб се вдигат едновременно няколко прослойки, много добре организирани, с много голям финансов ресурс и общо взето за това - първи, втори, трети, четвърти министър вече сме - хората си отиват. Те всички до голяма степен бяха кадърни, правиха точно това, което трябваше да се направи - и първият ни министър, и вторият, и третият. Просто там лобирането е огромно. Единственият начин и шанс това да стане е както примерно за еврооблигациите. За еврооблигациите аз като финансов министър за първи път видях как всички партии в парламента - говорихме с тях - дали формално или неформално, ни подкрепиха, замълчаха, когато трябваше да се замълчи, говориха, когато трябваше да се говори, навън става въпрос, за да излезем с много добра сделка. Всъщност сделката, макар че във финансовото министерство свършиха добра работа екипите, стана успешна главно за това, че всички партии в парламента работиха добре с нас, за да стане. Единственият шанс на здравната реформа е по същия начин - всички партии в едно бъдещо правителство и не само тези, които са на власт, а и другите, да се съгласят на една поредица мерки и заедно да ги приемат, за да няма възможност за лобиране от всички тези големи международни фармацевтични и други компании. Много е трудно да се постигне в политическата ситуация, както е за България, но е факт, че примерно за еврооблигациите се постигна. Възможно е значи.

 

Фокус: За бюджета за общините се предвижда повече средства за общините, които са финансово дисциплинирани. Как ще се разпределят тези средства? Има ли предизборен елемент и за това имаше обвинения?
Симеон Дянков:
Ние всеки месец правим публично, напълно прозрачно, списъка от всички общини - кои най-добре се представят по така наречената финансова независимост и стабилност и т.н., първите 50 общини. Има поне петнайсетина общини на БСП, има поне 10 общини на ДПС и т.н. - в смисъл доста е пъстра картината. Община номер едно в момента е Шабла, където кметицата е от БСП. Месец по месец се докладват тези данни, а те идват от самите общини, ние просто ги обработваме. Никой не може да каже, че тук има някакъв партиен привкус. Искаме да покажем, че на тези, които добре работят, знаем, че могат добре да изпълняват проекти, ще им дадем още пари. Тези, които не работят добре, не сме по времето на социализма - тези, които не се справят, дайте да им помогнем - няма да им даваме пари, защото те явно пак ще ги изхарчат неефективно. Това е логиката, която ние сме я обърнали от преди. В миналото дори имаше такъв закон, който казваше - тези, които не се справят, дай да им додадем. Аз съм против този тип уравниловка и за първи успявам да го вкарам в държавния бюджет - да даваме на тези 50, примерно, общини. Точно по какъв начин, за какви проекти ще се дава, ние сме казали - само за капиталови разходи - общински пътища, училища, читалища, детски градини и такъв тип неща. Как ще са самите правила и избор - това ще установи Националното сдружение на общините, заедно с министрите, които отговарят по тези теми. Някои министри имат ресори, които са близки до капиталовите разходи, другите просто ще стоят малко по-отстрани.

 

Фокус: Имаше съмнения от опозицията, че бюджетът няма да може да се изпълни, и че ще се наложи актуализация в средата на следващата година...
Симеон Дянков:
Това го мислеха и за 2012 г., където за сега се изпълнява много добре бюджетът; казваха го и за миналата година, понеже била изборна година за местни и президентски избори - казваха със сигурност ще има актуализация. Единствената причина през 2010 г. да има актуализация, ако се върнете в протоколите на парламента, ще видите, че още като одобрявахме бюджет 2010 г., аз казах, че ще има актуализация на този бюджет. Просто - не знаем с каква сума, защото не ми е известно каква е пълната сума на договорите, които вие сте обещали, но не са били в бюджет 2009 г. Сумата се оказа за 2,3 млрд, плюс забавеното ДДС, което беше около 750 млн., всъщност в бюджет 2009 г. е изхарчено около 3 млрд. повече само за първите шест месеца по времето на Станишев, което въобще не е било бюджетирано. Във финансово министерство тогава получавахме данните чак януари - февруари 2010 г., вече като е приключила годината. Като го видяхме това, имахме само един шанс - да актуализираме бюджета. Тогава променихме закона, така че сега всеки месец ние получаваме данни от всяко министерство, агенция и т.н. Променихме закона - те нямат право да подписват финансово неподплатени договори. Аз съм убеден и ангажиран, който и да е следващият финансов министър, той няма да получи този неприятен подарък от предшественика си, а именно да види, че бюджетът казва еди какво си, но е изхарчено много повече.
От тази гледна точка законите, които ние променихме 2010 - 2011 г., не дават възможност нито на мен, нито на следващ финансов министър да направи това много безотговорно решение, което е правено по времето на Тройната коалиция, приемаме някакъв бюджет и харчим много повече от него.
Има и друга голяма разлика - ние смятаме, че сме достойни, че сме показали, че работим добре в тежка ситуация - да спечелим и следващите избори и ние да сме следващото управление. Тройната коалиция е знаела, че няма да спечели следващото управление, защото нищо не са направили; от тази гледна точка - те са имали интерес да играят „ва банк\", защото ако не са те на власт, другите да му мислят. Ако случайно те са на власт, ще са толкова радостни, толкова голяма неочаквана радост ще бъде... За пръв път в модерната история на България, ние имаме реален шанс партия ГЕРБ да повтори управлението си и това е за мен единственият начин България не само да остане финансово стабилна, а доходите ни рязко да тръгнат нагоре.
Това, според мен, е и основната причини защо Обама спечели втори мандат в Щатите. Там, като питаха хората след изборите защо гласувахте за Обама, тъй като се очакваха много близки изборни резултати между Обама и Ромни, голямата част от хората казваха: Защото той успя да преведе Америка в много тежка международна ситуация със спокойствие. Не казваха понеже направи еди какво си или еди какво си, казаха беше спокойно и стабилно, докато навсякъде около нас в света се клатеше. Това може да го каже и правителството на Бойко Борисов. Нито едно друго правителство преди нас не може да го каже.

 

Фокус: Темата за 50-те млн. от здравната каса - вчера много пъти се зададе въпросът от опозицията - какво ще се случи с тези пари...
Симеон Дянков:
Не от опозицията като цяло, а от определени членове на опозицията, и от ляво, и от дясно, които са имено този тип хора, където големите фармацевтични компании успяват да пробиват, да държат статуквото и постоянно да искат все повече и повече пари. Като проверите в годините къде отиват голяма част от тези пари, те отиват в цените на лекарствата. Все повече и повече се вдигат цените на лекарствата. Там не е просто изява на опозицията като цяло; там е изява, но на определени опозиционери, които са близки и лобират за големите фармацевтични компании.
Но къде са парите, между другото в самата опозиция се получи разделение и ДПС обясняваше на БСП и на Синята коалиция къде са парите. Парите са в резерва на Здравната каса. По закон няма как, който и да е финансов министър, да ги пипа, така че каквито пари остават от бюджета за определената година, те се прехвърлят в същия бюджет на Здравната каса за следващата година. Дали вече се използват или не за определената година - се определя от закона, който току що беше приет, и който се приема всяка година. Те се събират с времето, няма как те да се използват за нещо друго, защото това е противозаконно по същия начин, по който е противозаконно парите от Сребърния фонд, примерно, да се използват за други неща. Затова въпросът - къде са парите е глупав, защото всички знаят къде са парите. Въпросът, който част от опозицията искаше да зададе, е: „Как ще ми дадете парите, аз да ги дам на големите фармацевтични компании\" и отговорът на това не си заслужава да го даваме, защото вече три години го правим, а именно: „Няма да получите тези пари\".

 

Фокус: За коледните надбавки на пенсионерите има ли вече яснота дали ще бъдат отпуснати?
Симеон Дянков:
Яснота ще има след 2-3 дни. Обикновено към 12-то число на всеки месец, ние получаваме първоначалната справка за предишния месец. Този месец малко по-бързо ще се опитаме да го направим, за да знаем към неделя-понеделник и, ако ноември кумулативно за единайсетте месеца на годината имаме излишък, тогава какъвто е този излишък, ще го дадем на социалното министерство да решат как да го дават на пенсионерите. Шансът обаче да има излишък е много малък и аз съм го казвал много пъти. До края на октомври разходите са по-големи от приходите с около 74 млн., така че ноември трябва да имаме много добър месец, което зависи от връщането на еврофондовете, за да можем това да си го позволим.

 

Фокус: Имаше изказване на земеделския министър, който идеята да се премахне ДДС на храните, които се даряват. Как гледате на тази идея, възможна ли е към момента?
Симеон Дянков:
Не, не е възможна. Аз съм против тази идея, казвал съм го многократно и това е мнението и на моите експерти, така че няма как да се промени това мнение. Защо няма как? Защото това е отявлена ДДС схема за измами и тя е отявлена по следния начин - идеята на ДДС не само в България, а и във всички страни е следната - в така наречената верига, някой произвежда нещо, продава го на следващия или да го допроизведе или да го продава, след което този първия във веригата има право да иде в НАП и да каже - дайте ми обратно данъчния кредит, в смисъл - вие ми върнете 20-те процента ДДС, които аз като съм купувал суровината от някой преди мен, съм ги платил и на всеки етап от тази ДДС верига се дава данъчният кредит на предходния. Ако се премахне ДДС-то върху бракуваните храни, както се предлага, последният във веригата - този, който бракува храните, ще получи автоматически и винаги 20% чиста печалба, понеже предишният вече е платил ДДС-то, предпоследният го дава на последния, да кажем продавача. Продавачът по закон сам решава кога да бракува харните, така че те имат чист интерес да купят храни с много ниско качество и с изтекъл срок. Те определят кога изтича срокът по закон, така че те могат да си го купят днес и да кажат - всъщност вчера изтече срокът и сега искам да го давам на банката, но той като го даде на банката пак ще си поиска от НАП данъчния кредит и всъщност веднага ще е на 20% печалба. Това е логиката на ДДС, така че тези, които го искат това, просто искат да стане една голяма далавера, и тези последни фирми във веригата автоматично да си начисляват 20% печалба, което няма как да стане нито при мен, нито при който и да е свестен финансов министър, понеже логиката се знае от всички. Многократно сме го говорили това във времето - няма как да стане.

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация